wojtekkrakow Napisano 1 Lipca 2010 Napisano 1 Lipca 2010 Test przeprowadzony przez bikeradar.com http://www.bikeradar...sc-brakes-24345 Test przeprowadzony z pomocą kilku sprytnych urządzeń, które udostępniła firma badając hamulce dla motorów. Badanie polegało na zmierzeniu opóźnienia jakie jest w stanie wywołać hamulec w różnych sytuacjach. Test na sucho, przykładana siła do klamki to odpowiednio 50, 100 i 150 N Oraz test na mokro, polewane tarcza i zacisk i również 50,100,150N. Wyniki to opóźnienie w m/s2. Testowano następujące modele na standardowych okładzinach z jakim hamulce można kupić: Formula R1 Formula RX Formula The One Funn Drop In Funn Drop Out Hope M4 Hope Race Hope Tech X2 Hope V2 Shimano Deore Shimano Saint Shimano SLX Shimano XT Shimano XTR Avid Code Avid Elixir CR Avid Juicy 3.5 Gusset Hayes Stroker Ace Magura Julie Magura Louise Magura Marta Quad Dime Pro Quad Sting Pro Sram XX Tektro Auriga Hayes Stroker Trial Avid Elixier R Avid Elixir 5 Hayes Stroker Gram Od siebie dodam że po moich doświadczeniach oraz po dziesiątkach pogawędek w serwisach rowerowych które tylko potwierdzają moją opinie, trzeba oprócz tych wyników wziąć poprawkę na fakt że: - z partii takich samych okładzin potrafią trafić się wyraźnie lepsze jak i gorsze i to wcale rzadko - ułożenie precyzyjne zacisku względem tarczy może mieć duży wpływ na wyniki, te rowerowe hamulce mimo wszystko to słabiutkie urządzenia, pozostaje wierzyć że testując je każdy był ustawiony tak precyzyjnie jak się tylko dało - pewności co do zalania i odpowietrzenia prawidłowego tych hamulców też nie mamy, pozostaje wierzyć że wszystko jest ok. - wiarygodność i bezstronność bikeradar? Wyniki na sucho: (opóźnienie w m/s2) System__________________50N_____100N____150N Formula R1______________3.52____6.26____7.37 Formula RX______________2.21____4.86____6.42 Formula The One_________4.60____7.64____8.69 Funn Drop In____________3.44____5.99____6.91 Funn Drop Out___________3.60____8.10____8.11 Hope M4_______________3.20____5.89____7.15 Hope Race______________2.15____3.61____4.29 Hope Tech X2____________2.44____4.40____6.30 Hope V2________________3.53____6.74____8.29 Shimano Deore___________3.18____6.25____8.31 Shimano Saint____________4.15____7.48____9.22 Shimano SLX_____________2.84____5.73____7.82 Shimano XT______________3.00____5.34____6.58 Shimano XTR_____________2.59____4.95____6.01 Avid Code_______________1.76____3.50____5.94 Avid Elixir CR_____________3.71____6.04____6.82 Avid Juicy 3.5_____________2.46____4.69____6.30 Gusset__________________2.98____5.81____7.39 Hayes Stroker Ace_________3.65____6.12____7.48 Magura Julie_____________2.75____5.22____7.46 Magura Louise___________3.65____6.42____7.66 Magura Marta____________3.39____5.68____7.03 Quad Dime Pro___________3.24____6.05____7.80 Quad Sting Pro___________2.73____5.39____7.05 Sram XX_________________2.93____5.57____8.24 Tektro Auriga_____________2.80____5.45____7.64 Hayes Stroker Trial_________3.41____5.41____6.68 Avid Elixier R______________3.52____5.74____6.48 Avid Elixir 5_______________3.52____5.74____6.48 Hayes Stroker Gram________3.41____5.41____6.68
afly Napisano 1 Lipca 2010 Napisano 1 Lipca 2010 Bardzo ciekawe jest to co znalazłeś, niejednej osobie będzie to przydatne - wielkie dzięki
Miecho87 Napisano 1 Lipca 2010 Napisano 1 Lipca 2010 Ja tam w tym widzę błąd metodologiczny. Wyniki są przeliczane dla konkretnego zestawy symulującego rower i dla docisku 100 kg symulującego wagę rowerzysty. W wyniku zastosowanej metody wyniki pomiaru są przedstawione dla opóźnienia (hamownia) liniowego całego zestawu symulacyjnego. Powoduje to, że wyniki badań można tylko porównywać między sobą. Ale i tak ogrom powstałej bazy danych daje spore porównanie, zwłaszcza jak ktoś, miał możliwość sprawdzenia, któregoś z tych hamulców (a jeszcze lepiej kilku) w rzeczywistości.
DominikM Napisano 1 Lipca 2010 Napisano 1 Lipca 2010 Jak dla mnie to takie trochę nietges to badanie - bo badamy siłę z jaką hamownia oddziałuje na koło - przy większych siłach mamy poślizg opony na wałku napędowym / tym bardziej jak jeszcze polewali to wodą. W wyższym zakresie sił głównymi zmiennymi będzie tarcie potoczyste lub tarcie ślizgowe na tym semislicku Jak dla mnie to powinno być zrobione tak : tarcza na wałku z pomiarem mocy zacisk na mocowaniu stałym I wtedy można mierzyć
Miecho87 Napisano 1 Lipca 2010 Napisano 1 Lipca 2010 Dokładnie i byłaby to najbardziej uniwersalna metoda, którą można by porównywać łatwo pomiędzy różnymi pomiarami. Heh, trzeba coś takiego zrealizować i sprzedać redakcjom branżowym na zachodzie .
afly Napisano 1 Lipca 2010 Napisano 1 Lipca 2010 Jak dla mnie to takie trochę nietges to badanie - bo badamy siłę z jaką hamownia oddziałuje na koło - przy większych siłach mamy poślizg opony na wałku napędowym / tym bardziej jak jeszcze polewali to wodą. W wyższym zakresie sił głównymi zmiennymi będzie tarcie potoczyste lub tarcie ślizgowe na tym semislicku ... Nawet nie pomyślałem o tym, a tak fajnie się spoglądało na te dane, ale im bardziej wczytuje sie w komentarze na tej stronie z testem, oraz w te co się tutaj pojawiły, rzeczywiście są pewne elemnty które powodują jednak pewne "ale", zrobić taki test (30 modeli) to też coś
Kellysbicycles Napisano 19 Września 2010 Napisano 19 Września 2010 No, ale żeby shimano deore było lepsze od XTR, XT i SLX?
Mod Team Lookas 46 Napisano 5 Listopada 2010 Mod Team Napisano 5 Listopada 2010 No i przede wszystkim test powinien zostać przeprowadzony na takim samym (nie tym samym) komplecie klocków we wszystkich modelach - bo tak to dochodzi jeszcze temat klocków do wyniku :/
GozDD Napisano 8 Listopada 2010 Napisano 8 Listopada 2010 Czy ja czegoś nie wiem czy Juicy 3.5 są wstanie wywołać większe opóźnienie niż Code'y który jakby nie patrzeć mają 4 tłoczki i uważane są za piekielnie mocne. Coś mi tu nie pasuje...
Kellysbicycles Napisano 5 Grudnia 2010 Napisano 5 Grudnia 2010 Hmmmm... A elixir 5 i elixir R mają te same osiągi? Nawet o 0.01 różnicy? To samo stroker gramm i trail? Hmmmm... I pomimo niemody na shimano (którą się nie przejmuję) to sainty są najmocniejsze. Jak już wyżej wspomniałem, dziwi mnie to że deorki są mocniejsze od XT, XTR i SLX.
cichy66 Napisano 20 Lutego 2011 Napisano 20 Lutego 2011 Najnowszy test(18-02-2011) hamulców Shimano XTR 2011 w wersji Race oraz Trial przeprowadzany przez instytut niemiecki: http://www.bikesportnews.de/test-technik/tests/detailansicht-tests/artikel/hervorragende-resultate-fuer-shimano-ice-tech-scheibenbremsen-bei-vergleichstest-in-renommiertem-test.html http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/global_cycle/en/nl/index/news_and_info/Velotech_Disc_Brake_Test.html Wychodzi na to że swą mocą bija nawet Saint-y.
enduroriderPL Napisano 21 Lutego 2011 Napisano 21 Lutego 2011 WYchodzi na to, że hamulce mają dokładnie taką samą moc bez względu na rozmiar tarczy, drugi wykres pierwsze 6 pozycji Ciekawe badania, zaiste ciekawe.
bros Napisano 21 Lutego 2011 Napisano 21 Lutego 2011 Zle interpretujecie te wykresy. To nie są wykresy mocy chwilowej a ilość wygenerowanych Watogodzin do czasu awarii (failure, chociaż nie zauważyłem, żeby gdzieś definiowali co to oznacza) i ich wariacje. Pomiary nie sprawdzały siły hamowania a jedynie wytrzymałość hamulców na przegrzanie. Drugi test polegał na zwiększaniu mocy w odstępach 30 minutowych z 350W na odpowiednio 700W i 1050W. Nie jest to siła nacisku na klamkę!(ale nie wiem też jak dokładnie jest ta moc mierzona, tej informacji też brakuje). Na tej podstawie oczywistym jest, że ten sam hamulec na różnych tarczach powinien wytrzymać przez taki sam czas (większa tarcza + mniejsza siła = mniejsza tarcza + większa siła nacisku na klamkę = ta sama moc). Pierwsze 6 słupków jedynie potwierdza (a nie zaprzecza) dokładność wyników. Test jest bardzo ciekawy. Jeżeli rzeczywiście nowe XTRy niwelują obniżają temperaturę tarczy przy jednostajnym obciążeniu o około 100oC to jest to spora innowacja.
enduroriderPL Napisano 21 Lutego 2011 Napisano 21 Lutego 2011 Szczerze: ten test mówi de facto o tym, że warto kupić sobie takie tarcze bo one lepiej odprowadzają ciepło. Owszem mamy tez radiator na klocku, ale jaki pisałem wcześniej, chciałbym zobaczyć jego skutecznośc jak będzie ubabrany w błocie i nie będzie mógł swobodnie oddać temperatury do otoczenia..Testy laboratoryjne mają to do siebie, że nie zawsze pokrywają sie z rzczywistością i nie mówie tutaj o manipulacji. Shimano zmieniło TYLKO tarcze i dodało radiator do klocków więc nie ma zadnego przełomu jak dla mnie. Owszem jest to ciekawa zmiana i nie sposób im odmówić dobrego pomysłu, ale bardzo bym chciał sprawdzić te tarcze osobiście Poza tym jeszcze jedna kwestia: siła hamulca. Owszem odpornośc na przegrzanie jest bardzo ważna, ale siła to nie mniej istotny czynnik. Słowem podsumowania: trzeba potestować
bros Napisano 21 Lutego 2011 Napisano 21 Lutego 2011 To, że test jest tendencyjny jest raczej oczywiste Również jestem ciekawy jak to będzie wyglądało w praktyce. Odnośnie tarcz to ta technologia była stosowana już w 2010 roku (chociażby RT76). U nas mało kto o tym pisze i dopiero na jakimś filmiku ktoś z shimano o tym wspominał.
enduroriderPL Napisano 21 Lutego 2011 Napisano 21 Lutego 2011 Powiem tak, z moich obserwacji ludzi w tym kraju wynika, że ta oczywistość tego typu publikacji ich uwadze w czasie czytania Nie zmienia to faktu, że pomysł na tarcze jest naprawdę niezły
cichy66 Napisano 21 Lutego 2011 Napisano 21 Lutego 2011 Konstrukcja samej tarczy Shimano jest rzeczywiście ciekawa,czyli dwie tarcze stalowe rozdzielone tarczą ze stopu aluminium,która ma za zadanie szybsze odprowadzenie ciepła.Nieco wcześniej Hope zastosowało podobny patent z tym że zamiast tarczy aluminiowej jest wolna przestrzeń pomiędzy dwiema tarczami stalowymi,przez co strugi powietrza schładzają każdą z tarcz z obu stron. http://www.hopetech.com/page.aspx?itemID=SPG63 Ciekawe czy patent zastosowany przez Hope jest wydajniejszy w odprowadzaniu ciepła? Wiadomym jest,że w obu przypadkach chodzi o zminimalizowanie tzw. fading-u czyli zmniejszenia strat skuteczności hamulca po nagrzaniu tarcz co w jakimś stopniu przekłada sie na moc. Ale testy laboratoryjne testami,a jazda w terenie to zupełnie inna sprawa. A tak na marginesie-fanie byłoby tak sobie testować i katować wszelakie nowości.
enduroriderPL Napisano 21 Lutego 2011 Napisano 21 Lutego 2011 @cichy66, patrząc na tę tarczę nasuwa mi się termin "overdesigned" Pomysł jest fajny, ale bardziej przemawia do mnie shimano - poszli prostszą drogą no i samą tarczę łatwiej ogarnąć czyli utrzymać w czystości
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.