Sathgart Napisano 22 Czerwca 2010 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2010 Witam. Chciałem wykonać trening według tego, co napisał Friel w swojej książce "Biblia treningu kolarza górskiego", chodzi o test z pulsometrem, mam przejechać 30 minut na pełnym gazie. I tu pojawiają się pytania. Nie mam w okolicy (30 km średnicy) odpowiedniej drogi, w ciągu 30 minut liczę, że przejadę z 15 km na pewno, ale właśnie. Czy droga może być z lekkimi wzniesieniami/zjazdami? Jest gdzieś w necie mapka uwzględniająca przewyższenia, żebym mógł zaplanować test? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nabial Napisano 22 Czerwca 2010 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2010 ogolnie zrob sobie rozjazd minimum 30min, lekkie wzniesienia moga byc, wg mnie moze byc nawet caly czas pod gorke, wazniejsze wg mnie jest to, aby trasa nie byla interwalowa, czyli zjazd-podjazd-zjazd, co sprzyja zmianom tetna, w prawidlowo przeprowadzonym tescie roznice roznica tetna przez ostatnie 20min powinna byc nie wieksza niz ok 5-7 uderzen Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mess Napisano 22 Czerwca 2010 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2010 Jest gdzieś w necie mapka uwzględniająca przewyższenia, żebym mógł zaplanować test? www.bikemap.net powodzenia, sam sie szykuje do tego testu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sathgart Napisano 22 Czerwca 2010 Autor Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2010 Dzięki za rady. Mess, wiesz może jak wgrać te mapy do garmina? PS. jak dobrze wykonać ten rozjazd? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nabial Napisano 22 Czerwca 2010 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2010 porozciagac sie, stale rowne tempo 70% hr, pod koniec pare srednio mocnych przyspieszen i tyle Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sathgart Napisano 22 Czerwca 2010 Autor Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2010 Aaa, zwykła rozgrzewka Ok, dzięki. W czasie testu mam jechać, jak na wyścigu, tzn na wzniesienia mogę wjeżdżać na stojąco, przyśpieszać, zrywać się itd. czy raczej utrzymywać wysokie tempo przez cały czas? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mess Napisano 22 Czerwca 2010 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2010 Aaa, zwykła rozgrzewka Ok, dzięki. W czasie testu mam jechać, jak na wyścigu, tzn na wzniesienia mogę wjeżdżać na stojąco, przyśpieszać, zrywać się itd. czy raczej utrzymywać wysokie tempo przez cały czas? masz przejechac jak najdluzszy dystans, jak to juz twoja sprawa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spootnick Napisano 22 Czerwca 2010 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2010 Moim zdaniem ważne jest równe tempo. Zjazdy na których jedzie się słabiej niż na podjazdach mogą zaburzyć wynik. Najlepsza jest trasa prosta lub pod górę, a jak już są zjazdy to mało strome żeby jechać tak samo mocno jak pod górę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sathgart Napisano 26 Czerwca 2010 Autor Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2010 A bóle w okolicy serca tylko przy braniu powietrza w czasie próby są normalne? To jednorazowy wyskok organizmu, czy sygnał, że coś jest nie tak? W ogóle pod górkę kręciłem z całych sił a puls nie skoczył wyżej niż 182 uderzenia na minutę... Trzy miesiące temu przeszedłem operację płuc (miałem odmę), czy to może mieć związek? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spootnick Napisano 26 Czerwca 2010 Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2010 Według mnie nie są normalne. Nie powinieneś kręcić na maksa tylko przejechać równym tempem najszybciej jak umiesz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TocaS Napisano 3 Lipca 2010 Udostępnij Napisano 3 Lipca 2010 Na zjazdach można przyśpeiszać. Robiłem podobny test w koło poznańskiej Malty myślę, że prawie się udał. Jest tam jeden nie za duży mini podjazd i mini zjazd. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sathgart Napisano 27 Lipca 2010 Autor Udostępnij Napisano 27 Lipca 2010 Wykonałem test. Wynikami jestem zaskoczony. Średni puls z ostatnich 20 minut wyszedł 180 uderzeń na minutę (może 1-2 uderzenia byłoby więcej, bo na trasie były dwa delikatne zjazdy). Czułem się doskonale, kręciłem z całych sił, na koniec wstawałem z siodła, bo na siedząco nie dawałem rady jechać powyżej 25 km/h. No, właśnie, niby to miało być kręcenie na maxa a po teście miałem siły dojechać do domu i teraz godzinę po próbie nie czuję żadnego bólu Czy test wykonałem dobrze? Powinno być się padniętym po tym teście? Co mnie zaskoczyło jeszcze to to, że zgodnie z książką trening na wytrzymałość powinien zawierać się między 146 a 160 uderzeń na minutę! Do tej pory było to do 146 uderzeń, bo wyliczałem na podstawie HRmax, które wynosi u mnie 192 uderzenia na minutę. Jak zinterpretować te dane? Jest dobrze, źle? Wykonać kolejny test? Dwa dni przed testem odpoczywałem, rozgrzewka trwała 30 minut i polegała na jeździe do 85% HRmax. Średnia prędkość z cąłych 30 minut to 25.4 km/h Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mess Napisano 27 Lipca 2010 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2010 Test ma za zadanie okreslenie progu mleczanowego, rownie dobrze do tego celu mozna tez wg tej ksiazki uzyc avgHR z maratonu... Tutaj nie wiem jak sie odniesc do wypowiedzi nabiala, w ktorej twierdzi, ze tempo musi byc rowne. No chyba ze ma tu takie olbrzymie znaczenie bardzo krotki czas wysilku. Wydaje mi sie(i takie mam odczucia oparte na doswiadczeniu), ze jak przycisnie wychodzac poza prog, to i tak raczej nie starczy mu sily by dociagnac do konca wiec pozniej spadnie ponizej i o ile sie nie zajezdzi, srednia wyjdzie w okolicach progu tak czy siak. To przeciez wcale nie dziala tak, ze jak wydepczesz sie ponad progiem, to pozniej dasz rade jechac caly czas idealnie pod progiem. Jak juz masz avgHR z takiego wysilku, byla tam strona, na ktorej bodajze w strefie 5a w tabeli trzeba bylo odnalezc swoj wynik, obok byly rozpisane dla niego pozostale strefy. Pozniej przy korzystaniu z przykladowych treningow ktore zawiera ksiazka wiesz do jakiego pulsu sie w swoim przypadku odnosic. U mnie wyszedl to przedzial 158-161 o ile pamietam (badane na maratonie), dodam, ze mam 25 lat. Im krotszy wysilek tym krotsza regeneracja, wiec nie dziw sie, ze szybko czules sie w miare normalnie. Czy jest dobrze czy zle? To zalezy co jestes w stanie wyprodukowac nie przekraczajac tych 180, mowisz ze srednia predkosc wyniosla 25.4km/h... I tu nastepne pytanie, do kogo chcesz sie porownywac? Ja np wiem, ze 25km/h, po asfalcie na mtb przy ronach 2.25 to jest dla mnie rowne pulsowi nie wiekszemu niz 125-135 (patrzac krytycznie), kreci sie niezwykle lekko. Wiem tez, ze sa ludzie ktorzy przy pulskie 125-135 beda jechac duzo duzo duuuzooo szybciej niz te 25 no i jak masz 180 prog, to sie nie dziw, ze trening na wytrzymalosc w takich granicach sie bedzie zawierac Jak ktos ma prog na 150, to bedzie nizszy przedzial, jak 200 to wyzszy. Jechales na mtb czy na szosie? No i zapomnialem o tych dodatkowych 5% w przypadku scigania sie. Wychodzi na to, ze moj prog to bedzie 167 a nie 159. W sumie ma to rece i nogi heh Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sathgart Napisano 27 Lipca 2010 Autor Udostępnij Napisano 27 Lipca 2010 Jechałem mtb na szosie, teren bardzo pofałdowany, jednak delikatnie. Wnioskuję po tym co napisałeś, że przede mną jeszcze sporo pracy, skoro ty osiągasz 25 km/h przy tak niskim pulsie. A nie jest dziwne, że moje HRmax to 192 a próg 180? To prawie 94% HRmax... W tej książce są rozpisane przedziały do 197 uderzeń (strefa 5c 191-197), co chyba leży poza moimi możliwościami. JEszcze jedna rzecz, który przedział wybrać? 177-180, 178-181, 179-182 czy 180-183 I jak zaobserwować postępy, kiedy na następnej próbie średnie tętno będzie większe czy mniejsze? Aha, jeszcze zapomnaiłem napisać, że średnia kadencja wyniosła 102 obr/min w czasie próby. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mess Napisano 27 Lipca 2010 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2010 tam w opisie treningow masz napisane do ktorego przedzialu sie stosowac w treningu pod konkretnym katem. Wiesz, ostatnio jak probowalem kolege z pracy wyciagnac na rower, to wyszla nam srednia 17 na 24km dystansie, a on wygladal jakby 10l wody stracil Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sathgart Napisano 27 Lipca 2010 Autor Udostępnij Napisano 27 Lipca 2010 Tak, jak pisałem, to był teren pofałdowany, myślę, że średnia wyszłaby w okolicy 28-30 km/h w terenie całkiem płaskim. Na dodatek podpompowałem specjalnie na test opony do 4 barów (max 4.5), wcześniej było coś około 3 barów i wtedy mierzyłem obwód koła. Ok, już przeczytałem wszystko w tej książce, ale średni puls wyszedł mi 180, a w tablce i rubryce 5a mam do wyboru przedziały 177-180, 178-181, 179-182 i 180-183 Który przedziałjest mój? Niby to różnica kilku uderzeń, może wybiorę 179-182? Ćwiczenie na wytrzymałość mam w strefie 2 czyli 146-160 uderzeń, w tym wypadku postarać się utrzymać w górnej granicy, środka, czy byle jak jechać tylko nie wypaść poza te wartości? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mess Napisano 27 Lipca 2010 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2010 zrob tak jak sie czujesz sam wiesz najlepiej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spootnick Napisano 28 Lipca 2010 Udostępnij Napisano 28 Lipca 2010 Wysłałem kiedyś maila do autora i LT to najmniejsza wartość z 5a czyli 180-183. Dobrze masz wyznaczony HRmax, bo mi wygląda że raczej źle skoro Ci progi wychodzą powyżej? Do tego dochodzi jeszcze kwestia kadencji w teście. Powinno się używać takiej przy której testowy odcinek przejedzie się najszybciej. Porównywanie tętna z innymi osobami nie ma sensu, bo jest to cecha osobnicza. Najlepsza miara postępu to czas przejazdu ewentualnie tętno w odniesieniu do czasu. Trzeba jednak uważać na wiatr. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sathgart Napisano 28 Lipca 2010 Autor Udostępnij Napisano 28 Lipca 2010 HRmax wyznaczyłem na szczycie 15 minutowego podjazdu, gdzie wjeżdżałem z kolegą i się ścigaliśmy było to 192 ud/min. Być może nie był to mój dzień. Ale w sumie HRmax nie jest już mi potrzebny do niczego W czasie testu maksymalne zanotowane tętno wyniosło 188 pod górkę. Dzięki za rozwianie wątpliwości, co do kolumny 5a. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mess Napisano 28 Lipca 2010 Udostępnij Napisano 28 Lipca 2010 Wysłałem kiedyś maila do autora i LT to najmniejsza wartość z 5a czyli 180-183. dobrze wiedzieć [: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Klosiu Napisano 28 Lipca 2010 Udostępnij Napisano 28 Lipca 2010 mess --> "Test ma za zadanie okreslenie progu mleczanowego, rownie dobrze do tego celu mozna tez wg tej ksiazki uzyc avgHR z maratonu..." Poprawka, na maratonie raczej nigdy nie osiagnie sie sredniego tetna na poziomie progu LT. Friel w swojej ksiazce raczej koncentruje sie na XC i jesli mowi o srednim tetnie z wyscigu to ma na mysli wlasnie XC, tam faktycznie jedzie sie srednio na progu LT. Ja na maratonie tetno mam najczesciej w okolicy 160, maksymalnie to bylo 164, a prog LT z testu drogowego wyszedl mi 169. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mess Napisano 29 Lipca 2010 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2010 mess --> "Test ma za zadanie okreslenie progu mleczanowego, rownie dobrze do tego celu mozna tez wg tej ksiazki uzyc avgHR z maratonu..." Poprawka, na maratonie raczej nigdy nie osiagnie sie sredniego tetna na poziomie progu LT. Friel w swojej ksiazce raczej koncentruje sie na XC i jesli mowi o srednim tetnie z wyscigu to ma na mysli wlasnie XC, tam faktycznie jedzie sie srednio na progu LT. Ja na maratonie tetno mam najczesciej w okolicy 160, maksymalnie to bylo 164, a prog LT z testu drogowego wyszedl mi 169. klosiu czyli by pasowalo, 160 + 5% ktore trzeba dodac w wypadku scigania sie = 168-171. Wlasnie sprawdzilem tez, i faktycznie jest wspomniane o tym, ze bierze sie mniejsza wartosc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spootnick Napisano 29 Lipca 2010 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2010 Moim zdaniem tętno z maratonu to nie jest ogólnie dobry pomysł. Pytanie jaki dystans brać, bo w zależności od tego będzie inne tętno. Podobnie będzie inaczej na ciężkim technicznie maratonie górskim i płaskim. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mess Napisano 29 Lipca 2010 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2010 jak na razie wyniki pokrywaja sie niezwykle dokladnie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sathgart Napisano 29 Lipca 2010 Autor Udostępnij Napisano 29 Lipca 2010 Kto mi wyjaśni, dlaczego, jadąc ze średnim tętnem 160, moja średnia prędkość wynosiła 22 km/h, czyli tyle samo, co ze średnim tetnem poniżej 150? Zrobiłem niedawno badania krwi i wyszły mi: badanie norma Leukocyty 8 [3.8 - 10] Hemoglobina 13 [14 - 18] MCV 80 [80 - 99] MCH 26 [27 - 35] MCHC 32,2 [32 - 37] OB 20 [2 - 12] I pytanie, czy niska ilość hemoglobiny znacząco wpływa na moją wydajność? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.