Skocz do zawartości

[opony] Opony do XC - podsumowanie


adriansocho

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Chciałbym rozpocząć tworzenie przeglądu/podsumowania najpopularniejszych opon stosowanych do XC i maratonów. Nadal jest dużo pytań tym temacie, i można by ogólnie dostępną wiedzę zebrać. Napiszę kilka słów o tym co uważam za stan obecny, proszę o komentarze i dopisywanie swoich doświadczeń a potem może się uda to zebrać w jakiś rozsądny artykuł.

 

Obecnie tzw. nizinne kolarstwo XC - maratony amatorskie i inne zawody terenowe - jest ustatkowane, rowery i komponenty ewoluują w powolnym tempie. Po okresie popularności opon 1,90-1,95 z ciut wyraźniejszym bieżnikiem obecnie najpopularniejsze na suche warunki są opony grubsze, rozmiar 2,00-2,10 z mniejszym bieżnikiem - drobne kostki ale umieszczone gęsto. Tego typu opony powinien rozważyć każdy początkujący adept XC. W kolejności alfabetycznej:

 

Author Wing 1.95, 600g (używane przeze mnie) - uniwersalna opona na teren, jako tako radzi sobie w błocie, dobrze idzie po asfalcie, ma niską cenę 45zł i nie zużywa się zbyt szybko.

 

Continental Race King 2.0/2.2, opona 2.0 waży poniżej 500g - polecana uniwersalna opona do XC, niskie opory na asfalcie i dobrze oczyszcza się z błota. Trzyma trochę gorzej na mokrym gdyż klocki są płytkie.

 

Hutchinson Python - mniej popularna opona, polecana ze względu na zachowanie w piachu (nie myszkuje na boki).

 

Kenda SBE 2.10, ok 550g - drobne klocki na dużej powierzchni. Podobno dobra na suche warunki a błoto nie odkleja się zbyt łatwo od niej.

 

Maxxis Crossmark 2.10, ok 550g - popularna opona, bieżnik jest bardziej wyrazisty niż np Larsen czy Ralph.

 

Maxxis Larsen TT 1.90, ok 450g - świetna opona do maratonów, jednak nie ma odpowiednika o większej szerokości. Klocki w środkowej części mają ścięcia po jednej stronie i krawędzie trzymające po drugiej - pozwala to ustawić oponę aby lekko się toczyła i miała dobrą przyczepność przy hamowaniu albo przyśpieszaniu. Krawędź "trzymająca" klocków szybko się zużywa podczas jazdy na asfalcie także trzeba tą oponę oszczędzać.

 

Maxxis Flyweight i Oriflame - chudzielce, waga ponizej 400g, stosowane rzadziej w naszym kraju (albo przez wysokich pro którzy się nie chwalą wrażeniami).

 

Schwalbe Racing Ralph 2,1, ok 500g - obecnie prawie że standard. Użytkownicy narzekają na zachowanie w błocie. Opona na rok zdaje się 2009 ma zmieniony kształt klocków (wcześniej romboidalne, teraz kwadratowe). Opona ma znaczną cenę ok 130zł.

Napisano

Ekhm... Race king i szybkie oczyszczanie się z błota? Z moich doświadczeń wynika, że po wjechaniu w błoto robił się na długi czas slick 2.2 cala.

Napisano

Jeszcze z tych chudzielców to jest Maxxis Aspen.

 

Słyszałem opinię że RK się łatwo czyści. Testowałem przez jakiś czas Conti MK i ten się łatwo czyści ale ma większe odstępy między klockami.

Napisano

polecam opony Maxxis Hard Drive 2.10 (ok 600g) bardzo dobre opony do XC dobrze trzymają się ścieżek w lesie jak i na błocie, szybko się czyszczą. Na asfalcie trochę większe opory toczenia ale można się przyzwyczaić <_< po 4000 km z tyłu mam ok 50% a z przodu ok 75% bieżnika. Niestety dużą wadą jest to ,że przy awaryjnym hamowaniu i zatrzymaniu koła na asfalcie rozrywają się klocki.Dwukirunkowa: w jedną stronę mniejsze opory toczenia a w drugą lepsza przyczepność na podjazdach. dałem 45 zł za sztukę

Napisano

brak mi tu opon Michelin...

 

obecnie objeżdżam właśnie Michelin XC A.T.

Waga 550-600g czyli nie za lekkie, acz bez tragedii. Trzymanie we wszelakim terenie: bajka. Nawet na mokrej trawie trzeba się postarać żeby zerwać przyczepność ;) Tylko w piachu jest dobrze lecz nie więcej niż dobrze. No i w konkretnym błocie mogłoby być lepiej. Samo oczyszczanie z błota całkiem niezłe. Asfalt: głośne, powodują odczuwalne wibracje, stawiają spore opory. Scieranie: w terenie normalnie, na asfalcie schodzą szybko.

 

osobiście polecam :)

Napisano

Jak Michelin to jeszcze XC dry2 / XCR dry

 

Szybkie opony o drobnym gęstym bieżniku i sporym balonie.

Rozmiar 2.1 to ok 530-550g

 

Wersja XC ma twardszą gumę, wolno się ściera. XCR znika w oczach.

Na błocie nie jest źle, na suchym bardzo dobrze, używam ich jako zamienników do dużych i klocowatych opon 2,2-2,3 więc brakuje mi przyczepności w zakrętach, ale to pewnie przez bezpośrednie porównanie.

Napisano

jeszcze kenda karma ;] poniżej 500g, 2.0 lub 2.2 cala tania i w uniwersalna, raczej na suche warunki, w miarę wolno się sciera

i maxxis ignitor - 1.95 lub 2.1 do lasu świetna, na asfalt sie nie nadaja.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...