tomke1 Napisano 1 Czerwca 2010 Napisano 1 Czerwca 2010 Witam kolegów... Jako że mój amortyzator jednak jest bez skazy a luzy mam na przedniej piaście to muszę ją wymienić, zakładam że zrobię wszystko sam. Wkońcu musi kiedyś być ten pierwszy zaplot koła, najwyżej na dokładne wycentrowanie skoczę do zaprzyjaźnionego sklepu. Ale pytanie moje jest takie czy jak zakładam identyczny model piasty jaki jest obecnie to czy wymiana szprych i nypli jest konieczna ? Koło obecnie od nowości roweru Bontrager Ranger z piastą M475 przejechało jakieś 3 sezony czyli około 10tyś km, w tym część w trenażerze więc przednie ma mniejszy przebieg a to ono się pierwsze sypie. Chociaż jak będę to robił to obie naraz. Moja waga to +/- 83kg i zakładam że 2 sezony jeżdzę na nich ja, a potem koła idą do żony gdzie będą miały leciutkie życie
tomke1 Napisano 1 Czerwca 2010 Autor Napisano 1 Czerwca 2010 Nie musisz wymieniać szprych i nypli. Dzięki, czyli dobrze rozumiem że ogólnie przyjęte wymienianie szprych przy zmianie piasty podyktowane jest faktem że zwykle zmienia się na inną i wtedy wymiary nie pasują ? Czy są jeszcze inne przesłanki za tym żeby szprychy zmieniać ? Jak ocenić stan poza naciągiem i ewentualnymi skrzywieniami ? Moje patrząc i dotykając wyglądają ok.
Moloch89 Napisano 1 Czerwca 2010 Napisano 1 Czerwca 2010 a może nie trzeba wymieniać całej piasty tylko kulki i konusy? zaoszczędzi Ci to roboty i pieniędzy. szprychy wymienia sie przy okazji, bo i tak całe koło trzeba zaplatać od nowa, ale jak z twoimi jest wszystko ok nie pękają to myślę że nie ma takiej potrzeby.
tomke1 Napisano 1 Czerwca 2010 Autor Napisano 1 Czerwca 2010 a może nie trzeba wymieniać całej piasty tylko kulki i konusy? zaoszczędzi Ci to roboty i pieniędzy. Hmm.. kolejne odpowiedzi i mi to coraz bardziej pasuje, jakby się dało bez przeplatania koła to by było idealnie. Mogę prosić o info jak się do czegoś takiego zabrać. Wiem mogę do serwisu pójść, ale serwisy w Gliwicach mnie denerwują i na ile potrafię staram się robić samodzielnie. Pewnie klucz do piast będę potrzebował, tylko jaki wymiar ? A kulki i konusy to gdzie ? jedynie to w cykloturze jakieś części widzę.. Konus to to samo co stożek piasty ?
Schwefel Napisano 1 Czerwca 2010 Napisano 1 Czerwca 2010 Według mnie nic nie trzeba wymieniać tylko skasować luzy. Masz tam konusy i kulki czyli duet, który da się regulować. Musisz odkręcić nakrętkę kontrującą i usunąć luz poprzez dokręcenie konusa, później zakręcasz na to kontrę i tyle. Dla świętego spokoju możesz rozebrać piastę i ja przesmarować. To naprawdę nic trudnego i sam dasz radę. Tu masz rysunek techniczny -> http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/HB/EV-HB-M475-2197B_v1_m56577569830647979.pdf 5 to konus, 3 to kontra
tomke1 Napisano 1 Czerwca 2010 Autor Napisano 1 Czerwca 2010 Według mnie nic nie trzeba wymieniać tylko skasować luzy. Masz tam konusy i kulki czyli duet, który da się regulować. Musisz odkręcić nakrętkę kontrującą i usunąć luz poprzez dokręcenie konusa, później zakręcasz na to kontrę i tyle. Dla świętego spokoju możesz rozebrać piastę i ja przesmarować. To naprawdę nic trudnego i sam dasz radę. Tu masz rysunek techniczny -> http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/HB/EV-HB-M475-2197B_v1_m56577569830647979.pdf 5 to konus, 3 to kontra Dzięki, rysynek już widziałem ale z Twoim wyjaśniem przynajmniej wiem co jest co. Niby sprawa prosta, ale wymiana raczej pewna bo w serwisie przy okazji sprawdzania amortyzatora dokręcili kontrę i piasta przestała chodzić gładko, tylko obciera nierównomiernie. Koło się kręci więc póki co będę jeździł (o ile pogoda pozwoli) ale się na zmiany muszę w niedługim czasie przygotować. I się waham czy szukać konusów i kulek i starać się jeszcze stare naprawić, czy jednak kupić identyczne.. muszę poszukać części, może gdzieś znajdę.
Moloch89 Napisano 1 Czerwca 2010 Napisano 1 Czerwca 2010 najpierw musisz zobaczyć co jest grane, rozkręć piastę wyczyść wszystko ze smaru i zobacz w jakim stanie sa konusy kulki czy są na nich jakieś ubytki, możliwe że miski są już zjechane, konusy i kulki dostaniesz praktycznie w każdym rowerowym tylko ze czasami cenowo mogą wyjść jak nowa piasta, ale można stosować tańsze zamienniki.
tomke1 Napisano 1 Czerwca 2010 Autor Napisano 1 Czerwca 2010 najpierw musisz zobaczyć co jest grane, rozkręć piastę wyczyść wszystko ze smaru i zobacz w jakim stanie sa konusy kulki czy są na nich jakieś ubytki, możliwe że miski są już zjechane, konusy i kulki dostaniesz praktycznie w każdym rowerowym tylko ze czasami cenowo mogą wyjść jak nowa piasta, ale można stosować tańsze zamienniki. dobra rada.. dziś po pracy, skoro d... a nie pogoda wezmę się za rozebranie i ocenę sytuacji. a co do cen to rzeczywiści jakbym także tył naprawiał to może mi wyjść podobnie, bo klucz do szprych mam, a do piast by trzeba coś kupić, dodatkowo konusy i kulki i się w okolicach 100 zatrzymam, a komplet nowych piast może wynieść niewiele więcej... a ile zabawy w zaplatanie
tomke1 Napisano 10 Czerwca 2010 Autor Napisano 10 Czerwca 2010 wznawiam temat lekko modyfikując moje zamiary. piasta po przeglądzie pozostaje póki co bez zmian do czasu aż się rozsypie, zwłaszcza że na horyzoncie pojawiła się szansa na Fulcrumy RM5 ale nie w tym rzecz, stare koła zostają do drugiego roweru, tylko że jak kupie RM5 to w starych zmieniam piasty na XT 6 śrub czyli M756 i teraz najważniejsze czyli długość szprych. szukałem wymiarów moich M475 i XT M756 i średnicę kołnierza mają identyczną, gorzej z wymiarami od środka na boki, bo gdzie nie spojrzę to inne wartości, na stronie Shimano znalazłem wymiary tylnej XT (tutaj) i tutaj jest identycznie jak tylnej M475 chociaż na stronie shimano wymiarów brak ale gdzieś znalazłem na forach eng dokładnie takie same. link do przedniej XT i przedniej M475 Z przednią już gorzej bo rozjazd w wymiarach jest nawet na stronie shimano (przykład tabeli z wymiarami niezgodnymi z tym co wyżej) Aha w spokecalc.xls są jeszcze inne wymiary XT Sprawdzałem wszystkie możliwe wymiary w SpokeMan'ie przy obręczy 317 bo nie wiem jak wpisać moją Bontrager Ranger zwłaszcza że to OSB jest. Ale w tym testowym ustawieniu długość wychodzi mi przy dwóch krzyżach 250/249 mm i się zastanawiam czy szprzychy dadzą radę czy nie pozostać jeśli bym się na XT zdecydował, podobne wymiary ma też 525 ale chyba XT będzie dla żony lepszy i bardziej długowieczny przy jej wadze i w miarę spokojnej jeździe (no chyba że jak jej tarcze założę to zacznie szaleć )
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.