DominikM Napisano 22 Maja 2010 Napisano 22 Maja 2010 Tonia Aurorka vs Boćka Bocialarka Konkurencja to podstawa postępu, tak więc przedstawiam konkurencyjny do Bocialaraki projekt lampki, którą także można zastosować na rowerze . Podobieństwa : Sterownik : chińczyk **** ;-). Led : Cree XP-G R5 Zasilanie : ogniwo 18650 Li-Ion. Deklarowana ilość światła w trybie maksymalnym : 350 lumenów Różnice : Masa : 69 vs 141 g (w korpusie bocialarki jest upchnięte sporo miedzi) W Aurorce jest zastosowany krótki reflektor teksturowany a w Bocialarce kolimator Ledil LXP-D. Przycisk w bocialarce jest sporo większy od tego z aurorki. Uchwyt na rower w obydwu przypadkach jest ten sam, odlany z twardej gumy łapiący na wcisk. Zasilanie. W aurorce można stosować ogniwa typu protected (z wbudowanym zabezpieczeniem przed nadmiernym rozładowaniem/przeładowaniem) , w Bocialatarce najzwyczajniej się nie mieszczą. Niestety to co powinno być zaletą aurorki jest przyczyną jej kłopotów - brak sprężynki dolutowanej do sterownika na polu + powoduje, że ogniwa zabezpieczone których biegun dodatni nie wystaje nad koszulkę ogniwa nie za bardzo chcą współpracować z aurorką. Na szczęście ogniwa, które współpracują od początku pracują potem bez zarzutu i nie występuje efekt przerywania na wybojach. Porównanie ekonomiczne Bocialarka - 250 zł Lampka, mocowanie, 2 ogniwa, ładowarka Aurorka - 149 zł Lampka, mocowanie. Trzeba by doliczyć ładowarkę i 2 ogniwa – 71 zł z przesyłką na allegro - w sumie daje to 220 zł. Nie jest to jakaś super różnica ale zawsze coś, zgodnie z obecną promocją w pizza hut można się za to objeść makaronem do nieprzytomności . Jak to świeci ? Głowna różnica dla użytkownika to inny rozkład światła w tych lampkach, reflektor daje większy zasięg, ale nie oświetla równomiernie drogi. Przy tej samej ilości światła wybór będzie kwestią gustu i tego jak zamierzamy używać lampki najczęściej – jako latarki czy lampki na rower. Jest jeszcze kwestia innego ustawienia mocy pomiędzy low/mid/high, ale zobaczycie sami . Bocialatarka 100% / 60% / 10% (deklarowane) Aurorka 100%/ 30%/ 3% (tak na oko) W pokoju. LOW MID HIGH Na dworze. LOW MID HIGH Podsumowanie Świecić, świeci, ale czy jest to pogromca bocialarki jak sugerowała recenzja na jednym z forów ? Śmiem wątpić. Po zmianie mocy trybów była by na pewno bardziej przyjazna dla rowerzysty, ale obecnie jest to latarka z uchwytem na rower.
premier2 Napisano 22 Maja 2010 Napisano 22 Maja 2010 Fajne porównanie. Nie masz może w planach przetestowania Aurory na P7 i zrobienia porównania do Bocialarki?
DominikM Napisano 22 Maja 2010 Autor Napisano 22 Maja 2010 premier2, w planach pewnie tak, ale na razie mam straszne plecy w pisaniu recek Korzystam z powodzi i nadrabiam zaległości - właśnie mam zeberke na tapecie.
Teodoryk Napisano 28 Maja 2010 Napisano 28 Maja 2010 Tonia Aurorka vs Boćka Bocialarka Niestety to co powinno być zaletą aurorki jest przyczyną jej kłopotów - brak sprężynki dolutowanej do sterownika na polu + powoduje, że ogniwa zabezpieczone których biegun dodatni nie wystaje nad koszulkę ogniwa nie za bardzo chcą współpracować z aurorką. Dzięki za miłą recenzję tak dla porządku: spręzynka na biegunie dodatnim sterownika to nie problem , wystarczy tylko mnie poinformować że będzie się używać akusów bez zabezpieczenia Co do ilości światła, cudów nie ma, kolimator zawsze będzie mieć znacznie większe straty na wyjściu niż odbłyśnik, co w wypadku użucia takich samych emiterów i driverów da ok 10-20% strat. robiłem próby i absolutnie nie zdecydowałem się na kolimator. Jednak Bociek nie ma tu wyboru, dobranie do tego korpusu jakiegoś sensownego odbłyśnika nie jest łatwe, wiem próbowałem Zawsze chętnie odpowiem gdyby były jkaieś pytania lub sugestie.
blair7 Napisano 28 Maja 2010 Napisano 28 Maja 2010 Widzialem juz kilka porownan roznych latarek, razem ze zdjeciami pokazujacymi ich zalety/wady. Ale nikt nie powiedzial, przy jakiej ekspozycji byly robione zdjecia porownawcze, czy aparatem tzw: straszakiem (ktory mozna juz pewnie za pareset zl nabyc) na automacie, czy przy stale ustawionej i takiej samej ekspozycji dla kazdej latarki. To jest wazne, po bo schodzac kilka dzialek w dol na aparacie okaze sie ze latarka lepiej swieci (na zdjeciu)
DominikM Napisano 28 Maja 2010 Autor Napisano 28 Maja 2010 blair7 u mnie na stronie każde zdjęcie ma exifa z parametrami - tylko przy łączeniu fotek do opisów te dane są tracone. Camera Make Canon Model Canon EOS 450D Orientation upper left X resolution 72 Y resolution 72 Resolution unit 2 Software ACD Systems Digital Imaging Datetime 2008:09:21 22:23:05 Primary chromaticities (0.64,0.33,0.21,0.71,0.15,0.06) YCbCr coefficients (0.299,0.587,0.114) YCbCr positioning centered Image Whitepoint (0.313,0.329) Exposure time 2 s F-number 3.5 Exposure program Manual ISO speed ratings 200 Date/time original 2008:09:20 22:58:31 Date/time digitized 2008:09:20 22:58:31 Component config YCbCr Shutter speed value 2 s Aperture value 3.625 Exposure bias value 0 Metering mode Spot Flash Flash did not fire [off] Focal length 18 mm User comment Subsec time 125 Subsec time original 75 Subsec time digitized 75 Colorspace Uncalibrated Pixel X dimension 400 Pixel Y dimension 266 Focal plane X res. 4865.6 Focal plane Y res. 4876.71 Focal plane res. unit inch Custom Rendered Normal process Exposure mode Manual exposure White balance Manual white balance Scene capture type Standard Camera serial number FFFF8F9D-0288B
Teodoryk Napisano 28 Maja 2010 Napisano 28 Maja 2010 ogólnie rzecz ujmując żadna fotka nie jest w stanie oddać całkowiecie tego co widzą oczy. da wam raczej pojęcie o rozkładzie strumienia światła skupieniu wiązki głównej(hotspot) i szerokości bocznej (sidepill) żeby Wam mniej więcej rozjaśnić temat napiszę małe zestawienie: 1. latartki na chińskich pseudoluxeonach i latarki LED, dają pare-paręnaście lm - nadają się tylko do sygnalizacji pozycji na drodze, - absolutnie NIE nadają się do oświetlenia drogi 2.latarki na emiterze Cree XRE i XPE, biny w kolejności jasności P4, Q3, Q4, Q5, R2, 80-250lm bardzo wielu sporzedaców na allegro sporo zawyża biny i tak zazwczaj jak macie napisane Cree Q5 czy R2 nie spodziewajcie się wyżej niż Q3, szczególnie dotyczy to latarek w cenach do 60-80zł a.latarki z bardzo popularnym zoomem czyli szkłem powiekszającym dadzą na paluszkach 3xAAA ok 80-120lm OFT (czyli zmierzonych na wyjściu latarki) - nadają się tylko do sygnalizacji pozycji na drodze, - NIE nadają się do oświetlenia drogi, choć widać znacznie lepiej niż latarki z p.1 zasięg światła i widoczności to ok 10m b. latarki z odbłysnikiem, tu naprawdę bardzo dużo zależy jak jest on skonstruowany - głęboki i szeroki daje badzo mocno skupiony hotspot i na rower absolutnie się nie nadaje, daje za to spory zasięg dochodzacy nawet do 250-300m (zasięg rozumiany jako zdolność do odróżnienia oświetlanego przedmiotu) płatki reflektor daje zazwyczaj dość szeroki sidepill i już na rower zaczyna być użyteczny, nadal jednak wiązka główna (hotspot) jest dość mocno skoncentrowana) do oświelenia rowerowego wybieramy odbyśnik teksturowany (OP) 3. latarki z emiterem CREE XPG 350lm - DOSKONALE nadają się do oświetlenia drogi dzięki szerokiemu hotspotowi i bardzo dużej ilości światła z 1W (da się z nich wyciąnać nawet ok 400lm) tu też uwagi dotyczące kolimatorów odbłyśników soczewek mają zastosowanie. jednak dedykowane kolimatory o wiązce do 20stopni zdają dobrze egzamin. 4. Latarki z emiterami CREE MCE SSC P7 oraz SST50 od 700lm wzyż - DOSKONALE nadają się do oświetlenia, mają tylko jedną strasznie ważna dla rowerzysty wadę- są sakramencko prądożerne -min 9W tak więc wymagają koszyczka 4x18650 żeby dać w miarę przyzwoity czas pracy. przy zasialaniu 1x18650 poświecą ok 25-35min z pełną mocą i tu dochodzimy do kwestii zasilania: współczesne emitery potrzebują do pracy z pełną mocą min 1A prądu dla emiterów 3W. i ok 3A dla emiterów 9W -paluszki AAA, ZAPOMNIJCIE -tylko jako oświetlenie sygnalizacyjne nie dadzą więcej niż 600mA i to na bardzo krótko. -paluszki AA, OK ale w koszyczku 3-4xAA już dadzą radę. -akumulatorki Li-ion 18650 stworzone do zasilania laptopów i póżniej adaptowane do latarek, zdecydowanie TAK. warto się na nie przerzucić, komplet 2x18650 i ładowarka to ok 70-100zł i wystarczy na co najmniej 3-4 lata użytkowania.
Rulez Napisano 28 Maja 2010 Napisano 28 Maja 2010 Zdjęcia na tyle dobrze ukazują rozłożenie wiązki iż widać lepsze dostosowanie Bocialarki do użytku rowerowego.
Teodoryk Napisano 28 Maja 2010 Napisano 28 Maja 2010 Zdjęcia na tyle dobrze ukazują rozłożenie wiązki iż widać lepsze dostosowanie Bocialarki do użytku rowerowego. złożyłem właśnie szybciutko latare a la Bocian, driver 1A kolimator, podobny korpus tyle że ciut porządniejszy bo nie adaptowany z wersji 3xAAA tylko dostosowany fabrycznie do 18650. prosze popatrz na rozkład światła kolimatora i odbłyśnika i zastanów się co wolisz, mniejszy zasięg ok 20-30m, brak wiązki bocznej i trochę szersza wiązka główna czy wolisz mieć jednak 50m zasięgu i dzięki dużemu sidespillowi szeroką widocznośc po bokach. Nie mówię tego na podstawie Twoich obserwacji dwóch fotek, a długich prób w terenie z użyciem kolimatora i odbłysnika. kolimator do mojej latarki moge w każdej chwili założyć, jeżeli tego nie robię pewnie mam jakiś powód. i na koniec: latarki to moja pasja i hobby, nie robie ich w ilościach hurtowych w celach zarobkowych.
DominikM Napisano 28 Maja 2010 Autor Napisano 28 Maja 2010 Teodoryk, spill jest użyteczny dopiero przy ilościach światła zbliżonych do 500-600 lumenów, gdy światła jest mniej wpatrujesz się w spota i przy większych prędkościach nic poza nim nie widzisz. Miedzy innymi dlatego kiedyś tam uzupełniłem porównanie o wersję w terenie, aby bardziej praktycznie wskazać użyteczność danego światełka.
Teodoryk Napisano 28 Maja 2010 Napisano 28 Maja 2010 Przy większych prędkościach przydaje się też zasięg :)I tu zdecydowanie górą jest XPG i odbłyśnik. Niestety kolimator potrafi zeżreć nawet 50-100lm i z zasięgu nici. Zrobiłem sobie kiedyś lampkę na SSC P7 na rower i w zasadzie jej nie używam, u mnie na wsi jest albo z górki albo pod górkę i jadąc szybko z górki SSC nie daje mi poczucia bezpieczeństwa, brak zasięgu. Mimo że naprawdę ładnie oświetla drogę. XPG daje mi i zasięg i doświetla ładnie pobocze pomimo że ma tylko 350lm.
Lukasz71 Napisano 29 Maja 2010 Napisano 29 Maja 2010 Mam na kierownicy zamontowaną Bocialarkę 3.0 Standard jak i wspomnianą Aurorę V6 od Tonio. Bezapelacyjnie lepiej jeździ mi się z Aurorą. Bocialarka świeci zdecydowanie za wąsko. Szczególnie w lesie na zakrętach jest nieciekawie. Aurora świeci znacznie szerzej, przez co jedzie się bezpieczniej. Poza tym mam wrażenie, że Aurora wypluwa z siebie więcej światła. W Aurorze nie podoba mi się to, że trzeba odczekać kilka sekund, aby latarka zapamiętała tryb, druga sprężynka też by się przydała. W Bocialarce natomiast denerwuje mnie szybki 2-klik konieczny do zmiany trybu latarki. W nocy w lesie jeżdżąc po wertepach ciężko jest zmienić tryb, czasami musiałem zatrzymać się aby to zrobić. W tej chwili w ciemnym lesie włączam obie latarki na raz. Nie chcę nikomu robić reklamy ani antyreklamy, ale dla mnie na rower zdecydowanie lepsza jest Aurora. Jeszcze mam uwagę na temat zdjęć zrobionych przez DominikM: - nie wiem co tam jest zakombinowane, ale przed chwilą włączyłem obie(na świeżych akusach) u mnie na ścianie i na każdym trybie Aurora świeci lepiej na ścianie, tak jak to widać na zdjęciu Teodoryka
DominikM Napisano 31 Maja 2010 Autor Napisano 31 Maja 2010 Jeszcze mam uwagę na temat zdjęć zrobionych przez DominikM: - nie wiem co tam jest zakombinowane, ale przed chwilą włączyłem obie(na świeżych akusach) u mnie na ścianie i na każdym trybie Aurora świeci lepiej na ścianie, tak jak to widać na zdjęciu Teodoryka I to jest różnica porównywania lampek na dystansie 1m a na dystansie 3 i 10m Przy małych odległościach i ocenie "na oko" zawsze najlepsza będzie ta najbardziej skupiająca. Przy większych prędkościach przydaje się też zasięg :)I tu zdecydowanie górą jest XPG i odbłyśnik. Niestety kolimator potrafi zeżreć nawet 50-100lm i z zasięgu nici. Piszesz to tak jak by ref był cudownym lekarstwem na starty światła na optyce, a nie jest, bardzo dobrze wykonany reflektor odbija około 93% światła w określonym kierunku a reszta jest rozpraszana gdzie popadnie, przy dobrej jakości kolimatorach np. Ledil LXP-D sprawność jest na poziomie 87-90% - tak, że przesadzasz trochę w odniesieniu do Bociej 3.0, ale masz 100% racji w przypadku chińskich zoomów
zekker Napisano 1 Czerwca 2010 Napisano 1 Czerwca 2010 a.latarki z bardzo popularnym zoomem czyli szkłem powiekszającym dadzą na paluszkach 3xAAA ok 80-120lm OFT (czyli zmierzonych na wyjściu latarki) - nadają się tylko do sygnalizacji pozycji na drodze, - NIE nadają się do oświetlenia drogi, choć widać znacznie lepiej niż latarki z p.1 zasięg światła i widoczności to ok 10m [ciach] współczesne emitery potrzebują do pracy z pełną mocą min 1A prądu dla emiterów 3W. i ok 3A dla emiterów 9W -paluszki AAA, ZAPOMNIJCIE -tylko jako oświetlenie sygnalizacyjne nie dadzą więcej niż 600mA i to na bardzo krótko. -paluszki AA, OK ale w koszyczku 3-4xAA już dadzą radę. -akumulatorki Li-ion 18650 stworzone do zasilania laptopów i póżniej adaptowane do latarek, zdecydowanie TAK. warto się na nie przerzucić, komplet 2x18650 i ładowarka to ok 70-100zł i wystarczy na co najmniej 3-4 lata użytkowania. Nie przesadzasz troszkę? Jak się spojrzy trochę wstecz, to topowymi lampkami były 5W halogeny i jakoś nadawały się do oświetlania drogi. Teraz nagle ta sama ilość światła jest niewystarczająca? Mój halogen ma około 4W i zapewne przynajmniej 80lm. Nie wiem dokładnie, bo nie mam czym zmierzyć. Standardowo ma 60lm przy 4,0V i 0,85A, a zasilany jest przez 4xAA NiMH. Do spokojnej jazdy wystarcza i zasięg, to na pewno więcej niż 10m. Oczywiście nie neguję "przydatności" tanich świecidełek, bo oprócz ilości światła liczy się jeszcze odpowiednie jego rozłożenie i tu większość wynalazków przegrywa. Odnośnie oddawanych A przez akumulatorki, też nie mogę się zgodzić. Dla ReCyko zmierzyłem 6A. Jak chcesz mogę powtórzyć pomiar dla Eneloopów (AAA), ReCyko (AA i AAA), Panasonic Infinium (AA), Philips 2300mAh (AA) i Panasonic 1500 (AA), do porównania jakieś baterie alkaliczne. 600mA na bardzo krótko? Skoro akumulatorek ma np. 800mAh, to oznacza, że przy obciążeniu 800mA przez godzinę utrzyma nominalne napięcie, więc albo producenci kłamią, albo coś mieszasz. Wyższości ogniw Li-ion nie neguję, ale podważam kompletną nieprzydatność NiMH. Tak ogólnie, to chyba popadasz w zbytni zachwyt lumenami
mudia Napisano 1 Czerwca 2010 Napisano 1 Czerwca 2010 Zauważcie jeszcze taką różnicę jak waga. Bocialarka jest 2 razy cięższa i naprawdę daje się to odczuć. Czy ta cała miedź jest w środku potrzebna? Nie można użyć np aluminium? Żeby nie było, sam mam bocialarkę i jestem z niej bardzo zadowolony
Lukasz71 Napisano 1 Czerwca 2010 Napisano 1 Czerwca 2010 A ja Wam wszystkim mówię, że te porównanie ma się nijak do tego, jak jest w rzeczywistości. Radzę wszystkim potraktować ten test z przymrużeniem oka i zobaczyć jak na żywo świecą obie latarki, gdy wjedzie się do lasu. Jak już ktoś ma robić test, to niech zrobi to ktoś niezależny i niepowiązany z żadną ze stron. Bo co to za porównanie, robione przez kolegę jednego z twórców testowanych latarek, w którym jeszcze przed rozpoczęciem znany jest zwycięzca .
DominikM Napisano 1 Czerwca 2010 Autor Napisano 1 Czerwca 2010 Lukasz71, przestań pisać głupoty, przetestowałem więcej sprzętu niż ty w życiu widziałeś i jak bym miał się bawić w ustawianie testów to już dawno przestało by to mieć jakąkolwiek wartość porównawczą, jeszcze powinienem to robić za kasę a nie do tego dopłacać jak coś się zepsuje Pytaniem pozostaje na jakiej podstawie Ty podważasz to porównanie ?? Jakieś konkretne merytoryczne podstawy, czy widzimisię ? Dla zainteresowanych fotki razem z exifami : Aurorka Bocia 3.0
Lukasz71 Napisano 1 Czerwca 2010 Napisano 1 Czerwca 2010 DominikM - porównuje po prostu to z tym, co widzą moje oczy na żywo podczas jazdy z obiema latarkami. Na pewno aparat nie uchwyci światła tak samo jak ludzkie oko. 20 minut temu świeciłem sobie na ścieżce rowerowej obiema latarkami ze świeżymi 18650 i to Aurorka świeciła ciut mocniej. Na Twoich zdjęciach jest odwrotnie. Nikt nie wie także, jaki prąd płynął na diody podczas Twojego testu, no ale zakładam, że identyczny. Wychodzi na to, że takie zdjęcia z aparatu nie są miarodajne, na żywo i tak postrzegamy światło inaczej. Dalej uważam, że test powinna wykonać inna osoba, spoza Waszego środowiska. Wtedy wszystko byłoby poza wszelkimi podejrzeniami. W każdym razie na pewno obie latarki są b. dobre za tą cenę. Bocialarkę polecam na asfalty, Aurorę w teren.
iras76 Napisano 1 Czerwca 2010 Napisano 1 Czerwca 2010 z racji wagi aurora może nadać się na czołówkę, kwestia mocowania?
Lukasz71 Napisano 1 Czerwca 2010 Napisano 1 Czerwca 2010 iras76 Też myślę nad tym, aby dać aurorę na kask, bo jest leciutka. Takie mocowanie powinno super się sprawdzić: http://www.milhunt.pl/sklep/product_info.php?cPath=53_55&products_id=163
iras76 Napisano 1 Czerwca 2010 Napisano 1 Czerwca 2010 trochę opasne to mocowanie, wolałbym coś sztywnego na kask z mocowaniem za pomocą rzepa
Cycu85 Napisano 1 Czerwca 2010 Napisano 1 Czerwca 2010 kup sobie taśmę rzepa, igła i nić i coś na bank zrobisz taniej i pewnie lepiej do swojego kasku niż gotowy produkt uniwersalny. Ja bym opasał dwa otwory wentylacyjne z przodu (zależy jaki masz model) i do tego doszył drugą pętlę z rzepa na górze na latarkę. Do tego jakiś pasek z dętki żeby solidnie trzymało latarkę, na dolnej pętli też można na kask. Jedyny problem to czy nie będzie przeszkadzać od wewnątrz. Zależy od kasku. A tak ode mnie odnośnie zdjęć porównawczych - nie wiem, może mi się wydaje, ale boćka celuje trochę bliżej niż aurora.
Lukasz71 Napisano 1 Czerwca 2010 Napisano 1 Czerwca 2010 Jest jeszcze mocowanie do Sigmy Powerled http://allegro.pl/item1051485388_uchwyt_na_kask_do_lampy_sigma_sport_powerled_wa_wa.html Tylko pewnie musiałbyś je troszkę przerobić.
iras76 Napisano 1 Czerwca 2010 Napisano 1 Czerwca 2010 mocowanie od sigmy sprawdzi się wyśmienicie i cena jest niska myślałem o paskach na rzepy ale przy tej cenie będę kombinował
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.