Skocz do zawartości

[Kaseta/Piasta] słyszalny i wyczuwalny (na kasecie) "chrzęst" przy obracaniu kasety względem piasty


vcppp

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

ostatnio przy powrocie do domu, już w mieście, złapała mnie potężna ulewa. Po dojechaniu i wysuszeniu siebie, wysuszyłem rower (strumień ciepłego powietrza) po czym przesmarowałem łańcuch (na oko patrząc, nigdzie nie zaobserwowałem błota, zresztą jechałem w potokach wody ale po asfalcie).

Dzisiaj wyciągam rowerek i w trakcie króciutkiego przeglądu przedjazdowego zaobserwowałem głośny i wyraźny "chrzęst" w trakcie obracania koła względem kasety (lub kasety względem piasty, gdy kręcę pedałami do tyłu). W trakcie rozpędzania koła (czyli kaseta kręci się równo z piastą) dźwięk nie występuje. Dźwięk nie jest równomierny, tzn w trakcie wykonywania obrotu w pewnych pozycjach występuje, w innych nie. Dodam, że jest to na tyle "silne" że obracając kasetę palcami, czuć wibracje od tego dźwięku.

 

Da się z tym coś zrobić?

 

Kaseta Sram PG-950, piasty Joy Industrial.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś stało się z wolnobiegiem w piaście. Rozkręcić i zdiagnozować, jeśli nigdy tego nie robiłeś, to leć z kołem do serwisu.

... ale zawsze musi być ten pierwszy raz :) W najgorszym wypadku kupię nowy, serwisy i tak czynne dopiero w poniedziałek ...

rzuciłbyś linkiem jak dobrać się do wolnobiegu a nie łożyska piasty?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To już musisz dokładniej swoją piastę opisać, bo podałeś tylko firmę :). Czy ma łożyska maszynowe czy kulkowe?

A jak to rozpoznać? :P Nie chcę palnąć jakiejś głupoty, ale kulki w środku są ;)

generalnie po oby stronach osi mam dwie śruby 17tki. Po ich odkręceniu z lewej strony schodzą od razu dwie śruby - pierwsza trzymająca swego rodzaju plastikowy "kapturek" osłaniający wnętrze, druga trzymająca płaskie kółko które zabezpiecza kulki znajdujące się w środku. Z prawej strony nie ma kapturka (nie zmieściłby się pewnie razem z kasetą). Ośkę wyciąga się właśnie w prawo. Jeśli ten opis nie wystarcza, powiedz co jeszcze muszę opisać ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz kulkowe. Nie wiem jak u Ciebie, ale u mnie jest taki cienki talerzyk zabezpieczający środek bębenka przed brudem, jego się nie wykręca a wyciąga, jednak nie jest to łatwe. Po wyciągnięciu mamy nakrętkę która jest zarazem konusem łożyska bębenka, odkręcenie znowu wymaga kombinacji, bo ma dwa nacięcia od przodu i to jedyne miejsce do zaczepienia jakiegoś klucza. Odkręcając ją posypią się małe kuleczki, więc nie rób tego na trawie/zagraconej przestrzeni. Wtedy powinien zejść bębenek odsłaniając zapadki (pieski) i wszystko co było w środku (syf :) ). Najlepiej jakbyś zrobił foty po zdjęciu osi od prawej strony. Oczywiście po ściągniętej kasecie.

 

http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=45

 

kilka rodzajów piast, może któryś wygląda znajomo? :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kilka rodzajów piast, może któryś wygląda znajomo? :D

niestety ...

raczej przypomina mi to http://img48.imageshack.us/img48/8249/99ed4d6bd1575ce57748cc1lz9.jpg

z tym że u mnie jest 9 biegów, więc najmniejsza tarcza kasety ma otwór o dużo mniejszej średnicy, blokujący nieco dostęp do talerza z tymi dziurkami...

jutro w ciągu dnia zrobię fotki bo mam słabe oświetlenie w garażu :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.allegro.pl/item1027732388_klucz_do_kasety_wolnobiegu_bacik_do_odkrecania.html

 

coś w tym stylu. Ten klucz wielowpustowy wkładasz na kasetę, zapinasz szybkozamykaczem (może być mały luz, byle klucz nie wyjechał podczas odkręcania), bacik (ten klucz z łańcuchem) zakładasz na największy tryb kasety i odkręcasz (normalnie, prawy gwint). Bacik może nie być potrzebny, jeśli masz kogoś do pomocy i przytrzyma kasetę przez szmatkę etc. Możesz też bardzo prosto sam zrobić taki bacik ze starego łańcucha :D. Klucz do kasety niestety musisz kupić, ale się opłaca, bo napęd trzeba często czyścić i wymieniać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.allegro.pl/item1027732388_klucz_do_kasety_wolnobiegu_bacik_do_odkrecania.html

 

coś w tym stylu. Ten klucz wielowpustowy wkładasz na kasetę, zapinasz szybkozamykaczem (może być mały luz, byle klucz nie wyjechał podczas odkręcania), bacik (ten klucz z łańcuchem) zakładasz na największy tryb kasety i odkręcasz (normalnie, prawy gwint). Bacik może nie być potrzebny, jeśli masz kogoś do pomocy i przytrzyma kasetę przez szmatkę etc. Możesz też bardzo prosto sam zrobić taki bacik ze starego łańcucha :). Klucz do kasety niestety musisz kupić, ale się opłaca, bo napęd trzeba często czyścić i wymieniać.

dzięki ;) ale to niestety dopiero będę mógł w poniedziałek szukać ... a pytanie, myślisz że bardzo zaszkodzę łożysku jeśli dziś pojadę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz, wróżką nie jestem, może się okazać, że jest wszystko ok, ale ziarenka piasku w wolnobiegu to nieprzyjemna sprawa, bo być ich tam nie powinno. Biorąc pod uwagę, że łożyska wolnobiegu nie pracują pod obciążeniem, tylko gdy pedałujesz, a wtedy się nie ruszają, ryzyko uszkodzenia bierzni/kulek jest mniejsze, ale jednak :). Jak masz sklep rowerowy niedaleko to jednak radziłbym autobus/samochód. Dziś niedziela, małe szanse, ale to tylko jeden dzień, jutro wrócisz do domu z kluczem, dzisiaj możesz pokombinować z tym bacikiem, jeśli masz łańcuch i narzędzia ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz, wróżką nie jestem, może się okazać, że jest wszystko ok, ale ziarenka piasku w wolnobiegu to nieprzyjemna sprawa, bo być ich tam nie powinno. Biorąc pod uwagę, że łożyska wolnobiegu nie pracują pod obciążeniem, tylko gdy pedałujesz, a wtedy się nie ruszają, ryzyko uszkodzenia bierzni/kulek jest mniejsze, ale jednak :rolleyes:. Jak masz sklep rowerowy niedaleko to jednak radziłbym autobus/samochód. Dziś niedziela, małe szanse, ale to tylko jeden dzień, jutro wrócisz do domu z kluczem, dzisiaj możesz pokombinować z tym bacikiem, jeśli masz łańcuch i narzędzia :)

no nic, to dzisiaj odpuszczam ... jeszcze jedno, jak już kupię klucz + bacik ... czym to przesmarować potem? Zwykłym towotem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mocowania kasety na bębenku nie smarujemy niczym, tej nakrętki również. Dopiero jak rozkręcisz piastę to środek należy przesmarować, ale to później.

chodziło mi oczywiście o smar do łożyska, nie o smarowanie gwintowań :wallbash:

kupiłem ŁT 43

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...