Skocz do zawartości

[korba] stukanie


Adam620

Rekomendowane odpowiedzi

Witam !

Mam korbę Truvativ X-Flow 3.0 i przy naciskaniu jej dochodzi do mnie dziwne stukanie. Tak jakby się tam coś urywało nie umiem tego wytłumaczyć. Dźwięk taki podobny do "tyk, tyk" coś w tym stylu :)

Poradźcie co z tym zrobić bo to jest bardzo denerwujące :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może trafiliście na jakiś niekompatybilny (są dwa standardy osadzenia) albo źle wykonany. Kwadrat jest zbieżny więc naciąga się korbę na ostrosłup tak naprawdę - nie ma gdzie złapać luzów jeśli jest dociągnięta odpowiednio mocno a smar tylko ułatwia naciągnięcie. Czyżby się Wam wcześniej kwadrat skonczył ;) ?

Odwrotnie, bez smaru, gorzej się naciąga i jest większa szansa że będzie skrzypieć/stukać.

 

Nie piszę teoretycznie, tak wynika z moich rowerowych doświadczeń.

 

PS: nie wiem czemu nie mogę edytować. Różnica standardów ISO/JIS nie wygląda jednak, że jest na tyle duża by "przeciągnąć" kwadrat - rzuciłem temat, bo nie wiem skąd się Wam mogą brać luzy ;) .

Natomiast tutaj cytat za wiki:

 

Greasing of tapered cranks

 

Most manufacturers (Specialites TA and White Industries being notable exceptions) recommend that square-taper cranks be fitted to the bottom bracket "dry", with no grease or other lubricant.[citation needed] The validity of this is hotly disputed among cyclists, and a source of frequent "holy wars" on Internet discussion groups. Cranks can occasionally seize onto the spindle sufficiently to prevent their removal by a conventional puller, and grease or anti-seize compound at the interface can help to prevent this. The argument against greasing is that the crank may slide too far onto the spindle, reducing the designers' intended chainline and potentially cracking the crank.

 

Conventional mechanical engineering practice across all industries whenever it involves mating of tapered assemblies requires lubrication to ensure that sufficient "preload" is achieved between the mating parts to prevent them working loose under cyclic loading, this includes lubricating the threaded fastener to ensure sufficient preload is developed in the fastener(s).[citation needed]

 

A very logical and convincing explanation of why greasing the crank spindle is necessary, written by noted mechanical engineer and cyclist Jobst Brandt, can be found at http://sheldonbrown.com/brandt/installing-cranks.html

 

 

Proponuję też przeczytać sobie opis Sheldona Browna, dobrze precyzuje "magiczne" aspekty i skupia się technicznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak... Tekst z linka nie jest autorstwa Sheldona Browna, jak napisałeś, ale jest w nim ciekawy fragment o tzw. internetowych "świętych wojnach". Tekst powyżej z Wikipedii, bez potwierdzenia słuszności jakimś dobrym źródłem też nie budzi aż takiego zaufania jakbyś chciał. No i ten fragment, że większość producentów zaleca zakładanie korb na sucho - taka natura Polaków, żeby robić wbrew instrukcji, wiem.

 

Ale wracając do pierwszego zdania mojego postu - propozycja:

 

Przedstawiono istnienie dwóch racji:

- o smarowaniu kwadratu

- o niesmarowaniu kwadratu

Dla obu stron padają słuszne argumenty, więc może niech osoba z dylematem sama zdecyduje, skoro obie metody mają poparcie. A my skończmy tą "holy flame war".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację, zawstydziłeś mnie - nie spojrzałem że to nie Sheldon Brown, autorem jest Jobst Brandt, na szczęście też nie taki "nikt" :)http://sheldonbrown.com/brandt/index.html

 

Ja do swoich wniosków doszedłem niezależnie, opracowania znalazłem dosłownie dziś :icon_cool: . Mimo to polecam zastanowienie się nad tekstem Branta, nargumentami jego i producentów :) .

 

A co do świetej wojny to masz rację, nie ma sesnu, niech każdy wybiera sam... Nie mój rower, nie moje zmartwienie :P .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Stukanie jak to nazywasz czy suportu czy pedału ciężko rozróżnić, no przynajmniej tak było w moim przypadku. No łatwiej jest wykręcić pedały i sprawdzić niż suport wiec nimi bym sie zajął. Rozebrać jak sie da wyczyścić, nasmarować ładnie złozyć. Jak sie nie poprawi wymienić na jakieś inne co nie stukają. Jak nie pomoże to suport.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...