heen Napisano 11 Maja 2010 Udostępnij Napisano 11 Maja 2010 Witam wszystkich forumowiczów. Wytarłem koronki w odziedziczonym rowerze z korbą Deore-LX FC-M550. Zacząłem czytać o moim sprzęcie i widzę, że wiele od tego czasu się zmieniło Moje koronki są montowane na 5 śrub kiedy teraz wszystko w grupie Deore są montowane na 4, moja kaseta jest 7 rzędowa kiedy teraz standard to 9. To rodzi wiele wątpliwości. Myślę by zastąpić korbę z suportem na FC M590. Z tego co wyczytałem w FAQ nie powinienem mieć problemów z 7 biegową kasetą ale czy powinienem kupić do tego wąski łańcuch czy mogę kupić łańcuch do kaset 7 rzędowych np CN HG50. Czy ktoś mógłby potwierdzić, że FC M590 + CN HG50 + 7 rzędowa kaseta (M550?) będą ze sobą działać? Czy taka modernizacja ma sens? A może macie jakieś lepsze propozycje? To stary rower ale sprawuje się dobrze i chciałbym go naprawić minimalnym kosztem. Pozdrawiam, heen Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Odi Napisano 11 Maja 2010 Mod Team Udostępnij Napisano 11 Maja 2010 Jeśli minimalnym kosztem to uważam, że szaleństwem jest kupowanie korby Deore Raczej celowałbym w coś pokroju Acery/Alivio. I tam na pewno nie będziesz miał problemów z 7-rzędowym łańcuchem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adriansocho Napisano 11 Maja 2010 Udostępnij Napisano 11 Maja 2010 Hmm najlepiej by było jakbyś poszukał zębatki na 5 śrub, ale jeśli jej cena przekroczy 50zł to warto pomyśleć o nowych korbach. Czy ta korba którą masz jest mocowana na kwadrat? Jeśli tak to kup jakąś nową korbę (już z mocowaniem zębatek na 4 śruby) klasy Acera albo Alivio, coś w stylu 80-100zł. Łańcuch - jakiś na 6,7,8 biegów (tak je oznaczają producenci), shimanowski HG40 albo odpowiednik. HG50 to jest współczesny łańcuch na 9 biegów, chyba że to jest starszy rocznik. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
heen Napisano 11 Maja 2010 Autor Udostępnij Napisano 11 Maja 2010 Dziękuję za odpowiedzi. Pisząc minimalny chodziło mi o to, że nie chcę zmieniać kasety bo wtedy będę musiał wymienić przerzutki ... i nie będę wiedział gdzie skończyć. Jakoś tak naturalnie myślałem, że skoro było Deore to wymienię na inne Deore choć może macie rację, że to zbędny puryzm. Szukałem zębatek na 5 śrub ale nic taniego nie udało mi się znaleźć dlatego zdecydowałem się na wymianę całości. Dodatkowo mój suport, choć podczas jazdy ma się dobrze, wygląda dziwnie. Jakby miał uszkodzoną obudowę lub wcale jej nie miał dlatego pomyślałem, że przy okazji mogę go zmienić. Korba jest na kwadrat. Czy w takim razie zaopatrzyć się w coś takiego? http://www.allegro.pl/item1030559217_korby_shimano_alivio_fc_m411_48x38x28_fv_srebrne.html Wracając do pytania, łańcuch dobieram 7 rzędowy do kasety a z przodu montuję co dusza zapragnie a kieszeń pozwoli? Czy muszę na coś jeszcze uważać? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Odi Napisano 11 Maja 2010 Mod Team Udostępnij Napisano 11 Maja 2010 Jeśli łańcuch też chcesz wymienić to najpewniej kasetę również będziesz musiał bo nowy łańcuch na starej nie pojedzie. Nie szukałem, ale wydaje mi się, że jeszcze kupisz 7-rzędowe kasety. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
afly Napisano 11 Maja 2010 Udostępnij Napisano 11 Maja 2010 Albo łatwiej kaseta 8 biegowa i poprostu nie bedziesz wykorzystywał któregoś skrajnego przełożenia - na pewno mniejszy problem ze znalezieniem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
radomir82 Napisano 11 Maja 2010 Udostępnij Napisano 11 Maja 2010 HG50 to jest współczesny łańcuch na 9 biegów, chyba że to jest starszy rocznik. Tak tylko gwoli sprostowania CN-HG50 jest łańcuchem 6,7,8-rzędowym, 9 rzędowym jest CN-HG53. afly: "Albo łatwiej kaseta 8 biegowa i poprostu nie bedziesz wykorzystywał któregoś skrajnego przełożenia - na pewno mniejszy problem ze znalezieniem." Tutaj mały zonk: kaseta 8 nie wejdzie na bębenek od 7. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
heen Napisano 12 Maja 2010 Autor Udostępnij Napisano 12 Maja 2010 Dziękuję jeszcze raz za uwagi i sugestie. Ponieważ to moje początki na tym forum i nie wiem dokładnie czego mi potrzeba pozwolę sobie dodać trochę kontekstu. Mam 100kg i 194cm. Na co dzień jeżdżę rowerem po mieście (pagórkowatym), ok 6km na uczelnię + wypadki losowe, zakupy, odwiedziny, piwo. W weekendy gdy świeci słonko jeżdżę po okolicznych lasach. Sporadycznie wezmę udział w jakiejś imprezie grupowej. Nie traktuję jeżdżenia jakoś poważnie ale lubię jeździć, i sprawia mi frajdę gdy jadę tak szybko jak potrafię. Dotychczas nie interesowałem się sprzętem ale w zeszłym sezonie zaczął mi przeskakiwać łańcuch. Pojechałem z tym do serwisu gdzie trafiłem na Pana nie budzącego zaufania, który chciał mi zaraz wymienić wszystko i dodawał, że nie wie czy to będzie działać. Ponieważ przeskoki występowały sporadycznie przy większych obciążeniach, olałem to i jakoś przejeździłem do zimy. Jednak przyszła wiosna, ciągnie do lasu a przeskoki stały się nie do zniesienia. W tej chwili praktycznie pod byle wzniesienie muszę podjeżdżać na najniższych przełożeniach. W tej sytuacji zacząłem kopać i przyglądać się co ja mam zamontowane. Wizualnie wygląda to mniej więcej tak: Zmierzyłem łańcuch i jest rozciągnięty, wedle wszelkich przykazań powinienem go wymienić. W tylnym kole przy kasecie wyczuwam lekki luz. Suport z przodu wygląda tak jakby ktoś próbował odkręcić go bez użycia właściwego klucza i pokruszył ząbki. Poza tym chyba jest OK. Podstawowe pytanie, bo może szukam nie tam gdzie trzeba, czy te zębatki są do wymiany? Cel? Chciałbym normalnie zacząć jeździć, zapomnieć o uważaniu na przeskoki i ruszyć do lasu. Plany? Strasznie się nakręciłem na 29kę i myślę, że w przyszłym sezonie będę mógł sobie jakąś sprawić. Nie wiem jeszcze czy zostawię ten rower jako drugi czy postaram się go sprzedać. Warianty które chodzą mi po głowie po wcześniejszych sugestiach. Zupełnie orientacyjnie żebym mógł się zorientować w cenach. Jeszcze o tych częściach poczytam ale proszę o uwagi jeśli coś głupiego przeoczyłem. 1) Minimum Nowa kaseta 7 lub 8 rzędowa, prosty łańcuch, korba na kwadraty, prosta piasta. Ewentualnie olewam i czekam aż się rozpadnie. Czy luz w piaście da się usunąć coś dokręcając czy zwiastuje on czas wymiany? Nie widziałem piast do kaset 7 rzędowych ale jeśli się bawić w przeplatanie koła to chyba już lepiej zmienić na 9? Przykład Shimano-FC M410 42/32/22 175mm z osłoną srebrna Kwadrat 83pln lub Shimano-FC M443 48/36/26 175mm KWADRAT srebrna 135pln Shimano-CS HG30 7rz. 11/28 Kaseta MTB 32pln Shimano-CN HG50 6/7/8 rzędowy łańcuch kartonik +extra PIN 35pln Razem 145-202pln 2) Pełna wymianka Zmieniam przód, łańcuch, tył na kasetę 9 rzędową oraz przerzutki i klamko manetki. 2a) Deore Przykład Shimano-FC M590 korba Deore model '2010 srebrna 22/32/44 189pln Shimano-CN HG53 9rz. łańcuch Deore 114 ogniw + extra PIN 40pln Shimano-CS HG50 9rz.Kaseta MTB Deore 55pln Shimano-FH M590 piasta tył V-brake 65pln Shimano-RD M591 srebrna SGS DEORE 2010 112pln Shimano-ST M580 Dual Control V-brake 3 x 9 150pln Razem 611pln 2b) Deore LX Shimano-FC M583 26/36/48 175mm 280pln Shimano-FH M770 piasta tył v-brake XT 115pln Shimano-zestaw kaseta LX i łańcuch rowerowy LX, CS HG61 11/34+CN HG73 114 og. 135pln Shimano-RD M771 GS XT 2008 przerzutka tylna 170pln lub Shimano-RD M772 przerzutka tylna XT, GS średni wózek, Shadow 169pln Shimano-ST M580 Dual Control V-brake 3 x 9 150pln lub Shimano-ST M530 Dual Control V-brake 3 x 9 srebrne 230pln Razem 850-930pln Czy powinienem też wtedy wymienić przednią przerzutkę? Nie mam pojęcia w co i czy warto tu inwestować. Po prostu było Deore LX więc zacząłem patrzeć na Deore. Technologia idzie do przodu wiec być może dzisiejsze Alivio jest lepsze od starego Deore. Chciałbym jedynie uniknać sytuacji gdzie coś mi się pognie niespodziewanie i w środku sezonu bede wracać do remontów. Przypomniałem sobie, że mam jeszcze jeden rower 'city', który stoi z powodu popsutych klamkomanetek więc ta pełna wymiana nabiera trochę sensu. 3) Mix Wyczytałem w którymś z wątków, że korbie przystosowanej do kaset 9 rzędowych nie przeszkadza kaseta 7rzędowa. Więc może wariant kupuję którąś z korb Deore. Z tyłu kupuję kasetę i łańcuch z wariantu Minimum i czekam aż się rozpadnie. Wtedy wymieniam też tył. Finansowo wariant 1, 2a są do zrealizowania, 2b musiałbym mieć dobry powód lub rozłożyć go na etapy jak w 3. Proszę o pomoc w wyklarowaniu jakiegoś sensownego kierunku i wykasowaniu jakiś bezsensu połączeń. Chciałbym dodać, że to grzebanie w sprzęcie wciąga i chętnie porozkręcam to i owo by poszerzyć moje zdolności poza zmianę gumy. Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
radomir82 Napisano 12 Maja 2010 Udostępnij Napisano 12 Maja 2010 Cóż, napęd nie wygląda na totalnie zajechany, przyczyną przeskoków równie dobrze może być uszkodzony bębenek w piaście. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
heen Napisano 13 Maja 2010 Autor Udostępnij Napisano 13 Maja 2010 Tym ostatnim postem chyba dobiłem wszystkich. Przepraszam ale musiałem sobie to jakoś poukładać. Dochodzę do wniosku, że wszystko zależy od tego czy zostawię ten rower czy nie. Jeśli nie to zmiany min powinny mi spokojnie starczyć na jeden sezon. Radomir 82: Tył wydaje mi się spoko. Z przodu mam parę zębów naprawdę gładkich. Może powinienem zacząć od wymiany łańcucha i zobaczyć co się stanie? Jak mogę rozpoznać czy to bębenek? Na pewno łańcuch przeskakuje z przodu. Podczas jazdy kiedy depnę robię obrót korbą i widzę jak łańcuch stoi w miejscu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Cycu85 Napisano 13 Maja 2010 Udostępnij Napisano 13 Maja 2010 Napęd naprawdę nie wygląda źle. Skoro przeskakuje, to może masz przydługi łańcuch? http://www.forumrowerowe.org/topic/41823-ancuch-vademecum/ pkt 4. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
heen Napisano 14 Maja 2010 Autor Udostępnij Napisano 14 Maja 2010 Dzięki Cycu85. Sprawdziłem ale wygląda na to, że długość jest OK. Zacznę od wymiany łańcucha. Jak problem zniknie to napiszę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.