Skocz do zawartości

[napęd] Sens przechodzenia na 9 rzędową kasete.


Minor

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Mam pewien problem, filozoficzny można by to nazwać. Sytuacja wygląda tak, że zmieniam koła, które były z wolnobiegiem.

Z tego wynika że dokonam zakupu kół które będą miały kasetę. Jako że moja przerzutka acera obsługuje 8 przełożeń, postanowiłem wykorzystać ją do konca i 8 rzędową kasetę chcę założyć. Do tego wymiana manetek (akurat kolega alivio 8 rzędowe ma dosłownie za czteropak) i łancuch na nowy.

 

Co do przerzutki nie czuje potrzeby jej wymiany działa już jakies 2 lata i nie narzekam na nią wcale łatwo ją wyregulowałem.. i nie ma problemów.

Stopniowanie tak samo mi odpowiada nawet przy 7 rzędach... Wiec 8 będzie aż nad to.

 

Ale mam dylemat nad opłacalnością takiej wymiany, wiadomo że 8 rzedy będa odchodzić stopniowo tak jak 6 i 7... I myślałem czy warto kupić 9 rzędową kasetę (drożej niż 8) łancuch(drożej) manetki(drożej) i przerzutka.. Wyliczyłem że taka zamiana wyniesie mnie ok 300zł więcej. I był bym skołnny za to zapłacić jeżeli tylko jest sens. Chciałem się dowiedzieć czy będe mial jakieś wymierne korzyści z przejscia na 9 rzędów..?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli sugerujesz że 9 rzędowe napędy są mniej trwałe? Hehe...

 

W sumie tak jak pisałem mi XTR nie jest potrzebny, zadowala mnie w pełni moja acera, nawet hamulców tarczowych nie chcę, bo nie są mi potrzebne (tylko że kiedys pewnie v-brake też odejdą i nie bedzie wyjścia).

 

Boje sie tylko sytuacji w której dokonam teraz zamiany na kasete 8 rzędową i tak zostawie napęd.. a za rok czy dwa jak posypie mi sie zmieniarka, nie dostane sensownego nic na 8 rzędów bo będzie już wszystko na 9... A szkoda ograniczać przerzutkę tak jak to robię w tej chwili...

 

PS: Tym bardziej że słyszałem iż shimano teraz ma chyba wprowadzić 9 rzędów do alivio...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem podobny dylemat i postawiłem na kasetę 8 rzędową, jedynie brakuje dobrych manetek :D ale nie żałuje, nie co większa trwałość niż napędu 9-rzędowego, ale głównie wybrałem 8 rzędowy dlatego że to minimalne jak dla mnie stopniowanie kasety nie było mi potrzebne ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. przerzutka obsługujaca 8 przełożeń obsłuży też 9 przełożeń

2. było już o tym miliard razy na forum, skorzystaj z wyszukiwarki i poszukaj

3. 8 tak szybko nie odejdzie do lamusa. Ogólnie to wygląda tak, że są napędy 7, 8 i 9 przełożeniowe w rowerach MTB. powoli wchodzi 10, ale w zespole z 2 tarczami z przodu.

 

7 rzędowe napędy wykorzystywane są w budżetowych rowerach. łączą się one z piastą pod wolnobieg, które to rozwiązanie jest tańsze niz piasta pod kasetę. wolnobiegi są 7 i mniej-rzędowe (z wyjątkiem jednego 8-rzędowego wolnobiegu firmy falcon specjalizującej się napędami do marketowych rowerów), natomiast kasety 8 i więcej (poza kilkoma wyjątkami 7-rzędowymi). Żeby sprowadzić napędy 8 rzędowe do poziomu marketu należy zlikwidować napędy 7 rzędowe - a te są po prostu tańsze w wytwarzaniu, co ma duże znaczenie w wypadku rowerów marketowych. W ten sposób tworzy się naturalne zapotrzebowanie na "coś pośredniego między 7 a 9". Może i to troszkę pokręcone, ale masz pewność, że za rok-dwa 8 rzędowe napędy nie znikną. Co innego 8 rzędowe komponenty z wyższej półki, których już dzisiaj jest jak na lekarstwo.

 

 

V brake też nie odejdzie tak szybko - bo są po prostu tanie i skuteczne.

 

a 9 rzędowe napędy są mniej trwałe, mniej odporne na zabrudzenia, bardziej podatne na luzy itd itp. do plusów należy prostota znalezienia wysokiej klasy komponentów

 

kombinuj;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Biera nie mam pewności ale jak dla mnie przerzutka projektowana na 8 rzędowy napęd będzie średnio działać z 9 rzędowym choćby łancuchem ktory jest węższy. Ale zaskoczyles mnie bo nie mialem pojecia ze to w ogole moze działac.

 

Z tego co słucham to pewnie postawie na 8 rzędową kasete, wyjdzie mnie to taniej... A nie potrzebuje większego stopniowania.

 

Ale jeżeli jest ktoś kto twierdzi inaczej, to chętnie wysłucham. Był bym też bardzo ciekawy gdyby ktos ladnie opisał jak sprawdza sie taki uklad acera ktora ma wpisane obslugiwanie 8 rzedowych kaset, pracująca w 9 rzędowym trybie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uwierzyłeś w marketingowy bełkot i dlatego tak ci się wydaje. W praktyce nie ma żadnej różnicy, między Alivio pod 8 i Deore pod 9.

To, że napęd 9-cio biegowy jest mniej żywotny niż 8-mio to mit z epoki kiedy dziewiątki wchodziły na rynek. 8 biegów jest przede wszystkim tańsze bo występuje w tylko w najniższych grupach.

Załóż kasetę Alivio i do tego łańcuch Wippermanna 800 albo 808 i masz napęd który przejedzie spokojnie 8-9tys.km

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerzutka to mechanizm zupełnie analogowy, wszystko zależy od manetek. Można stosować przerzutkę XTR do 6-o biegowego napędu jak ktoś chce. Jak masz manetki na 8, to każda przerzutka (wyższa?) Ci to pociągnie. Minimalne zmiany w szerokości łańcucha nic nie zmienią w działaniu przerzutki. Aktualnie mam przerzutkę XT z kasetą Alivio na 8, bo tańsza i wystarczająca. Teraz również kupie 8, tyle że z mniejszym skokiem 11-28. Łatwo zobaczyć, że przy odpowiednim doborze kasety, różnic nie będzie, tylko np największy tryb na kasecie odpada (32) i mamy 8 rzędów 11-28

 

http://www.allegro.pl/item1024589483_kaseta_shimano_deore_lx_hg_70_8_ka_11_28_xtrabike.html

 

http://www.allegro.pl/item1017319450_kaseta_deore_cs_hg50_9_rz_11_32_nowa_f_vat_od_ss.html

 

Jak często potrzebny wam 32 z tyłu? odpowiedzcie sobie sami, w moim przypadku praktycznie nigdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znaczy ja wiedziałem że 8 rzędowa kaseta ma podobną(taką samą?) szerokośc jak 9 rzędowa, dlatego ten łańcuch cieńszy. Tylko myślałem że kółeczka prowadzące w przerzutce mogą być za szerokie i właśnie tego łańcucha nie trzymać. W tym momencie sytuacja wygląda inaczej bo odpada mi już przerzutka Acere bym chciał zajeździć dokąd się da.. Zostają tylko manetki i różnica w cenie kaset, i łancucha (te 2 ostatnie to w sumie groszę)

 

I był bym skłonny własnie zrobić taki mix... Hmm. A jest ktoś kto na żywo korzystał z takiego układu, w internecie znalazłem jakąs jedna opinie z 2005 roku, ale nie zbyt obszerną. Czy są z tym jakieś problemy?

 

Cycu taki układ jaki ty masz, ja mam na chwile obecną. Wiem że mozna ograniczyć ilość przełożeń. A co do 32 z tyłu. To świeta racja sporadycznie sie z tego korzysta. A jak ktos jest naprawde silny to prawie nigdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Schwefel Wipperman lepszy od Shimano? Czeka mnie nowy napęd, możliwe, że kupię 3 łańcuchy i takiego LX'a kasetę jak powyżej. Co byś radził?

 

Warto dopłacać ~20zł za nikiel? Tylko kwestia rdzy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Shimano wzrorem trwałości nie jest jeżeli chodzi o lancuchy, kaseta 8 i 9 ma taką samą szerokość.

 

Przejście na 9 jest na pewno dobre pod tym względem ze w klasie 9 sa dostępne elementy z najwyższej półki XT czy XTR czego juz ze świeczką szukać o "ząb" niżej. Przy 8 najwyższe jest alivio i jest to bardzo dobra kaseta, możliwościami dorównująca XT ale jest na pewno sporo cięższa i tak w koło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie jest najwyższe Alivio, czego dowodem jest ta kaseta LX'a, można dostać nawet XTR, ale jest cieżko, fakt. Z manetkami też różnie, ale jak się poszuka, to nie ma problemu.

 

Kaseta 8 i 9 ma taką samą szerokość, ale przez to odległości między zębatkami (i same zębatki szersze?) są większe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uwierzyłeś w marketingowy bełkot i dlatego tak ci się wydaje. W praktyce nie ma żadnej różnicy, między Alivio pod 8 i Deore pod 9.

To, że napęd 9-cio biegowy jest mniej żywotny niż 8-mio to mit z epoki kiedy dziewiątki wchodziły na rynek. 8 biegów jest przede wszystkim tańsze bo występuje w tylko w najniższych grupach.

Załóż kasetę Alivio i do tego łańcuch Wippermanna 800 albo 808 i masz napęd który przejedzie spokojnie 8-9tys.km

 

A te łancuchy nie są dla kaset 8 rzędowych?

 

PS: Albo jeszcze inaczej jaki łancuch był by dobry pod 9 rzędów żeby wyeliminować to zjawisko nie trwałości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zapomnij o nowej korbie.

Przerabiałem w zasadzie identyczną sytuację, czy jest sens 9rzędów odpowiedz sobie sam. Wolnobieg miałem na 7, kasetę kupiłem na 8 bo mniejszych nie ma. Manetkę mam na 7 więc największy tryb w kasecie robi za osłonkę (i tak bym go nie używał).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cycu85 tą kasetę 8-biegową LXa sobie odpuść bo to stare i ciężkie kowadło które technologią daleko jest w tyle nawet za obecną kasetą HG40, która jest o ponad połowę tańsza.

 

Przejście na 9 jest na pewno dobre pod tym względem ze w klasie 9 sa dostępne elementy z najwyższej półki XT czy XTR czego juz ze świeczką szukać o "ząb" niżej.

Trzeba zaznaczyć że przy 8 biegowym napędzie ograniczony wybór mamy TYLKO w przypadku manetki tylnej i kasety. Dostęp do pozostałych części mamy pełny.

 

Przy 8 najwyższe jest alivio i jest to bardzo dobra kaseta, możliwościami dorównująca XT ale jest na pewno sporo cięższa i tak w koło.

Kaseta XT'9 11-32 - 266 gram ; Kaseta Alivio'8 11-30 - 332 gramy. Różnica to tylko 66 gram - czy to jest spory ciężar?

 

O dostępność części pod 8 biegów na razie nie ma co głowy sobie zawracać bo przez najbliższe 10 lat na pewno dostęp do części będzie bezproblemowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wstyd się przyznać, ale jeżdżę obecnie z manetką pod 9 :). Działa ok na 5 najniższych (95% używania kasety), wyżej już nie jest tak kolorowo, ale też działa. Manetki pod 8 owszem i są, ale na swoje nie narzekam i tak jakoś zostało. Zastanawiałem się, czy nie można takiej manetki 9 (deore) zmutować na 8.. Skok linki jest mniejszy niż w 8, może da się go zwiększyć pod 8?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Schwefel Wipperman lepszy od Shimano? Czeka mnie nowy napęd, możliwe, że kupię 3 łańcuchy i takiego LX'a kasetę jak powyżej. Co byś radził?

 

Warto dopłacać ~20zł za nikiel? Tylko kwestia rdzy?

Wszystkie Wippermanny z serii 800 to to samo, kolejne cyfry oznaczają kolejne powłoki no i wyższą cenę. 804 to niklowane zewnętrzne ogniwa, 808 niklowane wszystko, no a 800 to golas bez powłok.

Rdza nie jest aż tak groźna dla łańcucha bo wyłazi tylko po deszczu czy zimie. Jak ktoś jest estetą to radzę dołożyć do wersji z powłokami.

Jeżeli chodzi o wytrzymałość to biją na głowę XTRa i do tego dobrze chodzą z kasetami Shimano, więc dla mnie łańcuchy Shimano już nie istnieją.

 

A te łancuchy nie są dla kaset 8 rzędowych?

Przecież pisze o kasecie 8-mio biegowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytaj swój post, próbowałeś obalić w nim mit z czasów kiedy 9 rzędowe napędy wchodziły na rynek i większej awaryjności takiego rozwiązania... Następnie powiedziałeś ze przy dobrej kasecie i łańcuchu spokojnie zrobie 8-9tys km...

 

Dla mnie treść jest jasna podajesz takie łancuchy które są dobre do 9 rzędowych kaset, a teraz odwracasz kota ogonem i twierdzisz że to było do 8 rzędowych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz co szkoda mi z tobą gadać. Najpierw sprawdź ilu biegowe są kasety Alivio o później bierz się za ocenę moich postów.

 

Dobrze Alivio jest do 8 rzędów, jednak mi chodzi o to że twój post jest trochę zagmatwany. Myślałem po prostu że może ten łancuch działa z 9 rzędowymi kasetami, zresztą kolega wyżej napisał że tak jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze Alivio jest do 8 rzędów, jednak mi chodzi o to że twój post jest trochę zagmatwany. Myślałem po prostu że może ten łancuch działa z 9 rzędowymi kasetami, zresztą kolega wyżej napisał że tak jest.

 

Jaki tam zagmatwany, Schwefel napisał wszystko jak powinno być.

 

Jak możesz dostać te manetki za czteropak to bierz, razem z kasetą alivio.

Z 9 może być ten problem, że acera, mimo że obsługuje 9 (realnie tak, tylko marketingowo nie) to jeśli jest już zużyta to luzy itp mogą spowodować że z 9 będzie działać gorzej - mniejsze odległości między zębatkami powodują że ten sam luz przerzutki jest procentowo większy.

A jak ten zestaw padnie (bo kiedyś musi:P) to pomyślisz o 9. No chyba że jeździsz dużo i chcesz podejść bardziej pro to bierz 9.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o manetki 8 rzędowe to tez nie jest najgorzej. Moje gripshifty MRX-Pro ważą bez linek 180 g co jest wynikiem rewelacyjnym bo lepszym niż xtr,xt i wszystkie inne nie tuningowane. Cena 80 zł. Zaznaczam jednak, ze to rozwiązanie dla fanów gripshiftów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...