Skocz do zawartości

[korba] W którą stronę dokręcać?


prostynick

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

 

nie wiem nawet czy dobrze [otagowałem], bo nie wiem do końca czy chodzi mi o korbę ;)

 

W każdym razie po kupnie roweru sprzedawca powiedział, żebym po każdej jeździe (zanim wrócę do nich na przegląd po 500km) dokręcił sobie... korbę?... pedały?... no żeby luzu nie było potem. W każdym razie chodzi mi o to miejsce, do którego są przyczepione pedały :P Mam tam dziurkę na imbuls 8mm w każdym razie. No i w sumie to nie wiem, w którą stronę mam kręcić, żeby je dokręcić (lub przynajmniej spróbować, bo może nic się nie luzuje). Czy mam dokręcać w tę stronę, w którą normalnie bym pedałował (wtedy stawia opór), czy w przeciwną (w przeciwną, to mi nic nie stawia oporu, bo po prostu zaczyna się kręcić cały mechanizm)?

 

Sorry za łopatologiczne objaśnienia :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli jest to śruba w osi obrotu suportu (to co siedzi w ramie), to z obu stron przykręca się zgodnie z obrotem wskazówek zegara (prawe gwinty). W prawym pedale masz gwint lewy jedynie i w nakrętce suportu po lewej stronie, ale to nie ma związku z tymi śrubami o których mówisz.

 

A z tym dokręcaniem to bym nie przesadzał. Nic się samo odkręcić nie powinno, jak usłyszysz jakieś trzaski, poczujesz luzy, to wtedy możesz działać. Kontrolnie możesz po każdej jeździe kluczem SPRAWDZIĆ dokręcenie śrub, czy po prostu się nie poluzowały, ale to nie znaczy, że musisz te ciasno siedzące śruby co każdą jazdę dokręcać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli jest to śruba w osi obrotu suportu (to co siedzi w ramie), to z obu stron przykręca się zgodnie z obrotem wskazówek zegara (prawe gwinty). W prawym pedale masz gwint lewy jedynie i w nakrętce suportu po lewej stronie, ale to nie ma związku z tymi śrubami o których mówisz.

 

Tak, to ta. Więc łopatologicznie - z prawej strony jest łatwo, bo mam opór jak dokręcam, a z lewej gorzej, bo jak chcę dokręcić, to kręci się cały mechanizm, więc muszę sobie przytrzymać jakoś. Zgadza się? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Po zmianie suportu tak samo zaleca się po jeździe jeszcze raz czy dwa dokręcić korby. Potem już jest spokój.

Cycu - z tymi lewymi gwintami w pedałach i suporcie jest odwrotnie - lewy pedał lewy gwint, prawa miska suportu lewy gwint.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Yyy no właśnie, jednak wyobraźnia mnie nie zawiodła wcześniej. Pedały tak jak suport się odkręcają w czasie pedałowania, a nie dokręcają :) . To oczywiście się zgadza z tym co napisałeś, ponieważ pedał względem korby obraca się przeciwnie do kierunku pedałowania.

 

Z angielskiej Wikipedii

The right-side (usually the drive-side) pedal spindle is right-hand threaded, and the left-side (usually the non-drive-side) pedal spindle is left-hand (reverse) threaded to help prevent it from becoming loose by an effect called precession.

 

Although the left pedal turns clockwise on its bearing relative to the crank (and so would seem to tighten a right-hand thread), the force from the rider's foot presses the spindle against the crank thread at a point which rolls around clockwise with respect to the crank, thus slowly pulling the outside of the pedal spindle anticlockwise (counterclockwise) because of friction and thus would loosen a right-hand thread.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Cycu nie będę się mieszał do Twojej wyobraźni, ale lewy pedał ma na 100% lewy gwint ;) Oczywiście jeśli staniesz z drugiej strony roweru i będziesz go odkręcał imbusem a nie kluczem płaskim to będziesz musiał kręcić w lewo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słuchajcie, tak namieszaliście, że znowu mam mętlik w głowie. Powtórzę więc moją ostatnią sentencję:

 

Więc łopatologicznie - z prawej strony jest łatwo, bo mam opór jak dokręcam, a z lewej gorzej, bo jak chcę dokręcić, to kręci się cały mechanizm, więc muszę sobie przytrzymać jakoś. Zgadza się?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, trzymasz ręką za korbę.

 

Odi Tak, z lewej jest lewy gwint. Chodziło o to, że właśnie dlatego podczas kręcenia pedały się wykręcają, a nie dokręcają, co mnie zdziwiło, bo myślałem, że jest inaczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

No jak jest pedał z jednej strony jest łapa dokręcona do pedała a z drugiej strony jest mały otwór i tam jest coś próbowałem to dokręcić kombinerkami śrubokrętem płaskim krzyżykowym pilnikiem różnego typu krzyżykami które mam i nic nie idzie a jak się pytałem faceta z serwsu to mi powiedział że to trzeba dokręcić bardzo małym kluczykiem ale nie powiedział jakim więc tu pytam jaki to dokładnie jest powyżej podałem jaki model mam pedała i z przed ilu lat jest ten pedał . Może to pomoże dojść co tam jest .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Łatwiej by było jakbyś wrzucił zdjęcie, albo po prostu zmierzył nakrętkę, która się tam znajduje. Prawdopodobne jest, że będzie to "dziewiątka". Odkręcisz kluczem rurkowym o cienkich ściankach. Wykręć pedał u wybierz się do sklepu narzędziowego dopasować odpowiedni klucz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oto zdjęcie robione komórką w nocy zdjcie0629x.jpg

 

Śruba ma okrągłą nakrętkę w środku z dziurą i jest na głębokości około 2,5 cm i tam chyba jeszcze są 2 podkładki jak dobrze widzę . W Dzień poszukam dziewiątki i sprawdzę bo chyba gdzieś powinnem mieć a jak nie to mam nie daleko sklep z narzędziami .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...