Skocz do zawartości

[koło] zaplatanie na 4 krzyże


wariat21

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Przy zaplocie na 3 krzyże sprycha przechodziła nad dwiema i pod trzecią. Jak ma przebiegać w zaplocie na 4 krzyże?

Wygrzebałem jakąś starą fote : img0593d.th.jpg

lepszej niestety nie mam, ale widac wszystko co trzeba.

Czyli jak kolega Radomir82 napisał nad trzema i pod czwartą :thumbsup:

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

zaplot na 4 krzyże przy 32 jak i 36 szprychach nie ma żadnego sensu. Ilość krzyży wpływa pozytywnie na sztywność horyzontalną (siły skręcające), czyli koło lepiej przenosi siły ruchu obrotowego piasty, natomiast negatywnie wpływa na sztywność boczną. W zaplocie na 3 krzyże zdolność przenoszenia siły skręcającej jest wystarczająca, a równocześnie nie cierpi tak na tym sztywność boczna.

4 Krzyże stosuje się w obręczach co mają 48otworów, ponieważ kąt pod którym prowadzona jest szprycha przy tej liczbie otworów jest mniej wiecej taki jak kąt pod którym prowadzona jest szprycha przy 2-1 krzyżach w obręczy o 32otworach.

 

Chętnie wysłucham innych teorii i skonfrontuje je ze swoją :)

Pozdro

Napisano

Sam mam zaplecione koło na 4 krzyże... Czemu? Mam nietypowe obręcze wysokie, łatwiej mi kupić dłuższe szprychy, bo takich z których mogł bym zaplatać moje koło na 3 krzyże praktycznie nie ma.

 

Do rzeczy, kolega chyba się pomylił, 4 krzyże łatwiej łapią bicie góra/doł przy jednoczesnym usztywnieniu bicia bocznego. Do tego przy 4 krzyżach dużo trudniej jest centrować bicie góra dół. Zaś boczne centruje się w chwile bez problemów.

 

Dla kolegi z tematu dodam, że jeżeli będzie korzystał z jakiejś instrukcji w internecie dla zaplotu na 3 krzyże, to będzie tam powiedziane aby pierwszą szprychę włożyć w otwór około wentyla. Jeżeli tak zapleciesz koło na 4, to krzyż wyjdzie akurat na wentylu. Dlatego trzeba tą pierwszą szprychę przesunąć o ile pamiętam o 2 miejsca.

Napisano

przez co rozumiesz sformułowanie "łatwiej łapią bicie góra/dół przy jednoczesnym usztywnieniu bicia bocznego"? sformułowanie to jest mocno nie precyzyjne. Nie można łączyć pojęcia wytrzymałości i sztywności.

 

Poświęciłem trochę czasu u poszukałem informacji na temat różnicy w zaplocie.

 

I utwierdziłem się w swoich przekonaniach, spróbuje tutaj przedstawić swoje argumenty.

 

1. Według książek na temat budowy kół ilość krzyży w zaplocie nie ma większego znaczenia dla bocznej sztywności kół.

Odszukałem badania w których porównano te same kola z zaplotem na 2, 3 i 4 krzyże. Jeśli chodzi o sztywność to badaniu podlegały 3 wielkości: odkształcenia pionowe (prostopadła do osi wału), odkształcenia boczne oraz odkształcenia przy skręcaniu. Badania te wykazały ze odkształcenia pionowe niewiele różniły się pomiędzy sobą dla 3 rodzai zaplotu, natomiast różnica pomiędzy odkształceniami bocznymi były juz większe, ale mniej więcej równe pomiędzy 2,3 i 4 krzyżami. Dla odkształceń przy skręcaniu, zaplot na 3 krzyże był dwa razy sztywniejszy niż zaplot na 2 krzyże, natomiast zaplot na 4 krzyże był o 25% sztywniejszy niż zaplot na 3 krzyże.

 

Czyli mniej więcej teoria z książek o budowie kół była prawdziwa.

 

2. Ogólna wytrzymałość kół na obciążenie pionowe była bardzo zbliżona, różnice wynikały z czynnika gabarytowego. A mianowicie dla zaplotu o większej ilości krzyży szprychy były dłuższe, a jak wiadomo im większe gabaryty tym większe ryzyko wystąpienia wad materiału.

 

Podsumowując zaplot na 4 krzyże nie ma najmniejszego sensu dla obręczy o 32-36 otworach, dodatkowo przy piastach o małych średnicach kołnierzy szprychy zaczną na główkach zachodzić na siebie i wystąpią dodatkowe siły gnące, które bardzo niekorzystnie wpłyną na ich zywotność - choć to jest już szczegół którego nie potwierdzę.

 

O różnicy w centrowaniu jak i wytrzymałości obręczy przy różnych ilościach krzyży nie może być mowy, ponieważ kierunek zwrotu działania siły na obręczy jest praktycznie identyczny, wiec z tym się nie zgodzę że koło zaplatane na 4 krzyże inaczej się "centruje"

Napisano

 

trochę dużo, ale przynajmniej dowiesz się wszystkiego;)

 

Pachnie to popieraniem piractwa (cytat ze stopki: "All right reserved. Reproduction of any part of this book is prohibited without the written permission of the publisher").

 

Komu jak komu, ale Adminowi to raczej nie przystoi.

Napisano

@dawid.. Być może to moja subiektywna ocena, opisałem własne doświadczenie. Po zmienieniu splotu na 4 krzyże łatwiej łapie tak zwane jajko, i trudniej jest to jajko doprowadzić do ładu niż w kole zaplecionym na 3 krzyże. Zaś ósemki są rzadkością, a nawet jeżeli są to wystarczy 5 min z kluczem w ręku i już prosto.

 

Zmieniając splot zmieniłem też obręcze, być może to dlatego.

 

I taka mała dygresja, większość fizyków powie Ci że lżejsze ciało zjedzie szybciej z górki, a chyba sam wiesz że na zjazdach cięższe osoby mają przewagę? Teorie trzeba konfrontować z praktyką.

  • Mod Team
Napisano

@dawid.. Być może to moja subiektywna ocena, opisałem własne doświadczenie. Po zmienieniu splotu na 4 krzyże łatwiej łapie tak zwane jajko, i trudniej jest to jajko doprowadzić do ładu niż w kole zaplecionym na 3 krzyże. Zaś ósemki są rzadkością, a nawet jeżeli są to wystarczy 5 min z kluczem w ręku i już prosto.

 

Zmieniając splot zmieniłem też obręcze, być może to dlatego.

 

I taka mała dygresja, większość fizyków powie Ci że lżejsze ciało zjedzie szybciej z górki, a chyba sam wiesz że na zjazdach cięższe osoby mają przewagę? Teorie trzeba konfrontować z praktyką.

 

W kwestii dygresji ,toczenie z tarciem pomijalnym czy zsuwanie się gdzie tarcie ma zasadnicze znaczenie (takie tam mędrkowanie)?

Napisano

I taka mała dygresja, większość fizyków powie Ci że lżejsze ciało zjedzie szybciej z górki, a chyba sam wiesz że na zjazdach cięższe osoby mają przewagę? Teorie trzeba konfrontować z praktyką.

Widać, że miałeś mało do czynienia z fizyką i fizykami :). Zależności, która teoretycznie udowadnia praktykę zgodnie z prawdą uczą gdzieś koło podstawówki.

Napisano

Widać, że miałeś mało do czynienia z fizyką i fizykami :P. Zależności, która teoretycznie udowadnia praktykę zgodnie z prawdą uczą gdzieś koło podstawówki.

 

Mało do czynienia z fizyką mam? Powiedzmy ze nie będę komentował.

 

Mój przykład ilustruje sytuacja, w której założenie jest prawdziwe ale tylko w określonych warunkach (w moim przypadku pomijając opory ruchu faktycznie lżejszy będzie szybszy). Natomiast w praktyce często jest inaczej. Dokładnie tak samo z kołem, nie będę się bawił w teoretyczne rozpatrywanie sił na nie działających, pozostawie to innym. Z doświadczenia wiem to co pisałem w dwóch postach powyżej.

Napisano

Lżejsze koło lepiej przyspiesza, również z górki, ale prędkości większej nie osiągnie. W przypadku swobodnego spadku masa nie ma znaczenia.

Natomiast w powietrzu, dochodzi min tarcie z powodów oporów powietrza właśnie, i to jest jakaś stała wartość dla np rowerzysty który stawia jakiś tam opór czołowy, a tej sile przeciwstawia się waga rowerzysty, im większa tym więcej oporu "przełamie" czyli większa masa = większa prędkość, ale nie większe przyspieszenie.

 

Porównajcie sobie jak jeździcie z kumplami, być może część z nich waży zupełnie inaczej niż wy sami.

Jak ktoś lżejszy na zjeździe bez pedałowania, szybciej odjedzie, ale po chwili cięższa osoba dogania.

Napisano

A kolega chciał tylko wiedzieć jak z krzyżami wygląda...

dawid dzięki za te info nt. krzyży, siostra zaplata koła i upierała się przy czwórce ale jej tłumaczyłem z własnego doświadczenia że 3 to w zupełności wystarczy - no i mam podkładkę tak zwaną teoretyczną :P

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...