wariat21 Napisano 1 Maja 2010 Napisano 1 Maja 2010 Przy zaplocie na 3 krzyże sprycha przechodziła nad dwiema i pod trzecią. Jak ma przebiegać w zaplocie na 4 krzyże?
SilverXC Napisano 1 Maja 2010 Napisano 1 Maja 2010 Przy zaplocie na 3 krzyże sprycha przechodziła nad dwiema i pod trzecią. Jak ma przebiegać w zaplocie na 4 krzyże? Wygrzebałem jakąś starą fote : lepszej niestety nie mam, ale widac wszystko co trzeba. Czyli jak kolega Radomir82 napisał nad trzema i pod czwartą
Biera Napisano 10 Czerwca 2010 Napisano 10 Czerwca 2010 http://icelord.net/bike/ArtOfWheelbuilding.pdf trochę dużo, ale przynajmniej dowiesz się wszystkiego;)
dawid Napisano 12 Czerwca 2010 Napisano 12 Czerwca 2010 zaplot na 4 krzyże przy 32 jak i 36 szprychach nie ma żadnego sensu. Ilość krzyży wpływa pozytywnie na sztywność horyzontalną (siły skręcające), czyli koło lepiej przenosi siły ruchu obrotowego piasty, natomiast negatywnie wpływa na sztywność boczną. W zaplocie na 3 krzyże zdolność przenoszenia siły skręcającej jest wystarczająca, a równocześnie nie cierpi tak na tym sztywność boczna. 4 Krzyże stosuje się w obręczach co mają 48otworów, ponieważ kąt pod którym prowadzona jest szprycha przy tej liczbie otworów jest mniej wiecej taki jak kąt pod którym prowadzona jest szprycha przy 2-1 krzyżach w obręczy o 32otworach. Chętnie wysłucham innych teorii i skonfrontuje je ze swoją Pozdro
Minor Napisano 12 Czerwca 2010 Napisano 12 Czerwca 2010 Sam mam zaplecione koło na 4 krzyże... Czemu? Mam nietypowe obręcze wysokie, łatwiej mi kupić dłuższe szprychy, bo takich z których mogł bym zaplatać moje koło na 3 krzyże praktycznie nie ma. Do rzeczy, kolega chyba się pomylił, 4 krzyże łatwiej łapią bicie góra/doł przy jednoczesnym usztywnieniu bicia bocznego. Do tego przy 4 krzyżach dużo trudniej jest centrować bicie góra dół. Zaś boczne centruje się w chwile bez problemów. Dla kolegi z tematu dodam, że jeżeli będzie korzystał z jakiejś instrukcji w internecie dla zaplotu na 3 krzyże, to będzie tam powiedziane aby pierwszą szprychę włożyć w otwór około wentyla. Jeżeli tak zapleciesz koło na 4, to krzyż wyjdzie akurat na wentylu. Dlatego trzeba tą pierwszą szprychę przesunąć o ile pamiętam o 2 miejsca.
dawid Napisano 13 Czerwca 2010 Napisano 13 Czerwca 2010 przez co rozumiesz sformułowanie "łatwiej łapią bicie góra/dół przy jednoczesnym usztywnieniu bicia bocznego"? sformułowanie to jest mocno nie precyzyjne. Nie można łączyć pojęcia wytrzymałości i sztywności. Poświęciłem trochę czasu u poszukałem informacji na temat różnicy w zaplocie. I utwierdziłem się w swoich przekonaniach, spróbuje tutaj przedstawić swoje argumenty. 1. Według książek na temat budowy kół ilość krzyży w zaplocie nie ma większego znaczenia dla bocznej sztywności kół. Odszukałem badania w których porównano te same kola z zaplotem na 2, 3 i 4 krzyże. Jeśli chodzi o sztywność to badaniu podlegały 3 wielkości: odkształcenia pionowe (prostopadła do osi wału), odkształcenia boczne oraz odkształcenia przy skręcaniu. Badania te wykazały ze odkształcenia pionowe niewiele różniły się pomiędzy sobą dla 3 rodzai zaplotu, natomiast różnica pomiędzy odkształceniami bocznymi były juz większe, ale mniej więcej równe pomiędzy 2,3 i 4 krzyżami. Dla odkształceń przy skręcaniu, zaplot na 3 krzyże był dwa razy sztywniejszy niż zaplot na 2 krzyże, natomiast zaplot na 4 krzyże był o 25% sztywniejszy niż zaplot na 3 krzyże. Czyli mniej więcej teoria z książek o budowie kół była prawdziwa. 2. Ogólna wytrzymałość kół na obciążenie pionowe była bardzo zbliżona, różnice wynikały z czynnika gabarytowego. A mianowicie dla zaplotu o większej ilości krzyży szprychy były dłuższe, a jak wiadomo im większe gabaryty tym większe ryzyko wystąpienia wad materiału. Podsumowując zaplot na 4 krzyże nie ma najmniejszego sensu dla obręczy o 32-36 otworach, dodatkowo przy piastach o małych średnicach kołnierzy szprychy zaczną na główkach zachodzić na siebie i wystąpią dodatkowe siły gnące, które bardzo niekorzystnie wpłyną na ich zywotność - choć to jest już szczegół którego nie potwierdzę. O różnicy w centrowaniu jak i wytrzymałości obręczy przy różnych ilościach krzyży nie może być mowy, ponieważ kierunek zwrotu działania siły na obręczy jest praktycznie identyczny, wiec z tym się nie zgodzę że koło zaplatane na 4 krzyże inaczej się "centruje"
jmc Napisano 13 Czerwca 2010 Napisano 13 Czerwca 2010 trochę dużo, ale przynajmniej dowiesz się wszystkiego;) Pachnie to popieraniem piractwa (cytat ze stopki: "All right reserved. Reproduction of any part of this book is prohibited without the written permission of the publisher"). Komu jak komu, ale Adminowi to raczej nie przystoi.
Minor Napisano 13 Czerwca 2010 Napisano 13 Czerwca 2010 @dawid.. Być może to moja subiektywna ocena, opisałem własne doświadczenie. Po zmienieniu splotu na 4 krzyże łatwiej łapie tak zwane jajko, i trudniej jest to jajko doprowadzić do ładu niż w kole zaplecionym na 3 krzyże. Zaś ósemki są rzadkością, a nawet jeżeli są to wystarczy 5 min z kluczem w ręku i już prosto. Zmieniając splot zmieniłem też obręcze, być może to dlatego. I taka mała dygresja, większość fizyków powie Ci że lżejsze ciało zjedzie szybciej z górki, a chyba sam wiesz że na zjazdach cięższe osoby mają przewagę? Teorie trzeba konfrontować z praktyką.
Mod Team michuuu Napisano 13 Czerwca 2010 Mod Team Napisano 13 Czerwca 2010 @dawid.. Być może to moja subiektywna ocena, opisałem własne doświadczenie. Po zmienieniu splotu na 4 krzyże łatwiej łapie tak zwane jajko, i trudniej jest to jajko doprowadzić do ładu niż w kole zaplecionym na 3 krzyże. Zaś ósemki są rzadkością, a nawet jeżeli są to wystarczy 5 min z kluczem w ręku i już prosto. Zmieniając splot zmieniłem też obręcze, być może to dlatego. I taka mała dygresja, większość fizyków powie Ci że lżejsze ciało zjedzie szybciej z górki, a chyba sam wiesz że na zjazdach cięższe osoby mają przewagę? Teorie trzeba konfrontować z praktyką. W kwestii dygresji ,toczenie z tarciem pomijalnym czy zsuwanie się gdzie tarcie ma zasadnicze znaczenie (takie tam mędrkowanie)?
Miecho87 Napisano 13 Czerwca 2010 Napisano 13 Czerwca 2010 I taka mała dygresja, większość fizyków powie Ci że lżejsze ciało zjedzie szybciej z górki, a chyba sam wiesz że na zjazdach cięższe osoby mają przewagę? Teorie trzeba konfrontować z praktyką. Widać, że miałeś mało do czynienia z fizyką i fizykami . Zależności, która teoretycznie udowadnia praktykę zgodnie z prawdą uczą gdzieś koło podstawówki.
Minor Napisano 13 Czerwca 2010 Napisano 13 Czerwca 2010 Widać, że miałeś mało do czynienia z fizyką i fizykami . Zależności, która teoretycznie udowadnia praktykę zgodnie z prawdą uczą gdzieś koło podstawówki. Mało do czynienia z fizyką mam? Powiedzmy ze nie będę komentował. Mój przykład ilustruje sytuacja, w której założenie jest prawdziwe ale tylko w określonych warunkach (w moim przypadku pomijając opory ruchu faktycznie lżejszy będzie szybszy). Natomiast w praktyce często jest inaczej. Dokładnie tak samo z kołem, nie będę się bawił w teoretyczne rozpatrywanie sił na nie działających, pozostawie to innym. Z doświadczenia wiem to co pisałem w dwóch postach powyżej.
wojtekkrakow Napisano 13 Czerwca 2010 Napisano 13 Czerwca 2010 Lżejsze koło lepiej przyspiesza, również z górki, ale prędkości większej nie osiągnie. W przypadku swobodnego spadku masa nie ma znaczenia. Natomiast w powietrzu, dochodzi min tarcie z powodów oporów powietrza właśnie, i to jest jakaś stała wartość dla np rowerzysty który stawia jakiś tam opór czołowy, a tej sile przeciwstawia się waga rowerzysty, im większa tym więcej oporu "przełamie" czyli większa masa = większa prędkość, ale nie większe przyspieszenie. Porównajcie sobie jak jeździcie z kumplami, być może część z nich waży zupełnie inaczej niż wy sami. Jak ktoś lżejszy na zjeździe bez pedałowania, szybciej odjedzie, ale po chwili cięższa osoba dogania.
Classified Napisano 13 Czerwca 2010 Napisano 13 Czerwca 2010 A kolega chciał tylko wiedzieć jak z krzyżami wygląda... dawid dzięki za te info nt. krzyży, siostra zaplata koła i upierała się przy czwórce ale jej tłumaczyłem z własnego doświadczenia że 3 to w zupełności wystarczy - no i mam podkładkę tak zwaną teoretyczną
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.