Skocz do zawartości

[Amortyzator] Dobór odpowiedniego do jazdy.


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam. Na wstępie zaznaczam że kompletnie się na tym nie znam. Chciałbym kupić jakiś amortyzator, roweru używam do jazdy po mieście najczęściej aby dojechać na uczelnie wbrew przepisom bo chodnikiem, więc jest trochę nierówności, dziur w kostce czy kilka ładnie wystających krawężników, ale droga obok jest zbyt ruchliwa i byłbym jedynie wrzodem na tyłku dla kierowców, nie wspomnę o ograniczeniu do 50 widzianym przez kierowców jako znak do 80 :] (asfalt zresztą też nie za piękny). Troszeczkę po googlowałem, dowiedziałem się że potrzebna będzie średnica rury sterowej i tutaj pada pierwsze pytanie:

 

1. Czy posługując się suwmiarką jest potrzeba wyjęcia widelca alby zmierzyć tą rurę czy można to jakoś obejść?

1.1 W którym miejscu mam ją zmierzyć? Czy przy końcu (tam gdzie potem widelec się rozwidla), czy na początku (tą stroną którą wkładamy do ramy)? Czy na całej długości jest taka sama średnica, więc to nie ma znaczenia?

 

Kolejnym problemem jest mocowanie, ahead, head:

2. Czy ma do tego coś rama (12 letnia)? Czy wystarczy kupić amortyzator i do tego odpowiedni ster? Obecnie mam stery klasyczne więc chyba head?

 

3. A co z długością? Jak ją dopasować? Czy po prostu wkładam widelec, ucinam z góry ile potrzebuje i montuje? (mam 175cm wzrostu)

 

Dalej czytałem o amortyzatorach w cenie ok. 130zł. Dobre na początek lecz potem robiły się luzy: RST, Suntour.

 

4. Ile musiał bym wyłożyć na taki amortyzator aby mi dobrze posłużył. Przypominam że nie zamierzam go mordować.

 

Dzięki.

 

Aha jeszcze dodam że hamulce to V-brake.

  • Mod Team
Napisano

Na początek podaj swoją wagę. Nie zaszkodziło by jak byś napisał co to za rower.

 

Z tego co piszesz to wnioskuje że masz sterówkę 1" i zapewne na gwint. Łatwo to poznać bo sa 2 duże nakrętki tuż nad główka ramy.

 

1. tak spokojnie. Jeżeli są to ahead wystarczy żebyś odkręcił dekielek (kapsel) zmostka i zmierzył średnice wewen. mostka. Jeżeli to gwint, to musisz wyciągnąć kierownice z mostkiem (odkreca sie śruba na gorze mostka) i odkręcić lub poluzować górną nakrętkę i zmierzyć rure.

 

2. Jezeli klasyczne to właśnie gwintowane o ile nie ma pomylenia pojęć. Rama zabardzo tu nie ma nic do gadania a rodzaj sterów (choć jedno z drugiego wynika).

 

3. Jeżeli masz gwint to długość dobierasz tak aby po zakręceniu amora i skasowaniu luzów rura nie wystawała poza nakrętkę a była schowana tak ok 1mm.

W przypadku ahead długość dobiera sie tak aby po podaniu żądanej ilości podkładek (ustalenie wysokości kierownicy) rura znajdowała sie ok 3-4mm poniżej poziomu mostka (dla rożnych mostków ta wartość jest inna)

 

Jeżeli to jest faktycznie 1" jak sądze nie amsz dużego wyboru i najlepsze co mozęsz kupić to Suntour XCM V2 najlepiej z blokadą ale ona ok 200zł kosztują.

Napisano

Rower to zwykły MTB (jak był jeszcze niebieski to miał nalepki "new panther" na 26 calowych kołach, rozmiaru ramy nie znam jakaś standardowa.

Moja waga to hmm, było 80 ale spada i spadnie do 70.

 

Wykręciłem pierwszą nakrętkę z trudem bo ciężko z takimi kluczami ale żabką poszło, następnie ampulem zdjąłem mostek i dalej za cholerę nie chciał widelec zejść, pewnie czegoś jeszcze nie wykręciłem ale żabka nie miała aż tak wielkiego rozstawu żeby za coś więcej złapać.

 

Zmierzyłem suwmiarką to co wystawało czyli gwint, poniżej album ze zdjęciami:

 

http://mystictroloq.fotosik.pl/albumy/754037.html

 

Na moje oko to trochę ponad 2cm ale z wiedzy to wiem tylko jak złapać suwmiarką ale już nie wiem jak policzyć :]

  • Mod Team
Napisano

Tak tylko sie zapytam, to nowa metoda pomiaru suwmiarką ?? A żeby wyciągnąć widelec musisz obie nakrętki odkręcić ...

 

Co ty tam chcesz liczyc ... łapiesz suwmiarką za rurę i sczytujesz wartość... powinieneś mieć nawet 2 skale w mm i wyżej w calach.

 

a tak na serio nie wiem czy umiesz suwmiarka mierzyć ale ta cześć służy do pomiaru otworów wewnętrznych a zewnętrznych ta dłuższa płaska.

Napisano

No właśnie podczas pomiaru myślałem o średnicy, a na wierzchu miałem tylko ten gwint i dziurę :] i masz pośpiech :/ a jeszcze nie posługuje się tym na co dzień.

 

Dodałem nowe zdjęcia do albumu i udało mi się złapać większy rozstaw na żabce to wykręciłem też tą drugą śrubę.

Wychodzi że to faktycznie calówka.

Pomyślę nad tym Suntour'em.

 

Chyba że lepiej bym na tym wyszedł kupując nową ramę amortyzowaną pod 1 1/8, miałbym od razu wygodniej pod tyłkiem?

  • Mod Team
Napisano

A no pewnie ze byś miał ale takie ramy nowe to ok 1000 kosztują te tańsze często bez damperów ...

 

Co do pomiaru ja tam widze 2.54 jeden cal jak w pysk :)

Napisano

Weź pod uwagę że ta rama nie była fabrycznie przewidziana pod amortyzator. Wstawienie amortyzatora zmieni geometrię, im więcej skoku tym bardziej geo będzie bardziej zmienione. W amortyzatorach pod 1 cal z gwintem praktycznie nie masz wyboru. Jak zdecydujesz się na taki amortyzator to musisz się upewnić że gwint w sterówce nie będzie za krótki. Jeżeli używasz roweru na dojazdy na uczelnię itp to bym w nim nic nie zmieniał, jest dobry bo nie kusi potencjalnego złodzieja.

  • Mod Team
Napisano

jeszcze nie dawno były na allegro amory RST 281 bodajże z mostkiem i sterami na ahead. Moj kumpel sobie kupił do unibike którego ma juz naście lat. Geo sie praktycznie nie zmieniło. Amor no pracuje, jest miękki i w sumie ok. jak za 100zł z wysyłką to baardzo dobra okazja ale już coś tego nie widzę...

Napisano

Gdyby wystąpiła zmiana geometrii ramy co jest pewne z moim szczęściem to można by na to coś poradzić? Jeśli ma to związek ze zmianą położenia kierownicy to chyba odpowiedni mostek powinien załatwić sprawę?

  • Mod Team
Napisano

Tutaj chodzi o to że amor w porównaniu do zwykłego widelca musi mieć jakąś wysokość na ktorej pracuje. Zwykły sztywniak sie kończy jak sie schodzą widełki i jest miska sterów a w amorze masz jesz w zależności od konstrukcji ok 100mm skoku, korona i dopiero rura sterowa.

 

Na to dało by sie zaradzić tylko mniejszym kołem :) Przy spokojnej jeździe i nie wielkich odchyłach geometrii nie ma obwaw ze coś sie stanie. ale rower zmieni swoje prowadzenie i w zależności jaką masz teraz ram może być to słabo lub mocno odczuwalne. Rower stanie sie ospały powolny i ciężki co skręcania/manewrowania.

Napisano

W takim razie nie ma sensu go ulepszać, aby jeździł, i zainwestować w coś nowego. Jak uzbieram odpowiednią kwotę to jeszcze tutaj wpadnę Was pomęczyć.

 

Dzięki wielkie za pomoc.

  • Mod Team
Napisano

Tak tylko sie zapytam, to nowa metoda pomiaru suwmiarką ?? A żeby wyciągnąć widelec musisz obie nakrętki odkręcić ...

 

Co ty tam chcesz liczyc ... łapiesz suwmiarką za rurę i sczytujesz wartość... powinieneś mieć nawet 2 skale w mm i wyżej w calach.

 

a tak na serio nie wiem czy umiesz suwmiarka mierzyć ale ta cześć służy do pomiaru otworów wewnętrznych a zewnętrznych ta dłuższa płaska.

 

Kurcze Puklus chyba drugi raz strzelam Tobie w stopę ale otwory nie dzielą się na wewnętrzne i zewnętrzne. ;)

Suwmiarka lekko zmęczona (zardzewiała) ale tylko twardziele mierzą taką z noniuszem, mięczaki kupują z wyświetlaczem.:)

  • Mod Team
Napisano

Kurcze Puklus chyba drugi raz strzelam Tobie w stopę ale otwory nie dzielą się na wewnętrzne i zewnętrzne. :)

Suwmiarka lekko zmęczona (zardzewiała) ale tylko twardziele mierzą taką z noniuszem, mięczaki kupują z wyświetlaczem.:D

Tak masz racje chodziło mi średnice :P a ta może być wewn. lub zewn. szybkie pisanie robi swoje :P

 

Co do mięczakó i wyświetlacza :D ona jest dużo dokładniejsza :P

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...