Skocz do zawartości

[Amortyzator] Miękkie bujaki - amatorskie?


Hetman

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Temat trochę przewrotny ;) - ale na forum przewarzają miłośnicy magii. Otóż, to co w jeździe "pro" jest wadą, przy amatorskiej spacerowo-parkowej będzie zaletą. Niskie prędkości, mało ambitny teren albo wręcz "krawężnik", brak umiejętności i kondycji żeby spróbować czegoś więcej, niewielkie przebiegi.

Powyższe nie oznacza, że trzeba kupować złoma tylko dlatego że jest tani i na pewno wystarczająco wytrzymały (jest za bardzo nawet, a prawie na pewno za ciężki).

 

Chodzi o to, które modele doradzać takim znajomym :) . Jak na ten rok wygląda rynek. Sprzęt powinien być lekki, nie musi być wytrzymały. Nastawiamy się za to na wygodę, nie liczy się superprzyczepność tylko jak najbardziej komfortowa jazda. Czyli miękki, delikatne tłumienie, ewentualnie możliwość regulacji tegoż.

Przedziały cenowe nisko/średnio ;) . Taki przegląd tego co jest - nie tylko dla mnie, myślę że przyda się wielu osobom, które nie wkopią się/kogoś w zakup nieodpowiedniego amora "bardziej pro".

 

PS: skok oczywiście wynika z zastosowania ~80-100 (ale to maks).

  • Mod Team
Napisano

Na sam początek powiem ze nie za bardzo wiem o co pytasz. Napisz konkretnie co potrzepujesz to szybko dostaniesz odpowiedź. I daj tez przedziały cenowe w jakich sie trzeba zmieścić.

Napisano

O co pytam? No to zasmuciłeś mnie, że aż tak nieczytelnie piszę :) .

Chodzi o pokazanie "problemu" tam gdzie wszyscy nie widzą problemu: jak ktoś jeździ amatorsko/okazjonalnie to może jeździć na byle czym. To tak jak z rowerem dla dziecka: może być dowolne g*, może być cięższy niż dla dorosłego itp "bo to tylko dziecko i bo na chwilę".

 

Innymi słowy, chodzi o wytypowanie kilku amorków, które spełniają założenia pierwszego posta - będą dobrym zakupem dla niedzielnego ridera (a jak i po czym taki ktoś jeździ to chyba wiesz).

Przedziały cenowe? Nie chcę narzucać sztywno, wolałbym "rozsądek" doradzających. Do 200zł nie ma czego szukać poza ciężką sprężyną np - ale może jest jakaś lekka? Choć z bólem serca bym ją doradził... Natomiast powyżej 500-600zł to już nikt taki nie kupi amora, to raczej też oczywiste? Wiem, niestety wszystkie ciekawe sprzęty zaczynają się powyżej :) .

  • Mod Team
Napisano

Tzw. "niedzielni riderzy" najczęściej wybierają amorka pod wzgl. finansowym, najpopularniejszy limit to 200pln, więc jedyny słuszny wybór to XCR, ewentualnie trochę drożej Dart jakiś. Jak ktoś ma trochę więcej do wydania to Raidon/Axon. Droższe widelce kupują zazwyczaj pasjonaci, jak amatora stać to od razu kupuje drogi rower.

Napisano

w kategorii amorów parchów to wygrywa xcr, przynajmniej z moich doświadczeń. Jak komuś zależy na wiekszej miekkosci (chociaz moj byl bardzo miekki a waże 63 kilo) to zawsze można go tuningować (jest na forach).

Napisano

no za axonem to juz przesadziles, bo on jest drozszy niz epicon, ale raidon ew jakis uzywany epicon, tora air. Nie mozna takze pominac RST First oraz Titan

  • Mod Team
Napisano

O co pytam? No to zasmuciłeś mnie, że aż tak nieczytelnie piszę :( .

Nie wiem jak innym ale mi sie skojarzyło z tylnym zawieszeniem ... Pewnie po temacie i rejonie w ktorym mieszkam :P u mnie bujaki to marne rowery w stylu makro z strasznie bujającym "damperem" oraz sztywnym jak kłoda przednim czymś.

 

W tym przedziale to na pewno bym szukał gaziaka. Epikon, Axon to dobre amory (kultura pracy przewyższające amory wysokiej klasy z minionej epoki). O RST nie wiem za dużo, Tora air nie bedzie zabardzo lekka podobnie jak dość tani Raidon air.

Napisano
Sprzęt powinien być lekki, nie musi być wytrzymały.

 

Kwestia gustu. Ja wolę ciężki, miękki amor który tłumi drgania i nie przenosi ich na kierownicę.

Napisano

Cala dyskusje nalezaloby zaczac od tego, czy osoba jezdzaca 15-20km/h po sciezkach rowerowych i alejkach parkowych w ogole potrzebuje amortyzatora <_<. Moim zdaniem nie, kupuje sie je tylko dlatego ze sa fabrycznie zamontowane w rowerach albo "rower bez amora glupio wyglada".

Napisano

Do wszyskich "ja wolę...", "ja nie lubię..." - jeździcie aż tak rekreacyjnie? To temat o sprzęcie dla Was? Dalej zmilczę...

 

Axon jest przetłumiony. To znaczy nadaje się do agresywniejszej jazdy (pracą, nie oceniam wytrzymałości) - dla małych prędkości i rekreacyjnej jazdy będzie sprawiał wrażenie tępego muła niestety - gdyby miał regulację tłumienia to co innego. Szkoda że nie ma. Nie wiem jak siostrzane modele, ktoś się może porównawczo wypowiedzieć?

 

XCR ma zdaje się tylko dwie sprężyny? Czyli wyjąć jedną i zalewać olejem? Nie ma tłumienia, ale w najtańszej wersjo można przeżyć - to faktycznie będzie tytułowy bujak... Jakaś konkurencja dla niego :icon_confused: ?

 

 

Dlaczego mają nie potrzebować amora B) ? Potrzebują ale są trochę inne założenia = jak w temacie.

  • Mod Team
Napisano

Wyjęcie sprężyny z XCRa ,oprócz teoretycznej miękkości spowoduje zwiększenie SAGu i sporą stratę na tłumieniu ( brak jednego elastomera). Jeśli już chcesz się tak bawić, to spróbuj odcinać kawałki elastomera ( np. po 1 cm) w obu goleniach.

Nie zgodzę się ,że Axon ( to chyba masz na myśli roczniki 2006 i 2007) jest przetłumiony- ma twardszą charakterystykę, która można ( w wersji sprężynowej) zmienić poprzez zmianę długości elastomera. Przynajmniej w moim osiągnąłem zadowalające efekty. Wprawdzie w góry sie nie nadaje ( zwiększone ryzyko dobicia),ale do jeżdżenia po drogach i ścieżkach jest całkiem OK

W linku XCR z regulacją tłumienia

http://allegro.pl/item1013112002_sr_suntour_xcr_da_z_regulacja_tlumienia_powrotu.html

Napisano

No to jestem pod wrażeniem tego xcr, którego dałeś :) . Za 200zł tłumik hydrauliczny i to z regulacją. W takim razie ta wersja ma jedną sprężynę (i elastomer?) i jest gotowa, bez przerabiania.

Nie wiedziałem, że xcr ma też elastomery, nie miałem styczności. To też zależy od modelu/rocznika?

Zaglądałem kiedyś do czegoś podobnego, z samymi sprężynami ale nie pamiętam co to było, xcp, xc60, coś w tym stylu?

 

Axona tak, miałem na myśli coś około tamtego rocznika :) , w wykonaniu z powietrzem (ale tłumik był chyba ten sam) . To się zmieniło? Późniejsze mają już reglację tłumienia? Części są zamienne między rocznikami?

No i jak zachowują się inne modele - raidon, epicon itp? To taka średnia półka a chyba nie czuję różnic.

 

Aha, to też nie temat o amorach dla mnie ;) . Tak sobie dywagujemy a zyskają kiedyś moi/Wasi znajomi.

  • Mod Team
Napisano

Axony z późniejszych roczników mają juz regulacje tłumienia- w wersjach 2009 i dalej wszystkie mają regulacje tlumienia.

Axony z roczników 2006 i 2007 mają golenie 30 mm, późniejsze mają golenie 32mm i są zupelnie innymi kostrukcjami.

Raidon bazuje na częsciach Epicona i Axona 2006. Porównanie Epicona i Raidona wypada na korzyść Epicona pod każdym względem.

Schemat XCR możesz podejrzec na stronie Suntoura . Amorki o małych skokach nie mają elastomerów bo są zbędne przy takich skokach.

Napisano

Właśnie tak przeglądam stronę suntoura i wychodzi że to trochę "to samo" ;) przy pobieżnym oglądaniu. Znalazłem jednego raidona bez regulacji tłumienia a poza tym wszytkie oraz axony i epicony mają - w tym roku przynajmniej. Różnią się tylko skokiem i blokadą, czym poza tym to nie wiem ;) . Jeden axon jest nawet z elektroniczną blokadą - tu mnie zaskoczyli, czy to tylko on/off jest? Czy mamy się spodziewać niedługo amorków magnetoreologicznych :P , dopasowujących się do warunków i jeszcze ze zmienną charakterystyką w locie...?

A pomijając sztywność itp - jak wygląda charakterystyka pracy przy podobnych skokach? Czy te tłumiki zachowują się tak samo? Nie zdziwiłbym się, jakby były te same (ale to już tylko moja ciekawość).

 

No dobra, ale to trochę offtop był...

Poczytam sobie jeszcze trochę, co inni sądzą i jak to oceniają.

Wychodzi, że na średniej półce santour nie ma konkurencji. Na niskiej zresztą też - miałem zapytać jak z dostępnością (i ceną) innych (miękkich) sprężyn do tego xcr-da?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...