slaweksie Napisano 10 Kwietnia 2010 Napisano 10 Kwietnia 2010 Witam, mam dampera Fox RP2, damper wrócił z serwisu po przeglądzie. Zamontowałem Foxa i ... ... i nie wiem jak dobrze ustawić SAG. Poszukałem na forum, w necie, na youtube i nie ma, albo jest zapisane nie łopatologicznie. Znalazłem fajną prezentacje w ppt i jest to tam opisane w zakresie parametrów, które to poniżej zamieszczam: skok sag 44,4 11,1 50,8 12,7 57,1 14,2 Jak pomierzyć, czy waga bikera ma znaczenie, nie wiem. Proszę o poradę. Jestem przekonany że temat będzie pomocny innym bikerom. Uwagi: damper oryginalnie zamontowany Rower Specialized Stumjumper FSR Comp Moja waga 90 kg
Cycu85 Napisano 10 Kwietnia 2010 Napisano 10 Kwietnia 2010 Waga nie ma znaczenia, wlasnie dlatego musisz ustawic SAG. Zmierz dlugosc czesci pracujacej dampera i dla takiej masz podany SAG powyzej. Jak ustawic? Siadasz na rowerze, trzymasz sie czegos (sciany, drzewa), podsuwasz gumowy pierscien na damperze pod uszczleke kurzowa i bez gwaltownych ruchow schodzisz z bike'a. Mierzysz jak daleko jest ta tulejka od uszczelki kurzowej. Jak mniej niz to co podaja, to spuszczasz troche powietrza z komory glownej, jak wiecej to pompujesz.
severian Napisano 11 Kwietnia 2010 Napisano 11 Kwietnia 2010 Na stronie Foxa wszystko jest podane jak na tacy.trza ino tam zajrzeć
Corratec Napisano 12 Kwietnia 2010 Napisano 12 Kwietnia 2010 Pompuj stopniowa aż dojdziesz do takiego ustawienia które będzie ci odpowiadało
Cycu85 Napisano 12 Kwietnia 2010 Napisano 12 Kwietnia 2010 Tak brawo . A jakie ustawienie bedzie "odpowiadalo"? SAG jest scisle okreslony, zeby trzymac sie optymalnej geometrii, pracy zawieszenia etc.
DAMIAN24 Napisano 12 Kwietnia 2010 Napisano 12 Kwietnia 2010 Cycu85 w tym sęk właśnie, że z jednej strony SAG się dostosowuje do ramy geometrii a z drugiej do własnych upodobań... jak lubisz mieć miękko pod tyłkiem to ustawiasz SAG 30-35% a nawet 40... zaś patrząc na rowery do maratonów to mają tam po 10% SAGu więc nie przesadzaj. SAG musi gwarantować głównie tobie satysfakcjonującą prace zawiechy a nie być ustawiony ściśle pod ramę.
Rulez Napisano 12 Kwietnia 2010 Napisano 12 Kwietnia 2010 W tej ramie (Specialized FSR Comp) zalecają 12 mm ugięcia dampera o skoku 50 mm, i to jest dobry punkt wyjścia, nie wykluczone, że można przy nim pozostać.
DAMIAN24 Napisano 12 Kwietnia 2010 Napisano 12 Kwietnia 2010 ale zawsze warto jeszcze trochę poeksperymentować , nikomu to nie zaszkodzi a można dojść do ustawień idealnych.
wojtekkrakow Napisano 12 Kwietnia 2010 Napisano 12 Kwietnia 2010 Moja rama jak nie ma zalecanego sagu 20% to wiele traci, kombinowałem, próbowałem ale i tak wróciłem do 20%.
Rulez Napisano 12 Kwietnia 2010 Napisano 12 Kwietnia 2010 12/12,5 mm SAG dla tego Speca to dobre ustawienie.
DAMIAN24 Napisano 12 Kwietnia 2010 Napisano 12 Kwietnia 2010 nie kłócę się >>> nie mam tego roweru więc nie wiem , ale na podstawie Reigna to często kombinuje... przy 5% SAGu zawiecha nie buja , ale świetnie nadaje się na zjazdy(miałem tyle SAGu na zlocie FR) a przy >30% SAGu(obecnie) lekko buja przy bardzo siłowym pedałowaniu, dużo wybiera no i nie dobija dropów do 2.5m ale większych się nie da
Cycu85 Napisano 12 Kwietnia 2010 Napisano 12 Kwietnia 2010 Nie. Jezeli z odpowiednio ustawionym SAG'iem jest Ci niewygodnie to zmien amora albo przykrec go w inne otwory w ramie jesli masz taka mozliwosc. Ustawianie innego SAG'u jest omijaniem przeznaczenia i odpowiedniej pracy amortyzatora (czyt. zmieniasz jego skok/miekkosc w sposob nieodpowiedni, bo nie zostal z takim przeznaczeniem wyprodukowany). Oczywiscie mozesz robic tak jak mowisz, ale takich rzeczy nie polecaj . Nie w tym rzecz.
n3mo Napisano 13 Kwietnia 2010 Napisano 13 Kwietnia 2010 Cycu85, wybacz, ale piszesz bzdurkę. Zalecany przez producenta SAG to wartość uśredniona, którą modyfikuje się w zależności od trasy i stylu jazdy - wiadomo że to, co sprawdza się na trasie z dużymi dropami niekoniecznie będzie dobre na trasę płaską. Dla przykładu instrukcja Revelation podaje SAG w zakresie 15-25% - nie nazwałbym tego "precyzyjnie określony". I żywcem przepisany wstęp z "2010 Santa Cruz set-up guide" - książeczki z ustawieniami damperów we wszystkich rowerach SC: "This guide is filled with data that should provide you with reasonably accurate suspension settings. However, your riding style, the terrain you ride in and your personal preferences are all important considerations that may cause you to want to set up your bike differently. Go right ahead. This guide is a good reference, but don't feel that you absolutely have to run the settings we recommend, feel free to experiment." A myślenie w stylu "tak producent przykazał więc tak musi być" często jest powodem frustracji i marnowania potencjału ramy.
Cycu85 Napisano 13 Kwietnia 2010 Napisano 13 Kwietnia 2010 Czy tekst z SC jest odnosnie SAG, bo rownie dobrze moze byc innych ustawien amora z czym sie oczywiscie zgadzam . Jak ustawisz SAG na dropa a jak na jazde po plaskim? Wg mnie oba powinny byc tak samo twarde/miekkie. SAG ma wybierac dziury, wiec drop akurat nie jest dobrym przykladem, jesli juz to trasa FR czy DH. Mimo wszystko jest on jakos okreslony i nawet te widelki 15%-25% to i tak jest jakies 7-9mm tolerancji a nie polowa skoku dampera, gdzie ktos moze uwazac, ze taki SAG bedzie odpowiedni .
blair7 Napisano 13 Kwietnia 2010 Napisano 13 Kwietnia 2010 A sproboj sobie ustawic jakis amor RS'a wg tego co przedstawia tabelka producenta, to predzej sie zesrasz niz go ugniesz, a o normalnej pracy nie ma mowy. Ja w swoim uzywam od 30 do 45% zalezy czy mam zamiar pojezdzic czy tylko i wylacznie pozjezdzac
wojtekkrakow Napisano 13 Kwietnia 2010 Napisano 13 Kwietnia 2010 blair7 ale piszesz o przednim amorze, a to spora różnica, przód to w zasadzie zależy niemal tylko od preferencji bikera, ale tył jest często zdefiniowany konstrukcją ramy i często sag musi być dokładnie taki jak zalecany, bo są ramy które są czułe na zmiany sag'u i można zepsuć całe założenie projektowe ramy.
Cycu85 Napisano 13 Kwietnia 2010 Napisano 13 Kwietnia 2010 blair7, znaczy, ze wg Ciebie wiekszy SAG to plynniejsza i bardziej miekka praca amortyzatora? No ciekawe ciekawe . Tak tylko powiem, ze zmieniajac cisnienie na wyzsze, zmiejszamy SAG w taki sposob, bo gdy siadamy na rower, cisnienie sie kompensuje z naszym ciezarem i amor jest w stanie rownowagi. Jak zmniejszysz cisnienie, SAG wzrosnie, amor sie schowa bardziej, ale tez bedzie w stanie rownowagi z obecnym (przy ugieciu) cisnieniem takim jak w ustawieniu poprzednim. Tracisz tylko skok zwiekszajac progresje. Pisze caly czas o amortyzatorach powietrznych, nie wiem jak sie ustawia SAG w sprezynowcach i nie wiem jaki ma wplyw na cokolwiek
wojtekkrakow Napisano 13 Kwietnia 2010 Napisano 13 Kwietnia 2010 blair7, znaczy, ze wg Ciebie wiekszy SAG to plynniejsza i bardziej miekka praca amortyzatora? No ciekawe ciekawe Dokładnie tak to działa, mniejsze ciśnienie, większy sag, bardziej płynnie i miękko pod tyłkiem. Równowaga o której piszesz to co innego. Przy dużym ciśnieniu jak siądziesz na siodło amor ugnie się powiedzmy 5mm, przy ciśnieniu np dwukrotnie mniejszym ugnie się 10mm ( zakładając teoretycznie liniową charakterystykę), ale żeby ugiąć dalej amor w obu przypadkach będzie potrzeba innej siły, aż do ostatniego milimetra skoku, proporcja będzie taka sama. Wpadniesz w dziurę to damper ugnie się np o kolejne 5 lub 10mm bo ciśnienie będzie różnie przecież
Cycu85 Napisano 13 Kwietnia 2010 Napisano 13 Kwietnia 2010 No wlasnie o tym pisze. Siadajac na siodle doprowadzasz cisnienie w komorze w obu przypadkach do takiej samej wielkosci (np 230 PSI) z ta roznica, ze to cisnienie bedziesz mial przy 7mm schowanego tloka (czyli zalozmy pozostaje Ci komora 50mm z 230PSI) albo przy 20mm SAG (pozostaje komora 37mm dla tego samego przykladu, rowniez z cisnieniem 230PSI). Czemu w drugim przypadku amortyzator mialby byc bardziej miekki? Masz to samo cisnienie i mniejsza objetosc komory. Faktycznie, przy calkowitym oderwaniu roweru od ziemi i ladowaniu, ugina nam sie wieksza czesc amortyzatora, wiec bedzie bardziej miekko, ale nie znaczy ze jest to optymalne.
Rulez Napisano 13 Kwietnia 2010 Napisano 13 Kwietnia 2010 Masz to samo cisnienie i mniejsza objetosc komory Tak, ale inne przełożenie ramy, co sprawia , że przy takim samym ciśnieniu amortyzator łatwiej się ugnie - więc czułość zawieszenia tylnego w przypadku sagu 20 mm i 230 PSI jest większa (jak sam zauważyłeś przy takim samym ciśnieniu schował się bardziej).
Cycu85 Napisano 13 Kwietnia 2010 Napisano 13 Kwietnia 2010 Ok, co rowniez zalezy od konstrukcji ramy, systemu etc. Wlasciwie nie ma co dywagowac, sa od tego mozgi w studiach projektowych ram, polecaja okreslony SAG, ktory jest OPTYMALNY. Jeden na dziesieciu stwierdzi ze musi troche spuscic, inny troche podpompowac, ale skoro podaja SAG nawet co do dziesietnych czesci mm, to chyba cos oznacza . Jesli ktos kupil rame i stosuje ja niezgodnie z przeznaczeniem, to pewnie mu taki sugerowany SAG odpowiadac nie bedzie.
Rulez Napisano 13 Kwietnia 2010 Napisano 13 Kwietnia 2010 Ok, co rowniez zalezy od konstrukcji ramy, systemu etc N przecież o tym właśnie piszemy !!! ciśnienie w damperze zależy od konstrukcji ramy - czyli przełożenia tylnego zawieszenia. więc nie można stworzyć jednej tabelki ciśnień dla wszystkich ram.
blair7 Napisano 13 Kwietnia 2010 Napisano 13 Kwietnia 2010 blair7, znaczy, ze wg Ciebie wiekszy SAG to plynniejsza i bardziej miekka praca amortyzatora? No ciekawe ciekawe . Tak tylko powiem, ze zmieniajac cisnienie na wyzsze, zmiejszamy SAG w taki sposob, bo gdy siadamy na rower, cisnienie sie kompensuje z naszym ciezarem i amor jest w stanie rownowagi. Jak zmniejszysz cisnienie, SAG wzrosnie, amor sie schowa bardziej, ale tez bedzie w stanie rownowagi z obecnym (przy ugieciu) cisnieniem takim jak w ustawieniu poprzednim. Tracisz tylko skok zwiekszajac progresje. Pisze caly czas o amortyzatorach powietrznych, nie wiem jak sie ustawia SAG w sprezynowcach i nie wiem jaki ma wplyw na cokolwiek Przeciez nie ustawie takiego SAGu ktory nie pozwoli mi na wykozystanie 100% skoku zawieszenia. Jesli mam napchac tyle powietrza zeby zawiecha uginala sie tylko do 30% swojej wartosci to jest to porazka
Rulez Napisano 13 Kwietnia 2010 Napisano 13 Kwietnia 2010 To już trochę inna sprawa, jedni lubią kanapę a inni tylko wygładzanie.
wojtekkrakow Napisano 13 Kwietnia 2010 Napisano 13 Kwietnia 2010 No wlasnie o tym pisze. Siadajac na siodle doprowadzasz cisnienie w komorze w obu przypadkach do takiej samej wielkosci (np 230 PSI) z ta roznica, ze to cisnienie bedziesz mial przy 7mm schowanego tloka (czyli zalozmy pozostaje Ci komora 50mm z 230PSI) albo przy 20mm SAG (pozostaje komora 37mm dla tego samego przykladu, rowniez z cisnieniem 230PSI). Czemu w drugim przypadku amortyzator mialby byc bardziej miekki? Masz to samo cisnienie i mniejsza objetosc komory. Faktycznie, przy calkowitym oderwaniu roweru od ziemi i ladowaniu, ugina nam sie wieksza czesc amortyzatora, wiec bedzie bardziej miekko, ale nie znaczy ze jest to optymalne. Tak, dobrze rozumujesz, wartość dla równowagi będzie taka sama, bo przecież aby przeciwstawić się wadze bikera, musi powstać ciśnienie które w końcu zatrzyma ugięcie dampera, czyli siła równoważna wadze bikera, bez względu na SAG, zawsze będzie taka sama, z tym że trzeba pamiętać, że jak dasz duże ciśnienie wyjściowe zostanie Ci sporo jeszcze tłoka do ugięcia, inaczej sporo siły do wzrostu ciśnienia o kolejne cm, i może być tak że wykorzystasz tylko część skoku. I trzeba pamiętać, że rama pracuje, zawias buja itp i niemal nigdy nie jest w tym położeniu jak na postoju kiedy ten SAG mamy ustawiony, dlatego wrażenie są takie że jest miękko, płynnie i więcej skoku, przy niższym ciśnieniu.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.