Skocz do zawartości

[rama] Wytrzymałość ramy aluminiowej w niskich temperaturach


zygmunt1970

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

 

Od pewnego czasu czynię rozważania na temat zakupu nowego roweru i zasadniczo wszystko się klaruje. Jednak, jak to się mówi, im dalej w las, tym więcej drzew. Wątpliwości pojawiły się w kwestii zasadniczej, czyli ramy.

 

Wiem, że w kwestii przystępności i powszechności obecnie rządzi aluminium.

Z niejakim zdziwieniem dowiedziałem się, że stalowe chromowo-molibdenowe ramy to w przeciwieństwie do lat ubiegłych wyższa półka i że takie ramy są obecnie wysoko cenione i wyceniane.

 

Zalety i wady ram aluminiowych i stalowych są mi mniej więcej znane. Jenak nie do końca.

 

Na rowerze jeżdżę cały rok. Wiem, jak zachowuje się aluminium w niższych temperaturach. Z tego mniej więcej powodu ja, jak i zapewne większość rozsądnych kierowców, zimą zdejmuję aluminiowe felgi z samochodu i zakładam stalowe.

 

A jak jest z rowerami? Przestajemy jeździć zimą?

 

Mnie interesuje trekingowy rower w przedziale do 2k PLN do użytkowo – rekreacyjnej jazdy po asfalcie i lekkim terenie, tak więc nie ma sensu i możliwości kupować do takiego ramy Cr-Mo. Z drugiej strony cenię sobie bezpieczeństwo i swoje zdrowie.

 

Czy moje obawy o wytrzymałość aluminiowej ramy zimą są uzasadnione? I czy ogólnie należy obawiać się o wytrzymałość aluminium niezależnie od pory roku?

Przyznam, że obiło mi się o uszy coś o pękających aluminiowych ramach, natomiast pękniętą stalową ramę rowerową widziałem JEDYNIE raz w życiu a rama ta pękła tylko dlatego, że ktoś z tego roweru zrobił sobie pojazd bagażowy.

 

Będę wdzięczny za opinie. Będą one dla mnie niezwykle pomocne, bo jeżeli okaże się, że moje obawy są słuszne, to będę skłonny prędzej kupić sobie jakiś rowerowy odpowiednik czołgu z byle jaką ciężką stalową ramą, niż leciutki trendy rowerek, który samoczynnie się poskłada nie widzieć kiedy.

Istotne jest też to, że dla mnie zakup roweru to inwestycja na kilka lat w trakcie których zapewne wymienię w nim wiele części, jednak rama jest akurat tym elementem, którego wymieniać nie zamierzam.

Napisano

rama złamie się od mrozu? :thumbsup:

ja całą zimę jeździłem i się trzyma. mróz nie szkodzi ramie, nic jej się nie stanie :thumbsup:

  • Mod Team
Napisano

Dobrze zabezpieczone aluminium tak samo jak Cro-Mo nie ma prawa korodować.

Temperatura nie ma wpływu na zużycie ramy czy jej pękanie.

 

Rama bez przyczyny nie pęknie, zmęczyć materiał jazdą trekkingową, bo tak będziesz jeździł jest naprawdę bardzo trudno.

 

 

 

Z tego co wiem, to felgi w samochodach zmienia się na stalowe głównie dlatego, że w Polsce mamy dziurawe drogi.

Osobiście nie widziałem pordzewiałej felgi aluminiowej, za to stalowe tak.

Poza tym przeciętnego Polaka nie stać na dwa komplety felg z lekkich stopów, dlatego oszczędza kupując na zimę stalowe.

Stalowe również są o wiele tańsze jeśli trzeba je prostować.

 

Ale przecież nie o samochodowych felgach jest temat, więc odpowiedź masz w pierwszych trzech zdaniach mojego postu.

Napisano

A słyszeliście o pekającej stali ciężkich maszyn leśnych w dużych mrozach?

Cos wspólnego z tematem moze miec

W zimie wedlug mnie moja aluminiowa rama strzela i pryka

Napisano

A słyszeliście o pekającej stali ciężkich maszyn leśnych w dużych mrozach?

 

 

Chyba na Syberii...ale u Ruskich dziwne rzeczy się dzieją, nawet samoloty spadają...

Napisano

Normalnym jest ze przy niskich temp alu przyjmuje inne wlasciwosci i jesli ma sie zlamac to najpredzej w zimie, ale pewnie 98% uzytkownikow tego forum jedzi na ramach aluminiowych i to cala zime. Ja jezdze na alu w zimie i jesli tylko pogoda na to pozwala nie po asfaltach, ostatniej zimy jak nie bylo sniegu (a niskie temp jak najbardziej) zdazalo sie mi nawet tu i owdzie skoczyc i nic sie nie stalo.

 

Reasumujac uwazam ze albo sie bardzo nudzisz i wymyslasz takie tematy, albo zbyt dlugo rozkminiasz jaki rower kupic.

  • Mod Team
Napisano

zygmunt1970 - alufelgi samochodowe zdejmuje się na zimę głównie z powodu żrących właściwości soli którą są posypywane ulice. Aluski tracą na estetyce a nie wytrzymałości.

Napisano
To powazne pytanie ,czy glupia prowokacja???

Shotgun, śmiało zapytam Ciebie o to samo. O zmianach właściwości materii w funkcji temperatury nie słyszeliśmy? Stopy aluminium są tu specyficzne, bo zmiany te są dość wyraźne w wąskich zakresach temperatur i stąd moje pytanie.

 

 

rama złamie się od mrozu?

Kwestia zasadnicza w zrozumieniu tego, co piszę jest następująca - przyczyna pośrednia a przyczyna bezpośrednia.

 

 

Reasumujac uwazam ze albo sie bardzo nudzisz i wymyslasz takie tematy, albo zbyt dlugo rozkminiasz jaki rower kupic.

Raczej bliżej tego drugiego, ale wynika to z rozwagi.

 

 

zygmunt1970 - alufelgi samochodowe zdejmuje się na zimę głównie z powodu żrących właściwości soli którą są posypywane ulice. Aluski tracą na estetyce a nie wytrzymałości.

Zasugeruję Ci, bez żadnej złośliwości i jedynie w trosce o Ciebie, ewentualnie Twoich bliskich - nie wsiadaj za kierownicę samochodu z taką "wiedzą".

 

 

Z tego co wiem, to felgi w samochodach zmienia się na stalowe głównie dlatego, że w Polsce mamy dziurawe drogi

Racja - Polska to taki specyficzny kraj, w którym dziury w drogach pojawiają się zimą a znikają latem :thumbsup:

 

 

Ale dość o felgach, bo nie w tym rzecz.

 

Panowie, zanim ktoś jeszcze napisze o nudzie bądź prowokacjach, zapoznajcie się z tokiem mojego rozumowania:

 

1. Słyszy się, że częściej pękają ramy aluminiowe od stalowych.

 

2. Wie się, że udarność i kilka innych parametrów mechanicznych aluminium jest niższa od stali a ich charakterystyka w funkcji temperatury również niekorzystna w stosunku do tej pierwszej.

 

3. Naturalnym jest pytanie - dlaczego te ramy pękają?

 

a) taki ich urok, czyli coś za coś - lekkość i niska podatność na korozję kosztem wytrzymałości

b ) niewłaściwe użytkowanie

c) częściej pękają te słabe jakościowo

d) z powodów opisanych w punkcie 2

e) a może są ok, tylko statystycznie więcej ludzi używa ram alu, więc i statystycznie więcej informacji o ich uszkodzeniach

 

4. Wiedzę można pozyskiwać na dwa sposoby - od ogółu do szczegółu oraz od szczegółu do ogółu. Przyjmijmy zatem, że mamy wariant drugi i na podstawie doświadczeń użytkowników rowerów usiłuję pozyskać wiedzę na temat zastosowanie stopów aluminium w budowie rowerów :icon_confused: Gdzież ją najprędzej zdobyć, jeżeli nie na forum rowerowym?

 

Jak widzicie, decydującą przesłanką do założenia tematu był punkt 2.

 

Więc jak to w końcu jest - te ramy pękają, czy nie? Jak tak, to kiedy i dlaczego?

 

Dziękuję za uwagę oraz za dotychczasowe, jak i ewentualne następne, rzeczowe wypowiedzi.

Napisano

1. Słyszy się, że częściej pękają ramy aluminiowe od stalowych.

Pewnie dlatego, że większość sporo i ostro jeżdżących bikerów jeździ na alu ramach a nie na stalowych. Skoro stalowych jest znacznie mniej to jak mają częściej pękać?

Napisano

Witam wszystkich,

 

To mój pierwszy post na tym forum i postanowiłem wypowiedzieć się w tym temacie szukając odpowiedzi na moje pytania w innym temacie :whistling:

 

A wiec do rzeczy,

 

Wytrzymałość aluminium nie spada wraz ze spadkiem temperatury, podobnie jak wytrzymałość stali. Przy czym mówimy tu o wytrzymałości na rozciąganie - Rm i granicy plastyczności - Re.

 

W przypadku stali wraz ze spadkiem temperatury (większość gatunków stali) spada ich "udarności" który określa "kruchość" materiału (tzn jego wytrzymałość na kruche pękanie). Jednak zjawisko to nie występuje w przypadku aluminium, tak więc nie ma się czym martwić bo temperatura nie ma wpływu na udarność aluminium.

 

 

Ale dlaczego słyszałeś, że ramy aluminiowe częściej pękają? Mogą być tego dwa powody.

 

1. Kwestia znacznie niższej wytrzymałość zmęczeniowej Alu w porównaniu ze stalami.

 

lub

 

2. Kwestia nieodpowiedniego dobrania parametrów technologicznych spawania może przyczynić się do spadku wytrzymałości złączy spawanych.

 

Obstawiał bym na to pierwsze, choć rugi przypadek jest niestety bardzo częsty, a w przypadku spawania Alu "kultura" i technologia spawania są bardzo istotne.

 

 

Szczerze to widzę jakiś absurd w tym z jakiego materiału dobierane są obecnie ramy rowerów ... owszem Alu jest lżejsze, jednak trzeba użyć ram o grubszym przekroju niż ramy stalowe, a do tego spawanie stopów z których obecnie wykonuje się ramy z Alu nie jest proste, no i wytrzymałość zmęczeniowa, która ma spore znaczenie przy rowerach jest dożo mniejsza niż ram stalowych.

 

Być może rama stalowa ze stali wysoko wytrzymałej była by nawet lżejsza niż ta z Alu ...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...