julaswdx Napisano 1 Kwietnia 2010 Napisano 1 Kwietnia 2010 Witam, mam problem z sidem, otóż kupiłem go używanego razem z ramą gianta, dzisiaj złożyłem rower pierwsza przejażdżka a ty damper wgiął się i nie odbił, dodam że komora pozytywna jest napompowana na 200 psi , negatywna na 50 i obie trzymają. Najpierw raz jak go ugiąłem to po jakims czasie wrócił a teraz poprostu stanął w miejscu. Jak Pan w serwisie próbował go dopompować jeszcze to już miał ponad 20 atmosfer i nie bylo to go w stanie odbić. Co mam zrobić ? Załączam fotke dampera http://img38.imageshack.us/img38/9863/dsc06369y.jpg
n3mo Napisano 1 Kwietnia 2010 Napisano 1 Kwietnia 2010 Zdechnięta uszczelka między komorami albo uszkodzone (zapchane) tłumienie. Pompowanie go w niczym nie pomoże, trzeba po prostu zrobić pełen serwis.
tobo Napisano 1 Kwietnia 2010 Napisano 1 Kwietnia 2010 jesli amor ugiął się raz i wrócił to raczej nie jest to uszkodzenie uszczelki między komorami, nie da sie w takim przypadku przepompować ponownie powietrza z komory negatywnej do pozytywnej. stawiałbym prędzej na uszkodzenie tłumienia, z tym że tez dziwne, bo wygląda tak jakby zapchały się dysze tlumika i olej nie płynie. co do serwisu - roczniki od 2001 nie są serwisowalne (informacja od mechanika harfy) znaczy się nie jest serwisowalna komora tłumienia, w modelach wcześniejszych była normalnie rozkręcalna - miałem sida 2000 r i 2001 (dual air starszy, rozbieralny, xc młodszy, nierozbieralny). kartusz tłumienia jest fabrycznie zamknięty. jesli jest to sid z regulacją powrotu to byc moze zablokowała go iglica regulatora, sid przy najmocniej skręconym tłumieniu powrotu pozostawał w pozycji skompresowanej.
julaswdx Napisano 1 Kwietnia 2010 Autor Napisano 1 Kwietnia 2010 Tobo, dzięki za wypowiedź, ale mógłbyś to powiedzieć po ludzku ? ^^ Co do wracania to było tak że raz go ścisnalem do połowy i po paru minutach wrócił pozniej tez gdzies do polowy i powoli wrócił a na sam koniec go ścisnalem tak do 3/4 i juz nie wrócił
tobo Napisano 1 Kwietnia 2010 Napisano 1 Kwietnia 2010 komorę pozytywną i negatywną dzieli przegroda z uszczelką - prawdopodobnie to miejsce jest uszkodzone i powietrze przechodzi samoczynnie z komory pozytywnej do negatywnej - komora negatywna "napiera" na pozytywną (bo ciśnienie w niej wzrasta - tak jak w systemie rock shox dual air w np rebach, gdzie przy wyzszym cisnieniu w komorze negatywnej niz w pozytywnej amortyzator "gubi" skok) i amor się kurczy. druga opcja to uszkodzenie tlumienia - tlumik to mozna powiedziec swoiste sitko, przez jego otwory przepływa olej, jesli otwory są zamkniete (silne tłumienie powrotu) to amortyzator sie nie rozpręża. takie zjawisko moze powstac np gdy iglica regulatora tlumienia powrotu - to czerwone - jest w pozycji maksymalnie zamykającej otwory (bardzo silne tłumienie powrotu). co do serwisowalnosci: amortyzatory tylne tak jak i przednie normalnie mozna poddawac serwisowi - wewnatrz amortyzatora znajduje się zamknięta komora tlumienia zawierająca olej i gaz. niektóre roczniki tylnych amortyzatorwo rs nie są serwisowalne - w tym amortyzatory sid xc z roku 2001 i chyba 2002. tam kardridz tłumienia jest zamknięty fabrycznie i nie można go otworzyć do serwisu. byc moze twoj amor stracił też gaz z komory tłumienia - amor nie ma juz obwodu samoczynnego rozpręzania się: normalnie gdy spuscisz powietrze ze spręzyny powietrznej sida i ścisniesz go to amor się rozprostowuje - dziala gaz znajdujący sie w tłumiku amortyzatora.
Rulez Napisano 1 Kwietnia 2010 Napisano 1 Kwietnia 2010 Co do sprawdzenia uszczelki to nie problem, pompuje mocno jedną komorę a po np. godzinie podłącza pompkę do drugiej i sprawdza czy jest tam jakieś ciśnienie - jeśli nie uszczelka jest OK.
julaswdx Napisano 1 Kwietnia 2010 Autor Napisano 1 Kwietnia 2010 no trudno, pozostaje mi serwis, szkoda tylko bo juz i tak sie wykosztowalem na serwis, rowero stoi bo brak mu korby na razie a tu mi dochodzi jeszcze naprawa amora, ale cóż czego to sie nie robi dla przyjemności. Jak myślicie ile mógłby byc warty taki damper gdyby był sprawny? AA i jeszcze jedna rzecz o której nie wspomniałem, ogólnie to ta rama była nieużywana przez około 3 lata więc może to ma coś wspólnego
tobo Napisano 1 Kwietnia 2010 Napisano 1 Kwietnia 2010 rama nie ma nic do amortyzatora jak mozesz to zrób zdjęcie i wstaw w temacie, jesli nie mozesz - to pusc mi fote na maila tomekborucki29@wp.pl a ja ci powiem czy serwis jest wykonalny czy nie - zeby cie nie naciągneli jakby co ja kupilem mojego sida dual air 2000 rok za 200 zł nowy myślę ze w przypadku serwisu (jesli to wersja rozbieralna) to koszt ok 150 zł (z przesyłkami) - oceń czy warto
Rulez Napisano 1 Kwietnia 2010 Napisano 1 Kwietnia 2010 Coś mi się zdaje, że te SID-y słabe opinie miały, nie wiem czy warto inwestować.
julaswdx Napisano 2 Kwietnia 2010 Autor Napisano 2 Kwietnia 2010 to świetnie ;] za 300 zł kupiłem ramę z amorkiem a 150 wydam na serwis ..., gdzie sprzedaja sidy w takich cenach ? ;p
julaswdx Napisano 8 Kwietnia 2010 Autor Napisano 8 Kwietnia 2010 to świetnie ;] za 300 zł kupiłem ramę z amorkiem a 150 wydam na serwis ..., gdzie sprzedaja sidy w takich cenach ? ;p Właśnie odebrałem sid'a z serwisu, wyszło niestety 90 zł ale trudno człowiek uczy sie na błędach, powiedzcie mi jak mam go pompowac pod swoją wagę? waże ok 80 kg, raz mniej raz wiecej. Rower to giant nrs 20,5" z 2002 roku, na ramie mam naklejke z cisnieniami, z której wynika że powinienem pozytywną komorę pompowac na 200 psi a negatywna na 50 psi, jednak nie wiem czy ta naklejka nie odnosi się od giantowskich damperów a do sidów mogą byc inne ciśnienia.
tobo Napisano 8 Kwietnia 2010 Napisano 8 Kwietnia 2010 twoja waga razy 2 = cisnienie w psi, czyli np 70 kilo razy 2 równa się 140 psi. tyle samo do negatywnej plus minus 10 procent.
Schwefel Napisano 9 Kwietnia 2010 Napisano 9 Kwietnia 2010 A ja znam inną regułkę pozytywna: waga*2 negatywna: waga - 20% Czyli to będzie pozytywna: 160psi negatywna: 64psi http://www.harfa-harryson.com.pl/new/kontakt/faq.php5
julaswdx Napisano 9 Kwietnia 2010 Autor Napisano 9 Kwietnia 2010 Dzięki za odpowiedzi. Najbardziej ze strony harfy podoba mi sie zdanie: "Zniszczyły mi się naklejki na amortyzatorze RS, chciałbym kupić nowe - czy jest taka możliwość? Tak mamy w sprzedaży także taki asortyment. Niestety nie są one tanie, w zależności od modelu ich cena waha się około 110-120 zł za komplet."
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.