Skocz do zawartości

[rower do XC] Scale vs XTC


Assassin

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Po kilku latach wracam do kolarstwa. Mam obecnie Gianta ATX 880 z 1996 r. (większość LX + tylna przerzutka XT), z Manitou SX. Będę jeździł głównie po lesie i okazjonalnie w Beskidach. Mam 173 cm wzrostu i ważę 70 kg.

 

Proszę o pomoc w wyborze roweru.

 

Waham się pomiędzy (rozmiary ram "M"):

 

http://rowery.onet.pl/4,35,136854,15945,giant_xtc_3,sprzet.html

za 2999 zł

 

http://www.katalogrowerowy.pl/produkt.php?id_produktu=18&kr=2009

za 3399 zł; a jak się uda, to za 3199 zł

 

http://www.scott.pl/product.php?id_cat=231&id_prod=1278

za 2699 zł

+ wymiana widelca (za dopłatą różnicy w cenie) na Raidona, Axona, Epicona, Torę ... - przy okazji, proszę o sugestie i w tym zakresie, przy uwzględnieniu także tego, że nie mam wiele czasu na samodzielne dbanie o rower, wobec czego istotne dla mnie jest to, by widelec nie wymagał zbyt częstego czyszczenia, smarowania, itp.

 

Ze zdziwieniem zauważyłem, że aluminiowe ramy Scale na sezon 2010 są wykonane ze stopu 6061, podczas gdy zeszłoroczne ze stopu 7005. Czyżby downgrade?

 

A może powinienem zainteresować się jeszcze jakimiś innymi rowerami? Zdecydowanie wolę kupić rower z lepszą ramą, a potem zmieniać osprzęt, niż odwrotnie,

 

Z góry dziękuję za pomoc! :thanks:

 

PS Ciekaw też jestem, czy do tego ATX (kiedyś niezłe ramy), o którym napisałem na początku, da się zamontować bez ryzyka, jakiś współczesny widelec i czy będą do niego pasowały współczesne suporty, kasety itp. Myślę o tym, żeby go zmodernizować i podarować dziewczynie.

Napisano

Witam,

 

Ze zdziwieniem zauważyłem, że aluminiowe ramy Scale na sezon 2010 są wykonane ze stopu 6061, podczas gdy zeszłoroczne ze stopu 7005. Czyżby downgrade?

 

raz już to wklejałem, ale wkleję jeszcze raz:

 

Obecnie do budowy ram najczęściej stosowane są stopy aluminium serii: 6000 i 7000. Większość stopów serii 6000 i część serii 7000 nadaje się do spawania. Wyższy numer wcale nie oznacza lepszych parametrów tylko wiodący (po aluminium) pierwiastek w stopie. W przypadku serii 6000 jest to magnez, a 7000 cynk. Każda następna cyfra oznacza inne dodatki zastosowane przez producenta materiału, czyli hutę. Nie można jednoznacznie stwierdzić, który z nich jest lepszy, ponieważ w decydującym stopniu zależy to od obróbki końcowej stosowanej przez poszczególnych producentów rur.

 

źródło: bikeBoard

 

Zważywszy na to, że stop 6061 jest droższy w obróbce niż 7005 to jest to raczej upgrade :thanks:

Napisano

Moje wątpliwości co do tego, czy to nie jest przypadkiem downgrade, wywołało to:

The International Alloy Designation System is the most widely accepted naming scheme for wrought alloys. Each alloy is given a four-digit number, where the first digit indicates the major alloying elements.

1000 series are essentially pure aluminium with a minimum 99% aluminium content by weight and can be work hardened.

2000 series are alloyed with copper, can be precipitation hardened to strengths comparable to steel. Formerly referred to as duralumin, they were once the most common aerospace alloys, but were susceptible to stress corrosion cracking and are increasingly replaced by 7000 series in new designs.

 

3000 series are alloyed with manganese, and can be work-hardened.

4000 series are alloyed with silicon. They are also known as silumin.

5000 series are alloyed with magnesium, derive most of their strength from work hardening. It is suitable for cryogenic applications and low temperature work. However is susceptible to corrosion above 60°C.

6000 series are alloyed with magnesium and silicon, are easy to machine, and can be precipitation hardened, but not to the high strengths that 2000, and 7000 can reach.

7000 series are alloyed with zinc, and can be precipitation hardened to the highest strengths of any aluminium alloy.

8000 series is a category mainly used for lithium alloys.

 

Wrought aluminum-magnesium-silicon alloy 6061

Chemical composition: Si=0.6%, Cu=0.28%, Mg=1.0%, Cr = 0.20%, Al balance

Property Value in metric unit Value in US unit

Density 2.70 *10³ kg/m³ 169 lb/ft³

Modulus of elasticity 69 GPa 10000 ksi

Thermal expansion (20 ºC) 23.6*10-6 ºCˉ¹ 13.1*10-6 in/(in* ºF)

Specific heat capacity 896 J/(kg*K) 0.214 BTU/(lb*ºF)

Thermal conductivity 180 W/(m*K) 1250 BTU*in/(hr*ft²*ºF)

Electric resistivity 3.66*10-8 Ohm*m 3.66*10-6 Ohm*cm

Tensile strength (annealed) 124 MPa 18000 psi

Yield strength ( annealed) 55 MPa 8000 psi

Elongation ( annealed) 25 % 25 %

Shear strength ( annealed ) 83 MPa 12000 psi

Fatigue strength ( annealed ) 62 MPa 9000 psi

Hardness ( annealed) 30 HB 30 HB

Tensile strength (T6, T651) 310 MPa 45000 psi

Yield strength (T6, T651) 276 MPa 40000 psi

Elongation (T6, T651) 12 % 12 %

Shear strength (T6, T651) 207 MPa 30000 psi

Fatigue strength (T6, T651) 97 MPa 14000 psi

Hardness (T6, T651) 95 HB 95 HB

Annealing temperature 413 ºC 775 ºF

Solution temperature 529 ºC 985 ºF

Aging temperature 160-177 ºC 320-350 ºF

 

Wrought aluminum-zinc-magnesium alloy 7005

Chemical composition: Mn=0.45%, Mg=1.4%, Cr=0.13%, Zn=4.5%, Zr=0.14%, Al balance

Property Value in metric unit Value in US unit

Density 2.78 *10³ kg/m³ 174 lb/ft³

Modulus of elasticity 721 GPa 10400 ksi

Thermal expansion (20 ºC) 23.6*10-6 ºCˉ¹ 13.1*10-6 in/(in* ºF)

Specific heat capacity 875 J/(kg*K) 0.209 BTU/(lb*ºF)

Thermal conductivity 166 W/(m*K) 1150 BTU*in/(hr*ft²*ºF)

Electric resistivity 4.0*10-8 Ohm*m 4.0*10-6 Ohm*cm

Tensile strength (annealed) 195 MPa 28300 psi

Yield strength (annealed) 80 MPa 11600 psi

Elongation (annealed) 20 % 20 %

Shear strength (annealed) 120 MPa 17400 psi

Hardness (annealed) 53 HB 53 HB

Tensile strength (T6, T63) 350 MPa 50800 psi

Yield strength (T6, T63) 290 MPa 42100 psi

Elongation (T6, T63) 13 % 13 %

Shear strength (T6, T63) 215 MPa 31200 psi

Fatigue strength (T6, T63) 150 MPa 21800 psi

Hardness (T6, T63) 94 HB 94 HB

Annealing temperature 343 ºC 650 ºF

Solution temperature 399 ºC 750 ºF

 

Napisano

No to faktycznie ciekawe, ale:

 

Najpowszechniej spotykane stopy to aluminium 7005 i 6061. Ramy wykonane z aluminium 6061 po procesie spawania przechodzą drogi, trzystopniowy proces obróbki cieplnej zwany T6.

Pierwszy stopień polega na tym, że ramy, w których w trakcie spawania powstają naprężenia w miejscach połączeń, trafiają do pieca, gdzie rozgrzewane są do temperatury bliskiej topnienia aluminium ok. 540 stopni Celsjusza. Po schłodzeniu ramy wracają na stoły miernicze w celu odtworzenia geometrii naruszonej procesem spawania, a następnie umieszczane są ponownie w piecu o temp. 180 stopni na okres 8 godzin.

Technologia ta poprawia znacznie własności fizyczne stopu 6061, umożliwiając zastosowanie mniejszej ilości surowca do wykonania ramy o zredukowanym, tym sposobem , ciężarze i lepszych parametrach technicznych .

Aluminium 7005 jest nieco droższe, jako surowiec, niż 6061, ale produkcja ram jest tańsza. Stop ten stosują producenci nie posiadający zaplecza technicznego w postaci pieców do wyżarzania. Ramy z aluminium 7005 są bowiem sezonowane przez okres kilku tygodni w temperaturze otoczenia. Będą one jednak nieco cięższe i nie tak sztywne jak te, które wykonane ze stopu 6061 T6.

To znów pochodzi z jakiegoś poradnika, ale nie pamiętam już skąd. No nic nie będę sie sprzeczał, bo nie jestem inżynierem, metaloznawcą. Tyle, że trochę nie chcę mi się wierzyć, żeby taka firma jak Scott zaprezentowała na nowy sezon ramę, która jest gorsza od poprzedniczki. I to jeszcze w tak ważnej lini produktowej jak Scale.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...