grzechu83 Napisano 12 Marca 2010 Napisano 12 Marca 2010 Witam wszystkich Mój pierwszy post dotyczy problemu z tylnym kołem. Miałem zagiętą obręcz, piasta też nie była już najlepsza, więc wymieniłem koło. W sklepie przełożono mi osprzęt (opona, dętka, kaseta, tarcza hamulcowa) ze starego do nowego. Przy próbie założenia nowego koła pojawił się problem - kiedy zaciskam "szybkozaciskacz" dociska on ramę (z zaciskiem hamulca) do tarczy tak, że ją całkiem blokuje. Przestawienie zacisku nic nie daje. Jako rozwiązanie tymczasowe, zrobiłem skobel z kawałka drutu strzałowego i włożyłem go między piastę a ramę - problem zniknął. Chciałbym jednak rozwiązać ten problem w bardziej prawidłowy sposób. Proszę o pomoc. Pozdrawiam
Mod Team Puklus Napisano 13 Marca 2010 Mod Team Napisano 13 Marca 2010 Rozumiem ze stare koło miałeś pod tarcze i na kasety?? Jeżeli na kasety to ile ? 7 czy 8/9?? Z tego co opisujesz problem tkwi w tym ze koło a raczej sama piasta nie jest w tym samym miejscu co w starym. Masz kilka opcji. Jeżeli masz piastę na "kulkach" taka jak shimano to możesz o 1-2 mm spróbować przesunąć piastę na osi. Przy łożyskach maszynowych nie wiem czy tak sie da bo nie miałem takiej piasty. Możesz też pość co żelaznego czy rowerowego i kupić odpowiednio gruba podkładkę pod piastę. Najlepiej dodaj jeszcze fotki.
grzechu83 Napisano 13 Marca 2010 Autor Napisano 13 Marca 2010 Stare koło było oczywiście pod tarcze i kasety. Kaseta jest 9-tka. Piasta obecna to Shimano Deore... nie pamiętam modelu. A co do podkładki, to najcieńsza jaką znalazłem i tak była niedobra. Skobel z drutu jest lepszy, bo "odsuwa" rame tylko z jednej strony (na końcu), a nie na całej powierzchni styku z piastą. Myślałem właśnie o przesunięciu osi, ale nie wiem czy jest to możliwe.
smeagul Napisano 13 Marca 2010 Napisano 13 Marca 2010 Jeżeli masz piastę na "kulkach" taka jak shimano to możesz o 1-2 mm spróbować przesunąć piastę na osi. Przy łożyskach maszynowych nie wiem czy tak sie da bo nie miałem takiej piasty. Takie rozwiązanie raczej nie zadziała. Przecież odległość między bieżniami w piaście, a bieżniami konusów musi być odpowiednia ze względu na kulki - nie może być luzów, ani nie może być za ciasno. Z drugiej strony wielkość konusów jest stała. Z tego wynika, że odległość pomiędzy końcami konusów, które zaciskają się między widełkami ramy, zawsze będzie stała względem bieżni w piaście, a co za tym idzie i płaszczyzny środkowej piasty. Bez względu na położenie osi, bo oś nie warunkuje przesunięcia całej piasty. Kurcze, mam nadzieję, że jasno to opisałem.
TocaS Napisano 13 Marca 2010 Napisano 13 Marca 2010 Nie za bardzo... kombinację z osią nic tu nie pomogą moim zdaniem. Najlepiej jakbym widział to na zdjęciach. Nie wiem, w którą stronę ci się blokuje ta tarcza ale można by zastosować podkładki pod mocowanie zacisku hamulcowego (IS).
Mod Team Puklus Napisano 13 Marca 2010 Mod Team Napisano 13 Marca 2010 Takie rozwiązanie raczej nie zadziała. Przecież odległość między bieżniami w piaście, a bieżniami konusów musi być odpowiednia ze względu na kulki - nie może być luzów, ani nie może być za ciasno. Z drugiej strony wielkość konusów jest stała. Nie za bardzo wiem o czym piszesz ale skoro grzechu83 pisze o piaście Deore to jest standard na kulkach. Zrobił bym rysunek ... ale mi się nie chce. Wiec postaram się to zobrazować słowami. Mamy piastę do której mamy przykręcona tarcze. Po zaciśnięciu koła tarcza trze o zacisk. Można przesunąć zacisk ale jeżeli jest IS to raczej się nie da. Bierzemy na warsztat piastę składa się ona z korpusu z miskami konusów i ośki (nie wspominam o śrubach). Konusy po obu stronach gwintowanej ośki można zdemontować. Wiec jakiż to problem przesunąć oba konusy w lewo/prawo o 1-2mm (w zależności od potrzeby). Przesuwając konusy przesuniemy całe koło o 1-2mm wiec możemy przesunąć tak że tarcza będzie idealnie na środku. Równie dobrze mozna wcisnąć kilka podkładek miedzy ramę a piastę ale przy każdym wyjęciu koła będzie trzeba o nich pamiętać. Nie za bardzo... kombinację z osią nic tu nie pomogą moim zdaniem. Najlepiej jakbym widział to na zdjęciach. Nie wiem, w którą stronę ci się blokuje ta tarcza ale można by zastosować podkładki pod mocowanie zacisku hamulcowego (IS). Stosowałem podkładki pod IS i powiem tak - w zależności od podkładek kąt zacisku może sie zmienić i chwilowo spadnie skuteczność hamulca
TocaS Napisano 13 Marca 2010 Napisano 13 Marca 2010 Przesuwanie osi nic tu nie da, haki ramy opierają się o śruby kontrujące konusy. Po przesunięciu Także możesz nawet sobie wsadzić pręt gwintowany 2 metrowy to i tak koło będzie w tym samym miejscu. Tutaj może czegoś brakuje: Jeśli nie to w tym miejscu można dać podkładkę przed śrubą kontrującą rozwiąże to problem w razie ściągania koła, o którym pisał kolega Puklus.
Mod Team bogus Napisano 13 Marca 2010 Mod Team Napisano 13 Marca 2010 Koła nie da się przesunąć na konusach, tak jak to już napisali koledzy przede mną. Mógłbyś zrobić zdjęcie tego, byłoby nam wszystkim łatwiej. Jeśli tarcza jest przekrzywiona na zewnątrz to podkładki pod adapterem powinny pomóc.
grzechu83 Napisano 13 Marca 2010 Autor Napisano 13 Marca 2010 Jutro postaram się pstryknąć fotkę. Tymczasem mały opis. Kiedy zakładam koło w widełki ramy (luźno, bez zaciskania), wszystko pasuje idealnie. W momencie zaciskania szybkozaciskacza, część widełków ramy od strony klamry zaciskowej a więc i od strony hamulca, dochodzi do piasty, dociskając hamulec do tarczy (tarcza lekko wygina się w stronę środka koła). Odległość między klockami a tarczą mam ustawioną na części minimetra, żeby mieć sprawniejszy hamulec, więc kiedy rama dociska hamulec o 2-3mm w stronę koła, tarcza jest blokowana. Jeśli jedyną opcją jest zastosowanie podkładki, zostanę przy swoim skoblu (pisałem już dlaczego jest lepszy od klasycznej podkładki). Miałem jednak nadzieję, że da się to jakoś "fachowo" wyregulować.
Miecho87 Napisano 14 Marca 2010 Napisano 14 Marca 2010 Wina piasty albo mocowania hamulca. Odległość między końcem nakrętek piasty a płaszczyzną mocowania tarczy jest standardowa i bardzo jasno określona, więc coś tu nie halo. Na pewno bardziej elegancko byłoby włożyć dodatkową podkładkę między konus, a nakrętkę kontrującą od strony tarczy. Poza tym możesz spróbować włożyć inne koło (piastę) z tarczą i zobaczyć czy problem występuje. Jeśli tak, to najprawdopodobniej coś jest nie tak z mocowaniem hamulca.
TocaS Napisano 14 Marca 2010 Napisano 14 Marca 2010 Zastanawiałem się przez chwilę czy wpływ na taki problem mogą mieć źle dobrane długości szprych w kole, ale raczej nie. To tak wygląda na brak podkładki, która widoczna jest na moim zdjęciu nr.3 przed nakrętką kontrującą. Posprawdzaj wszystko - piastę, zacisk hamulcowy i wrzuć zdjęcie.
Mod Team Puklus Napisano 14 Marca 2010 Mod Team Napisano 14 Marca 2010 Fakt jednej rzeczy nie wziąłem pod uwage Ale można wsadzić odp. podkładkę miedzy dystanse na osi albo po prostu wymienić dystans na taki który jest dłuższy choć nie wiem czy takie sa bo to w końcu standard. Myślę ze piasta jest raczej ok ale właśnie z tymi dystansami pojawił sie problem i nie było nic widać gdyby nie fakt ze jest tam hamulec tarczowy.
grzechu83 Napisano 17 Marca 2010 Autor Napisano 17 Marca 2010 No i zrobiłem fotki, ale fon mi nawalił :/ Po Waszych odpowiedziach wnosze jednak, że musi zostać wersja ze skoblem. W weekend pstryknę fotki i wstawię dla pewności.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.