Skocz do zawartości

[napęd] Dobry napęd do roweru trekkingowego


Tas84

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam wszystkich,

 

Posiadam rower trekkingowy Bocas TX-500 z przebiegiem nieco ponad 11000 km. Kaseta to ośmiorzędowa Shimano CS HG-30, a korba - Shimano Dual Sis 48/38/28. Rower jeżdżony jest codziennie i ma jeszcze oryginalny napęd (korba, łańcuch, kaseta) - w miarę regularnie smarowany zielonym Finish Line.

 

Mam następujący problem. Od jakiś 200 km (po jeździe w warunkach zimowych) łańcuch zaczął przeskakiwać, początkowo na jednej zębatce (5 z tyłu - najczęściej jeżdżona), a teraz już praktycznie na wszystkich (właściwie jeździć da się tylko po płaskim - pod górę nie da się podjechać).

 

Poniżej zamieszczam zdjęcia napędu, które obrazują stopień zużycia:

http://zapodaj.net/1aff24fa7c6e.jpg.html

http://zapodaj.net/7d6866ec1b2f.jpg.html

http://zapodaj.net/f600a128212c.jpg.html

http://zapodaj.net/669d5b378d43.jpg.html

http://zapodaj.net/4e98c02c3c82.jpg.html

http://zapodaj.net/620750c239cd.jpg.html

 

Jak widać, w kasecie najbardziej wytarte są zębatki 4,5,6 (na nich najczęściej jeżdżę), zaś ogniwa łańcucha w niektórych miejscach są powyginane.

 

Mam pytanie, jakie muszę elementy wymienić, aby rower znów był w pełni sprawny (mam nadzieję, że nie cały napęd)? I drugie pytanie, jakie elementy napędu polecacie do takiego roweru trekkingowego, aby były dobre i trwałe, ale nie kosztowały majątku? Chodzi o takie, aby pasowały do reszty konstrukcji roweru (przerzutek itp.)

 

Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedzi.

Napisano

Hej,

 

Niestety na taki przebieg przydałaby się cała wymiana. Łańcuch, kaseta + koronki. Dodatkowo pokusiłbym się o kontrolę bębenka w piaście czy aby na pewno dobrze działa no i kontrola piast, bo nie są one pewnie najwyższych lotów, a czas i kilometry zrobiły swoje.

Napisano

Korby, wydaje mi się, że nie trzeba zmieniać, bo właściwe 90% przebiegu jest na środkowej zębatce (przedniej przerzutki rzadko używam).

 

A jeśli chodzi o pozostałe elementy (łańcuch, kaseta), to jakie są godne polecenia (konkretnie marka i model)?

 

Pozdrawiam

 

Na co zwrócić uwagę przy wyborze komponentów?

Czy np. taka kaseta będzie pasować?

http://www.allegro.pl/item943637118_kaset_xtr_cs_m900_8_super_stan_jedyna_okazja_w_wa.html

Napisano

Korby nie trzeba zmieniać, ale do wymiany są tarcze korby a przynajmniej ta środkowa. Wyciągnięty łańcuch zmaltretował kasetę, ale też wywarł swoje piętno na tarczach korby.

 

Po założeniu nowego łańcucha nie będzie się on prawidłowo układał na zużytych koronkach/tarczach (i szybciej zniszczy się).

 

Ja dojeżdżam do pracy trekkingiem (jak widać na Mazowszu). Poprzednią wersję napędu trekkinga stanowiła: kaseta HG50 8 rzędowa 13-26 (szosowa), łańcuch ConneX 808 (łatwy do rozpinania), i najtańsza korba shimano na octalinku. Z tego napędu byłem zadowolony, przez 2 lata zrobiłem na nim około 8k km (z jedną wymianą łańcucha), posłużyłby jeszcze rok, w przypływie kasy zupełnie zmieniłem napęd.

 

Proponuję abyś zastanowił się jak jeździsz, czy w trekkingu potrzebujesz szerokiego zakresu przełożeń, czy może węższego, ale gęściej umieszczonych biegów (kaseta szosowa).

  • Mod Team
Napisano

Do wymiany kaseta, łańcuch i korba, bo z tego co widzę to jest nierozbieralna.

Dochodzi jeszcze przegląd piast, chyba że robiłeś to co jakiś czas w co wątpię po wyglądzie napędu.

 

Napisz ile masz pieniędzy na wymianę to będziemy coś kompletować.

 

Tak jak napisał ksm warto zastanowić się nad konfiguracją przełożeń.

Napisano

Proponuje kasetę alivio i łańcuch sram pg-850. Na zdjęciach nie widzę zużycia korby mogę tylko strzelać, że jest kiepsko, więc gdybyś musiał wymienić to proponuję tez alivio na kwadrat bo to najtrwalsze rozwiązanie na rynku. Dodatkowo możesz pomyśleć o wymianie wkładu suportu chociaż równie dobrze możesz to zrobić jak padnie.

 

Przegląd piast w sensie czyszczenie o położenie nowego smaru i regulacja konusów(wątpie abyś miał maszynówki).

Napisano

Taki rower najlepiej rozebrać na części pierwsze i sprawdzić stan techniczny podzespołów.

 

Niestety korba do wymiany na 100 procent, przede wszystkim w jakiej kwocie chcesz się zmieścić ??

 

I zastanów się nad stopniowaniem kasety.

Napisano

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi i sugestie odnośnie konserwacji. Generalnie wyznaję zasadę, że jeżdżę dopóki się dany element nie rozleci, a następnie wymieniam na stosunkowo wysoki model, żeby mieć na możliwie długi czas spokój.

 

Jeżeli chodzi o stopniowanie kasety i konfigurację przełożeń, to powiem szczerze, że taki układ jak dotychczas mi odpowiadał i nie czuję potrzeby, żeby zbytnio kombinować w tym temacie. 90% przebiegu tym rowerem zrobiłem po mieście (lato i zima), czyli jazda z przodu na środkowej zębatce, a z tyłu ciągłe przerzucanie pomiędzy 4,5,6. I tak pewnie będzie dalej.

 

To, na czym mi bardzo zależy, to możliwość pozostawienia tej dużej osłony na łańcuch montowanej przy korbie (przydaje się przy jeździe w długich spodniach). Dlatego chciałbym, żeby przy nowej korbie również dało się ją zamocować.

 

Jeżeli chodzi o proponowany osprzęt klasy Alivio, to z moich wstępnych wyliczeń wynika, że powinienem się zmieścić w ok. 250 zł za całość? (kaseta HG50 50zł, korba FC M410 100zł + łańcuch i montaż). Dobrze liczę? Czy ta korba ma wymienne poszczególne zębatki (wtedy bym wymieniał tylko środkową)? Czy taki zestaw będzie względnie trwały (tj. co najmniej tak samo, jak ten co miałem dotychczas)?

Jeżdżę od kilkunastu do kilkudziesięciu kilometrów dziennie i te 11000 km zrobiłem w ok. 2,5 roku. Dlatego zależy mi również, żebym po tej wymianie miał spokój z napędem na najbliższe kilka lat. Jestem w stanie wygospodarować na ten cel nawet ok. 400 zł pod warunkiem, że sprzęt w tej cenie będzie zdecydowanie lepszy niż ten za 250zł (jeśli trwałość jest podobna, to nie ma sensu przepłacać).

 

Jeżeli chodzi o suport, to na razie nie daje oznak użycia, ale jeśli po rozebraniu napędu będzie nadawał się tylko do wymiany, to się tak stanie.

 

Także mam jeszcze prośbę o podanie jakichś możliwie najlepszych (czytaj: najtrwalszych) zestawów kompatybilnych komponentów (korba, kaseta, łańcuch - z podaniem modelu, bo w ogólnych kategoriach typu octalink, ośka, maszynówka itp. nie do końca się łapię) w łącznej cenie (z montażem) do kwoty ok. 400 zł.

 

Z góry dziękuję i pozdrawiam

 

Tak jeszcze przeglądam różne oferty i mam pytanie, czy taki zestaw będzie dobry i kompatybilny? Czy jest zdecydowana różnica co do tego z grupy Alivio?

 

kaseta:

http://www.allegro.pl/item955975413_kaseta_shimano_deore_lx_hg_70_8_ka_11_30_xtrabike.html

 

korba:

http://www.allegro.pl/item948435416_nowa_korba_shimano_deore_lx_175mm_fc_m583_233pln.html

 

łańcuch:

http://www.allegro.pl/item945567891_lancuch_shimano_hg_91_box_hg91_od_xtrabike_pl.html

 

Chciałbym jeszcze zaznaczyć, że zależy mi na posiadaniu takich przełożeń, na których można osiągać wysokie prędkości. Na co wpływa różna liczba zębów w kasetach? Wiem, że w korbie większy rozmiar (np. 48 zamiast 46) pozwala właśnie na szybszą jazdę.

 

Pozdrawiam

Napisano

Tas84 nie kombinuj tyle tylko bierz osprzęt z grup Acera/Alivio, który ma najlepszy stosunek ceny do trwałości i pod Twoją jazdę będzie odpowiedni.

Ta kaseta LX co podałeś linka jest lata świetlne do tyłu za obecną kasetą Alivio i Acerą. Korba LXa jest dobra, ale nie podpada pod Twoje wytyczne, gdyż ma zębatki aluminiowe, które są mniej trwałe od stalowych i poza tym znacznie częściej padają w nich łożyska niż w normalnych pakietach. Na łańcuch HG91 też szkoda kasy - HG50 Tobie spokojnie wystarczy.

  • Mod Team
Napisano

Czy zębatki stalowe są trwalsze, ciężko powiedzieć.

Do aluminium zwykle mamy dodawane kompozyty utwardzające zębatkę.

Więc zębatki aluminiowe mogą być nieco mniej wytrzymałe, ale nie do tego stopnia by je przekreślać.

Dzięki takiemu zabiegowi zyskujemy na masie zestawu, a w zużywaniu zbyt dużej różnicy nie będzie.

 

Kaseta HG-70 nie jest taka zła, ale fakt że w zamian za nią wolałbym kupić HG-61, a będzie taniej.

 

Jeśli chodzi o łańcuch to kupowanie łańcucha dwie grupy wyższego niż kaseta jest bezcelowe.

Łańcuch najlepiej jest kupić tej samej grupy co kaseta, ewentualnie jedną grupę wyżej.

Napisano
Czy zębatki stalowe są trwalsze, ciężko powiedzieć

Nie jest ciężko powiedzieć bo to jest faktem że aluminiowe zębatki są mniej trwałe - w aluminiowej zębatce z LXa to sobie dłutkiem mogłem wydłubywać bezproblemowo materiał, nie mówiąc że aluminiowe zębatki nadawały się na śmieci po 10000 km, a stalówki do 30000 km dociągają. Aluminium z kompozytami jest z tego co się orientuję dopiero w wyższych grupach - w LXie tego nie ma.

 

Kaseta HG-70 nie jest taka zła, ale fakt że w zamian za nią wolałbym kupić HG-61, a będzie taniej.

Mowa jest o 8biegowej LX. Zła może nie jest tylko jej cena z lekka jest śmieszna - warto byłoby ją kupić jakby kosztowała może z 20 zł. Obecnie lepiej brać HG40 lub HG50, które są lżejsze, ładniejsze i tak samo trwałe.

 

Jeśli chodzi o łańcuch to kupowanie łańcucha dwie grupy wyższego niż kaseta jest bezcelowe.

Łańcuch najlepiej jest kupić tej samej grupy co kaseta, ewentualnie jedną grupę wyżej.

Oj bogus92 - tyle już to razy było poruszane. Grupa łańcucha nie ma kompletnie znaczenia do tego jakiej grupy masz kasetę. Możesz spokojnie do kasety ALTUSA założyć łańcuch XTRa i nic złego się nie będzie działo.

Napisano

W takim razie mam jeszcze następujące pytania:

 

1. Czym się różnią te same kasety z oznaczeniami 11x28, 11x30, 11x32?

Jak np. w tej aukcji:

http://www.allegro.pl/item951757326_kaseta_shimano_alivio_hg50_11x2_11x30_11x32_8_ka.html

Co to za różnica i na co wpływa?

 

2. Jakie znaczenie ma różna długość ramion korby (170mm, 175mm)? Na co wpływa?

 

3. Jakie znaczenie ma ilość ogniw łańcucha (114,118)? Na co wpływa?

 

4. Czy taki zestaw będzie pasował do roweru i będzie współgrał ze sobą?

Korba:

http://www.allegro.pl/item947845036_korba_shimano_alivio_fc_m411_48_38_28_ramiona_175.html

lub

http://www.allegro.pl/item946286903_truvativ_fived_wklad_suportu_48_38_28_zobacz.html

 

kaseta:

http://www.allegro.pl/item952893006_kaseta_shimano_alivio_cs_hg50_8_rzedowa_11_30.html

 

łańcuch:

http://www.allegro.pl/item948907774_lancuch_shimano_deore_cn_hg50_fv_od_ss.html

 

 

Pozdrawiam

Napisano
1. Czym się różnią te same kasety z oznaczeniami 11x28, 11x30, 11x32?

 

Ilością zębów w poszczególnych koronkach.

W 11-28 najmniejsza koronka ma 11 zębów, największa ma 28 zębów, w katalogu shimano znajdziesz informację o liczbie zębów w poszczególnych koronkach tej kasety.

Liczba zębów w koronce kasety wpływa na przełożenie, im mniej zębów tym cięższe przełożenie.

Liczba zębów w tarczy korby też wpływa na przełożenie, tutaj im więcej zębów tym cięższe przełożenie.

 

Proponuję abyś przygotował sobie arkusz kalkulacyjny z wyliczeniem szybkości na poszczególnych przełożeniach.

 

Szybkość [km/h] = Kadencja [Obr/min] * Obwód koła [mm] * liczba_zębów_na_tarczy_korby [szt] * 60 / liczba_zębów_w_koronce_kasety [szt] / 1 000 000

 

Porównaj wyniki z szybkością z jaką jeździsz i zastanów się czy potrzebna jest Tobie najmniejsza koronka 11 zębów, czy może wystarczy 13 zębów.

 

Im większa rozpiętość kasety (przy tej samej liczbie koronek) tym większe skoki pomiędzy poszczególnymi koronkami. To może przeszkadzać przy jeździe po asfalcie (gdy brakuje biegu na którym można kręcić przy wygodnej kadencji przy właściwym dla organizmu tętnie).

 

Dlatego do trekkinga wykorzystywanego jako rower użytkowy na Mazowszu polecałem założenie kasety szosowej.

Napisano
Jakie znaczenie ma różna długość ramion korby (170mm, 175mm)? Na co wpływa?

Dłuższa korba = większa siła i mniejsza kadencja, generalnie dłuższe korby są przeznaczone dla wyższych osób.

Jakie znaczenie ma ilość ogniw łańcucha (114,118)? Na co wpływa?

Na długość łańcucha :icon_wink: , i tak trzeba go skracać, żeby dopasować do układu korba/kaseta.

  • Mod Team
Napisano

Nie jest ciężko powiedzieć bo to jest faktem że aluminiowe zębatki są mniej trwałe - w aluminiowej zębatce z LXa to sobie dłutkiem mogłem wydłubywać bezproblemowo materiał, nie mówiąc że aluminiowe zębatki nadawały się na śmieci po 10000 km, a stalówki do 30000 km dociągają. Aluminium z kompozytami jest z tego co się orientuję dopiero w wyższych grupach - w LXie tego nie ma.

 

 

Mowa jest o 8biegowej LX. Zła może nie jest tylko jej cena z lekka jest śmieszna - warto byłoby ją kupić jakby kosztowała może z 20 zł. Obecnie lepiej brać HG40 lub HG50, które są lżejsze, ładniejsze i tak samo trwałe.

 

 

Oj bogus92 - tyle już to razy było poruszane. Grupa łańcucha nie ma kompletnie znaczenia do tego jakiej grupy masz kasetę. Możesz spokojnie do kasety ALTUSA założyć łańcuch XTRa i nic złego się nie będzie działo.

 

1. Zgadzam się że nie są tak trwałe jak stalowe, ale nie przesadzajmy.

Szybciej łańcuch i kaseta, które nie przyjmą się na starej koronce i tak pójdzie do wymiany.

Mam w tej kwestii takie zdanie a nie inne, dla mnie jest to różnica do pominięcia,

bo przy każdej zmianie kasety i łańcucha zmieniam środkową tarczę,

gdyż na niej najwięcej kilometrów pokonuję a na dwóch pozostałych nie ma śladów zużycia.

A rzadko kiedy łańcuch przejeżdża więcej niż 10000 km.

 

Kwestia jest sporna, nie mam zamiaru się wykłócać, bo nie od tego jest forum i opinie ludzi wypowiadających się.

 

2. Wiem, że mowa o 8 biegowej, zapomniałem dodać że HG-61 byłaby już na 9.

Fakt, że cena jest śmieszna jak za taki sprzęt.

 

3. Co do łańcucha zgadza się, że napisałem że nie ma to sensu bo taka jest prawda.

Tylko po co ładować do Altusa XTR'a ;).

Napisałem jak jest najlepiej, bo z drugiej strony dać łańcuch na przykład Deore do kasety XT - trochę nie pasuje

Wiadomo, że można...

 

 

Pozdrawiam.

Napisano

Ok, w takim razie zdecydowałem się na kasetę Alivio HG50 11x32 albo HG40 11x32, łańcuch CN-HG50 i teraz pytanie o korbę do tego zestawu:

 

Rozważam Alivio FCM411

http://www.allegro.pl/item947845036_korba_shimano_alivio_fc_m411_48_38_28_ramiona_175.html

 

Deore FC-M540 (konieczność zmiany suportu):

http://www.allegro.pl/item951650266_korba_shimano_deore_fc_m540_synkros.html

 

Deore FC-M590 (już z suportem):

http://www.allegro.pl/item946748960_korba_shimano_deore_2010_fc_m590_175mm_48_36_26.html

 

Deore FC-M543 (z suportem):

http://www.allegro.pl/item947245155_korba_shimano_fc_m543_48_36_26_175mm_trekking.html

 

ewentualnie jeszcze SLX FC-M660, choć to już się robi droga zabawa:

http://www.allegro.pl/item961288025_korba_slx_2010_fc_m660_48_36_26_centrumrowerowe.html

 

Proszę o pomoc, którą korbę wybrać. Czy tzw. gwint angielski będzie pasował do mojego roweru?

 

Pozdrawiam

  • Mod Team
Napisano

Z wyżej podanych korb wybrałbym Deore FC-M590.

Najlepszy stosunek cena/jakość.

 

Kwadrat to jednak dosyć przestarzały standard a do tego mało sztywny.

 

 

Ewentualnie brałbym FC-M540, ale z suportem wychodzi pod 200 zł.

Poza tym sztywność nie ta co przy zintegrowanej osi.

 

Jednak jak 60 zł to na twoją kieszeń dużo i masz się żyłować na model nowszy to bierz 540.

Wyboru nie będziesz na pewno żałował.

Napisano

A jeszcze zapomniałem spytać, czy te wszystkie korby będą dobrze współpracować z kasetą 8-rzędową (wiem, że na pewno Alivio, a pozostałe)? Podobną mogą być problemy z funkcjonowaniem korby przystosowanej do 9 rzędów z taką kasetą.

 

Nie chodzi o to, że 60zł to dla mnie dużo, ale nie chcę przepłacać, jeśli nie będzie zauważalnej różnicy w trwałości.

 

Pozdrawiam

  • Mod Team
Napisano

Trwałość zębatek we wszystkich będzie podobna.

Problemów we współpracy z kasetą i łańcuchem 8 biegowym żadnych nie będzie.

Jak nie zależy ci na sztywności i na niższej masie to kompromisem cenowym będzie 540.

 

Jednak ja właśnie dla tej nieszczęsnej sztywności na której mnie osobiście zależy wybrałbym 590.

Korby ze zintegrowaną osią mają to do siebie, że same w sobie są sztywne, ale też zwiększają sztywność okolic suportu.

Napisano

Ja ze swojej strony dopowiem, ze trwalość wkladow do HT jest kiepska. U mnie pomimo planowania mufy czy jak to się tam pisze wykrecilem na jednych łożyskach niecałe 6 tysiący km. Myśle, że na pierwszym lepszym wkładzie na kwadrat można zrobić o niebo więcej.

  • Mod Team
Napisano

Owszem, suport na kwadrat przejedzie więcej, bo ma większe zamknięte łożyska.

Ogromną wadą jest bardzo mała sztywność, kwadrat gnie się jak plastelina przy HTII.

 

O wkładach suportu na zintegrowaną oś są przeróżne opinie.

Trwałość tych suportów zależy w dużej mierze od tego jak się o nie dba i w jakich warunkach się jeździ.

Napisano

Nie ma co przesadzać z tym gięciem. Istotnie trochę jest to odczuwalne, ale w temacie jest mowa o jeździe trekkingowej gdzie stawiałbym jednak na trwałosć częsci. Mój suport był bardzo szanowany a i tak nie osiąnał połowy przebiegu mojego poprzedniego ktory był na kwadrat i o serwisie mógl zapomnieć.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...