softnet Napisano 20 Lutego 2010 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2010 Witam, zrobiłem w ubiegłym sezonie na moim rowerze 3800km nie wymieniając łańcucha, ale za to dość o niego dbałem. Raczej wszystko z nim w porządku, lecz chodzi nieco gorzej. wyczytałem: W życiu każdego rowerzysty przychodzi czas kiedy należy wymienić łańcuch. Wielu użytkowników rowerów robi jednak to już za późno wtedy gdy napęd jest już zbytnio zużyty. Pojawia się pytanie: Kiedy wymieniać łańcuch? Sprawa jest względna i zależy od wielu czynników. Za granicę kiedy trzeba to zrobić można przyjąć że to będzie około 1500-2000 km. Powyżej tych odległości nowy łańcuch może się nie przyjąć, to znaczy że tryby będą już na tyle wyrobione że nowy łańcuch będzie przeskakiwać. I teraz pytanko, czy wart kupować nowy, nie wiem za bardzo co zrobić. Rower to: http://www.katalogrowerowy.pl/produkt.php?id_produktu=43 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Andrew Napisano 20 Lutego 2010 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2010 Kaseta HG30 - 35zł Łańcuch Z-51 - 17zł Korba M191 - 69zł Razem : 121zł. Nie ma sensu zmieniać łańcucha na nowy przy takim przebiegu. Kaseta na pewno jest już tak zniszczona, że jazda na nowym łańcuchu będzie niemożliwa. Jeździj na tym zestawie do samego końca i wtedy wymień wszystkie 3 części napędu. Oczywiście polecam wybór części z trochę wyższej półki, bo te oryginalnie zamontowane w rowerze są naprawdę podłej jakości. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Moloch89 Napisano 20 Lutego 2010 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2010 weź suwmiarkę i zmierz jak bardzo jest rozciągnięty łańcuh, najlepeij mierzyć na 10ogniwach nowy ma 25,4mm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fludi Napisano 20 Lutego 2010 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2010 Albo zamiast się bawić w mierzenie długości suwmiarką podjedź sobie do jakiegokolwiek rowerowego i niech Ci tam sprawdzą takim małym śmiesznym przyrządem, stan rozciągnięcia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
afly Napisano 20 Lutego 2010 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2010 U mnie przeskiwanie napędu po założeniu nowego łańcucha miałem już po 700km+ przejechanych na kasecie/starym łańcuchu, przeskakiwanie ustało dopiero po 50km jazdy, według mnie łancuch się nie przyjmie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fludi Napisano 20 Lutego 2010 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2010 To, że się łańcuch nie przyjmie jest pewne... Głupotą byłoby kupować na tak podjechaną kasetę nowy łańcuch Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
softnet Napisano 20 Lutego 2010 Autor Udostępnij Napisano 20 Lutego 2010 Wydaje mi się, że kaseta jest naprawdę dobra, nie zauważyłem "zużycia" Czy zdjęcie może pomóc, nie mam kasy by wszystko wymienić. Po 1 sezonie nie mam jak wydać tyle kasy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fludi Napisano 20 Lutego 2010 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2010 No to nie wymieniaj nic, bo zakup samego łańcucha i pozostawienie starej kasety mija się z celem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
redrabbit Napisano 20 Lutego 2010 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2010 Zdjęcie nic tu nie pomoże. Ja niedawno wstawiłem nowy łańcuch na starą kasetę i przeskakiwał. Kolega podpowiedział, że muszę wymienić również kasetę bo stary łańcuch ją zeszlifował. Zdziwiło mnie to bo kaseta wyglądała jak nówka (często myje napęd ), ale zrobiłem jak kazał i faktycznie po wymianie kasety nie przeskakiwał. Wniosek: nie sugeruj się wyglądem kasety bo nie zauważysz zużycia, więc jak nie masz kasy nie zmieniaj. Zajeździj to poprostu. Pzdr! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
softnet Napisano 20 Lutego 2010 Autor Udostępnij Napisano 20 Lutego 2010 weź suwmiarkę i zmierz jak bardzo jest rozciągnięty łańcuh, najlepeij mierzyć na 10ogniwach nowy ma 25,4mm Nie wiem jak to dokładnie zmierzyć ale wyszło mi 25,1cm Według tego schematu mam 127.5 Sam już nie wiem... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Moloch89 Napisano 20 Lutego 2010 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2010 a może po prostu do prządku wyczyść łańcuch kasete korbe kółka przerzutki, i posmaruj łańcuh Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
softnet Napisano 20 Lutego 2010 Autor Udostępnij Napisano 20 Lutego 2010 Kupiłem ten rower w tamtym roku na wiosnę, prawie rok temu. Nie chcę wymieniać kasety, a w szczególności korby która jest za aż 75zł!!! Zamierzałem wymieniać łańcuch co sezon, ale powiedzieliście, że nie ma sensu. Chyba pozostaje mi pojeździć jeszcze jeden sezon, chyba że ktoś ma jeszcze jakiś pomysł. Oczywiście wszystkim dziękuję za odpowiedź. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Moloch89 Napisano 20 Lutego 2010 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2010 Korbe można wymieniać raz na 2 wymiany łańcucha i kasety, Pojeździj jeszcze na tym napędzie co masz jak sie pogorszy to wtedy wymień kasete i łańcuch Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
softnet Napisano 20 Lutego 2010 Autor Udostępnij Napisano 20 Lutego 2010 Teraz to mnie trochę pocieszyłeś. Kupno kasety i łańcucha jest sporo tańsze. W sumie to nie jest najgorzej, jak wysmaruje to jest cichutki, chciałem wymienić tylko ze względu by nie "popsuć" reszty a w szczególności korby. Rozumiem, że korba jest mocniejsza niż kaseta, skoro można raz na 2 wymiany pozostałych? Póki co to wszystko chodzi jak należy, przerzutki idealnie, nic nie przeskakuje... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Moloch89 Napisano 20 Lutego 2010 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2010 Teraz to mnie trochę pocieszyłeś. Kupno kasety i łańcucha jest sporo tańsze. W sumie to nie jest najgorzej, jak wysmaruje to jest cichutki, chciałem wymienić tylko ze względu by nie "popsuć" reszty a w szczególności korby. Rozumiem, że korba jest mocniejsza niż kaseta, skoro można raz na 2 wymiany pozostałych? Póki co to wszystko chodzi jak należy, przerzutki idealnie, nic nie przeskakuje... im mniejsza zębatka tym szybciej sie zużywa bo większe siły na nie działają, w korbie masz dużo wieksze niż w kasecie, ale za to częściej są używane, nie wiem jaką masz korbe ale można też wymienić same zębatki w korbie. Dużo zależy też na jakich blatach jeździsz, ja jeździłem przeważnie na największym więc przy wymianie napędu korbe zostawiłem bo była jak nowa. Najważniejsze to by nie jeździć "na sucho" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
softnet Napisano 20 Lutego 2010 Autor Udostępnij Napisano 20 Lutego 2010 im mniejsza zębatka tym szybciej sie zużywa bo większe siły na nie działają, w korbie masz dużo wieksze niż w kasecie, ale za to częściej są używane, nie wiem jaką masz korbe ale można też wymienić same zębatki w korbie. Dużo zależy też na jakich blatach jeździsz, ja jeździłem przeważnie na największym więc przy wymianie napędu korbe zostawiłem bo była jak nowa. Najważniejsze to by nie jeździć "na sucho" Tak jak pisałem, zawsze miałem nasmarowany:) Gdy zbrudził się piachem itp to przemywałem i smarowałem. Korby: Shimano M191, 48-38-28 z. A kaseta: Shimano Altus HG30, 11-32 z., 8 b. Bodajże ta Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Moloch89 Napisano 20 Lutego 2010 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2010 korbe masz nie rozbieralną ale w napędzie 8 rzędowym łańcuh jest troche bardziej wytrzymały niż 9. Chyba sie troche martwisz na zapas, jak zacznie coś przeskakiwać to wtedy zacznij myśleć o wymianie. Myśle że twój napęd może jeszcze 2razy tyle km zrobić Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paweel Napisano 20 Lutego 2010 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2010 A może by tak poszukać jakiegoś używanego łańcucha o podobnym lub trochę mniejszym przebiegu z pewnego źródła i jeździć na 2 łańcuchy. Może trochę by to wydłużyło przebieg napędu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sandacz Napisano 20 Lutego 2010 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2010 odległość między środkami dwóch sąsiednich pinów wynosi 12,7mm, czyli między dwoma ogniwami 25,4mm. Zmierz suwmiarką pięć ogniw - powinno być 12,7cm. Dopuszczalne wydłużenie to 1%. Jeśli nie przekracza ono tej wartości - czyli 12,7cm +1% - , to nie zawracaj sobie głowy. Jeśli zbliżyło się lub nieco przekroczyło, to wymień sam łańcuch. Jeśli nowy będzie przeskakiwał - wariuje najczęściej tylko na intensywnie używanych zębatkach - to spokojną jazdą wykręć 50...100km (lub nawet więcej). Jeśli się nie ułoży, wymień kasetę. Dla porównania moje ostatnie łańcuchy ( kaseta Alivio): SRAM PC-38, 4 tys., wydłużenie 1,5% wymieniłem na Shimano HG-50, przyjął się bez skakania, po 6 tys. wydłużył się 0,6% wymieniłem na taki sam, czasami przeskakiwał, ale przyjął się po kilkudziesięciu km aktualnie ma 3,5tys. km i wydłużenie 0,3% Więc tu nie ma pewników: w zależności od warunków i stylu jazdy łańcuch wytrzymuje różny okres czasu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
afly Napisano 21 Lutego 2010 Udostępnij Napisano 21 Lutego 2010 Sandacz po 50km na pewno się łańcuch nie ułozy w przypadku takiego przebiegu, a przeskakujący łańcuch przez ponad 100km+ naprawdę nie zachęca do jazdy i nikomu tego nie życzę aby tak się męczył, w terenie to jest męka! Zajedź obecny łańcuch i kasetę, po tym sezonie co się zbliża pogadamy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TocaS Napisano 21 Lutego 2010 Udostępnij Napisano 21 Lutego 2010 Wydaje mi się, że kolega softnet martwi się trochę na zapas. Zrób porządną konserwacje i przejedź kolejny sezon. ...a na nowy napęd sobie odkładaj, lub dziś kup korbę za trzy miesiące łańcuch za pół roku kasetę, bo też jakaś opcja. 75 zł za korbę to już chyba minimum jakie może być. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fludi Napisano 21 Lutego 2010 Udostępnij Napisano 21 Lutego 2010 Wg. mnie nie ma się co oszukiwać kaseta altus'a szałem nie jest i taki przebieg jest już jej końcowym, podobnie i łańcucha (szczególnie, jeśli lubisz wysokie przełożenia). Dlatego też najlepiej zrobisz jak do wiosny, czyli tak kwietnia będziesz zajeżdżał obecny napęd, bo szkoda teraz wstawiać nowe przy takich warunkach pogodowych. Będzie cieplej, sucho kup sobie kasetę SRAM PG-850 i do tego łańcuch PC-850, taki komplet powinien Ci służyć na jakieś 10.000km, czyli dwa sezony - zależnie jak i ile jeździsz. Możesz jeszcze nawet wydłużyć ten okres, ale to musiałbyś kupić dwa takie łańcuchy i bawić się w ich zmianę np. co 250km. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RAFI1784 Napisano 21 Lutego 2010 Udostępnij Napisano 21 Lutego 2010 Co tam z meką gorzej jak gdzieś stanie na pedałch, łańcuch mu przeskoczy, nie ma spd to pier... jajkami o ramę a wtedy kwota nowej kasety i łańcuch bedzie o wiele mniejsza... moje zdanie! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TocaS Napisano 21 Lutego 2010 Udostępnij Napisano 21 Lutego 2010 ...ale skoro napęd mu nie przeskakuje (bo nie wyczytałem nigdzie), a jedynie głośniej pracuje... Dużo zależy jak jeździsz i jak dbasz. Bo może się okazać, że na takim napędzie zrobisz i 10 kkm wyjeżdżając co dziennie przez 5 lat do sklepu po bułki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
softnet Napisano 21 Lutego 2010 Autor Udostępnij Napisano 21 Lutego 2010 Wg. mnie nie ma się co oszukiwać kaseta altus'a szałem nie jest i taki przebieg jest już jej końcowym, podobnie i łańcucha (szczególnie, jeśli lubisz wysokie przełożenia). Dlatego też najlepiej zrobisz jak do wiosny, czyli tak kwietnia będziesz zajeżdżał obecny napęd, bo szkoda teraz wstawiać nowe przy takich warunkach pogodowych. Będzie cieplej, sucho kup sobie kasetę SRAM PG-850 i do tego łańcuch PC-850, taki komplet powinien Ci służyć na jakieś 10.000km, czyli dwa sezony - zależnie jak i ile jeździsz. Możesz jeszcze nawet wydłużyć ten okres, ale to musiałbyś kupić dwa takie łańcuchy i bawić się w ich zmianę np. co 250km. Rozumiem, że korba wtedy może pozostać i na niej nie będzie przeskakiwać? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.