Skocz do zawartości

[budowanie kół] jaki zaplot bedzie optymalny?


nabial

Rekomendowane odpowiedzi

powoli przymierzam sie do skladania nowych kolek, najlepiej takich z 1 na przodzie :) i mam nie lada dylemat, jaki zaplot, ile szprych bedzie najlepszym rozwiazaniem? ponizej kilka istotnych faktow

 

-masa biker blisko 90kg

-styl jazdy xc, rower ht

-szprychy sapim race/dt comp

-priorytetem jest duza sztywnosc przy przyspieszaniu i hamowaniu (dzialanie momentow sil)

 

osobiscie uwazam, ze najlepiej byloby zrobic 36 szprych na 4x, gdyz z racji wiekszej srednicy kola 29" katy w zaplocie 36x4 beda i tak zblizone do 3x w przypadku 26", ewentualnie czyms pomiedzy

 

co o tym myslicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mnie (78 kg) 32 szprychy w zaplocie na 3 krzyże w obu kołach wystarczają. na oponach irc 2,1", obreczach a317 disc i chyba championach, chociaż nawet nie wiem. no i amora nie mam, takze tez teoretycznie wieksze na nie dzialaja sily czasami.

 

w sumie koła centrowałem dwa razy: jak kupiłem (używki) wiosną, oraz późna jesienią po sezonie.

 

wiem, że teoretycznie mocniejsze są o wiele na 4 krzyże i 36 szprych, ale nie sądzę żeby do zastosowań maratonowo/xc było to niezbędne.

 

jak będę nowe składał, a przymierzam się do lżejszych to też wezme na 32 szprychy i 3 x

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Klaniam,

 

Zaplot na 4x jest sztywniejszy osiowo ale bardziej wiotki bocznie gdyz szprychy ida bardziej pionowo. Sugeruje 36/3x, choc mnie przy 64-67kg wystarczaly 32/3x przy oponach IRD Fire 2.1, Panas Rampage 2.35 i obreczy WTB LaserDisc. Szprychy DT Comp DB.

 

Szacunek...

I.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no dobra, poprzeliczalem sobie wytrzymalosc szprych na jednostke przekroju, teoretycznie najlepiej wziac szpryche o stalym przekroju 2.0, jednak zastanawiam sie nad 2.2/2.34-1.8-2.0, gdyz wystrzymalosc w najwezszym pkt jest ok 10% nizsza, ale najwieksze sily dzialaja przy koncu, a tam mamy 2.2...wiec przy tej samej masie szprych lepiej chyba te o zmiennym przekroju, dobrze mysle?

 

jeszcze czy nie uwazacie, ze wieksza srednica kola wplynie na katy i cechy zaplotu?

Edytowane przez nabial
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wytrzymałość szprychy zmienna średnica może nie mieć dużego wpływu (szprycha pracuje ale nie pęka), jednak na sztywność to co innego... Mam domniemanie graniczące z pewnością, że zaplot zachowuje się podobnie ze bez względu na średnicę koła.

Edytowane przez Rulez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jaki zaplot najlepszym rozwiazaniem?

 

 

Nawet przy szprychach 2.0-2.0-2.0 wszystko pójdzie się rypać jak zaplot wykona amator. Obecnie mam koło z leftym zaplecione na 28szprychach(!) z obręczą xm819 i przy wadze ponad 80kg nie odczuwam żadnych strat w sztywności.

 

Po pierwsze primo skupil bym sie na odpowiednio sztywnej obręczy, a po drugie fachmanie który równo i z odpowiednia siła dobierze zaplot.

 

Pozdrawiam!

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pytam bo sie zastanawiam nad dexterem 29, a ceny opon 28 i 29 sie delikatnie róznią, a gdzies czytałem że 29er to tylko zabieg marketingowy Garego

ps

czyli ma rozumieć , że obrecze tez są takie same ????

Edytowane przez gdy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

czyli ma rozumieć , że obrecze tez są takie same ????

 

No nie do konca takie same. Taki WTB LaserDisc ma wewnetrzna szerokosc 22mm.

 

A jeszcze taka ciekawostka. W weekend wpisywalem do licznika obwod kola dla Pryszcza. Alex FD26 i WTB WeirWolf 2.5 - mala kicha. Wyszlo tyle samo co Conti GP 4Season 700x25c na Mavis Open Pro :P Czy zatem bede jezdzil trekingiem ;) ?????

 

Szacunek...

I.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Kąt pod którym będzie prowadzona szprycha w kole 26' jak i 28'(29) w zaplocie na 3 krzyże, będzie przecież taki sam. Nie bawiłbym się w zaplot na 4 krzyże, koło straci na sztywności bocznej. Badania które jakiś czas temu przeglądałem jasno pokazały ze ilość krzyży w zaplocie koła ma następujący wpływ na koło: im wiecej krzyży tym koło sztywniejsze w płaszczyźnie horyzontalnej (wzdłużnej, czy jak to chce nazywać, w każdym razie lepiej przenosi momenty siły pochodzące od piasty), za to traci na sztywnosci bocznej. Zaplot na słoneczko przykładowo jest najbardziej sztywny bocznie, ale za to nie przenosi zadnych sił pochodzących od ruchu obrotowego piasty, czyli nie nadaje się do koła tylnego gdzie napęd przekazuje sporo siły, aby wprowadzić koło w ruch, jak i do kół z hamulcami tarczowymi. W 28 calowych kołach (nie będe pisał ze 29 bo to tylko chwyt marketingowy) nie ma sensu stosować 4 krzyży, koło stanie się wiotkie bocznie, a na pewno przy 3 krzyżach poradzi sobie z siła przekazywaną przez piaste.

 

4 krzyże stosuje się głównie w kołach 20' dla BMX z 48otowrami, z oczywistych względów, ponieważ stosując zaplot na 3 krzyże w obreczy z 48 otworami, kąt pod którym będzie prowadzona szprycha ciagnąca będzię taki jak w przypadku obreczy na 32 szprychy z 1-2 krzyżami, cieżko teraz jest mi to ocenić, musialbym zaprojetkować w cadzie jakiś prosty model koła i odczytać kąt.

 

Takie są moje spostrzeżenia na ten temat, chętnie wysłucham innych teorii i skonfrontuje je ze swoją :)

Edytowane przez dawid
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy różnicy kąta w tych debatach 26/28 chodzi inną różnicę. Kąty te widać, kiedy patrzysz na rower np z góry. Nie z boku. Pozdrawiam! Dawid, pamiętam Twój entuzjazm jak wsiadłeś na mój rower w Istebnej :-), ;-) Ale to była wersja oponiarska czołg. Plus rama i sztyca kowadło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

odświeżam temat kół

czy są jakiekolwiek sensowne obręcze pomiędzy accent crossracer za 50zł a ZTR Crest za ponad 300zł?

chodzi mi o kompromis cenowy, wagowy i "sztywnościowy" :)

ideał - 470-500g za 100-120zł sztuka, 19mm szer. wewnętrzna

pomóżcie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...