nabial Napisano 31 Stycznia 2010 Napisano 31 Stycznia 2010 powoli przymierzam sie do skladania nowych kolek, najlepiej takich z 1 na przodzie i mam nie lada dylemat, jaki zaplot, ile szprych bedzie najlepszym rozwiazaniem? ponizej kilka istotnych faktow -masa biker blisko 90kg -styl jazdy xc, rower ht -szprychy sapim race/dt comp -priorytetem jest duza sztywnosc przy przyspieszaniu i hamowaniu (dzialanie momentow sil) osobiscie uwazam, ze najlepiej byloby zrobic 36 szprych na 4x, gdyz z racji wiekszej srednicy kola 29" katy w zaplocie 36x4 beda i tak zblizone do 3x w przypadku 26", ewentualnie czyms pomiedzy co o tym myslicie?
Gekon Napisano 31 Stycznia 2010 Napisano 31 Stycznia 2010 mnie (78 kg) 32 szprychy w zaplocie na 3 krzyże w obu kołach wystarczają. na oponach irc 2,1", obreczach a317 disc i chyba championach, chociaż nawet nie wiem. no i amora nie mam, takze tez teoretycznie wieksze na nie dzialaja sily czasami. w sumie koła centrowałem dwa razy: jak kupiłem (używki) wiosną, oraz późna jesienią po sezonie. wiem, że teoretycznie mocniejsze są o wiele na 4 krzyże i 36 szprych, ale nie sądzę żeby do zastosowań maratonowo/xc było to niezbędne. jak będę nowe składał, a przymierzam się do lżejszych to też wezme na 32 szprychy i 3 x
nabial Napisano 31 Stycznia 2010 Autor Napisano 31 Stycznia 2010 no wlasnie ja mam teraz 32x3 i ani wtb speeddisc ani mavic a119 nie porazaja sztywnoscia
zgud Napisano 31 Stycznia 2010 Napisano 31 Stycznia 2010 no wlasnie ja mam teraz 32x3 i ani wtb speeddisc ani mavic a119 nie porazaja sztywnoscia dh19, dt stalowe 3 krzyże 36 szprych i masz
Mod Team IvanMTB Napisano 31 Stycznia 2010 Mod Team Napisano 31 Stycznia 2010 Klaniam, Zaplot na 4x jest sztywniejszy osiowo ale bardziej wiotki bocznie gdyz szprychy ida bardziej pionowo. Sugeruje 36/3x, choc mnie przy 64-67kg wystarczaly 32/3x przy oponach IRD Fire 2.1, Panas Rampage 2.35 i obreczy WTB LaserDisc. Szprychy DT Comp DB. Szacunek... I.
Rulez Napisano 31 Stycznia 2010 Napisano 31 Stycznia 2010 Zaplot na 3X jest najbardziej uniwersalny, daje najlepszy kompromis między sztywnością boczną a osiową, idż raczej w kierunku sztywniejszej obręczy i niestety mocniejszych (cięższych) szprych - Champion ?
nabial Napisano 1 Lutego 2010 Autor Napisano 1 Lutego 2010 (edytowane) no dobra, poprzeliczalem sobie wytrzymalosc szprych na jednostke przekroju, teoretycznie najlepiej wziac szpryche o stalym przekroju 2.0, jednak zastanawiam sie nad 2.2/2.34-1.8-2.0, gdyz wystrzymalosc w najwezszym pkt jest ok 10% nizsza, ale najwieksze sily dzialaja przy koncu, a tam mamy 2.2...wiec przy tej samej masie szprych lepiej chyba te o zmiennym przekroju, dobrze mysle? jeszcze czy nie uwazacie, ze wieksza srednica kola wplynie na katy i cechy zaplotu? Edytowane 1 Lutego 2010 przez nabial
Rulez Napisano 1 Lutego 2010 Napisano 1 Lutego 2010 (edytowane) Na wytrzymałość szprychy zmienna średnica może nie mieć dużego wpływu (szprycha pracuje ale nie pęka), jednak na sztywność to co innego... Mam domniemanie graniczące z pewnością, że zaplot zachowuje się podobnie ze bez względu na średnicę koła. Edytowane 1 Lutego 2010 przez Rulez
MarcinGoluch Napisano 3 Lutego 2010 Napisano 3 Lutego 2010 jaki zaplot najlepszym rozwiazaniem? Nawet przy szprychach 2.0-2.0-2.0 wszystko pójdzie się rypać jak zaplot wykona amator. Obecnie mam koło z leftym zaplecione na 28szprychach(!) z obręczą xm819 i przy wadze ponad 80kg nie odczuwam żadnych strat w sztywności. Po pierwsze primo skupil bym sie na odpowiednio sztywnej obręczy, a po drugie fachmanie który równo i z odpowiednia siła dobierze zaplot. Pozdrawiam! Marcin
Gekon Napisano 3 Lutego 2010 Napisano 3 Lutego 2010 prawdą jest, że bardzo dużo zależy od umiejętności osoby składającej koło. najlepiej dotąd zaplatał moje koła Arnik, ale to tak ze dwa lata temu.
Rulez Napisano 4 Lutego 2010 Napisano 4 Lutego 2010 (edytowane) A na moich kółkach na specjalnych certyfikatach z nr. koła, podpisał się pan składający (24 szprychy waga < 90 kg) ciekawe jak będzie ze sztywnością Edytowane 4 Lutego 2010 przez Rulez
nabial Napisano 5 Lutego 2010 Autor Napisano 5 Lutego 2010 no dobra, tylko cena tez byla odpowiednia...
gdy Napisano 7 Lutego 2010 Napisano 7 Lutego 2010 witam , mam małe pytanko czy na obręcz 29" wejdzie opona 28" . przepraszam za OT ale nie chciałem zakłądac nowego tematu
RadekSki Napisano 7 Lutego 2010 Napisano 7 Lutego 2010 Przypadkiem koła 29erów nie mają takiej samej średnicy jak zwykłe 28 ?
zgud Napisano 7 Lutego 2010 Napisano 7 Lutego 2010 przypadkiem mają i przypadkiem opona 28 wejdzie, przy bardzo cienkich może być tylko problem o ile obręcz będzie szeroka
gdy Napisano 7 Lutego 2010 Napisano 7 Lutego 2010 (edytowane) pytam bo sie zastanawiam nad dexterem 29, a ceny opon 28 i 29 sie delikatnie róznią, a gdzies czytałem że 29er to tylko zabieg marketingowy Garego ps czyli ma rozumieć , że obrecze tez są takie same ???? Edytowane 7 Lutego 2010 przez gdy
Schwefel Napisano 7 Lutego 2010 Napisano 7 Lutego 2010 Obręcze mają taką samą średnicę a dodatkowy cal uzyskuje się poprzez wyższe opony.
Mod Team IvanMTB Napisano 8 Lutego 2010 Mod Team Napisano 8 Lutego 2010 czyli ma rozumieć , że obrecze tez są takie same ???? No nie do konca takie same. Taki WTB LaserDisc ma wewnetrzna szerokosc 22mm. A jeszcze taka ciekawostka. W weekend wpisywalem do licznika obwod kola dla Pryszcza. Alex FD26 i WTB WeirWolf 2.5 - mala kicha. Wyszlo tyle samo co Conti GP 4Season 700x25c na Mavis Open Pro Czy zatem bede jezdzil trekingiem ????? Szacunek... I.
dawid Napisano 11 Czerwca 2010 Napisano 11 Czerwca 2010 (edytowane) Kąt pod którym będzie prowadzona szprycha w kole 26' jak i 28'(29) w zaplocie na 3 krzyże, będzie przecież taki sam. Nie bawiłbym się w zaplot na 4 krzyże, koło straci na sztywności bocznej. Badania które jakiś czas temu przeglądałem jasno pokazały ze ilość krzyży w zaplocie koła ma następujący wpływ na koło: im wiecej krzyży tym koło sztywniejsze w płaszczyźnie horyzontalnej (wzdłużnej, czy jak to chce nazywać, w każdym razie lepiej przenosi momenty siły pochodzące od piasty), za to traci na sztywnosci bocznej. Zaplot na słoneczko przykładowo jest najbardziej sztywny bocznie, ale za to nie przenosi zadnych sił pochodzących od ruchu obrotowego piasty, czyli nie nadaje się do koła tylnego gdzie napęd przekazuje sporo siły, aby wprowadzić koło w ruch, jak i do kół z hamulcami tarczowymi. W 28 calowych kołach (nie będe pisał ze 29 bo to tylko chwyt marketingowy) nie ma sensu stosować 4 krzyży, koło stanie się wiotkie bocznie, a na pewno przy 3 krzyżach poradzi sobie z siła przekazywaną przez piaste. 4 krzyże stosuje się głównie w kołach 20' dla BMX z 48otowrami, z oczywistych względów, ponieważ stosując zaplot na 3 krzyże w obreczy z 48 otworami, kąt pod którym będzie prowadzona szprycha ciagnąca będzię taki jak w przypadku obreczy na 32 szprychy z 1-2 krzyżami, cieżko teraz jest mi to ocenić, musialbym zaprojetkować w cadzie jakiś prosty model koła i odczytać kąt. Takie są moje spostrzeżenia na ten temat, chętnie wysłucham innych teorii i skonfrontuje je ze swoją Edytowane 11 Czerwca 2010 przez dawid
itr Napisano 13 Czerwca 2010 Napisano 13 Czerwca 2010 Przy różnicy kąta w tych debatach 26/28 chodzi inną różnicę. Kąty te widać, kiedy patrzysz na rower np z góry. Nie z boku. Pozdrawiam! Dawid, pamiętam Twój entuzjazm jak wsiadłeś na mój rower w Istebnej :-), ;-) Ale to była wersja oponiarska czołg. Plus rama i sztyca kowadło.
galu44 Napisano 7 Marca 2011 Napisano 7 Marca 2011 odświeżam temat kół czy są jakiekolwiek sensowne obręcze pomiędzy accent crossracer za 50zł a ZTR Crest za ponad 300zł? chodzi mi o kompromis cenowy, wagowy i "sztywnościowy" ideał - 470-500g za 100-120zł sztuka, 19mm szer. wewnętrzna pomóżcie...
nabial Napisano 7 Marca 2011 Autor Napisano 7 Marca 2011 mavic a119 lub 317/9? disc - ale masa troche ponad 500g
Rekomendowane odpowiedzi