Skocz do zawartości

[koło przód] pomóżcie w wyborze lekkich komponentów


MarcinN

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

w niedługim czasie mam zamiar złożyć nowe lekkie przednie koło do hardtaila XC, piastę już mam, więc pozostaje rozważanie nad obręczą i szprychami.

Obręcz(32h) - Początkowo byłem przekonany, żeby wziąć DT Swiss XR 4.2D/XR 400, ale szperając po forach znalazłem inne interesujące propozycje:

Sun Equalizer 21, lekka i tania(jednak ponad 100zł piechotą nie chodzi), oraz obręcze ze stajni ZTR (355, Olympic, Alpine itd.) bardzo lekkie, dość drogie, ale za to świetnie oceniane na forum LightBike(czy na ZTR'ach łatwiej jest zrobić system bezdętkowy niż na innych obręczach?).

Szprychy - srebrne DT Competition wraz z aluminiowymi nyplami, jednakże nie wiem czy może warto byłoby się zdecydować na 1,8 - 1,6 -1,8, zamiast 2,0 - 1,8 - 2,0 ?

Parę słów o mnie: Ważę 73kg, śmigam po mazowszu, w roku na "góralu" nie robię więcej niż 2000km, do hamowania używam tarczówek, nie startuję w żadnych zawodach i póki co nie mam zamiaru tego zmieniać, szukam komponentów na dłużej niż jeden sezon, które to nie wymagałyby wiecznego doglądania, planowana waga rower 10,7kg.

Z góry dzięki za pomoc i pozdrawiam.

 

MarcinN

Napisano

Na wstępie mówię, że nie jestem zwolennikiem fanatycznego odchudzania roweru.

 

Więc (nigdy nie zaczynajcie zdania od "więc") skoro chcesz koło na lata i nie startujesz w żadnych maratonach, ani nic z tech rzeczy to myślę, że lepszą obręczą byłaby SunRims Equalizer 21. Co do szprych to wg mnie lepsze będą DT Competition 2,0 / 1,8 / 2,0. Minimalnie wyższa waga a jednak jest ten komfort, że szprychy nie strzelą.

Napisano

Ja mam u siebie obręcze Equalizery 21 i ogarniają bez problemu moja waga ok 70 kg.

W ciągu całego zeszłego sezonu tylko dwie delikatne korekty szprychami a wariuję w lesie na korzeniach też :devil:

Co do szprych to ja mam 2, cieniowane jakoś mi nie przekonują a zwłaszcza 1.6/1.8 przy tarczach ;/

lepiej dać super lekkie opony i dętki

Napisano

Equalizery mają opinię niezbyt sztywnych, i 70-75kg to granica, której bym nie przekraczał.

 

ZTR jest w tej chwili w niezłej cenie (Olimpic za 249zł), jeżeli masz pieniądze to wg mnie warto. Ludzie po 80kg i więcej śmigają na nich, a nie słyszałem jeszcze narzekania (popytaj 1415chris). Musisz jedynie pamiętać, że zalecane ciśnienia są bardzo niskie i właściwie najlepiej oponę zalać mleczkiem.

 

Odnośnie szprych, przy Twojej wadze śmiało możesz brać Revo, lub Sapim Laser, która podobno mimo zbliżonych parametrów do revo, jest sztywniejsza i mniej się wyciąga. No i oczywiście alu nyple, jeżeli wszystko będzie dobrze zaplecione nie ma możliwości, aby były z takim kołem problemy.

 

lepiej dać super lekkie opony i dętki

Zupełny bezsens, koło ma być możliwie jak najlżejsze a opony mają pewnie trzymać w terenie. A takie furious fredy czy inne ~300g opony nie dają za grosz pewności prowadzenia...

Napisano

Obecnie jeżdżę już na lightowanych dętkach i dość lekkich oponach, moim zdaniem lepiej dbać o dobre naprężenie szprych niż zmieniać co chwilę dętki, tak więc ten argument do mnie nie przemawia.

miskov17 Revo za bardzo mi się nie widzą z tarczami, naczytałem się masy opinii i zdania są chyba dość podzielone, gdybym miał dwa komplety kół i np. jednego używałbym tylko na zawody to bym je na pewno rozważył, ale mam tylko jeden komplet kół na każde warunki, więc wolę compy, za to może wypowiesz się co do sensu montowania compów z większym cieniowaniem(1,8/1,6)?

Jeśli chodzi o ciśnienie, to przed momentem napompowałem swoje 1,9 na te zalecane ciśnienie 45psi(3atm) i opona jest dość twarda, ale rzeczywiście jest to jakieś ograniczenie.

Ponawiam również pytanie co do łatwości zalewania mleczkiem ztr'ów względem innych obręczy.

Napisano

Powiem Ci tak.

Robimy koła na No Tubes dla różnej wagi rowerzystów.

Wg Twojej wagi i danych , Przednie koło :

Obręcz No Tubes Alpina - 333 g

Szprychy 2/1.5 DT Revo

Nyple mosiądz, ewentualnie jak lekko jeździsz to nawet alu DT lub Aligator

Waga takiego koła od ok 620 g zalezna od wagi piasty.

Zaplot 3 krzyże, na 32 otwory.

 

Możesz założzyć sobie szprychy 2/1.8 nawet jesli powiedzmy chcesz mieć poczucie większego bezpieczeństwa.

 

Obrecze są fajne i ciekawe, profil ich powoduje inne układanie się opony - co za tym idzie inna przyczepność do podłoża..

 

Faktem jest że takie koło tanie nie będzie, ale zaleta z systemu ewentualnie bezdętkowego jest większa.

Opony bezdętkowe w tym roku Bontragery zeszły w wadze poniżej 500 g - już niedługo testować będę model XDX 1.9 , do tego lekka opaska 5 g i koło się toczy niewspółmiernie lżej, jak i cały rower.

Zalewanie mleczkiem jest proste - zobacz strona No Tubes i w zasadzie robi się to raz na sezon jak nie rozerwiesz opony.

 

Poniżej dla ciekawostki koło przód na obręczy wyżej wspomnianej , waga 633 g, szprychy DT Revo, nyple alu Aligator, opona z dętką IRC Serac, testowane wczoraj półtorej godziny w lesie ( przez 95 kg mnie - nie polecam do takiej wagi bo to jest tylko test ) i jest ok proste .

 

obraz168t.jpg

 

Ogólnie mówiąc jest tak iż takie koło jest przeznaczone dla zawodnika ok 75 kg .

Im większa jest waga rowerzysty tym skutecznosć hamowania zmniejsza się nie tylko ze względu na wage bikera, ale takze z powodu " pracy " koła i dlatego w zależności od wagi bikera takie daje się komponenty.

EQ 21 i 23 są rewelacyjne w swojej klasie cenowej - obniżka cen na ten rok jest o ok 10 zł , zwłaszcza 23 bije na głowe XD lite i Mavica.

Napisano

Skoro doświadczony zaplatacz kół radzi revo + ZTR, to nie mogę zrobić nic innego, jak tylko przytaknąć ;) Zastanowię się jeszcze jednak nad no tubes olympic, bo troszkę tańsza. Dzięki za pomoc TERMINATOR.

Napisano

Olympic moze i tańszy ale starszy i cięższy.

 

Ja moge doradzić ale niekoniecznie musisz wykonać.

Bedą już niedługo obrecze ZTR CREST - to odpowiednik 355, mają niższy profil i bardziej sie nadają niż Alpine do piast z wysokimi równymi kołnierzami cos jak Chosen, albo AC

Jak chcesz mieć trwalsze koło i powiedzmy sztywniejsze ( czuć to w trakcie hamowania ) daj szprychy 2/1.8, , jesli ktoś ci dobrze równomiernie !!! naciągnie to bedzie długo żyło i tu możesz się pokusić dać dobre nyple alu.

Revo dajemy tak do max 75 kg bo są bardzo cieniowane,miększe bocznie i na skręt ( a trakcie hamowania przodem uczucie skrętu koła w płaszczyżnie przy cięższym rowerzyście a lekim kole ) .

 

Problemem tu jest hamulec tarczowy, który działa inaczej niż hamulec na obręcz, z zasad fizyki mozna wywnioskować jak wyginjają sie szprychy podczas hamowania, szczękowym i tarczowym, na co zwrócić uwage.

 

Warto poczytać strony zagraniczne i pooglądać koła gotowe robione przez firmy No Tubes, Tune, American Classic.

 

Ta ostatnia opisuje koła o wadze ok 1300 g dla rowerzystów ok 90 kg, ale mały druczek poniżej - do jazdy po asfalcie :icon_confused:

 

Np. ja dla siebie docelowo na przód robie koło :

Novatec 712/Chosen , obręcz ZTR 355/Crest szprychy 2/1.8 nyple alu - ma być mocne i pod bezdętke, zapalatane 3X/2X

Napisano

jesli ktoś ci dobrze równomiernie !!! naciągnie to bedzie długo żyło i tu możesz się pokusić dać dobre nyple alu.

Revo dajemy tak do max 75 kg bo są bardzo cieniowane,miększe bocznie i na skręt ( a trakcie hamowania przodem uczucie skrętu koła w płaszczyżnie przy cięższym rowerzyście a lekim kole ) .

Jeśli koło ma przewidywane długie życie to jednak skłaniałbym się ku nyplom mosiężnym. W swoim byłym kole (nieruszane przez półtora roku, brak potrzeby centrowania) nie jestem w stanie odkręcić alu nypli bez ich uszkadzania, mimo że nie były zaplatane 'na sucho' :icon_confused:

 

Revo można dać i do większej wagi, problemem jest dobre złożenie koła - zaryzykuję stwierdzenie że mało kto zrobi poprawne koło pod tarczę na Revo i wcale się nie dziwię niektórym serwisom, że nie podejmują się składania kół na tych szprychach.

Napisano

przepraszam ze się wtrące ale znalazłem coś http://www.ampbike.pl/marka/1,ALEXRIMS/9352,Obrecz_xc_ALEXRIMS_XCR100_DISC_kapslowana_biala_26_x32otw__400g.aspx fajna cena niezłą waga a jesli mają służyc wiecej niz jeden sezon to wydaje mi się ze spokojnie pojeżdzą niewiem jeszcze jaką masz piaste ale do tej wagi szprycha dt revo i alu nypel wydaje mi się odpowiedni robiłem pare kół u Marcelego w warszawie na grochowskiej i daje dożywotnią gwarancje na wszystkie koła robione u niego no i plecie tylko na dt...

Napisano

Obręcz rzeczywiście ciekawa, cena pomiędzy equalizerem a DT, a co do piasty to generalnie robię eksperyment :wallbash: mianowicie zakupiłem takie cudeńko: http://www.trialshop...d&productId=347 sprzedawca pisał mi, że zalecany zaplot przy takiej piaście to słoneczko od strony małego kołnierza i 3x od strony tarczy(może TERMINATOR się wypowie w kwestii takiego pomysłu).

 

P.S. Też słyszałem wiele pozytywnych komentarzy dotyczących składania kół u Marcelego i chyba właśnie u niego spróbuję.

Napisano

Witam, słyszałem niezbyt dobre opinie o eq 21 - ponoć szybko sie wycierają powierzchnie pod hamulce, o szprychach dt revo też niezbyt dobre opinie - "zyskują" na długości po pewnym czasie użytkowania, co oczywiście prowadzi do wymiany kompletu szprych, Pozdrawiam

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...