Skocz do zawartości

[koło, szprychy] Centrowanie, naciąg szprych


hehe12

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Jak sprawdzić naciąg szprych? Mam lekko rozcentrowane koła, w serwisie "wycentrowali" mi, może troszke jest lepiej niż przed naprawą, a miałem nadzieje że w serwisie to zrobią idealnie :) Facet pytał czy koło nie było rozkręcane itd bo miał problemy z tylnym bo szprychy były luźne, coś tam marudził (swoją drogą co w tym dziwnego, ja się nie znam, roweru bez powodu racze mu nie dałem :), no ale chociaż chyba mi ponaciągał ) No więc pozostało mi samemu centrować. Koła biją mi na boki i lekko góra/dół. Czytałem że szprychy mają być jednakowo naciągnięte, i że np. zbyt duże napięcie spowoduje pęknięcia. Czytałem że w miejscu tarcia bocznego kręcimy do siebie, a na szprysze przeciwnej odwrotnie, pobawiłem sie troszke, tylko teraz nie wiem czy nie zrobiłem z niego jajka - koło bije około 2 mm do góry/dół. Chciałbym się dowiedzieć najpierw jak mają być ponaciągane szprychy (chyba od tego musiałbym zaczać ?)? I czy przy biciu góra/dół należy naciągnąć bardziej szprychy w miejscu bicia i naprzeciwko?

Napisano

Jeśli koła biją i radialnie i na boki po odebraniu ich z serwisu, to przyczyną może być:

- takie już zdeformowanie obręczy, którego nie da się skorygować przy naprężaniu szprych, lub/i

- mały profesjonalizm osoby naprawiającej Twoje koła.

 

Szeroko rozumiane tzw. "centrowanie" koła powinno JEDNOCZEŚNIE obejmować trzy obszary działań, których efekty są powiązane ze sobą wzajemnie:

- korygowanie odchyleń radialnych (tj. bicia góra-dół) i bocznych

- stosowanie właściwego naciągu szprych, o wartościach możliwie największych dopuszczalnych przez producenta szprych i obręczy

- takie ustawienie geometrii koła, aby płaszczyzna wyznaczona przez środek obręczy przechodziła dokładnie przez środek piasty

 

Usuwanie odchyleń bocznych i radialnych jest sprawą stosunkowo prostą. Jeśli obręcz jest odchylona w prawo - w miejscach odkształcenia luzuje się prawe szprychy, a naciąga lewe. Bicia góra-dół usuwa się wg zasady - naciąga się szprychy w miejscach wybrzuszeń obręczy (nieco luzując szprychy po przeciwnej stronie), a luzuje się je w miejscach, gdzie obręcz "wgina" się do środka (nieco naciągając szprychy po przeciwnej stronie).

 

Co do właściwego naprężenia szprych, to nie da się tego w sposób absolutnie pewny uczynić bez stosowania tensjometru. Jeśli ktoś twierdzi, że może się obejść bez tego urządzenia i jednocześnie idealnie naprężyć szprych, najzwyczajniej nie wie co mówi. Profesjonalne serwisy rowerowe dysponują tym urządzeniem. W większości przypadków kół z przyzwoitymi zamkniętymi, profilowanymi obręczami MTB maksymalny naciąg szprych wynosi 900-1000N w kołach przednich, oraz 1000-1100N po stronie napędowej koła tylnego i 600-700N po lewej stronie koła tylnego.

 

Równie ważną, choć często zaniedbywaną sprawą jest wyśrodkowanie płaszczyzny koła względem środka piasty. Pomijanie tego prowadzić będzie do "uciekania" roweru z kierunku jazdy i/lub niemożność jazdy "bez trzymanki". W skrajnych przypadkach płaszczyzny obu kół nie będą się pokrywać, a koła roweru w jeździe na wprost będzie tworzyć dwa niepokrywające się ślady.

To tyle ogólnych zasad.

Napisano

W domu dokładnie się nie zrobi naciąg można sprzwdzić palcami tak żeby mniej więcej równo się uginały

przy biciu góra duł ja naciągam troche przy biciu a po przeciwnj stronie popuszczam

jak masz Vki wyjmij okładziny zaciśnij tak aby szufladki były najbliżej obręczy i można centrować, góra duł też będzie widać od krawędzi szufladki

  • 3 tygodnie później...
Napisano

Jeśli obrabiasz nyple to możliwe, że :

-albo klucz masz rozrobiony

-albo masz zły rozmiar tego klucza

 

Kup sobie odpowiedni klucz, wydatek ok. 10 zł, najlepiej żeby jeszcze był wygodny. Jeśli poszukujesz profesjonalnego klucza to : link

 

 

Choć wątpię, aby taki klucz był Ci potrzebny. Chyba, że centrujesz dwa koła dziennie... hehe :icon_wink:

  • 2 tygodnie później...
Napisano
Jeśli obrabiasz nyple to możliwe, że :

-albo klucz masz rozrobiony

-albo masz zły rozmiar tego klucza

 

- masz klucz słabej jakości

 

Kup sobie odpowiedni klucz, wydatek ok. 10 zł,

Takim za 10zł możesz nieźle zaokrąglić nyple :D (pewnie, zależy na co trafisz). Ja mam klucz za 20zł i jest już OK (poprzedni miałem za 8 - niby różnica cenowa trzech piw, ale w komforcie pracy - 10-ciokrotna)

 

Choć wątpię, aby taki klucz był Ci potrzebny. Chyba, że centrujesz dwa koła dziennie... hehe

Wystarczy że chce dobrze zapleść koło z aluminiowymi nyplami :D

 

 

Jak w serwisie to robią że nie uszkadzają nypli? Jaki klucz będzie najlepszy?

Mają dobry klucz, taki który łapie nypel z 4 stron :verymad:

 

 

 

Co do właściwego naprężenia szprych, to nie da się tego w sposób absolutnie pewny uczynić bez stosowania tensjometru. Jeśli ktoś twierdzi, że może się obejść bez tego urządzenia i jednocześnie idealnie naprężyć szprych, najzwyczajniej nie wie co mówi.

Co do IDEALNEGO naciągu, to z pewnością ciężko taki osiągnąć bez tensjometru. Ale czy doświadczony mechanik nie zrobi dobrego koła bez tego (dość specjalistycznego) przyrządu?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...