hehe12 Napisano 22 Stycznia 2010 Napisano 22 Stycznia 2010 Jak sprawdzić naciąg szprych? Mam lekko rozcentrowane koła, w serwisie "wycentrowali" mi, może troszke jest lepiej niż przed naprawą, a miałem nadzieje że w serwisie to zrobią idealnie Facet pytał czy koło nie było rozkręcane itd bo miał problemy z tylnym bo szprychy były luźne, coś tam marudził (swoją drogą co w tym dziwnego, ja się nie znam, roweru bez powodu racze mu nie dałem , no ale chociaż chyba mi ponaciągał ) No więc pozostało mi samemu centrować. Koła biją mi na boki i lekko góra/dół. Czytałem że szprychy mają być jednakowo naciągnięte, i że np. zbyt duże napięcie spowoduje pęknięcia. Czytałem że w miejscu tarcia bocznego kręcimy do siebie, a na szprysze przeciwnej odwrotnie, pobawiłem sie troszke, tylko teraz nie wiem czy nie zrobiłem z niego jajka - koło bije około 2 mm do góry/dół. Chciałbym się dowiedzieć najpierw jak mają być ponaciągane szprychy (chyba od tego musiałbym zaczać ?)? I czy przy biciu góra/dół należy naciągnąć bardziej szprychy w miejscu bicia i naprzeciwko?
jmc Napisano 22 Stycznia 2010 Napisano 22 Stycznia 2010 Jeśli koła biją i radialnie i na boki po odebraniu ich z serwisu, to przyczyną może być: - takie już zdeformowanie obręczy, którego nie da się skorygować przy naprężaniu szprych, lub/i - mały profesjonalizm osoby naprawiającej Twoje koła. Szeroko rozumiane tzw. "centrowanie" koła powinno JEDNOCZEŚNIE obejmować trzy obszary działań, których efekty są powiązane ze sobą wzajemnie: - korygowanie odchyleń radialnych (tj. bicia góra-dół) i bocznych - stosowanie właściwego naciągu szprych, o wartościach możliwie największych dopuszczalnych przez producenta szprych i obręczy - takie ustawienie geometrii koła, aby płaszczyzna wyznaczona przez środek obręczy przechodziła dokładnie przez środek piasty Usuwanie odchyleń bocznych i radialnych jest sprawą stosunkowo prostą. Jeśli obręcz jest odchylona w prawo - w miejscach odkształcenia luzuje się prawe szprychy, a naciąga lewe. Bicia góra-dół usuwa się wg zasady - naciąga się szprychy w miejscach wybrzuszeń obręczy (nieco luzując szprychy po przeciwnej stronie), a luzuje się je w miejscach, gdzie obręcz "wgina" się do środka (nieco naciągając szprychy po przeciwnej stronie). Co do właściwego naprężenia szprych, to nie da się tego w sposób absolutnie pewny uczynić bez stosowania tensjometru. Jeśli ktoś twierdzi, że może się obejść bez tego urządzenia i jednocześnie idealnie naprężyć szprych, najzwyczajniej nie wie co mówi. Profesjonalne serwisy rowerowe dysponują tym urządzeniem. W większości przypadków kół z przyzwoitymi zamkniętymi, profilowanymi obręczami MTB maksymalny naciąg szprych wynosi 900-1000N w kołach przednich, oraz 1000-1100N po stronie napędowej koła tylnego i 600-700N po lewej stronie koła tylnego. Równie ważną, choć często zaniedbywaną sprawą jest wyśrodkowanie płaszczyzny koła względem środka piasty. Pomijanie tego prowadzić będzie do "uciekania" roweru z kierunku jazdy i/lub niemożność jazdy "bez trzymanki". W skrajnych przypadkach płaszczyzny obu kół nie będą się pokrywać, a koła roweru w jeździe na wprost będzie tworzyć dwa niepokrywające się ślady. To tyle ogólnych zasad.
szaman Napisano 22 Stycznia 2010 Napisano 22 Stycznia 2010 W domu dokładnie się nie zrobi naciąg można sprzwdzić palcami tak żeby mniej więcej równo się uginały przy biciu góra duł ja naciągam troche przy biciu a po przeciwnj stronie popuszczam jak masz Vki wyjmij okładziny zaciśnij tak aby szufladki były najbliżej obręczy i można centrować, góra duł też będzie widać od krawędzi szufladki
hehe12 Napisano 9 Lutego 2010 Autor Napisano 9 Lutego 2010 Jak w serwisie to robią że nie uszkadzają nypli? Jaki klucz będzie najlepszy?
KeicamRider Napisano 9 Lutego 2010 Napisano 9 Lutego 2010 Jeśli obrabiasz nyple to możliwe, że : -albo klucz masz rozrobiony -albo masz zły rozmiar tego klucza Kup sobie odpowiedni klucz, wydatek ok. 10 zł, najlepiej żeby jeszcze był wygodny. Jeśli poszukujesz profesjonalnego klucza to : link Choć wątpię, aby taki klucz był Ci potrzebny. Chyba, że centrujesz dwa koła dziennie... hehe
Brooce Napisano 23 Lutego 2010 Napisano 23 Lutego 2010 Jeśli obrabiasz nyple to możliwe, że : -albo klucz masz rozrobiony -albo masz zły rozmiar tego klucza - masz klucz słabej jakości Kup sobie odpowiedni klucz, wydatek ok. 10 zł, Takim za 10zł możesz nieźle zaokrąglić nyple (pewnie, zależy na co trafisz). Ja mam klucz za 20zł i jest już OK (poprzedni miałem za 8 - niby różnica cenowa trzech piw, ale w komforcie pracy - 10-ciokrotna) Choć wątpię, aby taki klucz był Ci potrzebny. Chyba, że centrujesz dwa koła dziennie... hehe Wystarczy że chce dobrze zapleść koło z aluminiowymi nyplami Jak w serwisie to robią że nie uszkadzają nypli? Jaki klucz będzie najlepszy? Mają dobry klucz, taki który łapie nypel z 4 stron Co do właściwego naprężenia szprych, to nie da się tego w sposób absolutnie pewny uczynić bez stosowania tensjometru. Jeśli ktoś twierdzi, że może się obejść bez tego urządzenia i jednocześnie idealnie naprężyć szprych, najzwyczajniej nie wie co mówi. Co do IDEALNEGO naciągu, to z pewnością ciężko taki osiągnąć bez tensjometru. Ale czy doświadczony mechanik nie zrobi dobrego koła bez tego (dość specjalistycznego) przyrządu?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.