Skocz do zawartości

[Bębenek] jak rozkręcić


saper

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam wszystkich.

Dziś postanowiłem wyczyścić kasetę oraz bębenek, oczywiście przy rozbieraniu kasety nie miałem żadnego problemu ale nie w tym sedno sprawy chodzi o to że po wyciągnięciu wszystkich kulek z łożysk (z lewej i z prawej strony piasty) i po wyciągnięciu takiej "przykrywki" na kulki pokazał mi się na oczy (chyba to się nazywa kielich) dokładnie chodzi o to: http://img14.imageshack.us/img14/9914/dscf0838p.jpg

i innej strony: http://img19.imageshack.us/img19/1348/dscf0839m.jpg

I mam teraz problem bo nie wiem jak to wykręcić najprawdopodobniej się da bo jak widać na zdjęciach są tam wycięcia ale nie wiem czy na jakiś specjalny klucz czy na co to jest ?

Jakby byłby mi ktoś w stanie pomóc to byłbym wdzięczny.

i takie jeszcze jedno małe pytanie czy mogę posmarować oś piasty tawotem czy czymś innym ?

Z góry dzięki i pozdrawiam

  • Mod Team
Napisano

Nie ruszaj bebenka po pozniej nie złozysz. Jak działa dobrze to tylko wyczyść nasmaruj i poskladaj.

 

osi nie smaruj bo nie ma potrzeby. Łozyska - kulki nasmarowac zwykłym łt 40 czy jak on sie tam nazywa i bedzie ok.

Napisano

A co mam zrobić jak przepuszcza (nie zazębia się) w czasie jazdy w piątek byłem na rowerze na wymianę amora i się jechać nie dało ;/ dopóki się pedałuje to jest dobrze ale jak się przestanie pedałować to nie chce się "zasprzęglić".

A co tam takiego w środku jest że nie da się go złożyć z powrotem ?

Napisano

Ten cały "kielich" (też nie wiem jak to się fachowo nazywa) ma dwie leżące naprzeciwko wypustki. W te wypustki musisz wsadzić specjalny klucz (lub coś innego co można tam włożyć, ja jak rozbierałem bębenek to włożyłem taki płaski, jakiś uniwersalny klucz do rowerów, pasował idealnie, popukałem trochę młotkiem delikatnie i się odkręciło), a następnie tą część odkręcić UWAGA - prawy gwint, odkręcamy w prawo. Wysypie Ci się chyba z 60 kuleczek. Jak to zrobisz możesz cały bębenek odkręcić od piasty wkładając w tą dziure co masz na środku klucz imbus 10. Więcej filozofii nie ma. Masz tam 2 zapadki i paredziesiąt kulek. Wszystko rozbierz, wyczyść, nasmaruj i sprawdź czy działa. Pamiętaj o kolejności montowania.

Napisano

chciales powiedziec, ze trzeby wykrecic konusy, aby pozniej imbusem odkrecic bebenek. I nie jest to jakas straszna operacja, a nawet w latwy sposob mozna naprawic tak uszkodzony bebenek i jeszcze sie na nim troch pojezdzic.

 

Jesli masz tak jak na zdjeciach to z tego co pamietam wystarczy ombusem odkrecic bebenek i po robocie

Napisano

U zbooya masz opis jak rozebrać bębenek http://rowery.zbooy.pl/ Wpisz w tamtejszą wyszukiwarkę bębenek bo jakoś się link nie wyświetla.

Demontaż tego ustrojstwa nie jest taki trudny jak się ma trochę zdolności manualnych. Samych zapadek lepiej nie smarować smarem stałym zrobiłem kiedyś ten błąd i po miesiącu wszystkosię zamuliło i trzeba było operację powtarzać od nowa), lepiej to zrobić przy pomocy jakiegoś oleju (może być zielony Finish line). Kulki z powrotem najlepiej wkładać przy pomocy smaru stałego, ładnie się kleją i nie latają jak świnia w patyku ;)

Napisano

A tak w ogóle to co powoduje takie przepuszczanie/nie zasprzęglanie się bębenka ? Może to być tylko brud czy raczej zużycie się zapadek?.Dodam jeszcze że rower ma przejechane ok. 3000 km i jeszcze ani razu nie czyściłem bębenka.

Napisano

Przyczyn może być kilka. Wyrobione zapadki lub nacięcia na bębenku,raczej nie do naprawy, bo przeważnie te dwie rzeczy zużywają się równomiernie. Chyba, żeby wymienić same zapadki ale nie wiem czy to można w ogóle gdzieś dostać. Mogą się kleić na skutek zgromadzonego tam syfu. Mogą byc też uszkodzone sprężynki.

Napisano

Witam ponownie, dzięki wam udało mi się "uwolnić" bębenek od piasty i dziękuje za to wszystkim którzy mi pomogli ale niestety mam kolejny problem.Nie potrafię oddzielić korpusu bębna od reszty dokładnie chodzi o to: http://img96.imageshack.us/img96/5504/dscf0843.jpg i następne zdjęcie pokazuje główną część bębna której nie umiem zdjąć: http://img35.imageshack.us/img35/8932/dscf0844o.jpg

Próbowałem tez wykręcić ten kielich ale nie dało rady, a wolę się zapytać tu na forum niż coś rozwalić.Kielich Dalej na swoim miejscu----> http://img94.imageshack.us/img94/4307/dscf0845l.jpg

Z góry dzięki i pozdrawiam.

Napisano

Wydaje mi się że nic więcej nie da się zrobić do puki nie okręcisz kielicha. To on przytrzymuje całą konstrukcję bębenka. Możesz jakoś popróbować go odkręcić, oczywiście najlepiej specjalnym kluczem ale jak się ma trochę fantazji i parę prostych narzędzi to można kombinować. Pamiętaj że to się odkręca w odwrotną stronę chyba.

Napisano

Właśnie najgorsze jest to że ten kielich siedzi i nie da się go odkręcić przynajmniej moimi sposobami (młotek + majzel) a musi się dać bo przecież są wycięcia.

Napisano

Dobra spoko bębenek rozkręcony i wyczyszczony ale straciłem 3 kulki te małe ;/ ale myślę ze kupię takie w rowerowym.W bębenku było pełno smaru i brudu na zapadkach/pieskach tez było pełno oblepionego dookoła brudu.Czyli zapadek nie smarować smarem tylko jakimś olejem tak? (mam żółtego Pedrosa może być ??)a te kulki z łożysk można normalnie smarować smarem nie ??

Napisano

Zapadek nie smaruj smarem stałym bo może Ci się pozaklejać wszystko. Olej jak najbardziej ale też bez przesady. Kulki (a właściwie lepiej bieżnię)to nawet musisz posmarować bo inaczej miałbyś spore trudności w złożeniu a tak będą się ładnie kleić do bieżni

Napisano

Kulki spokojnie dostaniesz za parę groszy w rowerowym. Tak jak mówił kolega wyżej, zapadek niesparuj smarem stałym bo mogą sie poprzyklejać i po prostu nie będą działać. Wszystko wyczyść, nasmaruj, złóż tak jak rozłożyłeś i napisz czy jest jakaś poprawa (czy działa poprawnie?)?.

Napisano

No wiec tak muszę przyznać ze czyszczenie bębenka pomogło niema żadnych przepuszczeń i tym podobnych objawów wszystko jest w jak najlepszym porządku :).

Dziękuje wszystkim za pomoc i pozdrawiam.saper

  • 4 tygodnie później...
Napisano

Mam dla was kolejny problem do rozwiązania oczywiście znów problem z tylnim napędem ;/ Chodzi o to że gdy przerzucę łańcuch na 5 tryb kasety coś zaczyna piszczeć (na wolnej bierzce) bo przy normalnym kręceniu korbą nic nie piszczy dodam jeszcze że to się dzieje tylko przy 5 i czasami 6 trybie kasety.Nasmarowane jest wszystko wydaje mi się prawidłowo ale czy to może być wina słabo dokręconego bębenka?Myślałem też że może za mocno jest przykręcony (chyba się to nazywa konus jak inaczej to mnie poprawcie) ale poluźniłem go i dalej to samo.Modle się tylko o to żebym nie musiał wymieniać tylnej piasty a co za tym idzie i całego koła bo nie stać mnie na to na razie a chciałbym mieć rower dobrze przygotowany na wiosnę.

Za pomoc z góry dziękuje i pozdrawiam.

Napisano

Rozbierałem całą piastę i bębenek więc wiem raczej jak to jest zrobione, ale z takim przypadkiem się nie spotkałem. Dziwne że tylko na 5 biegu piszczy. A mocno piszczy? I dźwięk dochodzi z bębenka tak? Jesteś pewny że wszystko dobrze zrobiłeś i złożyłeś? Smar jest? I piszczy tylko jak się kręci samo koło w górze? Jak pedałami napędzasz koło to wszystko git?

Napisano

Tak są nasmarowane wszystkie kulki i kielichy itp. itd. ale może smar jest do bani bo nie smarowałem Tawotem tylko jakimś takim czerwonym nie wiem nawet jaka jest jego nazwa (niby do łożysk ale ch&* wie ).Właśnie najdziwniejsze jest to że piszczy tylko na 5 trybie na wolnej bierzce ( to jest bardzo dziwne ) na innych przłożeniach chodzi cicho. A co skrzypienia to właśnie tak słychać jakby się toczyło lub frezowało stal taki dziwny pisk metal o metal nie potrafię tego bardziej opisać.

Napisano

Ja jak już złożyłem tylną piastę, bębenek i wszystko to przez jakiś czas też dochodził z piasty dziwny dźwięk. Ni to pisk, ni to nie wiem co, tak jak by kulki się obracały po kielichach bez smaru i uderzały w je. Ale teraz już nic nie słychać, może po prostu to samo zniknie bo smar wszędzie dojdzie, wszystko się ułoży itp. Ciężko powiedzieć. Może ktoś inny się wypowie?

Napisano

Dzięki stefan2810 za odpowiedź ale ja już chyba wiem dlaczego tak to piszczy gdy rozkręciłem to wszystko jeszcze raz żeby to nasmarować zobaczyłem coś dziwnego na części bębenka , która zakrywa kulki (dokładnie jest to część , która trzymie łożyska razem żeby nie uciekły dodam że jest to bębenek shimano ) i właśnie na tej części na całym jej obwodzie powinny być widoczne nie duże ślady użytkowania ślizgania się kulek natomiast w tym przypadku widać że konusy były za bardzo skręcone i kulku bardzo mocno tarły i zostawiły dwa odbite ślady na bierzni tej części.Także jak już pisałem to nie jest wina słabego smarowania tylko po prostu za bardzo wyeksploatowanej części moje pytanie teraz jest takie czy da się kupić gdzieś taką część czy trzeba cały bębenek wymieniać razem kulkami i ośką z konusami ?

Gdybyście nie wiedzieli o jaką część chodzi to zrobię zdjęcie.Aha dodam jeszcze jedną rzecz że podczas swobodnego kręcenia kołem słychać jak kulki ślizgają się po kielichach Taki szum którego wcześniej nie było) i raz na jakiś czas słychać chrupniecie.

Jak ktoś będzie mi wstanie cokolwiek poradzić to z góry dziękuje.

Napisano

Nie jestem w stanie powiedzieć Ci czy takie coś można dostać. Musisz po prostu popytać po sklepach. To chyba jest kielich, który trzyma kulki. Może ktoś jeszcze się wypowie, bardziej mądry?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...