Skocz do zawartości

[rama] czy kąty są OK?


sawik

Rekomendowane odpowiedzi

Przede wszystkim witam, to mój pierwszy post tutaj B)

 

Chciałbym się Was spytać jak 'widzicie' projekt ramy, która w przyszłym tygodniu idzie do realizacji w Mielcu. W założeniu jest to kopia ramy bianchi pista 2006 concept, ale ze względu na brak kilku wymiarów w specyfikacji umieszczonej na stronie producenta, projekt należy traktować raczej jak niezobowiązującą interpretacje oryginału. Stąd moje obawy czy z tej interpretacji nie wyszło coś koślawego :P Do tej pory jeździłem tylko na szosach, nie znam się na geometrii torowej, więc wolę się upewnić.

 

Geo oryginału:

http://www.bianchiusa.com/06-bicycles/06-specialty/06-pista-concept.html

 

Mój projekt

bike_pz_2.JPG

 

Najwięcej namieszał widelec :P

 

1) W bianchi pista fork rake (wychylenie widelca) to 28 mm (podobno najmniej ze wszystkich seryjnie produkowanych torówek) Widelec, który ja wybrałem ma fork rake 45 mm (typowo szosowy). Po pierwsze rośnie mi wheelbase (ale powiedzmy, że płakać nie będę) ale przede wszystim niebezpiecznie zmniejszył mi się trail. Wychodzi 50 mm, a na większości for (na cholerę to czytałem:)) ludzie piszą, że jest to właśnie dolna granica. Poniżej rower ma sie b. kiepsko prowadzić. Co tam - ryzykuje :)

 

2) Większy problem to długość widelca (A-C). Nie udało mi się zdobyć info o wymiarze oryginalnego z pisty, ale po torowej sredniej wnioskuje ze ma ok 34-36 cm. Mój ma 38 cm. Musiałem gdzieś tą nadwyżkę zniwelować - padło głownie na rure sterową, która ma teraz tylko 110 mm.

 

Z widelcem to właściwie tyle; ) Mam jeszcze problem z rear wheel gap (odległość między podsiodłową a kołem). W oryginale bianchi chainstay ma 383 mm (mało). Jaram się tym i chciałem to zachować, ale taką długość osiągnięto z pomocą wyprofilowanej rury ( tutaj dość wyraźnie to widać). W Mielcu czegoś takiego nie zrobią, zaproponowali takie wygięcie

Wszystko super, ale z czymś takim to się robi wolna amerykanka, a nie rama na wzór wspomnianej wcześniej :) Na razie odrzucam te opcje. Zwiekszylem chainstay do 394 i uzyskałem odstęp miedzy kołem a podsiodłową... 10 mm... I tu pojawia się pytanie. Ktoś z Was operował na tak małym odstępie? W ogóle coś takiego się stosuje? Trochę się obawiam tego rozwiązania, ale sprawdzimy przynajmniej na ile Panowie z Mielca są dokładni :))! A tak całkiem serio... jeśli okaże się, że to kiepski pomysł, będzie trzeba giąć niestety (wole to, niż tracić krótki chainstay).

 

Nie znałem również obniżenia suportu, wybrałem 58 mm jako nie za mały i nie za duży. Pozatym rear wheel gap zmienia się w relacji z bb drop - im mniejsze obniżenie, tym większy odstęp koła od rury.

 

Będę wdzięczny za ewentualne uwagi dotyczące któregoś z wymiarów, bądź całości projektu.

 

Pozdrawiam,

sawik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj na FGG pokazał się Pista Concept. Napisz do kolesia i podpytaj o ten wymiar widelca, którego nie masz.

http://www.fixedgeargallery.com/2009/dec/3/ZachKingsland.htm

Co do gięcia rury - IMO wyjdzie z tego kupa - totalne zaburzenie klasycznej geometrii. 10mm odstępu od koła do podsiodłowej jest często spotykane, więc nie powinno byc z tym większego problemu. Poza tym 10mm to całkiem sporo - masz szerszy zakres możliwości, jeśli chciałbyś tam wsadzić szerszą/wyższą oponę.

Nie wiem czemu tak jest, ale na tej zoomowanej focie (http://www.bianchiusa.com/?1830&bikepath=fileadmin/bianchi/06_bikes/specialty/06_pista_concept_hd) są opony 27". Mam nadzieję, że nie opierałeś się tylko i wyłącznie na tym zdjęciu i wziąłeś pod uwagę mniej miejsca jak założysz koła 28" - z widelcem podobnie. Ale mogę się mylić z tym 27" ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

elberet - bardzo dziękuję. Tego nie widziałem, bo przez dobre 2 tygodnie przeszukiwałem sieć by znaleźć geo pisty 2006, a nie pomyślałem że karbony mają b. podobne kąty. Mam teraz BB drop i rure sterową. Tak jak zasugerował travisb napisałem do kilku osób z FGG z pytaniem o AC widelca. Mam nadzieję, że jakaś uczynna dusza ze stanów znajdzie miarkę i chwilę wolnego czasu :confused:

 

 

Obrazkiem się nie sugerowałem, przepisałem wymiary i wyszło :) W bikecadzie ustawiłem koła 28 + opona 700x23c więc przy takim zestawie jest 10 mm wolnej przestrzeni. Też zgadzam się, że wyginanie rury zabije 'ja' tego roweru, więc coraz dalej mi do takiego rozwiązania.

 

pozdr,

sawik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakbym miał prześwit 10 mm to bym się cieszył. Jednak powiem Ci, że jeśli chcesz uzyskać co do milimetra wyniki z autocada, to jesteś dużym optymistą. Czytałem kiedyś o ramach wykonywanych u nas od podstaw (w różnych firmach) i z reguły gotowe produkty odbiegały w jakimś tam stopniu od założonych wymiarów.

 

Nie rozumiem tylko jak ten wynik 10 mm otrzymałeś. Przecież z danych dotyczących ramy, koła i opony nie uzyskasz wyniku, który jest odpowiednikem tego jak będzie założone koło podczas jazdy. Z reguły to łańcuch (napięcie, rozciągliwość) zmusza do takiego, a nie innego położenia koła na hakach. Nawet jeśli użyjesz łańcuch z półogniw to jesteś zawsze zależny w jakimś stopniu od długości tego półogniwa. Jeśli te 10 mm wyszło Ci przy założeniu, że oś piasty jest w najgłębszym położeniu na hakach, to ja bym się o nic nie martwił, zawsze masz zapas.

 

Co do Bianchi, którego fotkę podałeś - jest na kołach 27" 19mm, więc siłą rzeczy nie mogłeś zachować "chainstay" 383 mm i wsadzać 28" licząc na ten sam prześwit.

 

Te haki http://www.bikemielec.com/bm_eng/galeria/szosa/images/szosaBike1.jpg to jakaś masakra. Z góry bym podziękował jakbym coś takiego miał mieć w ramie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sath, założenie jest takie, że 10 mm zostaje przy maksymalnym wsunięciu osi do haków (najbliżej koła). Co do kół słuszna uwaga, nie pomyślałem o tym :) Teraz wiem skąd wynikał problem (myślałem, że to tylko kwestia profilowanej rury)

 

kaemes, kwestia tego czy woli się stal czy alu (abstrahuję tu od komfortu, właściwości technicznych, mówię o estetyce)

 

pozdr,

sawik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

fakt faktów jestem pewien ze mielec da dupy

 

Tutaj jest ten słynny "esej" http://www.choody.com/artykuly.htm,5312

 

Tutaj jest to samo plus dość obszerna dyskusja na ten temat http://www.choody.com/forum/forum_posts.asp?TID=7557

 

Dotyczy to innego typu ramy, ale zlecenie to zlecenie. Na pewno od tego czasu nabrali doświadczenia jednak ramy robione na zamówienie od podstaw, to zawsze trudny temat. sawik nie wiem ile będziesz za to płacił, ale ja bym się nie odważył utopienia kasy - za mało mam wiedzy żeby kleić samemu projekt ramy, a następnie zlecać jej wykonanie komuś kogo nie znam. Rozpoznaj jeszcze firmę destroyer, o której wspomniał kaemes. Przeprowadziłem z nimi kiedyś parę rozmów na temat ramy Fixation i wydawali się dość konkretni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z kolei z destroyerem grabarz miał jakieś straszne przejścia.jest nawet temat o tym.

a orłowski czy kondej nie robią w aluminium?

może i drożej ale masz rower taki jak z kartki dokładnie.

 

Na BioBike'a też ktoś narzekał.

 

Rychtar zrobi w alu torówkę (na www mają nawet jedną http://www.bikes4you.pl/), ale to jest już inna liga zupełnie, a tu chodzi o budżet zapewne. W BioBike'u uchwyciłem coś takiego pod linkiem http://www.biobike.pl/products/product/id/106, więc też robią (co dziwne gdzieś tam wyżej przewija się cena 480 zł za tą ramę (?))

 

Najlepiej skontaktować się z tymi 5-6 polskimi producentami. Popytać o wykonanie, ceny. Zawęzić ofertę pod względem dostępnego budżetu i wtedy namyślać się dalej. Nie wiem jakiego rozpoznania dokonał sawik i dlaczego wybrał Mielec. Być może chodzi właśnie o kwiestię cenową, w której to chyba tylko destroyer jest zbliżony, jeśli chodzi o ramy na zamówienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://picasaweb.google.pl/emulovfuri/IronSantaAlleycat121209Torun#5414765639099190594

 

Oto torówka wypalona ostatnio przez kondeja (BioBike). Klasyczne kąty, kumpel nie miał jakiś specjalnych życzeń, to jest jakby basic wersja z aluminium. Kolega narzekał na jakość lakieru. Ceny konkretnie teraz nie pamietam ale moge podpytac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

Rama będzie mnie kosztować 440 zł + 110 zł za wypiłowane spawy.

 

Znam sprawę Choodego, prześledziłem cały wątek. Czytałem też negatywne opinie innych osób na temat Mielca. Odnoszę wrażenie, że większość z nich pochodzi z pierwszego okresu ich działalności (bądź po prostu sprzed 2-3 lat). Teraz wygląda to lepiej. Co ważne większość niezadowolonych osób nie ma problemu z reklamacją i nową ramą.

 

Do Destroyer'a skutecznie zniechęcił mnie Grabarz. Sytuacja miała miejsce jakiś czas temu, ale obawa pozostała :)

 

Podobnie z Bio Bike. 'Google' nie pozostawia na nich suchej nitki.

 

Myślę, że wyprodukowanie ramy wg trudnej specyfikacji klienta dla każdej z polskich firm (oprócz tych, które mają po prostu ramy za drogie:)) jest wyzwaniem. Pozostaje mi tylko wierzyć, że Mielec wyzwaniu sprosta. Na razie kontakt wygląda bardzo obiecująco, a co przyniosą pomiary gdy rama do mnie dotrze - zobaczymy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli destroyer i biobike dawali ciała ale "obawa pozostała"

a mielec kiedyś partolił robotę ale nie można być pamietliwym??

pamietaj ze to twój rower. jeśli zrobią ci kiepskie kąty to pół biedy

jeśli źle pospawają ci rame która sie pod toba złoży to moze być o wiele gorzej

a często oszczędzając płacisz 2 razy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli destroyer i biobike dawali ciała ale "obawa pozostała"

a mielec kiedyś partolił robotę ale nie można być pamietliwym??

pamietaj ze to twój rower. jeśli zrobią ci kiepskie kąty to pół biedy

jeśli źle pospawają ci rame która sie pod toba złoży to moze być o wiele gorzej

a często oszczędzając płacisz 2 razy

 

Jestem tak samo pamiętliwy wobec wszystkich firm :) Natomiast na tej zasadzie w ogóle nie powinienem robić tej ramy. Wybrałem Mielec - może będę żałował. Na pewno dam znać :)!

 

Pozdr,

sawik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Jeśli chodzi o zniwelowanie dużego rake widelca szosowego to zawsze możesz zwiększyć kąt główki, na Twoim miejscu zrobiłbym też krótszy tył, nawet taki jak w Bianchi, bo jak ustawisz koło z napiętym łańcuchem to się nagle okaże, że przerwa to nie 10, a np 15mm. Ja mam u siebie tył tak krótki, że na sucho nie da się koła 700x23c włożyć do końca haków, a nie narzekam i mogę sobie ustawić koło na żyletke na 1mm od rury podsiodłowej. Na gronie ostrokołowym był temat o ramkach z Mielca i jakoś chyba nikt nie narzekał, w Destroyerze podobno jakiś czas temu zmieniła się obsada, choć nie wiem czy dotyczy to też spawaczy. Jak już zrobisz tą ramkę to podziel się wrażeniami z jakości wykonania i tego jak dokładne odwzorowali geometrię.

Pozdro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Witam po długiej przerwie :)

Rower jeździ. Ostatecznie stanęło na Orłowskim :laugh: I nie żałuję. Dzięki wszystkim za podpowiedzi no i oczywiście czekam na opinie :)

 

http://velospace.org/node/29967

 

pozdrawiam,

sawik

Dziwnie wygląda ta kiera i przydałyby się jakieś noski, bo taki rower bez klików lub nosków wygląda co najmniej dziwnie, nie wspominając o jeździe.

 

Poza tym bardzo fajnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwnie wygląda ta kiera i przydałyby się jakieś noski, bo taki rower bez klików lub nosków wygląda co najmniej dziwnie, nie wspominając o jeździe.

 

Poza tym bardzo fajnie.

 

noski testowałem w szosie kiedyś - skonczyło się kilkoma zawstydzającymi sytuacjami;) spd nie lubie. A że to single a nie ostre to moge sobie pozwolić na komfort jazdy na platformach :laugh:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...