Skocz do zawartości

[piasty, obrecze] Konserwacja -> shimano XTR


Anemia221

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

za kilka godzin będę posiadaczem kół:

 

- piasty XTR centerlock

- szprychy DT swiss revolution

- obręcze mavic 717 disc

 

Koła były używane, podobno ich przebieg to 2000km. W tylnej piaście jest nowy bębenek shimano XT.

Sprzedawca stwierdził, że są mega sztywne(sztywnosc mega do wagi 90kg) oraz ich stan jest idealny(ze nie trzeba tam zaglądać)... yhmm..

jednak mam pytania:

 

Co powinienem robić, aby jak najdłużej mi wytrzymały? - chodzi mi o konserwacje... czy powinienem może czyścić łożyska jakos? może smarować?

Mój znajomy powiedział, że musze uważać na "konusy" oraz "bieżnie" lecz nie wiem jak mam na to uważać, jak konserwować - nawet nie wiem gdzie to się znajduje w tej piascie.

 

Czy np psikanie wd-40 na piaste i szprychy oraz obręcz może jakoś zapobiec dostawaniu się wody do nieszczelnych miejsc (np w piascie)?

 

Koła będą używane do dość ostrego XC oraz maratony mtb w Polsce.

Waga roweru 11,5

moja 78.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WD-40 służy do penetracji, czyszczenia i wypierania wody. Rozpuści on rdze i tłuszcz i więc jak się dostanie do smaru wewnątrz piasty, to stanie się on bezwartościowy. WD nie ochroni piasty od nasiąkania wodą, od tego są uszczelki.

 

Sprawdź czy koła nie mają luzów, tj. czy nie poruszają się na boki. Ośka piasty ma się poruszać płynnie i bez oporów, ale nie może być zbyt luźna.

 

Bębenek piasty tylnej też powinien się poruszać bez luzów i oporów. Jak założysz na niego kasetę, musi ona być przykręcona zupełnie na sztywno. Żadna z koronek nie ma prawa się poruszać względem innych.

 

Konserwacja piasty zazwyczaj polega na rozkręceniu jej wnętrza, oczyszczeniu konusów(jest to element trzymający kulki łożyska- po nim się toczą łożyska), oczyszczeniu misek i kulek. Następnie trzeba nałożyć smar i wszystko odpowiednio skręcić.

Do tego są potrzebne specjalne klucze płaskie, czasem imbusy(także do odkręcenia bębenka).

Taki serwis powinno się robić co kilka tysięcy kilometrów, zależy jak kto jeździ.

W sieci znajdziesz wiele artykułów na temat konserwacji piast, wystarczy poszukać.

Jak nie czujesz się na siłach, to po prostu oddaj rower do najbliższego serwisu, tam na pewno będą potrafili z tym zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak co to potrzebujesz klucz płaski do konusów piast 17, imbus 5mm do kontrowania i imbus 14mm do odkręcenia bębenka. To że mają 2000km ot jest zapewne bzdura (jak zwykle) mogą mieć nawet 3 razy więcej :( Piasty XTR'a maja ten plus że konusy, bieżnie i kulki sąze stali nierdzewnej więc małe ryzyko że po zaniedbaniu pojawią się wżery, ale tka cyz siak lepiej do nich zaglądąć. Piasy te składa się z cholernym!! czuciem! naprawie musisz mieć obczajone to! nie może być zamocno za słabo. Właściwie to powinny sie kręcić idealne jak maszynówki bez zacinania! w końcu są tak samo dobrze uszczelnione jak maszynówki. Ja posiadam koła xt no i tka 2 razy w sezonie zaglądam do nich.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że łatwo łykasz to co wciskają ci sprzedający w opisach :]

 

- szprychy DT swiss revolution + (sztywnosc mega do wagi 90kg) NIE RÓWNA SIĘ TO mega sztywne ;)

 

Generalnie widać, że nie masz pojęcia w serwisowaniu kół, jak zresztą każdy, także polecam je zanieść do jakiegoś zaufanego serwisu ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...