Skocz do zawartości

[stery] jak prawidłowo regulować klasyczne stery..?


newman88

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Chciałem Was zapytać jaka jest zasada odnośnie regulacji klasycznych sterów (likwidacji luzów). Znalazłem coś takiego:

----

"Łapiemy więc kluczem płaskim dolną nakrętkę i skręcamy ją do oporu, a potem cofamy o pół lub nieco więcej obrotu. Widelec ma sie kręcić swobodnie, ale nie może być luzów. Luzy najlepiej wykryć blokując mocno koło przednim hamulcem i poruszając rowerem do przodu i do tyłu. Zakładamy francuza na kontnakrętkę (górna nakrętka) i blokując płaskim kluczem dolną nakretkę, bardzo mocno zakręcamy. Tylko nie przekręćmy gwintu!"

----

 

Jakie są Wasze metody? Czytałem forum i w zasadzie mało konkretów.

Napisano

Mi ostatnio stukało przy widelcu, ale nie zwracałem na to uwagi, potem górną nakrętkę mogłem ręką odkręcić. Byłem na mieście akurat, więc podskoczyłem do usr i pan serwisant dokręcił je na maksa.

Napisano

ja górną nakrętke bym rękami odkręcił jakbym bardzo chciał :thumbsup: (nie wiem czy tak może być)

a stery skręcam tak żeby luzów nie było. Nie za mocno, bo łożyska popękają czy cośtam poza tym jak jest za mocno to sie nie da bez trzymanki jeździć ( chociaż i tak nie moge za długo bo mam krzywy troche widelec)

 

pzdr

Napisano

Chciałem Was zapytać jaka jest zasada odnośnie regulacji klasycznych sterów (likwidacji luzów). Znalazłem coś takiego:

----

"Łapiemy więc kluczem płaskim dolną nakrętkę i skręcamy ją do oporu, a potem cofamy o pół lub nieco więcej obrotu. Widelec ma sie kręcić swobodnie, ale nie może być luzów. Luzy najlepiej wykryć blokując mocno koło przednim hamulcem i poruszając rowerem do przodu i do tyłu. Zakładamy francuza na kontnakrętkę (górna nakrętka) i blokując płaskim kluczem dolną nakretkę, bardzo mocno zakręcamy. Tylko nie przekręćmy gwintu!"

----

 

Jakie są Wasze metody? Czytałem forum i w zasadzie mało konkretów.

 

to jest prosta sprawa... dwa klucze 32 i po pierwszej samodzielnej probie bedziesz wiedzial co i jak...

Napisano

Nakrętki są różne w zależności od wieku tych sterów i ich wielkości, ale niezależnie jakimi kluczami, zasada jest taka sama. Potrzebujesz 2 klucze. Najpierw odkręcasz/luzujesz górną nakrętkę, dolną dokręcasz w taką pozycję, żeby nie było luzu a jednocześnie można było swobodnie obracać kierownicą. Najłatwiej znaleźć taką pozycję dokręcając dolną nakrętkę tylko ręką, lub nie za mocno kluczem. Luz najlepiej wyczuć zaciskając przedni hamulec i ruszając, jeśli jest, to dokręcić śrubę, jeśli czujesz opór obracając kierownicę, odkręcić. Jak już znajdziesz to złote położenie, górna nakrętka służy do kontrowania, żeby ustrojstwo się za chwilę nie rozkręciło z powrotem i luzy nie wróciły. Trzymając dolną nakrętkę kluczem w takiej pozycji jak była dokręcasz drugim kluczem ile sił górną nakrętkę.

A swoją drogą, jeśli nie udało ci się znaleźć pozycji dolnej nakrętki, żeby kierownica obracała się bez oporów i nie było luzów, najpewniej masz zjechane bieżnie w sterach i musisz je wymienić. Chyba tyle ode mnie.

Napisano

Bieżnia i cała reszta raczej jest OK, bo luz elegancko udało się zlikwidować, ale musiałem dorwać wielganych klucz 32 (góra i dół).

Napisano

kwestia wyczucia górnej miski

nie może być luzu tzn jak podniesiesz przednie koło i puścisz to nie ma prawa dzwonić

z drugiej strony nie może być za ciasno. kierownica musi sie kręcić bez oporów. jak jest ok kontrujesz drugą śrubą i ew poprawiasz delikatnie

pomiedzy górną miskę i orzech nie zapomnij dać podkładki z ząbkiem

inaczej stery będzą ci sie odkręcały same

  • 6 miesięcy temu...
Napisano

Czy po zdjęciu mostka i zajrzeniu w rurę sterową jej koniec powinien stykać się z gumową uszczelką nakrętki kontrującej?

 

Zajrzałem do książki Zinna i wyczytałem, że jeśli jest na styk, czyli gwint nakrętki kontrującej nakręcony jest na rurę sterową w całości, to może to sugerować, że rura sterowa jest troszkę za długa (i jest niezauważalna odrobina przestrzeni pomiędzy górną miską, a kontrą) i należy ją spiłować o 1-2 mm. Co o tym sądzicie?

 

Po wkręceniu mostka pojawił się luz na sterach - co podobno jest normalne w wielu przypadkach (Zinn). Chcę wyregulować stery, ale nie wiem czy czasem właśnie nie powinienem skrócić odrobinę rurę sterową.

 

Trochę techniki i człowiek się gubi.

Napisano

Czy po zdjęciu mostka i zajrzeniu w rurę sterową jej koniec powinien stykać się z gumową uszczelką nakrętki kontrującej?

 

Zajrzałem do książki Zinna i wyczytałem, że jeśli jest na styk, czyli gwint nakrętki kontrującej nakręcony jest na rurę sterową w całości, to może to sugerować, że rura sterowa jest troszkę za długa (i jest niezauważalna odrobina przestrzeni pomiędzy górną miską, a kontrą) i należy ją spiłować o 1-2 mm. Co o tym sądzicie?

 

Po wkręceniu mostka pojawił się luz na sterach - co podobno jest normalne w wielu przypadkach (Zinn). Chcę wyregulować stery, ale nie wiem czy czasem właśnie nie powinienem skrócić odrobinę rurę sterową.

 

Trochę techniki i człowiek się gubi.

uszczelka nie powinna się stykać z rurą. ja tak miałem u siebie. trochę za mało mi skrócili rurę sterową w serwisie. i nie dało się dokręcić kontry do końca. więc dołożyłem jeszcze jedną podkładkę i jest gitara.

Napisano

Znalazłem 1" podkładkę (niestety bez ząbka) i zainstalowałem. Chwilę zastanawiałem się czy podkładkę bez ząbka dać nad czy pod tą z ząbkiem. Wrzuciłem ją jako pierwszą czyli w kolejności podkładka bez ząbka, podkładka z ząbkiem, kontra. Mam nadzieję, że wybrałem to lepsze rozwiązanie:D

 

Dzięki podkładce jest niecały 1 mm przestrzeni pomiędzy rurą, a uszczelką na kontrze czyli wiem, że jest wszystko skręcone prawidłowo. Luzów na razie żadnych nie ma i mam nadzieję, że się szybko nie pojawią.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...