Zidentyfikowany Napisano 30 Października 2009 Napisano 30 Października 2009 Cześć. Ostatnio wracałem w deszczu rowerkiem i jak go wyczyściłem zauważyłem że amor bardzo ciężko pracuje. Ugina się max 2cm i dalej praktycznie nie chce iść. Wracałem w lekkim deszczu, nie wiem może to jest przyczyną. Amor ma 2 miesiące i od tych 2 miesięcy nie był smarowany Brunoxem. Czy jeśli kupie Brunoxa i popsikam to przejdzie mu? Jeśli nie to co jest przyczyną? Chodzi oczywiście o SR SUNTOUR XCR RL z manetką.
Andrew Napisano 30 Października 2009 Napisano 30 Października 2009 Te amory mają słabiutkie uszczelki. Po każdej jeździe trzeba go psikać brunoxem. Inaczej własnie takie są efekty.
Zidentyfikowany Napisano 30 Października 2009 Autor Napisano 30 Października 2009 Czyli jak kupię Brunoxa to przejdzie mu, czy nie jest to powiedziane?
Mod Team durnykot Napisano 30 Października 2009 Mod Team Napisano 30 Października 2009 Nie jest powiedziane. Ściągnij dolne golenie, wyczyść uszczelki, nasmaruj. Brunox nie leczy ale zapobiega.
Zidentyfikowany Napisano 30 Października 2009 Autor Napisano 30 Października 2009 Dużo jest z tym roboty?
Paweel Napisano 30 Października 2009 Napisano 30 Października 2009 W 30 min. zdążysz na pewno 1. Luzujesz śruby na imbus na dole goleni i odkręcasz je tak żeby między golenią a łbem było ze 2-3mm luzu. 2. Bierzesz plastikowy albo gumowy młotek, albo zwykły i jakąś deskę i wbijasz te śruby do środka. Jak dojdą łby do goleni to znowu trochę wykręcasz i tak aż bez młotka będą chciały iść dalej w dół. Wtedy je całkiem wykręcasz i wyjmujesz górne golenie z dolnych. 3. Czyścisz wszystko (może denaturatem jakimś) dolne golenie też: szmatę na jakiś pręt czy długi śrubokręt i działasz. U kolegi był taki syf że wypłukaliśmy go z węża wodą. 4. Składasz do kupy. Z kolegą daliśmy jeszcze smaru stałego na to co się chowa w dolnej goleni i na uszczelki, ślizgacze. Smar musi być bez litu, my mieliśmy rowerowo motocyklowy motorex bike grease. Ale nie wiem czy tam się powinno używać smaru. Tylko nie odkładaj tego bo kolega się zabierał za to prawie miesiąc po maratonie błotnistym i miał już na tych schowanych częściach górnych goleni rdzawe wżery. My jeszcze mieliśmy problem bo ze ślizgacza wystawał jakby jakiś dzyndzel plastikowy czy cokolwiek to było i nie chciały górne wchodzić w dolne. Podgrzaliśmy to suszarką, lekko przygięliśmy śrubokrętem i wszystko weszło. Cała procedura jest mojego pomysłu, nie wiem co zaleca suntour w manualu serwisowym. Kolega miał przeczytać ale się za to nie zabrał. W końcu to jego amor jest. A brunoxa używaj regularnie. Ja czasem jak rebe mam całkiem czystą to nawet lekko palcem przesmaruje górną goleń olejem do amortyzatorów, uginam i wycieram jak przy brunoxie.
pawel1315 Napisano 5 Listopada 2009 Napisano 5 Listopada 2009 A ja mam pytanie Również w sprawie SUNTOUR'a ale xcm'a. Dlaczego podczas przejażdżki w chłodny dzień praca amortyzatora stawała się coraz bardzie toporna i ciężka, aż do całkowitego zablokowania amora, bez możliwości ugięcia??
MichalK Napisano 5 Listopada 2009 Napisano 5 Listopada 2009 Normalka, w sprężynie jest elastomer. W chłodne dni robi się z niego kamień. Jak jesteś lekki to możesz go wywalić i amor nie powinien wtedy tak bardzo twardnieć. Pozd.
pawel1315 Napisano 5 Listopada 2009 Napisano 5 Listopada 2009 Tak właśnie myślałem ,że to ten elastomer ... Trudno. Najwyżej kiedyś zmienię siostrze amor na xcr'a.
Andrew Napisano 6 Listopada 2009 Napisano 6 Listopada 2009 To nie elastomer blokuje pracę, a gęsty smar sklejający ze sobą lagi
Gabek Napisano 7 Listopada 2009 Napisano 7 Listopada 2009 Co do smaru to pewnie też, ale dzisiaj wyjąłem elastomer,całość przeczyściłem, nasmarowałem Brunoxem i jest zdecydowana poprawa, a ważę ~53kg
pawel1315 Napisano 9 Listopada 2009 Napisano 9 Listopada 2009 nasmarowałem Brunoxem Brunox nie służy do smarowania ... Jego zadaniem jest czyszczenie, a przy okazji polepszanie poślizgu. Jednak jako smar nie można go używać. A z tym xcmem to w sumie mały problem, bo siostra nie jeździ w chłodne dni. Była to odświętna przejażdżka. Ale bedzie trzeba pomyśleć nad rozwiązaniem tego problemu w przyszłości.
Felton93 Napisano 26 Grudnia 2009 Napisano 26 Grudnia 2009 Do Zidentyfikowany: Spróbuj rozebrać amortyzator, przeczyścić wszystko i przesmarować. Sam miałem kiedyś XCR-a i ten model ma naprawdę słabiutkie uszczelki. Kolega po jeździe w deszczu wylał z niego PÓŁ SZKLANKI WODY. Po takim serwisie powinno mu przejść. Brunoxa też używałem i znacznie ograniczyło to ścieranie anody na goleniach, oraz poprawiało smarowanie, a co za tym idzie pracę. Do pawel1315: Przesiadka na XCR-a nie koniecznie załatwi problem. Pamiętaj, że XCR również ma elastomer, który robi się bardzo twardy w niskich temperaturach. No ale zawsze możesz go wyjąć Pozdrawiam!
Zidentyfikowany Napisano 26 Grudnia 2009 Autor Napisano 26 Grudnia 2009 Już zapomniałem o tym temacie nawet Rozbiorę go i przeczyszczę jak będę miał chęci bo na razie nie chce mi się
pawel1315 Napisano 26 Grudnia 2009 Napisano 26 Grudnia 2009 Felton93 chyba są XCRy z olejem zamiast elastomerem. Wiec to powinno załatwić sprawę.
Felton93 Napisano 26 Grudnia 2009 Napisano 26 Grudnia 2009 Z własnego doświadczenia wiem, że XCR-y dzielą się na grupy: -Zwykły XCR (cena ok. 150zł) działa na zasadzie 2 sprężyny + 2 elastomery, posiada regulację naprężenia wstępnego sprężyn. Oto link, z którego można pobrać schemat budowy tego XCR-a (w PDF) (nr 11 to elastomer): http://www.srsuntour-cycling.com/SID=si8356c15bf085b9e68d91596c398772/index.php?screen=sh.detail&tnid=2362 - XCR LO (LOCK OUT) (cena ok. 260zł) miałem taki i działa on na zasadzie: w lewej goleni sprężyna + elastomer, a w prawej goleni kartridż olejowy z hydrauliczną blokadą skoku. Dlatego elastomer w lewej goleni ogranicza pracę tego tłumika. Po wyjęciu elastomeru zauważyłem niewielką poprawę w pracy (myślę, że w chłodniejsze dni poprawa byłaby większa, ponieważ twardy elastomer nie ograniczałby pracy sprężyny i tłumika). Oto link, z którego można pobrać schemat budowy XCR-a LO (w PDF) (nr 11 to elastomer): http://www.srsuntour-cycling.com/SID=si8356c15bf085b9e68d91596c398772/index.php?screen=sh.detail&tnid=2361 - XCR RL (cena ok. 300zł) Jest to dokładnie ta sama zasada działania co w XCR LO tylko RL posiada możliwość blokady skoku z manetki przy kierownicy. Oto link, z którego można pobrać schemat budowy XCR-a RL (w PDF) (nr 11 to elastomer): http://www.srsuntour-cycling.com/SID=si8356c15bf085b9e68d91596c398772/index.php?screen=sh.detail&tnid=2198 - XCR DA (cena ok. 240zł, już nie produkowany, ostatnia wersja - 2008) Jest to sprężyna + elastomer w lewej goleni a w prawej tłumik olejoiwy z możliwością regulacji tłumienia odbicia (powrotu amortyzatora). Ta wersja XCR-a nie ma blokady, lecz właśnie możliwość regulacji tłumienia odbicia. Oto link, z którego można pobrać schemat budowy XCR-a DA (w PDF) (nr 14 to elastomer): http://www.srsuntour-cycling.com/SID=si8356c15bf085b9e68d91596c398772/index.php?screen=sh.detail&tnid=1639 - XCR TA (cena ok. 380zł, już nie produkowany, ostatnia wersja - 2007) Jest to sprężyna + elastomer w lewej goleni a w prawej kartridż olejowy z możliwością zmiany skoku 60-120mm. Ta wersja XCR-a również nie ma blokady, lecz wcześniej wspomnianą regulację skoku w zakresie 60-120mm. Oto link, z którego można pobrać schemat budowy XCR-a TA (w PDF) (nr 6 to elastomer): http://www.srsuntour-cycling.com/SID=si8356c15bf085b9e68d91596c398772/index.php?screen=sh.detail&tnid=1188 Wszystkie XCR-y z kartridżami posiadają również regulację naprężenia wstępnego sprężyny, znajdującej się w lewej goleni. Więc, widzisz pawel1315 cała rodzina XCR-ów posiada elastomery, które nie wymontowane będą ograniczały ich prace w chłodne dni. "Olejowe" XCR-y zwykło się mówić na te, które posiadają kartridż olejowy. Jednak o ile Praca podstawowego XCR-a (1-szy na liście) przy wyjętych elastomerach, w niskich temperaturach byłaby dobra, to nie wiem jak zachowywałyby się pozostałe XCR-y z kartridżami olejowymi, gdyż jak podejrzewam wiesz olej w niskich temperaturach gęstnieje. Niestety nie udało mi się zaobserwować pracy mojego XCR-a LO bez elastomeru w chłodniejsze dni, gdyż po prodtu w takowe nie jeździłem. Zatem myślę, że najlepszym wyborem dla Twojej siostry byłby podstawowy XCR z wyjętymi elastomerami POZDRAWIAM!!! PS - W linkach, które podałem schematy budowy nazywają się "exploded view"
Zidentyfikowany Napisano 26 Grudnia 2009 Autor Napisano 26 Grudnia 2009 Ja mam wersje RL. Od tego czasu kupiłem Brunoxa i smaruję co drugi wyjazd z piwnicy go. Teraz już pracuje tak jak kiedyś ale i tak chcę go wyczyścić od środka. Jako środek smarujący mogę tam dać tawot? Jeśli tak to ile? P.S. Jaka jest zalecana waga bikera do tego amorka?
Felton93 Napisano 26 Grudnia 2009 Napisano 26 Grudnia 2009 Myślę, że spokojnie można dać taki smar stały typu towot (byle taki, który nie zniszczy elementów gumowych). Wiele tam do smarowania nie ma, XCR jest prosty jak budowa cepa a słyszałem, że kartridż olejowy z blokada jest bardzo ciężko rozbieralny, więc nie polecam samemu robić mu serwisu (ja też nigdy nie próbowałem ). Można więc przesmarować sprężynę, elastomer (u mnie seryjnie były posmarowane pewnie dla konserwacji) i generalnie większość ruchomych części. Podczas rozbierania i czyszczenia zobaczysz na czym jest smar i tam właśnie wypadałoby go wymienić na nowy. Do smarowania ślizgów i goleni polecałbym jednak użycie bardziej specjalistycznego smaru typu judy butter albo coś podobnego. Wtedy efekt będzie jeszcze lepszy Możesz podjechać do jakiegoś serwisu rowerowego i spytać się czym tam smarują amor, bo słyszałem, że są jakieś tańsze smary od judy butter np. Finish Line. A brunox doraźnie co drugi wyjazd na pewno nie zaszkodzi i anoda się wolniej ściera. Co do drugiego pytania XCR-y według mnie (niepotwierdzone informacje z mojej głowy, więc proszę się z nimi bardzo nie sprzeczać, to jest tylko moja sugestia) są pomyślane dla bikerów od ok. 58kg do 78kg. Słyszałem wiele opinii, że jest za miękki, gdy koleś ważył koło 80kg więc to taka górna granica. Ja jeździłem na moim XCR LO (waga 71kg) na bardzo miękko nastawionej sprężynie i działał bardzo dobrze (wykorzystywał płynnie prawie cały skok i nie miał dużego sag-u.) Na podstawie tych odczuć uważam, że to 7kg więcej w górnej części skali pokryje się z odpowiednio twardszym nastawianiem sprężyny (zakres twardości nie jest zbyt duży), czyli np. jak ktoś waży ok. 75kg to nastawi sobie sprężynę na średnio twardą itd... im większa waga, tym twardziej nastawiona sprężyna aż do ok. 78kg - sprężyna na max twardości. Ale generalnie kwestia twardości XCR-a jest bardzo zagmatwana, bo zaraz tu jakiś taki spec napisze, że jest miękki bo waży 75kg i dobił go na dropie ...masakra. Nie zapominajmy, że są to amorki do cross-country! (dla niedoinformowanych polecam krótką, aczkolwiek bardzo pouczającą lekturkę, która jest zawarta na takiej ładnej złotej naklejeczce z tyły prawej dolnej goleni w XCR-ach). Ogólnie XCR-y są uważane za miękkie amorki i jeżeli ktoś waży ponad 80kg to nawet w tym cross-country może być dla niego zbyt miękki. Z tych powodów skali bikera do XCR-a nie podaje nawet producent
Zidentyfikowany Napisano 27 Grudnia 2009 Autor Napisano 27 Grudnia 2009 Ok, dzięki kolego za odpowiedz. + poleciał
lostek Napisano 27 Lutego 2010 Napisano 27 Lutego 2010 Witam. Szukam taniego amorka do rezerwowego roweru. Moja waga 55kg. Rama Kross A2 19". Poszukuję czegoś taniego do maks. 250zł za nówkę. Znalazłem XCR-a który najbardziej mi pasuje ale jest wiele wersji tego amorka i zbytnio nie wiem czym się różnią. Którą wersję najlepiej kupić? Oto linki do kilku XCR-ów: http://allegro.pl/item934775181_suntour_s_xcr_z_regulacja_super_cena.html http://allegro.pl/item934747861_perla_suntour_xcr_z_hydraulika_super_cena.html http://allegro.pl/item935730759_amortyzator_suntour_xcr_2009_100mm_disc.html http://allegro.pl/item933602580_suntour_xcr_100mm_lo_lock_out_bialy_i_czarny.html Dodam, że nie zależy mi na tym by amorek był najnowszą wersją, blokada skoku by się przydała ale jeśli mam do niej dopłacać powyżej 50zł to odpada.
spons92 Napisano 27 Lutego 2010 Napisano 27 Lutego 2010 http://allegro.pl/item933602580_suntour_xcr_100mm_lo_lock_out_bialy_i_czarny.html - ten z podanych od Ciebie rożni się najbardziej- ma przydatną blokadę skoku. Jednak nie polecam tego amortyzatora na błoto.
Felton93 Napisano 27 Lutego 2010 Napisano 27 Lutego 2010 Opisywałem niedawno wszystkie wersje xcr-a. Tutaj masz link: http://www.forumrowerowe.org/topic/60205-amortyzator-ciezka-praca/page__p__655496__fromsearch__1entry655496 PS:Oj zauważyłem, że to ten sam temat.... hehe dawno już w nim nikt nic nie pisał, tak więc info o modelach masz na 1 stronie. A swoją drogą to wydaje mi się, że najbardziej opłaca się kupić jeden z dwóch ostatnich amorków, które podałeś. Te dwa pierwsze to starszy rocznik i znacznie się różnią od nowszych modeli. A który z tych dwóch ostatnich, to już zależy od Ciebie, czy wolisz trochę dołożyć i mieć blokadę skoku, czy wystarczy Ci ten bez blokady.
lostek Napisano 1 Marca 2010 Napisano 1 Marca 2010 A duża jest różnica w działaniu najtańszego modelu http://allegro.pl/it...super_cena.html od tego droższego z kartridżem olejowym http://allegro.pl/item935730759_amortyzator_suntour_xcr_2009_100mm_disc.html . Na blokadzie mi zbytnio nie zależy, w zimne temperatury raczej będę jeździł bardzo rzadko więc nie przeszkadza mi słabe działanie w mrozy:) Po błocie też nie będę jeździł. Dodaję że ważę ok. 55kg a jeździł będę głównie po szosie więc prędko nie zajeżdżę. Który mi polecicie?
spons92 Napisano 1 Marca 2010 Napisano 1 Marca 2010 Kartridż olejowy daje to, że w tych amorkach występuje jakieś tłumienie powrotu. Nie wiem jak by to wyglądało gdyby była sama sprężyna, która odbija tak szybko jak się ugina, kartridż odbija dużo wolniej, co poprawia komfort jazdy.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.