adriansocho Napisano 14 Października 2009 Napisano 14 Października 2009 Właśnie stoję przed zakupem RS Tora lub podobnego. Wczoraj w sklepie Olsha obmacałem Torę z Motion Control (niebieskie pokrętło z napisem Compression). Wciskając ją rękoma w podłogę i stopniowo dokręcając tłumienie nie zauważyłem różnicy, aż doszedłem prawie do końca gdzie widelec się zablokował pozostawiając kilka milimetrów ruchu. Co to właściwie jest to Motion Control, czy to jest tłumienie dobicia (tłumienie kompresji - ogranicza maksymalną prędkość z jaką widelec się ugina) czy raczej to działa jak platforma (reaguje i blokuje ugięcie z mniejszą siłą, jeśli są duże nierówności to platforma pozwala widelcowi się ugiąć). Nie chodzi o stan zablokowania tylko ustawienie pokrętła gdzieś poza (pomiędzy) skrajnymi położeniami.
bodziekk Napisano 14 Października 2009 Napisano 14 Października 2009 Nie wiem dokładnie jak było w Torze, którą miałeś okazję się bawić, ale skoro piszesz o pokkrętle, to zapewne była tam możliwośc regulacji tłumienia kompresji. Ogólnie tłumik Motion Control odpowiada właśnie za kompresję. Kręcąc pokrętłem możesz to tłumienie zwiększyć, aż do zablokowania. Dodatkowo tłumiki te mają zabezpieczenie (jakby zawór bezpieczeństwa) przed nagłym wzrostem ciśnienia - czyli jak mocno ugniesz zablokowany amortyzator, to tłumik się "podda" i golenie się schowają. W wyższych wersjach można jeszcze regulować próg zadziałania tego zaworu - imbusem lub poktętłem (nazywa się to Floodgate). Są (a przynajmniej były) też wersje z manetkami, w tym jedna dość szczególna - manetka Poplock bez pokrętła. W tym przypadku manetka służy do blokowania amortyzatora i nie ma możliwości regulacji tłumienia kompresji, bo nie da się zatrzymać pokrętła w środkowym położeniu (ale jest możliwośc bardzo prostej przeróbki tłumika lub zmiany manetki na takąz regulacją).
Rulez Napisano 14 Października 2009 Napisano 14 Października 2009 Motion Control rodzaj tłumika odpowiadający za tłumienie kompresji - czyli regulacja jak mocno trzeba nacisnąś żeby widelec się ugiął,aż do zablokowania. Do tegulacji, jaką siłą trzeba zadziałać żeby blokada "puściła" służy Floodgate.
adriansocho Napisano 14 Października 2009 Autor Napisano 14 Października 2009 Aha czyli Motion Control nie ma nic wspólnego z tzw platformą? Wersja bez manetki bardziej mi pasuje właśnie ze względu na możliwość ustawienia innej wartości tłumienia niż 0 albo 1.
bodziekk Napisano 14 Października 2009 Napisano 14 Października 2009 Nie ma nic wspólnego z platformą. Co do manetki, no to tak jak wspomniałem - jest też wersja manetki,która umożliwia regulację tłumienia kompresji. Z drugiej strony należy sobie jeszcze zadać pytanie, czy ta regulacja kompresji faktycznie jest do czegoś potrzebna. Ja na przykład w Pike'u nigdy jej nie użyłem i zawsze jeżdżę na minimalnym tłumieniu kompresji.
adriansocho Napisano 15 Października 2009 Autor Napisano 15 Października 2009 Nie ma nic wspólnego z platformą. Co do manetki, no to tak jak wspomniałem - jest też wersja manetki,która umożliwia regulację tłumienia kompresji. Z drugiej strony należy sobie jeszcze zadać pytanie, czy ta regulacja kompresji faktycznie jest do czegoś potrzebna. Ja na przykład w Pike'u nigdy jej nie użyłem i zawsze jeżdżę na minimalnym tłumieniu kompresji. też bym pewnie to zostawił na minimum, nie robię niewiadomo jakich skoków. Za to platforma by się przydała, nieprzestawialne podczas jazdy SPV w damperze działa bosko.
bodziekk Napisano 15 Października 2009 Napisano 15 Października 2009 No to może w takim razie jakiś inny model RS? Taki z regulowanym Floodgatem? Możesz wtedy śmiało korzystać z blokady i ustawić taki próg jej zwolnienia, przy którym amortyzator pozostaje niewzruszony (powiedzmy, Motion Control nie blokuje całkowicie amortyzatora) na równym asfalcie, ale pracuje na dziurach.
adriansocho Napisano 15 Października 2009 Autor Napisano 15 Października 2009 No to może w takim razie jakiś inny model RS? Taki z regulowanym Floodgatem? Możesz wtedy śmiało korzystać z blokady i ustawić taki próg jej zwolnienia, przy którym amortyzator pozostaje niewzruszony (powiedzmy, Motion Control nie blokuje całkowicie amortyzatora) na równym asfalcie, ale pracuje na dziurach. jakiś sposób to jest.... Odpowiedź na główne pytanie już otrzymałem, za co piszącym dziekuję
rainier Napisano 15 Października 2009 Napisano 15 Października 2009 małe sprostowanie Motion Control to rodzaj tlumika (np w Dart mamy Hydra Coil w marcocach SPV itd nazwa dla danej budowy), i jeszcze jedno MC odpowiada za tłumnie powrotu a nie kompresji, w amoryzatorach z MC nie ma tłumnia kompresji, no chyba że przez zmianę ciśniania,
Mod Team IvanMTB Napisano 15 Października 2009 Mod Team Napisano 15 Października 2009 Klaniam, A to ci ciekawostka dopiero... Czyzby SRAM sam nie wiedzial co produkuje??? Motion Control compression Damping SystemThe Motion Control compression damping system allows you to adjust the compression damping of your fork. Without using any pumps or tools, you can dial in the feel and performance of your suspension in order to match changing riding conditions. You can adjust the Motion Control to reduce fork movement and compliance as well as set the 'Lock' threshold sensitivity. Proper setup of the Motion Control provides efficient yet comfortable performance. Jak byk stoi napisane tlumienie kompresji. Najpierw sprawdz. A nie wprowadzasz ludzi w blad... Szacunek... I.
bodziekk Napisano 15 Października 2009 Napisano 15 Października 2009 małe sprostowanie Motion Control to rodzaj tlumika (np w Dart mamy Hydra Coil w marcocach SPV itd nazwa dla danej budowy), i jeszcze jedno MC odpowiada za tłumnie powrotu a nie kompresji, w amoryzatorach z MC nie ma tłumnia kompresji, no chyba że przez zmianę ciśniania, Tyle głupot w jednym poście to dawno nie widziałem. Poczytaj sobie trochę o Motion Control, sprawdź też przy okazji, kto używa tłumików SPV i do czego służy zmiana ciśnienia w amortyzatorach.
rainier Napisano 15 Października 2009 Napisano 15 Października 2009 ivan a możesz mi łopatologicznie wytłumaczyć różnicę miedzy tłumniem powrotu i tłumieniem kompersji a potem przełozyć to na tłumienie "kompersji" przy tłumiku MC bo dla mnie to ewidentnie tłumienie powrotu, pozatym na stronie polskiej nic nie pisze o tłumieniu kompresji, na mój rozum kompersji ulega ciśnieie komorze pozytywnej, i nie ma możliwości regulacji szybkości tej kompresji, jak sie myle to niech ktoś mnie wyporwadzi z błędu ale nie na zasadzie "głupoty pisze" "poczytaj jeszcze" itd... Motion Control System tłumienia Motion Control to wejście na nowy poziom technologii tłumienia - zaprojektowany dla rowerów górskich przez kolarzy górskich. Oferuje najszerszą skalę regulacji. Superaktywny w najcięższym terenie, niezwykle skuteczny podczas najcięższych zjazdów. Nieznany dotąd komfort i kontrola - taka jakiej pragniesz. Bez kompromisów.. Eleganckie,precyzyjne i modułowe wykonanie Motion Control, oferuje skuteczny sposób tłumienia, który nawet na najdłuższych zjazdach zachowuje niezmienną charakterystykę pracy. Modułowa konstrukcja umożliwia dokonywanie w prosty sposób up-garde'ów - bez konieczności dokonywania krwawiących olejem operacji. Solidna konstrukcja gwarantuje znacznie dłuższą wytrzymałość ,aniżeli przewidywana długość życia kolarza górskiego. Znakomite wykonanie.
arroyo Napisano 15 Października 2009 Napisano 15 Października 2009 Tłumienie powrotu: reguluje szybkość powrotu widelca do pozycji wyjściowej (pełnego wysunięcia goleni). Silne tłumienie powrotu pomaga w pokonywaniu wolnych i technicznie trudnych przeszkód. Wraz ze wzrostem prędkości reakcja zawieszenia na przeszkodę musi być szybsza, ponieważ za pierwszą przeszkodą może być następna też wymagająca całego skoku zawieszenia. W przypadku Tory do regulacji służy pokrętło pod prawą golenią amortyzatora, tam gdzie jest naklejka z żółwiem i królikiem. Tłumienie kompresji: zapobiega dobijaniu amortyzatora, przy wysokim ustawieniu tego tłumienia zwiększa ono progresję twardości widelca zapobiegając uszkodzeniom widelca. Oznacza to tyle, że im większa przeszkoda to z każdym kolejnym milimetrem połkniętym przez amortyzator staje się on twardszy, przydatne gdy ktoś jeździ bardzo agresywnie. Na chłopski rozum to właśnie dlatego tora nie wykorzystuje całego skoku zostawiając zawsze te 1-2cm do dobicia. Znalazłem trochę ładniej opisane: # Tłumienie kompresji – wpływa na szybkość, z jaką widelec ugina się po najechaniu na przeszkodę. Zbyt duże zwiększa odczuwalną twardość widelca, zbyt małe przyczynia się do kołysania widelca. # Tłumienie powrotu – wpływa na szybkość, z jaką widelec rozprostowuje się w ruchu powrotnym. Gdy go brakuje, przednie koło odbija się od przeszkody, tracąc kontakt z podłożem, nadmierne zaś uniemożliwia odpowiednio szybki powrót widelca do pozycji wyjściowej. Większość współczesnych widelców ma przynajmniej regulację tłumienia powrotu, te bardziej zaawansowane konstrukcyjnie także tłumienia kompresji. SŁOWA: Borys Aleksy Tekst z Magazyn Rowerowy04/2008
Mod Team IvanMTB Napisano 15 Października 2009 Mod Team Napisano 15 Października 2009 ... i pozamiatane Wszystko wytlumaczone tak prosto jak sie da. Szacunek... I.
rainier Napisano 15 Października 2009 Napisano 15 Października 2009 Tłumienie kompresji: zapobiega dobijaniu amortyzatora, przy wysokim ustawieniu tego tłumienia zwiększa ono progresję twardości widelca zapobiegając uszkodzeniom widelca. Oznacza to tyle, że im większa przeszkoda to z każdym kolejnym milimetrem połkniętym przez amortyzator staje się on twardszy, przydatne gdy ktoś jeździ bardzo agresywnie. Na chłopski rozum to właśnie dlatego tora nie wykorzystuje całego skoku zostawiając zawsze te 1-2cm do dobicia. ok, logiczne , a czy MC nie odpowiada też za tłumienie odbicia? czy to nie jest cały tłumik?
adriansocho Napisano 15 Października 2009 Autor Napisano 15 Października 2009 ok, logiczne , a czy MC nie odpowiada też za tłumienie odbicia? czy to nie jest cały tłumik? są widelce RS z tłumieniem odbicia (i to regulowanym) ale nie mające Motion Control. Taką Torę też miałem w rękach. Po prostu w komorze olejowej w Torze, Rebie i innych mogą być dwa tłumiki - od dołu jest tłumik odbicia, od góry może nie być nic (chyba Tora 289) a może też być Motion Control. Jeszcze nikt nie skomentował tłumienia Hydracoil - to chyba nawet nie jest tłumienie, a występowało chyba w Judy, ostatecznie Rock Shox to zarzucił.
arroyo Napisano 15 Października 2009 Napisano 15 Października 2009 Tak, na to wychodzi. Motion Control to po naszemu "Kontrola Ruchu", widocznie rock shox taką obrało sobie nazwę na system zawarty w prawej goleni czyli połączenie tłumienia powrotu oraz kompresji, jednakże tylko gdy występują wspólnie. Hydracoil to poprostu system w którym znajdują się dwa rodzaje sprężyn - jedna która która pracuje rozciągając się, (negatywna) druga która pracuje ściskając się (pozytywna), przy czym obydwie znajdują się w kąpieli olejowej. Jest to coś w stylu dual air, tylko zamiast dwóch komór powietrznych mamy sprężyny.
Mod Team IvanMTB Napisano 15 Października 2009 Mod Team Napisano 15 Października 2009 http://www.sram.com/_media/techdocs/09%20Recon%20Tora%20User%20Manual.pdf Osobno jest tam rebound czyli odbicie i compresion czyli kompresja. Oto samo motion control http://www.cheapbikeparts360.com/products/rock-shox-damper-remote-kits/ A tu sam tlumik odbicia http://www.tftunedshox.com/catalogue/image.aspx?img_id=a7081106-bc58-431b-8cbc-9c2000ec6a31# Z reszta w drugim linku widac ze kazda czas mozna zanabyc osobno. Jedyny minus tej stronki: brak zdjec. Szacunek... I.
rainier Napisano 15 Października 2009 Napisano 15 Października 2009 idąc tym toropem na stornach anglojęzycznych powinno być więc compresion and decompresion(rebound) system, mała nieścisłość? błędem jest więc pisać tylko o kompresji według mnie w dodatku ta kompresja jest "upośledzona" bo nie mamy wpływu na jej regulację, co za różnica czy jest to ten dziurawy plastik który de facto jest spręzyną czy wsadzili by jak w więszkości amortyzatorów elastomer który również zabezppiecza przed dobiciem, Dla mnie tłumienie kompresji jest wtedy gdy sami możemy sobie ustawić ilość przypływającego oleju i wpływać na ugięcie w odniesieniu do swojej wagi, a w tym przypadku mamy amorka z tłumieniem powrotu ze zmodyfikowanym elastomerem, no chyba że znowu coś źle kombinuje,
Mod Team IvanMTB Napisano 15 Października 2009 Mod Team Napisano 15 Października 2009 ... a dla mnie to poprostu szukasz dziury w calym Wylozono Tobie co zacz, jak sie okazalo ze troszku sie Twoje wyobrazenie mija ze stanem faktycznym to sie nagle okazalo ze nie chodzi Ci o to ze zle zapodales fakty tylko o to ze to co RS wsadza do swoich amorow nie odpowiada Ci pod wzgledem dzialania... no chyba że znowu coś źle kombinuje... Ode mnie tyle. Powodzenia dociekliwym! Szacunek... I.
wojtekkrakow Napisano 15 Października 2009 Napisano 15 Października 2009 Wszystko zostało wytłumaczone łopatologicznie, ale nie zgodzę się z przeznaczeniem tych ustawień. To już preferencje biorą górę niż prosta teoria. Ja np tłumienie powrotu mam ostatnio podkręcone na max, widelec wraca znacznie wolniej i nie działa jak sprężynka na szybko powtarzających się przeszkodach (kamienie i korzenie to utrapienie moje ostatnio) i widelec elegancko "przepływa" po wertepach. Zauważyłem za to, że pogorszyła się trakcja w trudnym terenie na zakrętach, które chce szybko pokonać, widelec nie zdąża wracać i przednie koła traci przyczepność na wybojach, ale coś za coś. Zmieniam po sezonie widelec i mam nadzieje że będzie miał więcej opcji i to płynnie regulowanych.
bodziekk Napisano 15 Października 2009 Napisano 15 Października 2009 idąc tym toropem na stornach anglojęzycznych powinno być więc compresion and decompresion(rebound) system, mała nieścisłość? błędem jest więc pisać tylko o kompresji według mnie w dodatku ta kompresja jest "upośledzona" bo nie mamy wpływu na jej regulację, co za różnica czy jest to ten dziurawy plastik który de facto jest spręzyną czy wsadzili by jak w więszkości amortyzatorów elastomer który również zabezppiecza przed dobiciem, Dla mnie tłumienie kompresji jest wtedy gdy sami możemy sobie ustawić ilość przypływającego oleju i wpływać na ugięcie w odniesieniu do swojej wagi, a w tym przypadku mamy amorka z tłumieniem powrotu ze zmodyfikowanym elastomerem, no chyba że znowu coś źle kombinuje, Oczywiście że źle kombinujesz. Naprawdę, powtórzę to jeszcze raz - dowiedz się dokładnie jak działa tłumienie Motion Control, zamiast wysyłać mi obraźliwe PW. Dziurawy plastik jest sprężyną, która nie odpowiada za dobicie, a za to, żeby zadziałał Floodgate. Z tym tłumieniem kompresji to dobrze napisałeś - i dokładnie tak jest w Motion Control - możesz sobie ustwaić ilośc przepływającego oleju. Druga rzecz - ta regulacja działa tylko przy ugięciu widelca, bo przy powrocie olej ją omija (na zasadzie działania zaworu zwrotnego). A tłumienie odbicia w RS wyposażonych w Motion Control znajduje się w dolnej goleni i działa odwrotnie - tłumi przy odbiciu, a puszcza przy kompresji. Co do uściślenia nazwy, to można się spotkać z tym, że tłumienie Motion Control to zestaw tłumika kompresji i odbicia, ale pytanie zadane w temacie dotyczyło tylko i wyłącznie kompresji.
rainier Napisano 15 Października 2009 Napisano 15 Października 2009 być moze jest tak jak mówisz tyle ze jak tłumienie ugięcia miało by działać to by miało wyprowadzoną regulacje, jak przynajmniej takiej nie mam, i nie mam na myśli foodgate, ani regulacji tłumniena odbicia na dole, są jeszce jakieś regulacjie w rs tora, reba?
bodziekk Napisano 15 Października 2009 Napisano 15 Października 2009 Tak jak napisałem na początku tego tematu - są różne wersje tłumika. W chyba każdym można regulować tłumienie kompresji przy pomocy górnego niebieskiego pokrętła. Jeśli jednak widelec sprzedawany jest z manetką Poplock, to "domyslnie" tej regulacji nie ma - w tłumiku jest sprężyna, która powoduje, że pokrętło można ustawić tylko w pozycji "max otwarte" i "blokada". Ale można usunąć tę sprężynkę i manetkę, i zyskać możliwość regulacji tłumienia kompresji. Poza tym jeszcze jedna kwestia - nawet w maksymalnie otwartej pozycji tłumik, który znajduje się na górze prawej goleni nadal pozostaje tłumikiem kompresji - bo przekrój otworu przez który przelewa się olej podczas kompresji jest dużo mniejszy, niż przy odbiciu. Polecam: http://all-mountain.pl/texty.html
wojtekkrakow Napisano 15 Października 2009 Napisano 15 Października 2009 bodziekk - a czy możesz powiedzieć co daje w czasie jazdy regulowane tłumienie kompresji? Tak w praktyce, na jakie trasy faktycznie jest to warte zachodu.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.