seker1995 Napisano 10 Października 2009 Napisano 10 Października 2009 Chciałbym zapytać jak wycentrować koło. Teorii trochę znam. Klucz mam zakupiony. I tak wiem ze jeśli mam lekkie bicie przykładam w niewielkiej odległości od rafki jakiś przedmiot i jeśli w jakimś miejscu rafka dotknie tego przedmiotu to tam trzeba zatrzymać kolo i wycentrować. Kręcąc w prawo ( paatrząc od strony szprychy do rafki) kolo powinno nam się przesuwać w ta stronę, na którą jest zaczepiona w piaście szprycha. Tylko teraz jest takie pytanie praktyczne jak to centrować czy kręcić tylko tym jednym wyplem w miejscu gdzie kolo ma największe bicie, czy tam gdzie ma bicie pokręcić kilkoma??? Jak wy to robicie???? Oprócz sposobu zanieś do mechanika, ponieważ chciałbym sobie sam naprawiać rower a nie nosić do mechanika, bo do mechanika to każdy umie zanieść, a potem jak mi się coś zepsuje i będzie mi trzeba szybko naprawić to nie będę tego umiał zrobić.
hudy Napisano 10 Października 2009 Napisano 10 Października 2009 Przeszukaj to forum, jest dużo informacji. Jeśli będziesz miał więcej pytań to chętnie na nie odpowiem.
Flash3M Napisano 10 Października 2009 Napisano 10 Października 2009 Zazwyczaj kręci się kilkoma nyplami, po łuku (czyli tam gdzie jest największe bicie i nyple sąsiadujące) oraz nyplami po drugiej stronie w przeciwnym kierunku, ale... ale wszystko zależy od tego, co się z kołem stało.
morcin2 Napisano 10 Października 2009 Napisano 10 Października 2009 Ja tam wole wziąć mazak nitro i przyłożyć jeśli jest małe bicie (odchylenie) , bo przy dużym odchyleniu to widać gołym okiem.
Brooce Napisano 10 Października 2009 Napisano 10 Października 2009 Podczepię się: Zauważyłem że koło mam lekko przesunięte na lewą stronę - jednak szprychy z prawej są i tak mocniej naciągnięte od tych z lewej. Czy jeśli będę dalej do ciągał prawe szprychy, to lewe będą stawać się luźniejsze? Dam radę brzeszczotem uciąć szprychę? (niestety nypel mam zaokrąglony i raczej nie da się go odkręcić; od drugiej strony też nie da rady)
Miecho87 Napisano 10 Października 2009 Napisano 10 Października 2009 Domyślam się, że tylne koło. Jeśli będziesz dokręcał prawe to lewe też się naciągną (obręcz przesunie się w prawo ciągnąc lewe szprychy - chyba logiczne). Tak, dasz radę.
seker1995 Napisano 10 Października 2009 Autor Napisano 10 Października 2009 Koło ma centre okolo 2mm na bok, bo jesli kolo jest owalne a nie okragle to za takei cos juz sie nie bede bral bo to juz wyzsza technologia i duzo zabawy ;p hudy szukalem na forum w temacie kola rowerowe przszukalem 6 stron i nigdzie nei ma nic o centrowaniu ;p
Arek03170 Napisano 10 Października 2009 Napisano 10 Października 2009 klik w tym temacie sa trzy odnośniki do innych stron... Centrowanie nie jest skomplikowane- potrzeba wprawy i jakiejś centrownicy.
hudy Napisano 10 Października 2009 Napisano 10 Października 2009 @seker: a nie wydaje Ci się, że centrowanie kół to temat również warsztatowy, więc poszukaj w dziale o konserwacji sprzętu. http://bicycletutor.com/wheel-truing/ Centrowanie w zasadzie jest proste, ale jest coś co sprawia, że jest sztuką. Prawidłowo zbudowane koło charakteryzuje się nie tylko tym, że jest proste, ale również tym, że ma równomiernie naciągnięte szprychy. Do wyczucia tego służą wprawione palce, słuch lub narzędzia. Szprychy się naciąga lub luzuje uzyskując proste, dobrze napięte koło.
Brooce Napisano 10 Października 2009 Napisano 10 Października 2009 Hudy - odnośnie równomiernego naciągu szprych: zgadzam się, ale co jeśli "trzeba" naciągnąć kilka szprych mocniej żeby koło nie miało bicia? Są na to jakieś "sposoby" (nie wiem, mocne naciągnięcie i poluzowanie szprych, walnięcie młotkiem) czy trzeba poświęcić tą równomierność w naciągu dla prostego koła?
hudy Napisano 11 Października 2009 Napisano 11 Października 2009 Nie da się zrobić tak żeby szprychy były idealnie równo naciągnięte i koło było przy tym proste. ParkTool zaleca żeby naciąg był w granicy +/-20%, ja składając nowe koła schodzę do błędu +/-10% osiągając dokładnośc +/-0,05mm na obwodzie, a dalej jest już bardzo ciężko. Ale to tylko przy składaniu nowych. Jeśli uderzenie w koło było silne i obręcz jest wykrzywiona to są dwa wyjścia - prostujemy obręcz gumowym młotkiem, (albo na kolanie ) luzując uprzednio szprychy do okoła, lub też zgadzamy się na nierównomierny naciąg. Pierwsza metoda stosowana kiedy bicie jest duże, nie do zniwelowania naciągiem szprych, a druga - kiedy bicie jest niewielkie, różnica w naciągu do pozostałych szprych w kole nie będzie aż tak duża i nie będzie przeszkadzała. Zawsze trzeba znaleźć kompromis. Ciężko dokładnie określić jak duże musi być bicie żeby opłacało się rozluźniać szprychy w okolicy wykrzywienia obręczy i prostować ją mechanicznie, ale na pewno spore, bo małych odchyłek nie sposób wyprostować domowymi sposobami
geskom Napisano 20 Marca 2011 Napisano 20 Marca 2011 Jaki czas temu sam miałem problem jak i gdzie kręcić żeby odpowiednio skorygować koło. Dlatego zrobiłem mała grafike do centrowania bocznego, mam nadzieje, że się przyda Oczywiście obowiązkowo trzeba też obejrzeć http://bicycletutor.com/wheel-truing/
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.