Skocz do zawartości

[Łożyska] ceramiczne


kasperek

Rekomendowane odpowiedzi

O łożyskach na forum pojawiało się już wiele tematów. Ponieważ o ich ceramicznej odmianie nie znalazłem żadnych informacji, pozwalam sobie odświeżyć stary temat. Znalazłem oferty kilku firm produkujących takie coś m.in. polski Ceramit. O ile prawdą jest to, co pisze o nich producent, to chciałbym je kupić i wypróbować w rowerze. No właśnie o ile to prawda... Czy warto "inwestować" w coś takiego? Jaka jest właściwie różnica w użytkowaniu zwykłych stalowych łożysk/kulek a ceramicznych odpowiedników? Co daje zastosowanie takiego materiału, oprócz (jak się domyślam) obniżenia wagi komponentu? Opis producenta znajdziecie tu: http://www.ceramit.pl/kulki.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ceramika nie wymaga smarowania, pracę ceramiki można pooglądać tutaj: http://www.youtube.com/results?search_query=ceramic+bearing&search_type=&aq=f

i powinno to dać jakieś pojęcie o sensowności stosowania tego typu łożysk. Nie bez powodu ceramika znajduje zastosowanie w formule 1, motocyklach. Pewnie w czasowych cudeńkach wielkich mistrzów też stosują ceramikę, w końcu chodzi o minimalne różnice czasowe i każde zmniejszenie oporów może być na wagę złota.

Faktem jest, że w przeliczeniu ile łożysk stalowych można kupić za jednego ceramika to stalowe pewnie pożyją dłużej. Mimo wszystko mam nadzieję, że ceramika niedługo zawita na poważnie pod strzechy i ceny rozwiązań nie będą aż tak wysokie. Chętnie widziałbym takie w swoim rowerze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no w sumie to dt swiss robi piasty z ceramicznymi kulkami, cena nadal tez zaporowa,

nie pamiętam juz dokładnie ale było w którejś z gazet porówanie "kulistośći" czy gładkości lub jeszcze dokładności wykonania kulek i stalowe dla przykłądu mialy współczynnik 0,0002 a ceramiczne 0,00000002, dokładnie nie pamietam ale do odkopania,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już kolega wcześniej wspomniał ceramika nie wymaga smarowania i ma bardzo niska ścieralność oraz odporność na odkształcenia więc wg mnie mimo że za jedno łozysko ceramiczne można kupić 10 zwykłych to ono i tak je wszystkie powinno przeżyć a pozatym ta waga dużo mniejsza. Ceramika także nie odkształca sie pod wpływen temperatur tak jak metal. A co do tematu to wg mnie warto zainwestować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łożyska ceramiczne są duuużo lepsze od tradycyjnych! Mają znacznie mniejsze opory toczenia, większą wytrzymałość, niższą wagę, są precyzyjniej wykonane. Trzeba o nie dbać a posłużą bardzo dłuuuugo. Doświadczenie z tymi łożyskami mam z modelarstwa. Silnik wysoko-obrotowy kręci na nich 60 000 obrotów / min. i więcej, na stalowych nie ma szans na uzyskanie takich osiągów.

W rowerze myślę, że największe efekty dało by to łożysko w korbie i tylnej piaście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@marcuss: cały problem w tym, że w ramie, czy piaście zdążymy wymienić 3 czy 4 razy łożyska, a potem zwyczajnie się sprzętem znudzimy i kupimy nowy. Tak więc ceramika w porównaniu ze stalą stanie się ekonomiczna kiedy będzie kupować maksymalnie 4 razy więcej.

Niemniej jednak uważam, że jest to dużo lepsza droga tuningu niż wydanie kolejnego tysiąca żeby masa roweru spadła o 20 gram.

Ostatnio nawet liczyłem - postawienie ramy SantaCruz Blur LT na łożyskach ceramitu (ceramicznych - z plastikowymi koszyczkami) to koszt rzędu 3000 zł. Sama rama kosztuje 7k zł. Drogo drogo ta ceramika kosztuje cały czas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no zgadza się

PTFE politetrafluoroetylen - tyle że to nie jest typowy plastik tylko ma on srukturę krystaliczną i nie obrabia się go wtryskując a spiekając, tak czy inaczej może być dobre, tyle że cały czas drogo,

 

jak policzyłem wszystkie zawiasy w ramie, korbie, piastach to ładny rachunek wychodzi,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt nie mówił, że to zwykły plastik ;)

Kulki łatwiej wymienić niż bieżnie. Dlatego wolałbym żeby to właśnie kulki były z bardziej miękkiego materiału niż bieżnie. A w przypadku ceramicznych to chyba właśnie one prędzej czy później zniszczyłyby bieżnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie tylko z czego są bieżnie w piastach Shimano. Bo normalne łożyska hybrydowe, mają z reguły ceramiczne kulki i bieżnie z typowej stali łożyskowej. Jak wiadomo parametry takich łożysk są lepsze od pełno-stalowych. Moim zdaniem, jeśli bieżnie miałyby parametry normalnych bieżni z łożysk tocznych, to nie byłoby problemu. Widziałem też kiedyś patent SKFu, w którym w typowym stalowym łożysku tylko jedna kulka była ceramiczna. Jej zadaniem było wyrównywanie bieżni - żywotność kilkakrotnie większa niż łożysk ze wszystkimi kulkami stalowymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ceramika nie wymaga smarowania? Znaczy bez smaru sa lozyska? :rolleyes:

 

Sama korba obraca sie praktycznie bez oporow po zakreceniu reka ale po zalozeniu lancucha itd. nie jest to juz tak oczywiste(czyt. nie widze roznicy). W przedniej piascie widac roznice ale z tylu juz nie. Podczas jazdy hmm...fajnie sie jedzie.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Xsas: czy kupując same kulki do piast rowerowych nie zniszczę sobie bieżni w piastach i jaki wpływ mają kulki ceramiczne na bieżnie

Lukasz: Witam,

Lukasz: Nie ma żadnych problemów z wymianą kulek stalowych na ceramiczne

Lukasz: standardowy zabieg

Xsas: czy nie wpłynie to negatywnie na bieżnie łożysk w rowerze?

Lukasz: nie

Lukasz: ceramiczne kulki mają mniejszy współczynnik tarcia

Lukasz: i mniej potrzebują smaru

Xsas: a czy jest sens zmieniać kulki w używanych piastach czy lepiej zajeździć je do oporu i wymienić w nowych piastach kulki na ceramiczne

Lukasz: wszystko zależy w jakim stopniu są one zużyte

Lukasz: lepiej oczywiście w nowych zmienić

To rozmowa przez Skype z przedstawicielem handlowym na temat kulek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co powiecie na wymianę samych kulek w piastach Shimano? Trzeba byłoby pozbyć się smaru z bieżni. Pytanie tylko czy wytrzymają w "starciu" z ceramiką... Kulki są jeszcze stosunkowo tanie... ;)

 

Witam

Zamianę kulek w piastach Shimano już dawno przeprowadziłem i w pedałach też, w kółeczkach do XTR-A, górnym i dolnym

i w suporcie też się pokusiłem o wymiankę kuleczek w standardowym łożysku 61805 2rs.Bardzo ciekawa sprawa jedzie się o wiele lżej POLECAM dla pożeraczy kilometrów na asfalcie.

Wymianę kulek polecam, konusy i bieżnie wytrzymają bez problemu tylko musi być smar odpowiedni do hybrydowych łożysk.

Typowe kulki w Shimanach to z tyłu 6,34 18 szt. przód 4,75 20 szt. terkotka w tylnej piaście 3,17 mm 52 szt.a w pedałach XTR 2,37 mm 48 szt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...