kasperek Napisano 6 Października 2009 Udostępnij Napisano 6 Października 2009 O łożyskach na forum pojawiało się już wiele tematów. Ponieważ o ich ceramicznej odmianie nie znalazłem żadnych informacji, pozwalam sobie odświeżyć stary temat. Znalazłem oferty kilku firm produkujących takie coś m.in. polski Ceramit. O ile prawdą jest to, co pisze o nich producent, to chciałbym je kupić i wypróbować w rowerze. No właśnie o ile to prawda... Czy warto "inwestować" w coś takiego? Jaka jest właściwie różnica w użytkowaniu zwykłych stalowych łożysk/kulek a ceramicznych odpowiedników? Co daje zastosowanie takiego materiału, oprócz (jak się domyślam) obniżenia wagi komponentu? Opis producenta znajdziecie tu: http://www.ceramit.pl/kulki.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rainier Napisano 6 Października 2009 Udostępnij Napisano 6 Października 2009 też sie nad nimi zastanawiałem ale cena jest zaporowa, hybrydowe jeszcze jak cie moge ale całe ceramiczne to już zgroza, moim zdaniem lepiej kupić dobre firmowe 2rs nierdzewne, może nie tyle lepiej co taniej a różnica w pracy nie sądza aby była aż tak znaczna, Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 6 Października 2009 Mod Team Udostępnij Napisano 6 Października 2009 ROznicy w pracy nie bedzie widac w wytrzymałoscie tez raczje nie zato w masie jest znaczaca Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kasperek Napisano 6 Października 2009 Autor Udostępnij Napisano 6 Października 2009 no właśnie ta cena... a co z oporami tocznymi? Czy te łożyska rzeczywiście nie wymagają smarowania jak utrzymuje to producent? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hudy Napisano 6 Października 2009 Udostępnij Napisano 6 Października 2009 Ceramika nie wymaga smarowania, pracę ceramiki można pooglądać tutaj: http://www.youtube.com/results?search_query=ceramic+bearing&search_type=&aq=f i powinno to dać jakieś pojęcie o sensowności stosowania tego typu łożysk. Nie bez powodu ceramika znajduje zastosowanie w formule 1, motocyklach. Pewnie w czasowych cudeńkach wielkich mistrzów też stosują ceramikę, w końcu chodzi o minimalne różnice czasowe i każde zmniejszenie oporów może być na wagę złota. Faktem jest, że w przeliczeniu ile łożysk stalowych można kupić za jednego ceramika to stalowe pewnie pożyją dłużej. Mimo wszystko mam nadzieję, że ceramika niedługo zawita na poważnie pod strzechy i ceny rozwiązań nie będą aż tak wysokie. Chętnie widziałbym takie w swoim rowerze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rainier Napisano 6 Października 2009 Udostępnij Napisano 6 Października 2009 no w sumie to dt swiss robi piasty z ceramicznymi kulkami, cena nadal tez zaporowa, nie pamiętam juz dokładnie ale było w którejś z gazet porówanie "kulistośći" czy gładkości lub jeszcze dokładności wykonania kulek i stalowe dla przykłądu mialy współczynnik 0,0002 a ceramiczne 0,00000002, dokładnie nie pamietam ale do odkopania, Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marrcuss Napisano 6 Października 2009 Udostępnij Napisano 6 Października 2009 Jak już kolega wcześniej wspomniał ceramika nie wymaga smarowania i ma bardzo niska ścieralność oraz odporność na odkształcenia więc wg mnie mimo że za jedno łozysko ceramiczne można kupić 10 zwykłych to ono i tak je wszystkie powinno przeżyć a pozatym ta waga dużo mniejsza. Ceramika także nie odkształca sie pod wpływen temperatur tak jak metal. A co do tematu to wg mnie warto zainwestować. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Xsas Napisano 6 Października 2009 Udostępnij Napisano 6 Października 2009 Łożyska ceramiczne są duuużo lepsze od tradycyjnych! Mają znacznie mniejsze opory toczenia, większą wytrzymałość, niższą wagę, są precyzyjniej wykonane. Trzeba o nie dbać a posłużą bardzo dłuuuugo. Doświadczenie z tymi łożyskami mam z modelarstwa. Silnik wysoko-obrotowy kręci na nich 60 000 obrotów / min. i więcej, na stalowych nie ma szans na uzyskanie takich osiągów. W rowerze myślę, że największe efekty dało by to łożysko w korbie i tylnej piaście. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hudy Napisano 7 Października 2009 Udostępnij Napisano 7 Października 2009 @marcuss: cały problem w tym, że w ramie, czy piaście zdążymy wymienić 3 czy 4 razy łożyska, a potem zwyczajnie się sprzętem znudzimy i kupimy nowy. Tak więc ceramika w porównaniu ze stalą stanie się ekonomiczna kiedy będzie kupować maksymalnie 4 razy więcej. Niemniej jednak uważam, że jest to dużo lepsza droga tuningu niż wydanie kolejnego tysiąca żeby masa roweru spadła o 20 gram. Ostatnio nawet liczyłem - postawienie ramy SantaCruz Blur LT na łożyskach ceramitu (ceramicznych - z plastikowymi koszyczkami) to koszt rzędu 3000 zł. Sama rama kosztuje 7k zł. Drogo drogo ta ceramika kosztuje cały czas. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rainier Napisano 7 Października 2009 Udostępnij Napisano 7 Października 2009 te koszyki nie są plastikowe tylko ceramiczne, Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kasperek Napisano 7 Października 2009 Autor Udostępnij Napisano 7 Października 2009 Dzięki za odpowiedzi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grzegorz1974paszek Napisano 7 Października 2009 Udostępnij Napisano 7 Października 2009 Rower z ceramikami http://www.forumrowerowe.org/topic/59375-5935g-scott-addict-ltd-po-zmianach/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hudy Napisano 7 Października 2009 Udostępnij Napisano 7 Października 2009 te koszyki nie są plastikowe tylko ceramiczne, Łożyska ceramiczne mają koszyki z tworzyw sztucznych, łożyska całoceramiczne nie mają w ogóle koszyków. Te pierwsze tańsze, te drugie droższe. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rainier Napisano 7 Października 2009 Udostępnij Napisano 7 Października 2009 a podeślij jakiegoś linka do opisu ze jest tam gdzies platik bo nie jestem przekonany do takiego rozwiązania, Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hudy Napisano 7 Października 2009 Udostępnij Napisano 7 Października 2009 http://lozyskaceramiczne.pl/index.php?cPath=1, a po lewej jest też oferta łożysk całoceramicznych, kilka rozmiarów i ceny wybitnie zaporowe. Ale osobiście nie miałbym nic przeciwko tej odrobinie tworzywa. Podejrzewam, że wiedzą co robią. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rainier Napisano 8 Października 2009 Udostępnij Napisano 8 Października 2009 no zgadza się PTFE politetrafluoroetylen - tyle że to nie jest typowy plastik tylko ma on srukturę krystaliczną i nie obrabia się go wtryskując a spiekając, tak czy inaczej może być dobre, tyle że cały czas drogo, jak policzyłem wszystkie zawiasy w ramie, korbie, piastach to ładny rachunek wychodzi, Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kasperek Napisano 8 Października 2009 Autor Udostępnij Napisano 8 Października 2009 A co powiecie na wymianę samych kulek w piastach Shimano? Trzeba byłoby pozbyć się smaru z bieżni. Pytanie tylko czy wytrzymają w "starciu" z ceramiką... Kulki są jeszcze stosunkowo tanie... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hudy Napisano 8 Października 2009 Udostępnij Napisano 8 Października 2009 Nikt nie mówił, że to zwykły plastik Kulki łatwiej wymienić niż bieżnie. Dlatego wolałbym żeby to właśnie kulki były z bardziej miękkiego materiału niż bieżnie. A w przypadku ceramicznych to chyba właśnie one prędzej czy później zniszczyłyby bieżnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kasperek Napisano 8 Października 2009 Autor Udostępnij Napisano 8 Października 2009 Tego się właśnie obawiam, tym bardziej, że układ pracowałby bez smaru, a te piasty już w założeniu nie są do tego przystosowane. Dzięki jeszcze raz za odpowiedzi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Miecho87 Napisano 10 Października 2009 Udostępnij Napisano 10 Października 2009 Pytanie tylko z czego są bieżnie w piastach Shimano. Bo normalne łożyska hybrydowe, mają z reguły ceramiczne kulki i bieżnie z typowej stali łożyskowej. Jak wiadomo parametry takich łożysk są lepsze od pełno-stalowych. Moim zdaniem, jeśli bieżnie miałyby parametry normalnych bieżni z łożysk tocznych, to nie byłoby problemu. Widziałem też kiedyś patent SKFu, w którym w typowym stalowym łożysku tylko jedna kulka była ceramiczna. Jej zadaniem było wyrównywanie bieżni - żywotność kilkakrotnie większa niż łożysk ze wszystkimi kulkami stalowymi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzysiekmz Napisano 11 Października 2009 Udostępnij Napisano 11 Października 2009 Ceramika nie wymaga smarowania? Znaczy bez smaru sa lozyska? Sama korba obraca sie praktycznie bez oporow po zakreceniu reka ale po zalozeniu lancucha itd. nie jest to juz tak oczywiste(czyt. nie widze roznicy). W przedniej piascie widac roznice ale z tylu juz nie. Podczas jazdy hmm...fajnie sie jedzie. Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Xsas Napisano 12 Października 2009 Udostępnij Napisano 12 Października 2009 Xsas: czy kupując same kulki do piast rowerowych nie zniszczę sobie bieżni w piastach i jaki wpływ mają kulki ceramiczne na bieżnie Lukasz: Witam, Lukasz: Nie ma żadnych problemów z wymianą kulek stalowych na ceramiczne Lukasz: standardowy zabieg Xsas: czy nie wpłynie to negatywnie na bieżnie łożysk w rowerze? Lukasz: nie Lukasz: ceramiczne kulki mają mniejszy współczynnik tarcia Lukasz: i mniej potrzebują smaru Xsas: a czy jest sens zmieniać kulki w używanych piastach czy lepiej zajeździć je do oporu i wymienić w nowych piastach kulki na ceramiczne Lukasz: wszystko zależy w jakim stopniu są one zużyte Lukasz: lepiej oczywiście w nowych zmienić To rozmowa przez Skype z przedstawicielem handlowym na temat kulek. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Doktorxtr Napisano 17 Października 2009 Udostępnij Napisano 17 Października 2009 A co powiecie na wymianę samych kulek w piastach Shimano? Trzeba byłoby pozbyć się smaru z bieżni. Pytanie tylko czy wytrzymają w "starciu" z ceramiką... Kulki są jeszcze stosunkowo tanie... Witam Zamianę kulek w piastach Shimano już dawno przeprowadziłem i w pedałach też, w kółeczkach do XTR-A, górnym i dolnym i w suporcie też się pokusiłem o wymiankę kuleczek w standardowym łożysku 61805 2rs.Bardzo ciekawa sprawa jedzie się o wiele lżej POLECAM dla pożeraczy kilometrów na asfalcie. Wymianę kulek polecam, konusy i bieżnie wytrzymają bez problemu tylko musi być smar odpowiedni do hybrydowych łożysk. Typowe kulki w Shimanach to z tyłu 6,34 18 szt. przód 4,75 20 szt. terkotka w tylnej piaście 3,17 mm 52 szt.a w pedałach XTR 2,37 mm 48 szt. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TocaS Napisano 25 Października 2009 Udostępnij Napisano 25 Października 2009 http://www.allegro.pl/item772747498_lozysko_suportu_6805_2_rs_ceramiczne_kulki.html do suportu HII Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bikercwa Napisano 28 Października 2009 Udostępnij Napisano 28 Października 2009 W rowerze raczej nie mają racji bytu bo ich zalety jakie posiadają nie wpływają na zwiększenie osiągów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.