Skocz do zawartości

[amortyzator] Wymiana sprężyny RS Tora


woiti

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Chciałbym wymienić sprężynę w moim amortyzatorze Rock Shox Tora 302 Coil 120mm. Przeczytałem instrukcje serwisowe na stronie srama, poszukałem w google i na forum, ale nigdzie nie znalazłem jasnej odpowiedzi na pytanie: Czy aby wymienić sprężynę, trzeba odkręcać śrubę imbusową z dołu, czy wystarczy odkręcić tylko korek z góry (klucz 24mm) i zamienić sprężynę?

 

Druga sprawa: czy sprężyny dla Tory coil występują w wersjach na 80/100mm i 120mm, czy w każdym przypadku sprężyna ma taką samą długość i regulacja skoku jest realizowana wewnątrz amortyzatora?

Napisano

Co do wyjmowania sprężyny to wyjdzie to w trakcie pracy - jakiś kłopot to to nie jest, a poza tym z instrukcji serwisowej z rozdziału o zakładaniu sprężyny wynika, że wystarczy tylko korek odkręcić.

Napisano

Co do wyjmowania sprężyny to wyjdzie to w trakcie pracy - jakiś kłopot to to nie jest, a poza tym z instrukcji serwisowej z rozdziału o zakładaniu sprężyny wynika, że wystarczy tylko korek odkręcić.

 

Ja zasugerowałem się wstępem do rozdziału o serwisie sprężyn, mówiącym że 'W tym miejscu już powinieneś mieć ściągnięte dolne golenie. Jeżeli nie to wróć do rozdziału "Ściąganie dolnych goleni" i ściągnij je zgodnie z podanymi wskazówkami'.

Ale jeżeli w praktyce nie trzeba tego robić to dobrze :(

Napisano

Oni tam robią serwis całości i to chyba do czyszczenia bebechów. W rozdziale o zakładaniu sprężyny jest napisane, żeby złożyć całą górną goleń do kupy, potem włożyć sprężynę i zakręcić korek, więc skoro przy zakładaniu nie ma żadnych dodatkowych zabiegów to w drugą stronę chyba też się tak da.

Napisano

Z praktiki powiem:

 

żeby wyciągnąć/wymienic sprężynę w Torze 302 nie trzeba ściągać dolnych goleni. Wystarczy kluczem 24 odkręcic "korek" z lewej goleni górnej po czym widać juz sprężynę, którą bez trudu mozna wymienić.

 

Na marginesie: masz dojście do jakichś "tanich" sprężyn do tory? Bo jak swego czasu chciałem zrobic przeprowadzkę mojej tory do roweru żony i sprawdzałem ile kosztuje sprężyna (w harfie to jakies so parenaście zł + wysyłka), to mi ta chęć przeszła.

Napisano

Okazuje się jednak że sprężyny do Tory w wersji 80/100mm różnią się od sprężyny na 120mm. Porównałem czerwone sprężyny i te krótsze mają 24 zwoje natomiast na 120mm ma 27 zwojów.

Zdjęcie wersji 100mm zaczerpnięte jest z allegro, natomiast sprężyna na 120mm jest moja.

 

Zgadza się - wystarczy odkręcić kluczem 24mm korek z lewej goleni i jest łatwe dojście do sprężyny. Tak na marginesie - ten korek jest plastikowy; przyznam że trochę się zawiodłem bo myślałem że we wszsystkich RS jest metalowy.

 

Niestety nie mam dojścia do sprężyn, pozostaje tylko Harfa.

Dzwoniłem tam i kiedy podałem swoją wagę (67kg) serwisant uparcie twierdził, że odpowiednia będzie miękka sprężyna (żółta) a nie standardowa czerwona, którą posiadam. Tymczasem w tabelce Rock Shoxa żółta przeznaczona jest dla bikerów poniżej 63kg.

Z drugiej strony nie udało mi się wykorzystać jeszcze więcej niż 5 cm skoku amortyzatora, dlatego byłem przekonany że mam założoną twardszą sprężynę, czyli niebieską <_<

 

A może to właśnie tak ma być - te pozostałe 7cm jest tylko dla awaryjnych sytuacji? Jeżeli mógłby się wypowiedzieć jakiś znawca, to bardzo proszę :voodoo:

post-121707-1251494043,98_thumb.jpeg

post-121707-1251494069,18_thumb.jpg

Napisano

A jak Ty z tych zdjęć wyciągnąłeś długość? Przecież jedna może mieć cieńszy drut i więcej zwojów na tej samej długości?

 

Co do teorii o wykorzystywaniu skoku to wydaje mi się dość głupie -jakbym chciał mieć skok 70 mm zamiast 150 to kupiłbym widelec o skoku70 mm. Zasadniczo skok wynika z przeznaczenia widelca i używany zgodniez przeznaczeniem powinien używać jego zasadniczej większości.

Napisano

Może masz jakąś OEMową wersję, bo Tora zawsze miała system All Travel i dało się ustawić skok 80, 100, 130mm na jednej tej samej sprężynie. Sam nawet zmieniałem kumplowi skok ze 130mm na 100mm.

 

20090829033253.jpg

Napisano

A jak Ty z tych zdjęć wyciągnąłeś długość? Przecież jedna może mieć cieńszy drut i więcej zwojów na tej samej długości?

 

Obydwie sprężyny są czerwone - obok mojej jest miarka i wynika z niej że ma 26 cm, natomiast o tą z allegro pytałem sprzedawcę i odpisał mi że ta sprężyna ma około 22cm.

Na zdjęciach można policzyć ilość zwojów i stąd moja uwaga o tym, że sprężyny się różnią.

 

Co do teorii o wykorzystywaniu skoku to wydaje mi się dość głupie -jakbym chciał mieć skok 70 mm zamiast 150 to kupiłbym widelec o skoku70 mm. Zasadniczo skok wynika z przeznaczenia widelca i używany zgodniez przeznaczeniem powinien używać jego zasadniczej większości.

 

O takie wytłumaczenie właśnie mi chodziło. To jest mój pierwszy amorek i nie mam w tej kwestii doświadczenia :D

 

 

Może masz jakąś OEMową wersję, bo Tora zawsze miała system All Travel i dało się ustawić skok 80, 100, 130mm na jednej tej samej sprężynie. Sam nawet zmieniałem kumplowi skok ze 130mm na 100mm.

 

 

Możliwe że moja wersja jest OEMowa - rower jest z Decathlonu, ale Twój obrazek dotyczy wersji Solo Air

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Pytanko:

 

Czy sprężynowa Tora 289 ma możliwość zmiany skoku? Czy ten patent Alltravell dotyczy tylko wersji solo air?

 

EDIT:

 

Na allegro znalazłem sprężynową wersje SL 100mm i w opisie info, że 80/130 do ustawienia w serwisie więc rzekomo się da (przynajmniej w wersji SL), ale zadzwoniłem do Harfy i tam facet w serwisie mi powiedział że nie ma takiej możliwości że patent z podkładkami tylko w powietrznych i zgłupiałem.

  • 3 tygodnie później...
Napisano

Czy orientuje się ktoś czy rodzaj sprężyny jest uzależniony od modeli Tory?

Tzn czy bebechy z U-Turna jak wsadzę do swojego to będzie to pasowało?

 

Znalazłem na Allegro, ktoś sprzedaje, całe lewe wnętrzności goleni Tory czyli sprężynę U-Turn z mocowaniem i pokrętłem i się zastanawiam czy mogę to wsadzić do swojej tory.

 

http://allegro.pl/item785213430_u_turn_z_rock_shox_tora_320_tanio_od_1_zl_sprezy.html

Napisano

Obawiam się, że szkoda zachodu, nie będzie ci się chciało krecić tą regulacją, jedyne rozsądne rozwiązania to te z manetką na kierownicy ( Manitou, Magura, DT Swiss) + ew. Fox ( mało kręcenia), lepiej odłozyć pieniadz i odrazu kupić coś porządnego, taniej i bez zawodu B)

Napisano

Na nowy letnie sezon i tak będę sporo rzeczy wymieniał, ale póki co chce tanim kosztem posprawdzać kilka rzeczy, w przypadku amorka np czy geometria mi podpasuje na 130, wiesz mógłbym w ten sposób pojeździć do końca sezonu i upewnić się co i jak przed pełnymi zakupami.

 

Tak samo zrobiłem z mostkiem, mam teraz taki obdrapany stary dziad ale jest krótszy (80mm) i sobie testuje zanim kupie taki, ale nowy. :)

 

Jakby to pasowało to za kilka dyszek mogę sprawdzić czy mi taki skok podejdzie.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...