orzelgorskiego Napisano 24 Lipca 2009 Udostępnij Napisano 24 Lipca 2009 Witam! Jetsem studentem Pw. i piszę pracę inżynierską. Mam zaprojektować ogniwa łańcucha drabinkowego do wyczynowego roweru górskiego. Matreriału jeszcze nie przyjąłem ale pewnie będzie to stop tytanu o dużej wytrzymałośći(większej niż dotychczas produkowane seryjnie). Ale mam kłopot bo jestem w tym zupełnie zielony i swoją wiedzę muszę pogłębiać od podstaw. Mam kilka pytań a mianowicie. 1) Opieram się na bazie PC-99 i nigdzie nie mogę znaleźć schematu wymiarów tego ogniwa. Jeśli ktoś zna jakąś stronkę to prosiłbym o linka do niej. Głównie chodzi mi o wymiary samej blaszki... 2) Znalezłem tylko oznaczenia 1/2 x 11/128. Czy ktoś wie co one oznaczają? 3)Jaki wg was materiał byłby najlepszy na zbudowanie ogniwa? Jeśli ktoś zna odpowiedzi na te pytania to byłbym bardzo wdzięczny za odpowiedzi. Jestem ciekawy czy uda mi się zaprojektować wystraczająco mocne i dobre ogniwo, ponieważ korzystam z metody granicznych nieciągłych pól naprężęń, która chyba w budowie ogniw nie była nigdy stosowana. Swoimi obliczeniami i uwagami chętnie się podzielę... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Timon92 Napisano 24 Lipca 2009 Udostępnij Napisano 24 Lipca 2009 Tutaj są podstawowe wymiary (długość i szerokość) dla poszczególnych typów: http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81a%C5%84cuch_rowerowy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
orzelgorskiego Napisano 24 Lipca 2009 Autor Udostępnij Napisano 24 Lipca 2009 tak są ale mi nie chodzi o wymiar całego ogniwa które składa się z dwóch blaszek połączonych sworzniami, tylko o wymiary jedenj blaszki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Klosiu Napisano 24 Lipca 2009 Udostępnij Napisano 24 Lipca 2009 11/128 to szerokosc lancucha jak mi sie zdaje, scislej dlugosc pina w calach. 1/2 cala to odleglosc miedzy pinami. Zauwaz, ze scianki ogniw nie musza byc wytrzymalsze, lancuchy nie zrywaja sie na sciankach, tylko rozpinaja sie na pinach wlasnie. Tak ze jakies stopy tytanu nie sa konieczne, chyba ze zalezy ci na wadze lancucha, a nie cenie . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Timon92 Napisano 24 Lipca 2009 Udostępnij Napisano 24 Lipca 2009 Ale chyba też chodzi o wytrzymałość na rozciąganie. W większości łańcuchów Wippermana wynosi ona 10000N tylko nie wiadomo do jakiego momentu jest ona mierzona. A co do wymiarów to proponuję zakupienie NOWEGO łańcucha wykonanego w technologii HG i rozebranie go na części pierwsze. Sprzedawca na pewno rozkuje go bez dodatkowych opłat. A tutaj łańcuch z elementami wykonanymi z tytanu http://velo.pl/www/produkt/?m=19&pk=%&id=503 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
GrzegorzQ Napisano 24 Lipca 2009 Udostępnij Napisano 24 Lipca 2009 Tytan na łańcuch? a jaką odporność na ścieranie ma tytan w porównaniu do stali ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Robert Napisano 24 Lipca 2009 Udostępnij Napisano 24 Lipca 2009 Zasadniczo łańcuch zużywa sie na sworzniach i rolkach i to one powinny być wykonane z materiału odpornego na ścieranie. Tytan pod względem ścierania specjalnie wytrzymały nie jest więc odpada (wysokogatunkowa stal może być nawet 8 razy wytrzymalsza na ścieranie jak mnie pamięć nie myli). Płytki się nie rozciągają, muszą utrzymać sworzeń na miejscu czyli chyba ważna jest odporność na wyginanie (tutaj już może być tytan, zawsze lżej). Takowe mogą być nawet w jakimś stopniu perforowane dla obniżenia masy, w sumie sworznie też można wykonać drążone z tym że będzie to wszystko kosztem wytrzymałości. Timon, za amodel do "oględzin" posłużył SRAM PC-99, chyba lepszy wybór niż Shimano Orzelgorski na jakim jesteś kierunku że takie fajne prace się pisze? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Timon92 Napisano 24 Lipca 2009 Udostępnij Napisano 24 Lipca 2009 A czemu lepszy? Wcale nie upieram się przy Shi tylko mnie ciekawi Twoja opinia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Robert Napisano 24 Lipca 2009 Udostępnij Napisano 24 Lipca 2009 Znam więcej opinii na temat lepszej wytrzymałości łańcuchów sram-a. Owszem mogę się mylić i się nie upieram, tylko tą kwestią kierowałem swoją opinię Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
orzelgorskiego Napisano 24 Lipca 2009 Autor Udostępnij Napisano 24 Lipca 2009 Jestem na Simrze. A projekt jest oparty na nośności granicznej elementów konstrukcyjnych i tutaj przyjmuje do obliczeń granicę plastycznośći. Tylko mam problem z wyborem materiału.....na razie jestem na etapie poszukiwań i każda oipinia mi się przyda. A co do tej metody to jest troszkę skomplkowana i jeśli ktoś chce to niech poczyta sobie o nośności granicznej. Mnie to wciągnęło, a najciekawsze jest to że nikt tej metody nie używał do projektowania ogniw.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Miecho87 Napisano 24 Lipca 2009 Udostępnij Napisano 24 Lipca 2009 Zasadniczo całe zagadnienie nie odbiega za bardzo po standardy konstrukcji maszyn, z wyjątkiem dodania do rozważań kinematyki, czyli de facto mechaniki. Myślę, że norma ISO 9633:2001 przyda Ci się dość znacznie. Wymiary ogniw (nie licząc wszystkich wypukłości polepszających przerzucanie itp.) Nie odbiegają zbytnio od wymiarów typowego łańcucha normowanego - najbardziej pasuje łańcuch 082 według ISO, z tym, że szerokość jest ciut inna i jak wiadomo zmienia się z ilością zębatek kasety. Przyda się dowolna książka o konstrukcji przekładni łańcuchowych. Co do materiału. Stopy tytanu wydają się dobre jeśli nie brać pod uwagę kosztów. Dobry stop o strukturze beta ma bardzo dobre właściwości i twardość o 1/3 większą od stali stopowych przeznaczonych do ulepszania cieplnego po hartowaniu i średnim odpuszczaniu. A poza tym istnieje bardzo wiele powłok zmniejszających tarcie i zwiększających odporność na ścieranie jak choćby coraz popularniejszy azotek tytanu. Zasadniczą zaletą stopów tytanu jest mała gęstość, odporność korozyjna i bardzo dobra wytrzymałość właściwa. Ciekawy projekt. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
orzelgorskiego Napisano 24 Lipca 2009 Autor Udostępnij Napisano 24 Lipca 2009 oki a masz jakiegoś linka do tej normy ISO 9633:2001? Łancuch powinien byc jak najmniej podatny na odksztalcenie, zatem wskazane jest tez sprawdzenie modulu Younga. Mam stop tytanu zaproponowany przez prowadzącego (TiAl17Mo4) ale w żadnej książce nie mogę znaleźć nic na jego temat. A w internecie to samo. Znalazłem swa stopy, któy byłby lepszy waszym zdaniem? 1)http://asm.matweb.com/search/SpecificMaterial.asp?bassnum=MTB531 2)http://asm.matweb.com/search/SpecificMaterial.asp?bassnum=MTA642 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Miecho87 Napisano 24 Lipca 2009 Udostępnij Napisano 24 Lipca 2009 Do normy tyle http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/catal...?csnumber=23532 trzeba szukać po bibliotekach itp. może gdzieś będzie, ale nie wiem. Co do stopu to ten proponowany dość egzotyczny, na razie dowiedziałem się, że wytrzymałość (ale nie było sprecyzowane czy granica plastyczności i Rm) wynosi 1350 N/mm^2, ale będę szukał dalej Z tych dwóch drugi ma lepszy moduł sprężystości, bo wytrzymałość w obu wystarczy, ale z kolei ma mniejszą twardość, choć oba nie zachwycają tym parametrem. To ja bym jeszcze zaproponował http://www.matweb.com/search/DataSheet.asp...1f5643900c8400d Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hudy Napisano 24 Lipca 2009 Udostępnij Napisano 24 Lipca 2009 Polecam też zapoznanie się z tą treścią: http://www.sebekfireman.host247.pl/rower/r...p?article_id=18 Oraz fotografiami zużytych łańcuchów na tej samej stronie: http://www.sebekfireman.host247.pl/rower/r...p?article_id=11 W sumie można chyba dojść do wniosku: - zużycie łańcucha następuje na skutek ścierania się sworzni (pinów), płytek wewnętrznych, oraz rolek ogniwa. Trzeba więc w tych elementach zastosować materiał o możliwie wysokiej twardości (czy też możliwie niewielkiej ścieralności). - płytki zewnętrzne muszą zapewniać materiałową i technologiczną możliwość uzyskania połączenia ze sworzniami o odpowiednio wysokiej wytrzymałości - elementy rozciągane muszą posiadać wytrzymałość na zerwanie (a naprężenia muszą muszą pozostać poniżej granicy plastyczności) większą od wytrzymałości uzyskanego połączenia sworzeń - płytka zewnętrzna. Płytka zewnętrzna musi zachowywać swoją wytrzymałość po uwzględnieniu naprężeń wywołanych nitowaniem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
orzelgorskiego Napisano 24 Lipca 2009 Autor Udostępnij Napisano 24 Lipca 2009 Dobra stronki i ciekawy rzeczy są tam napisane. Gdyby ktoś adresy do innych podobnych to czekam na linki. A teraz jeszcze zajmę się szukaniem odpowiedniego materiału:) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.