Skocz do zawartości

[sztywny aluminiowy widelec] amortyzowanie drgań i wstrząsów aluminiowej ramy


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć wszystkim

Mam na oku bardzo fajny rower (crossowy), z bardzo fajnym osprzętem oraz ze sztywnym widelcem na czym mi zależało. Niestety producent wpadł na kiepski pomysł zamontowania widelca z aluminium 7075. Czy taki widelec będzie w jakiś sposób amortyzował wstrząsy i drgania aluminiowej ramy jak robił by to widelec ze stali czy carbonu ? A może aluminium 7075 ma jakieś wyjątkowe właściwości amortyzujące ? Pełna nazwa widelca :Saso 7075 alloy legs. Rower posiada opony Continental City Contact Safety System 700x47. Są więc szerokie. Do tego jest jeszcze sporo miejsca ,które pozwoli na zamontowanie opon na oko o ok. 1 cm szerszych (nie wiem ile musi być minimalny luz ,no i na podstawie zdjęcia to oceniam). Czy odpowiednie opony dadzą taką amortyzację jak stalowy lub carbonowy widelec ? Tylko nie wiem czy są takie opony do 28. Myślałem o Schwalbe Marathon XR o maksymalnej szerokości 5,08 cm. TYlko nie wiem czy mi starczy kasy sam rower znacząco przekracza budżet.

Napisano

Niestety poza niską wagą aluminiowy widelec więcej pożytku Ci nie przyniesie. Aluminium nie ma takich właściwości tłumiących drgania wysokiej częstotliwości jak stal czy karbon. Oczywiście można to rekompensować odpowiednio baloniastą i słabo napompowaną oponą.

Napisano

Alu widelce są bardzo sztywne, jak napisał "cyklista" sytuację mogła by uratować tylko szeroka opona - przynajmniej 2.2" z niskim ciśnieniem - ale nie w crossie ...

Napisano

Dzięki. Do takich wniosków doszedłem ale potrzebowałem potwierdzenia lub zaprzeczenia tych wniosków. Szkoda bo rower bardzo fajny:SRAM x-5/x-7,piękny ciemno grafitowy matowy kolor. A może i dobrze bo cena trochę przekraczała budżet i za bardzo bym się wyżyłował.

Napisano

Nie przesadzajcie - przesiadałem sie ze sztywnego widelca CrMo na Alu i specjalnej różnicy nie ma - najbardziej odczuwalne są drobne nierówności np. na asfalcie przy mocno nabitych oponach.

Napisano

Zastanów się co piszesz ( z czym niby przesadzamy?), autorowi chodziło o to, czy zapewnia jakąkolwiek amortyzację, odpowiedź brzmi - nie :)

Napisano
...widelca z aluminium 7075. Czy taki widelec będzie w jakiś sposób amortyzował wstrząsy i drgania aluminiowej ramy jak robił by to widelec ze stali czy carbonu ?

 

Takie było pytanie...

Napisano

No tak, ale zaloze sie, ze jakbyscie dostali na asfacie rower ze stalowym czy aluminiowym widelcem to nie zauwazylibycie zadnej roznicy. Teoretycznie stal amortyzuje bardziej, praktycznie w szosowce na kiepskim asfalcie nawet z carbonowym widelcem trzesie jak cholera. Ja akurat jestem zwolennikiem braku amortyzacji w crossach czy trekkingach, dla mnie amortyzator w tych rowerach to po prostu zbedny kilogram, a czasem wiecej, wagi. A w razie jakby widelec alu nie pasowal (w co watpie, dla mnie roznica jest niewyczuwalna), to widelce stalowe kosztuja 50 zl :(.

 

Zreszta, opony z balonem 47mm znaczaco przekrocza jezeli chodzi o amortyzacje jakiekolwiek mozliwosci sztywnego widelca, niewazne z jakiego bedzie materialu :).

Napisano

Opony powinny być mocno napompowane ,mniej się zużywają i mają mniejsze opory toczenia. Poprzednio jeżdziłem na"sztywniaku" ze stalowym widelcem obecnie mam "sztywniaka " alu na obu trzęsie podobnie. Używam od trzech lat wąziutkich opon Continental ultragatorskin ,mocne odporne na przebicia. Oponki gładziutkie ,wąskie 700x25 ,używam ich podczas wypraw z sakwami.Spisały się na ostrych szutrach w Norwegii i na dziurawych drogach w Rosji, Nadgarstki trochę

bolą po wielokilometrowej jeżdzie ,ale rowerek lekki !

Napisano

Nie każdy lubi wąziutkie oponki, niektórzy wybierają komfort, mniejsze cisnienie wcale nie powoduje szybszego zuzycia opony, jeśli jest w granicach określonych przez producenta, za to przyczepność i komfort rośnie gigantycznie.

 

Może i zjeździłeś szutry i dziurawe drogi - ale jest tez inny punkt widzenia na opony :

http://bikeboard.pl/index.php?d=turystyka&...30&art=3153

Napisano

Rulez --> akurat podawanie tego przykladu to jest naduzycie. Powinienes wiedziec, ze ten rower na czterocalowych oponach zostal specjalnie zbudowany do pokonania Canning Stock Route w Australii, ponad 2000km praktycznie pustynnych bezdrozy.

http://www.wrower.pl/turystyka/relacje/200...ndex.php#Sprzet

I to jest wlasnie rower do jezdzenia po bezdrozach, glebokich piaskach i pustyniach. A tu mowa jest o asfalcie!

Ja tu sie zgadzam z IVANVIIem, nawet przy sztywnym widelcu waskie opony max 1.5 cala wystarczaja w zupelnosci na asfalt. W zimowce przy sztywnym widelcu uzywam opon 1,3 cala napompowanych do 6 atm i komfort jest dobry nawet przy nienajlepszym asfalcie przy trasach ponad 100km.

A juz opona 2,25 cala na asfalt (!) to dla mnie totalne nieporozumienie, takie opony to zbyt duzo w wiekszosci przypadkow na gorskich szlakach.

Napisano

Dyskusja dotyczy rowerów crossowych. Szerokie a więc ciężkie, przyczepne opony,lekko niedopompowane w jeżdzie pod górę lub pod wiatr gigantycznie obniżają komfort !

Napisano
Rower posiada opony Continental City Contact Safety System 700x47. Są więc szerokie. Do tego jest jeszcze sporo miejsca ,które pozwoli na zamontowanie opon na oko o ok. 1 cm szerszych (nie wiem ile musi być minimalny luz ,no i na podstawie zdjęcia to oceniam). Czy odpowiednie opony dadzą taką amortyzację jak stalowy lub carbonowy widelec ? Tylko nie wiem czy są takie opony do 28. Myślałem o Schwalbe Marathon XR o maksymalnej szerokości 5,08 cm. TYlko nie wiem czy mi starczy kasy sam rower znacząco przekracza budżet.

Ja się odnoszę do tego fragmentu :)

Gość R3surrection
Napisano

swoją drogą te rowerki surly są słodkie :icon_mrgreen:

Napisano
Właśnie takie było , i odpowiedź brzmi - nie będzie, bo jest bardzo sztywny , ile to można powtarzać ...

 

Bardzo długo - bo widać, że niewiele pojeździłeś na wspomnianej konfiguracji, jeżdżę na co dzień na sztywnym widelcu CrMo z oponą 35C/ 28" i Alu widelcu 35C / 26" i nie ma większej różnicy w mitycznym dla niektórych pochłanianiu drgań etc - największe różnice daje ciśnienie 3/4/6 atm - to się czuje a nie różnicę w materiale...

Napisano

Dla mnie nie tłumi ani CrMo ani tym bardziej SASO bo to są sztywne widelce :D , i nie ma takiego czegoś jak w pytanu :

A może aluminium 7075 ma jakieś wyjątkowe właściwości amortyzujące ?

Odpowiedź była prosta i zrozumiała, a ty zapragnąłeś się wykazać, nie wiadomo po co ...

 

Za to wsadzenie opony którą podałem (a o taką pytał założyciel tematu) z ciśnieniem 2 atm. znacznie złagodzi drobne nierówności. :P

Napisano

Takie małe wtrącenie - RR przy 2atm to troszkę się kiepsko prowadzi {przynajmniej wersja 26" x2,1}.

Wniosek z tematu był taki jakie początkowe przypuszczenie - na kombinacji alu rama + alu widelec, da się jeździć ale jest cholernie niewygodnie.

Ciekawe natomiast czy wyczuwalne byłoby podmienienie stalowego widelca w zestawie cr-mo rama + cr-mo widelec, na aluminiowy lub carbonowy?

Napisano
Takie małe wtrącenie - RR przy 2atm to troszkę się kiepsko prowadzi

Za to wersja 2,25 przy 2 atm. i wadze bikera 85 kg. bardzo dobrze się prowadzi, nawet w trudniejszym terenie :D

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...