Skocz do zawartości

[napęd] Kłopot z doborem komponentów napędu.


paulplaski

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam wszystkich. Posiadam rower MTB Scott Peak z połowy lat 90-tych na oryginalnym osprzęcie Altus c10. Rower nie był bardzo dojeżdżany oraz jeździł w raczej łagodnym terenie i na drogach, dlatego nic nie było w ogóle zmieniane poza klockami i oponami ponieważ aż do teraz wszystko pracowało bez zarzutu. Chciałem prosić o pomoc w sprawie wymiany osprzętu, ponieważ piasta tylna o oznaczeniu FH-HG20 jest piastą szosową o szer.130 mm i mam problem z doborem właściwej kasety 7-mio biegowej (nie wiem czy każda kaseta 7ka wejdzie na tą piastę, a teraz nie znam oznaczenia ale jest 13-30T). Chcę wymienić również korbę teraz FC-CT10 (kwadrat 48-38-28) i łańcuch CN-UG50. Zastanawim się generalnie czy lepiej zmienić jak najmniejszym kosztem tylko kasetę, korbę i łańcuch zostawiając koło bez przeplatania (piasta tylna jak i suport, moim zdaniem choć jestem laikiem rowerowym jeszcze chodzą extra) i bez zmiany manetek i przerzutek które są 7-mio biegowe, czy lepiej zmienić komplet osprzętu na nowy np.8-mio biegowy i ewentualnie na jaki w dobrych pieniądzach (myślę tutaj o ok.500 zł), czy lepiej kupić nowy rower :). Lubię mojego Scotta - ma dla mnie dobrą geometrię (mam 188cm i ważę 92 kg), ramę 19" CroMo 4130 ze sztywnym widelcem i generalnie choć osprzęt jest może nie najwyższej klasy, to jednak dotrwał do dzisiaj bez żadnych regulacji i żadnych luzów co dobrze świadczy o jakości. Proszę uprzejmie o jakieś rady i z góry dziękuję wszystkim użytkownikom forum za pomoc.

Napisano

Wymieniłbym tą piastę na taką , która przyjęła by 8 lub 9 biegową kasetę, dalej kupił łańcuch, korbę, oś suportu, manetki.

 

PIASTA TYLNA FH-M495 , 32 otwory / do kasety 8 lub 9 rzędowej, 53,00 zł tu oczywiście wybrałem pierwszą lepszą deore, można kupić bez mocowania tarczy taniej np. na allegro

KASETA DEORE CS-HG50-9 , 11-32T, 66,00 zł

ŁAŃCUCH DEORE CN-HG53 , 45,00 zł

MECHANIZM KORBOWY FC-M442 , korby 170mm / tarcze 44x32x22 / Octalink, czarny 109 zł

WKŁAD SUPORTU BB-ES25 , mufa 68 mm / oś 113 mm /gwint angielski BSA / wielowypust Octalink 38 zł (przykład) trzeba suport oczywiście dobrać odpowiedni do mufy suportowej jak i korby (113 chyba jest ok) no i gwint nie mniej podejrzewam BSA.

 

Tu mamy 311 zł

 

Dalej manetki deore widziałem 3/9 za 139 zł

 

i mamy 442 zł

 

zostaje ewentualnie tylna przerzutka Alivio 65 zł

 

Do tego zaplatanie koła w serwisie około 80 zł.

 

Do 600 zł zmieścisz się.

 

Można zejść jeszcze o sprzęt niżej i wyjdzie taniej.

Można zastosować 24 przełożeń, a można by zostać przy starej piaście, nie mniej nie wiem w jakim jest stanie. Prawdopodobnie nie ma różnicy pomiędzy kasetami szosowymi, a do mtb jeśli chodzi o szerokość bębenka. Niestety nie mam szosy nie powiem.

Napisano

:D

z kasetą nie powinno byc problemu PG-830. do tego korby np. STX bo sporo tego na allegro było. lub lepiej Sachs Neos a znalazłem sklep w którym mają takiego fabrycznie nowego :P

Twój wybór. ja bym pozostal w klimacie tamtych lat. choć może tylko ja...

Napisano
nie wiem czy PG-830 nie jest za miekka...

też tego nie wiem. na PG-850 jeżdżę i jeżdżę. na starszej co 5.0 się nazywała to samo :)

a z STXem jest ciężko na allegro nie widziałem

byl całkiem niedawno wysyp takowych. sam myślałem by siostrze kupić. a supotr XT na kwadrat nadal leży...

te Scotty to początek roweru górskiego w polsce. szkoda by mi było ubierać go w jakieś współczene komponenty. tymbardziej że szukając można znaleźć i to sporo :P

Napisano

STX'a jeszcze w jednym z poznańskich sklepów rowerowych widziałem. Bodajrze przerzutkę przód. Co jest faktem, że w ogóle coś STX'a idzie czasami dostać.

 

Ja do tak starej ramy władowałbym sprzęt Alivio\Deore.

Co do suportu no lepiej by chyba było kwadraty omijać.

 

 

Wszystko zależy od rowerzysty taka kaseta srama może być znów na wieki, a może być na 4 miesiące tak samo w sumie suport ja na kwadracie w drugim rowerze poszedłem 8 tyś km i nadal w nim jest, jakiś suntour.

Napisano

Podłączę się do tematu bo niestety mój został usunięty... TocaS piszesz autorowi tematu żeby wrzucił kasetę i łańcuch Deore i korbę 442, czyli przeznaczona dla 9 rzędów. Czy przerzutka tylna Alivio i manetki Alivio nie będą miały problemu z tym zestawem? Tryby przerzutki nie będą za grube czy coś?

Napisano

Zapomniałem o tym widzisz. Alivio nie obsłuży 9 biegów jest na 7/8, nie ma nawet manetek i klamkomanetek alivio 9-tek.

 

Czyli minimum przerzutka deore jest średnio dwa razy droższa.

 

Wszystko zależy od autora tematu czy będzie w stanie tyle wyłożyć pieniędzy, czy lepiej złożyć np. będzie mu zestaw 8 biegowy.

Napisano

Przerzutka nie ma "trybów" więc jak mogą być za grube? :)

A twój temat został usunięty nie bez powodu.

 

Mój set jest taki:

-piasta tył - Novatec http://www.allegro.pl/item671471381_piasta..._maszynach.html

-kaseta Alivio 8sp - http://www.allegro.pl/item673693610_kaseta...a_od_ss_fv.html

-łańcuch - Wippermann 804 - http://www.allegro.pl/item681906973_nowy_l...sza_jakosc.html

-korba - FC-M442 na Octa - http://www.allegro.pl/item675937827_korba_...trabike_pl.html

-suport ES25 Octa - http://www.allegro.pl/item673651239_suport...link_113mm.html

-manetki Alivio - http://www.allegro.pl/item672334690_nowe_m...x8_komplet.html

 

co daje 410zł i masz jeszcze 90zł na złożenie tego do kupy

Napisano

Schwefel, nie wiem jak u Ciebie ale ja mam 2 tryby w tylnej przerzutce. Być może Ty jako moderator masz sprzęt nie z tej ziemi, który trybów nie posiada... Co do współpracy przerzutki tylnej Alivio z kaseta Deore to nie jestem kretynem i wiem, że jedno jest na 8 a drugie na 9 przełożeń. Ale mi chodziło o to, żeby poprostu wyregulować Alivio tak, żeby obsługiwała tryby 1-8 lub 2-9 bez zmiany manetki. Bo zapewne gdybym zmienił manetki na Deore, to przerzutka tylna Alivio bez problemu obsłużyłaby kasetę Deore, gdyby oczywiście tryby w przerzutce nie były za szerokie do węższego łańcucha 8-rzędowego. Poza tym czemu polecasz korbę przeznaczoną do 9 rzędów do reszty na 8? Lepiej brać już wszystko albo Alivio albo Deore. Akurat z tą korba mogą być problemy jeżeli da się z przodu przerzutki niższe od Deore. A co do usunięcia mojego tematu, to podejrzewam że został nie zrozumiany przez kogoś trzymającego władzę. Jakoś nie mogłem znaleźć odpowiedzi na forum na ten problem. Pozdrawiam

Napisano
Schwefel, nie wiem jak u Ciebie ale ja mam 2 tryby w tylnej przerzutce. Być może Ty jako moderator masz sprzęt nie z tej ziemi, który trybów nie posiada... Co do współpracy przerzutki tylnej Alivio z kaseta Deore to nie jestem kretynem i wiem, że jedno jest na 8 a drugie na 9 przełożeń.

Być może mam, być może nie mam ale to ty używasz niezrozumiałych określeń na części przerzutki. A czy ja gdzieś pisałem o kasecie Deore? Nie, polecałem Alivio.

 

Ale mi chodziło o to, żeby poprostu wyregulować Alivio tak, żeby obsługiwała tryby 1-8 lub 2-9 bez zmiany manetki.

Nie da się.

 

Poza tym czemu polecasz korbę przeznaczoną do 9 rzędów do reszty na 8? Lepiej brać już wszystko albo Alivio albo Deore. Akurat z tą korba mogą być problemy jeżeli da się z przodu przerzutki niższe od Deore.

Bo widocznie lepiej orientuję się w tym temacie od ciebie. Korba przez przeznaczona do wszystkich napędów od 7 do 9 biegów i nie widzę sensu brania wszystkiego Alivio, bo Alivio ma tylko 42T.

 

A co do usunięcia mojego tematu, to podejrzewam że został nie zrozumiany przez kogoś trzymającego władzę.
A ja podejrzewam, że regulamin nie został zrozumiany przez ciebie.
Napisano
Ale mi chodziło o to, żeby poprostu wyregulować Alivio tak, żeby obsługiwała tryby 1-8 lub 2-9 bez zmiany manetki.

 

Czyli rozumiem, że przerzutka alivio ma działać z kasetą deore 9-tką i manetkami 8-biegowymi .

 

Manetki ósemki nie będą współpracować z 9-cio rzędowymi kasetami. Więc na nic tu regulacja przerzutki.

 

Manetki siódemki powinny chodzić z kasetami 6,7i 8-mio rzędowymi. Patrz rozstaw trybów w kasecie, 9-cio rzędowa odpada.

 

Manetki ósemki powinny chodzić z kasetami 7 i 8-mio rzędowymi. 9-cio odpada jak napisałem wyżej, a manetki dziewiątki będą współpracować tylko z kasetami 9-cio rzędowymi.

 

Z autopsji sprawdziłem jedno rozwiązanie w drugim rowerze na zimę, gdzie mam z tyłu kasetę Alivio 8, a manetki Altus 7, przerzutkę alivio wyregulowałem tak by działała od 2 do 8 biegu.

 

Bo zapewne gdybym zmienił manetki na Deore, to przerzutka tylna Alivio bez problemu obsłużyłaby kasetę Deore, gdyby oczywiście tryby w przerzutce nie były za szerokie do węższego łańcucha 8-rzędowego.

 

Powiem Tobie szczerzę, że nie porówywałem kółek przerzutki alivio do np LX bo takie porównanie mogę zrobić. Nie mniej nie było by chyba problemu z kupienie kółek od np. LX i zamontowaniu go w Alivio.

Co się tyczy obsługi 9 rzedów przez przerzutkę alivio to nie wiem czy się na tyle wyciągnie i czy faktycznie chodzi tu o kółka trybowe. W katalogu jednym drugim napisane jest, dla 7/8 .

 

Poza tym czemu polecasz korbę przeznaczoną do 9 rzędów do reszty na 8? Lepiej brać już wszystko albo Alivio albo Deore. Akurat z tą korba mogą być problemy jeżeli da się z przodu przerzutki niższe od Deore.

 

To czy będzie mieszanka Alivio/Deore, czy stx/xtr to już zależy moim zdaniem od upodobania.

 

Z korbą rekomendowaną do napędów 9-cio rzędowych, w napędach 8-mio rzędowych moim zdaniem nie powinno być problemu, a druga sprawa znam sporo takich przypadków. ...i jeśli się nie myle w takim przypadku nawet widziałem chyba u kogoś łańcuch rekomendowany do napędów 9cio rzędowych.

 

Akurat z tą korba mogą być problemy jeżeli da się z przodu przerzutki niższe od Deore.

 

 

Akurat mam korbę STXa, a przerzutkę przednią jakiś czas do puki jej nie wymieniłem Alivio i nie znalazłem problemu.

 

Prędzej może obawiałbym się gdyby 3blat miał 48T wówczas przerzutka mogła by np. maksymalnie obsługiwać 44T.

 

Pozdrawiam

 

ps. widzę że mnie wyprzedzono... ;)

Napisano

Rzeczywiście manetki 8 nie będą z 9 śmigać, bo skok inny ;). Co do samej przerzutki 8, to chyba położenia pierwszej i ostatniej zębatki w kasecie 8 i 9 jest takie samo, natomiast różnica jest tylko w odległościach pomiędzy kolejnymi zębatkami? Także wychylenie min i max przerzutki będzie takie samo w 8 i 9?

 

Co do korby fc-m442, to czytałem na innym forum, że 2 osoby mają problemy z Alivio przednią przerzutką i wyregulowanie pod tą korbę. Ja natomiast mam FC-M532 i Alivio bez problemów ją obsługuje. Różnica może wynikać z ukształtowania zębów blatów, albo linii łańcucha (ale raczej w obu przypadkach mówimy o 47,5mm).

Napisano
Także wychylenie min i max przerzutki będzie takie samo w 8 i 9?

 

 

Faktycznie zgadza się, czyli powinna działać bez problemu.

Napisano
Co do korby fc-m442, to czytałem na innym forum, że 2 osoby mają problemy z Alivio przednią przerzutką i wyregulowanie pod tą korbę. Ja natomiast mam FC-M532 i Alivio bez problemów ją obsługuje. Różnica może wynikać z ukształtowania zębów blatów, albo linii łańcucha (ale raczej w obu przypadkach mówimy o 47,5mm).

Nie miałem żadnych problemów z regulacją przerzutki dla korby FC-M442, mimo iż była to przerzutka przeznaczona dla mechanizmów korbowych z 42 zębami na blacie. Nie ma też problemów z łańcuchami na 8 biegów i ogólnie - napędami z 8 trybami z tyłu. W dodatku to korba całkiem trwała, w miarę sztywna i godna polecenie. Do kompletu polecałbym łańcuchy KMC albo z92 dla 8 biegów, albo z9000 dla 9.

Kasety na 8 biegów unikałbym tylko SR Suntour. I Shimano (nawet najtańsza) i Sram PG-830/850 będą wystarczające do jazdy turystycznej.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...