Skocz do zawartości

[Amortyzator przód] Problem z pracą SR Suntoura Durolux, 180 mm skoku


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

Jestem tu nowy, więc WITAM WSZYSTKICH :)

Męczy mnie mankament dotyczący mojego SR Suntoura Durolux, wersja 180 mm skoku. Zmieniałem już olej w tłumiku na 5W (dało bardzo nieznaczną poprawę).

Wyjąłem czarną opaskę z tłumika (podobno podobna do tego ze zwykłego Duro), co dało dużą poprawę pracy. Ale największą poprawę przyniosło jak wstrzyknąłem po 1ml oleju pod uszelki. Dlatego zastanawiam się czy da radę zrobić otwartą kąpiel olejową, bo najwidoczniej (smar Manitou do amorków) aktualne smarowanie daje sbyt duże tarcie.

Co trzeba zrobić z nim, aby zwiększyć jego czułość?

Jeszcze jedna sprawa, ponieważ po wyjęciu opaski praktycznie straciłem regulację tłumienia. Jak temu radzić?

Pozdrower Michał :)

  • Mod Team
Napisano

W uszczelkach są od wewnątrz włożone pierścienie filcopodobne- angielska nazwa Oil Wipers ( na stronie Suntoura są rysunki wnetrza Duroluxa - Exploded View - te pierścienie mają numer 3F ). Nasącz je olejem ( może być 80W-przekładniowy, silnikowy jest za rzadki) na całym obwodzie np. za pomocą strzykawki. One mają za zadanie smarować golenie wewnętrzne i ograniczać tarcie. Nie używaj w tym miejscu smaru stałego, bo nic to nie da.

Zastanawiam się,czy dobrze zrobiłeś rozbierając tłumik- pomijam tutaj fakt ,że Suntour nie zaleca rozbierania tego elementu- problemem może być za rzadki olej i ściągnięcie owej opaski.

Spróbuj założyć opaskę i sprawdź pracę po zabawie ze strzykawką.

Napisano

A ja się zastanawiałem co te filcowe opaski dają xD

A co dawać na ślizgi olej stały Manitou?

Bo prawdę mówiąc ta opaska jest pomiędzy ślizgiem a uszczelkami :) Więc jeżeli wrzucę na górne ślizgi smar i opaskę nasączę olejem to prawdę mówiąc mało to da.

Zastanawiam się cały czas nad tą otwartą kąpielą olejową, czy to opłacalne.

Dlaczego źle zrobiłem rozbierając tłumik? :) Szczerze mówiąc to on jest prosty w budowie jak budowa cepa, więc raczej nie mogłem nic popsuć :)

EDIT: A co masz na myśli, że problemem może być za rzadki olej? Seryjnie był 10W i strasznie mulił. :(

  • Mod Team
Napisano

Wiesz, z Suntourami jest tak,że niestety trzeba eksperymentować. Jeśli dasz smar stały pod opaski ,to najprawdopodobniej i tak zostanie zrzucony na dół- opaski powinny pracować góra-dół ( przynajmniej tak mam w Epiconie ) W kąpiel bym się nie bawił ( chyba ,że masz sprężynę stalową )

Z ciekawości- skąd wiesz,że miałeś w tłumiku 10W? Nie rozbierałem Duroluxa i dlatego pytam?

I jaki olej wlałeś- do amorków?

Napisano

Olej to GRO Fork Fluid 5W, taki zielony :) Ta filcowa opaska ma z 1cm luzu i zapewne pracuje poruszając się góra - dół.

W specyfikacjach Suntour jest podane jaki olej zawiera dany amoryzator, a w innym miejscu są podane objaśnienia oznaczeń oleji. Z tego co wiem to Suntour stosuje tylko 7,5W i 10W.

W takim razie rozpracuje aktualny sma, bo 2 dni temu go czyściłem i smarowałem, więc za jakiś tydzień pobawię się z tą opaską w tłumiku.

Durnykot - jeszcze mam do Ciebie pytanie, bo widzę, że orientujesz się w temacie, ponieważ tłumiki z Duro znane są z tych czarnych opasek oraz jakichś sprężynkach w tłokach. Możesz mi wyjaśnić co da wyjęcie takiej sprężynki? Bo jestem na 90% pewny, że mój tłumik mimo innej budowy też taką posiada.

Durolux posiada tylko jedną sprężynę w lewym tłumiku, a raczej jest to tylko asysta sprężynowa. Można dopatrzeć się na przekrojach i schematach budowy.

Pozdrower :)

 

EDIT: Kiedy pierwszy raz wstrzyknąłem 1cm3 oleju pod każdą uszczelkę zauważyłem bardzo dużą różnicę w pracy. Zastanawiam się co zrobić, aby wszystkie ślizgi były smarowane przez olej.

  • Mod Team
Napisano

Spojrzałem na szybko- ta mała sprężynka to sprężyna odbojowa- jak sam wspomniałeś. Nie wiem,czy jest sens na obecną chwilę bawić się w rozbieranie tłumików.

W kwestii uszczelek- po nasączeniu ich olejem ( zużywam ok. 6-8 ml ) zostawiam amorka na noc,żeby olej dobrze wsiąkł. Ślizgi smarowałem smarem Manitou i olejem - w tym drugim przypadku było lepiej.

BTW- Suntour stosuje 5W i 10W ( głównie do RUXa i Durolux), a dla ciekawości w Epiconach zaleca przekładniowy 80W do smarowania komory powietrznej, chociaż nigdzie o tym nie pisze

Napisano

Do duroluxów tak samo, do tej w lewej ladze. Jest napisane o tym w instrukcji Suntoura, że zaleca się wlanie 5cm3 oleju ok. 80W :)

Ja nie dawałem więcej niż 1ml, teraz dam po 4 na goleń, zostawię na troche czasu i zobaczymy co z tego wyjdzie.

A taką metodę stosujesz codziennie? Co u mnie taki 1ml oleju na jednej goleni starczał na kilka godzin jazdy.

  • Mod Team
Napisano

Pełny serwis robię co 500-700 km. Mam tu na myśli rozebranie amorka, wyczyszczenie wszystkiego, nałożenie nowego smaru , nowy olej do komory powietrznej, nowa dawka oleju na uszczelki. Same uszczelki smaruje co jakieś 200-300 km( w zależności od przejechanych km w terenie)- w tym wypadku zawsze zdejmuję dolne golenie.

Wychodzę po prostu z założenia ,że lepiej częściej niż później żałować.

Oleju do komory daję od 1 do 2 ml więcej niż zalecane

Napisano

A ty na czym jeździsz? Bo nie wiem jak dolać oleju do lewego tłumika.

A powiedz mi jak dajesz olej na uszczelki? Strzykawką i igłą?

EDIT: Ja mojemu przegląd generalny robie co 2miesiące jazdy. Więc średnio 3-4 razy w roku. <_<

  • Mod Team
Napisano

Od ponad roku na Epiconie. Olej na uszczelki dozuję strzykawką 5 ml bez igły. Przypadkiem w lewej goleni nie masz regulacji skoku?

Napisano

No mam.

Na uszczelki lejesz olej? Przecież wtedy nic z tego oleju sie nie dostanie pod nie? <_<

 

 

EDIT: Nasączyłem opaski filcowe olejem 80W do przekładni i dało to trochę odwrotny efekt od zamierzonego, ponieważ raczej stracił na płynności działa, możliwe, że z racji swojej dużej gęstości oleju. Poprzednio pod uszczelki wlewałem 5W.

A jakby spróbować z jakimś olejem silnikowym? Np. 10W/40?

Durnykot, a u Ciebie po posmarowaniu tych opasek filcowych 80W poprawiło pracę?

  • Mod Team
Napisano

W moim przypadku po nasączeniu olejem 80W amortyzator zyskał na czułości i płynności ( miałem wrażenie,że mam za mało powietrza)- podążyłem dalej tym tropem i przy kolejnym serwisie użyłem oleju silnikowego 10W60- czyli o wiele rzadszego- i było gorzej ( olej szybciej spłynął na dół)

Pisząc" uszczelki " miałem na myśli własnie pierścienie filcowe- uszczelki gumowe smaruję olejem przed złożeniem amorka

Ciekawe,że u Ciebie jest wręcz odwrotnie- może miałeś tam jeszcze smar stały? Co oznacza w Twoim przypadku utrata plynności- zacina się, jest mniej czuły?

W teorii powinno być lepiej- zreszta chyba RS stosuje podobne rozwiązanie ( np w Reconie) z ta róznica,że zalecają olej do amortyzatorów o klasie 15W

Napisano

Nie zacina, się stracił płynność skoku. Działa jakby z większym oporem ruchu. Również potrzebuje większej siły, aby zacząć pracować czyli stracił czułość na mniejsze nierówności. A smar, który został na ślizgach jeszcze potrafi z gęstrzym olejem, pogarszać czułość?

  • Mod Team
Napisano

Raczej nie powinno się mieszać smaru stałego z olejem. Wyczyść amor tak dokładnie jak się da ( szczególnie ślizgi i uszczelki) i zacznij od nowa . Jak napisałem wcześniej- po użyciu smaru Manitou na golenie nie odnotowałem poprawy- stosując tylko olej jest naprawdę dobrze.

Napisano

Przy samym smarze chodzi naprawdę topornie ponieważ jest gęsty i to może być przyczyną. Choć, gdy amor postoi na słońcu trochę to pracuje bardzo ładnie. Jak go rozbiorę jeszcze raz, to wtedy zrobi się sam olej i heja :rolleyes:

A masz jeszcze jakieś pomysł na polepszenie pracy? I czemu nie jesteś za kąpielą olejową? Jak dzwoniłem do Suntoura to powiedzieli, że uszczelki są przystosowane do pracy w kąpieli otwartej.

Może ktoś jeszcze ma jakieś sprawdzone pomysły? :>

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Mój kumpel też ma problemy i eksperymentuje z Duroluxem, jego wrażenia sprzed pewnego czasu można przeczytać w komentarzach tu. Z tym, do czego doszedł na dziś dzień, przekazuję jego rady, ocb, to musisz skumać sam, ja w tym widelcu nie siedziałem, raczej nie wytłumaczę :)

 

"napisz, zeby rozebral lewą komorę i żeby wyjął całkiem tłok z komory, żeby też zdjął taką opaskę jak poprzednio i żeby przesmarował wszystko rzadkim olejem, np 5W i złożył bez opaski. I niech wstrzyknie tego oleju 5W jeszcze do takiego srebrego korka który jest na tłoku i się przesuwa (on jest zamknięciem komory) - w uszczelki - strzykawką z igłą. To dużo dało bo tam są największe opory. (...) Bawiłem się z tym olejem w uszczelkach lagów, ale on wtedy strasznie wybija i ten olej zostaje na lagach i syf łapie. Do komory tłumienia powinno się wlać olej 0W (w każdym razie nie więcej niż 2,5W) i wtedy powinien ładnie chodzić - bez opaski oczywiście".

  • 4 tygodnie później...
Napisano

Jakbyś mógł GDYNIABIKER, to napisz wszystko jeszcze raz :) Tylko czytelnie i zrozumiale. Z tego co ja wiem, to ta czarna opaska jest w prawej ladze. (patrząc od strony siodełka- czyli od pozycji siedzącej na rowerze :) )

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...