kloczek Napisano 20 Lutego 2012 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2012 Witam wszystkich. Przygodę z rowerami planuję dopiero zacząć (do tej pory jeździłem rowerem tylko jakieś kilka km dziennie do pracy). Z racji tego zacząłem od zakupienia roweru Po wielu godzinach spędzonych na czytaniu głównie tego forum miałem już nieco klarowną decyzję co kupić. Ostatecznie kupiłem nieco inny sprzęt, używany ale w dobrym stanie i za dobre pieniądze. Stał kilka lat gdzieś w garażu to i nałapał kurzu we wszystkie możliwe otwory. Szczególnie łańcuch drażnił moje zmysły- miał w sobie tyle kurzu że przy pedałowaniu wszystko w nim trzeszczało. Wyginając go na boki trzesk był jeszcze gorszy. Nudząc się w długie i zimowe wieczory wyczyściłem go ale tylko z zewnątrz. Do środka czyli do wszelakich łożysk nie chciałem się dobierać, stwierdziłem, że zawiozę do serwisu i tam zrobią mi to wszystko porządnie. Jak postanowiłem, tak zrobiłem. Gdy zostawiałem rower u majstra zwróciłem uwagę by szczególnie zajął się łańcuchem. Po kilku dniach dostałem info, że sprzęt jest gotowy do odbioru. Szczęśliwy pojechałem do tego serwisu. Zapłaciłem 90zł (w cenie były już uwzględnione błotniki i dzwonek) i zabrałem maszynę do domu. Faktycznie wszystko jakby trochę lżej się kręciło i ciszej...poza tym nieszczęsnym łańcuchem. Fakt- nasmarowali go, bo z zewnątrz ładnie się błyszczał, ale piach w środku pozostał. Pierwsza myśl- od teraz JA będę serwisował własny sprzęt. Kolejne wertowanie postów- tym razem żeby roztrzygnąć dylemat: rozkuć łańcuch i zakuć ponownie czy rozciąć i wstawić spinkę. Ostatecznie wybrałem drugą opcję. No i tym samym po krótkim wstępie przechodzę do rzeczy:) : 1- wstępne płukanie w rękach w ciepłej wodzie z płynem do naczyń (uch ile z tego syfu wypłynęło) 2- zanurzenie w ropie (zastanawiałem się w czym myć: ropa, benzyna ze stacji, czy może benzyna ekstrakcyjna. Gdzieś się dowiedziałem, że obie benzyny strasznie wysuszają, a ropa jest bardziej tłusta. Po co mi to wiedzieć skoro potem i tak zamierzam smarować łańcuch? Ostatecznie wybrałem ropę. Brat mi sugerował, żeby zanurzyć w ropie, a ją podpalić. Wtedy cały brud opada na dno. Fakt że dobrze to działa bo sam to robiłem, ale w częściach od kombajnu gdzie trzeba było oczyścić ze starego i brudnego smaru część, która nie miała tak drobnych zakamarków jak rowerowy łańcuch:) Druga sprawa, że wysoka temperatura mogłaby niekorzystnie wpłynąć na łańcuch. Więc wytelepałem łańcuch ręcznie, ale nie był to szejk. Potem szczoteczką do zębów wyszorowałem już do czysta.) 3- zawiesiłem, żeby resztki ropy ociekły- w przeciwieństwie do benzyny ropa nie paruje tak fajnie i zostaje do samego końca. Zastanawiałem się czy potem umyć go jeszcze raz w płynie do naczyń, żeby usunąć ropę, która rozpuszcza olej, czy lepiej zostawić jak jest. No bo lepiej chyba, żeby były resztki ropy w łańcuchu zamiast wody, która raczej może siać większe spustoszenie co nie? Mogłem umyć w płynie, a potem wyprzeć wodę np WD-40. No ale wtedy zostałyby resztki WD-40, który pewnie też by potem "atakował" olej. Stwierdziłem, że nie będę robił sobie pod górkę i czekałem, aż ropa spłynie z łańcucha. 4- Wycieranie szmatą. Po tych zabiegach już nie czułem żadnego piachu w ogniwach- cel osiągnięty Następny dylemat: czym go teraz smarować? Na forum, aż wrze miedzy zwolennikami mokrego i kleistego oleju a suchego, teflonowego. Czytałem....czytałem i wciąż nie miałem pewności który będzie dla mnie lepszy. Ostatecznie na moją decyzję, wpłyneły słowa jednej osoby która twierdziła, że woli mieć suchy i czysty łańcuch (jak i całą resztę napędu) i częściej go smarować niż mieć cały obklejony gęstym olejem do którego wszystko się klei. Poszedłem tym tropem. Kupiłem FL czerwony teflon plus czy jakoś tak. Był w opcji jeszcze FL Ceramic Wax, ale zrezygnowałem. Na założonym już łańcuchu dawałem po kropelce na każde ogniwo. Następnego dnia wyczyściłem z zewnątrz szmatką. Stał kilka dni i dałem jeszcze jedną warstwę i znowu następnego dnia wytarłem szmatą resztki z zewnątrz łańcucha. Napęd chodzi cicho, ale na postoju do góry kołami. Nie chciało mi się wyjeżdżać nim na ulice zimą. Jeśli macie jakies uwagi odnośnie moich procedur to chętnie wysłucham waszych rad i słów krytyki Pewnie nie jeden z Was myśli sobie: "Wszystko spoko, tylko jakim rowerem, gdzie i w jakich warunkach zamierzasz jeździć?" Odpowiadam: Rower MTB, jazda do pracy (po ulicy, chodniku i przez krawężniki) plus rekreacyjne wycieczki w okolicach Suwalszczyzny, czyli głównie drogi piaskowe. Warunki suche lub wilgotne, ale nie mokre- nie przepadam za deszczem gdy siedzę na rowerze. Sorry, że tak to rozwlekłem i dałem nudny wstęp, ale musiałem komuś się wygadać po rozczarowaniu się moim Suwalskim serwisem:) Pozdrawiam wszystkich! Ps.: Jest tu może ktoś z Suwałk lub okolic? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qdlaty123 Napisano 20 Lutego 2012 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2012 rozkuć łańcuch i zakuć ponownie czy rozciąć i wstawić spinkę Nie kumam co znaczy "rozciąć" po co cokolwiek rozcinać? jeden pin wykuwasz na jednym oczku drugi pin wykuwasz na sąsiednim oczku tego samego zewnętrznego ogniwa - i zakuwasz spinką.....bez cięcia Ropę z uwagi na rozpuszczanie oleju (jak i naftę, jak i WD-40 którego stosowanie w rowerze powinno być karane latami ciężkich robót w kamieniołomie) czyści się i wypłukuje właśnie benzynką ekstrakcyjną....ale to taki krótki "szejk" jak to nazywacie....na zawieszkę żeby ociekło i się wysuszyło i od razu po 5 minutkach smarowanko olejkiem - jak się zostawi to rdzą się zarumieni nawet łańcuch z wyższych grup również pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kloczek Napisano 20 Lutego 2012 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2012 (edytowane) Nie kumam co znaczy "rozciąć" po co cokolwiek rozcinać? jeden pin wykuwasz na jednym oczku drugi pin wykuwasz na sąsiednim oczku tego samego zewnętrznego ogniwa - i zakuwasz spinką.....bez cięcia Z Tym rozkuwaniem chodzi o to, że nie mam tego magicznego rozkuwaczo-skuwacza którym mógłbym piny wycisąć. Miałem jakiś gwóźdź i młotek, ale żeby wybić tymi narzędziami musiałbym podłożyć pod łańcuch coś twardego. Z całym rowerem nie miałem dostepu do tego twardego miejsca, więc najpierw rozciąłem dziada aż się iskry posypały i potem dopiero wybiłem piny. Brutalna metoda, ale jedyna którą mogłem u siebie wykonać w mieszkaniu w bloku:) Co do czyszczenia łańcucha to dzięki za radę, następnym razem zakończę proces benzyną ekstrakcyjną i posmaruję Edytowane 20 Lutego 2012 przez kloczek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dejtrejder Napisano 20 Lutego 2012 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2012 (edytowane) Rozpoczęcie rowerowania od podpalania ropy i rozcinania łańcucha....strach pomyśleć co będziesz wyczyniał z rowerem jak połkniesz prawdziwego bakcyla Nie chcę wiedzieć w jaki sposób będziesz regulował przerzutkę stary Obiecaj, że nie wysadzisz bloku w powietrze Edytowane 20 Lutego 2012 przez dejtrejder Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kloczek Napisano 20 Lutego 2012 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2012 Wziąłem z pracy sprzęt tnący więc nie było problemu. Nawet sąsiedzi nie zdążyli się zorientować co to za hałas powstał. Potem trochę przy wibijaniu pinów też było głośno-ale ciszy nocnej nie było to mogłem:) Z tą płonącą ropą to na poważnie. Kiedyś z ojcem na wsi mielismy problem coś oczyścić (nie pamiętam co, ale jakaś wielka i ciężka część od kombajnu). To się ojciec wnerwij, wrzucił do metalowego wiadra z ropą i podpalił I faktycznie cały brud osiadł na dnie a ropa wypaliła się. Skuteczny sposób ale do rowerów nie polecam:) Mam jeszcze zamiar dobrać się do amorka (w serwisie mnei straszyli, że lepiej tam nie zaglądać bo po złożeniu może byc jeszcze gorzej) ale to już nie temat w tym dziale. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lukas85 Napisano 20 Lutego 2012 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2012 Ja stosuję metodę - butelka po Nestea 1,5 + gorąca woda + proszek do prania. Woda nie może być twarda, bo jak wypłuczemy łańcuch i zostawimy do wyschnięcia to zardzewieje. Szejkujemy, wyciągamy łancuch (butelka po nestea ma szeroką szyjkę, więc łańcuch łatwo wyjąć), szejkujemy jeszcze raz. Potem łańcuch do sucha wycieram szmatą i teoretycznie powinien jeszcze podeschnąć, ale ja zakładam od razu, bo szkoda mi czasu. Oczywiście benzyna ekstrakcyjna też jest dobra, ale ja często czyszczę łańcuch (150-250 km/tydz), szkoda mi kasy. W zimę radzę nakładać naprawdę sporo smaru, nie żałować, może łańcuch będzie łapał syf, ale przynajmniej nie zardzewieje po pierwszej przejażdżce. FL czerwony na zimę się nie nadaje lepiej jakiś Rohloff, albo coś... Jeśli masz fundusze, polecam zacząć kompletować narzędzia i samemu robić serwis. Zwraca się i to dość szybko, poza tym robisz sobie serwis od ręki, a nie czekasz aż fachowcy się tym zajmą. Polecam zacząć od kupienia smarów (do łańcucha, stały do łożysk i jakiś na gwinty), podstawowe klucze - ampulowe, śrubokręty, klucze do konusów, płaskie, do suportu, ciapciak do linek, kombinerki, klucz do kaset + bat (ew. stary łancuch), klucz do pedałów (lub płaska 15 z przedłużką w postaci rury). Kup sobie książkę o serwisowaniu roweru i zacznij od prostych czynności. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kloczek Napisano 20 Lutego 2012 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2012 Taki mam właśnie plan. Zimą nie zamierzam jeździć rowerem, a tylko go teraz przygotowuję na wiosnę. Olej ten który wspomniałem. Mam jeszcze jakiś olej wazelinowy do pancerzy linek (choć naczytałem się wiele i nie każdy radzi smarować pancerze). Do łożysk wstępnie mam wazelinę techniczną, ale trochę brudną bo brałem z wielkiego kubła który stał bez wieczka (z garażu ze wsi). Narzędzie też powoli zbieram- nie wszystko na raz bo zbankrutować można:) A do książki się przymierzam żeby coś kupić i po przeczytaniu mieć trochę większe pojęcie o rowerze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qdlaty123 Napisano 21 Lutego 2012 Udostępnij Napisano 21 Lutego 2012 Finishline stały do łożysk - ca.40zł Finishline zielony (crosscountry na mokre na zimę) 120ml - ca.25-30zł Narzędzia kupować tuż przed planowanym serwisem - wolę te twoje 90zł włożyć na bieżąco w narzędzia niż dawać serwisowi za smarowanie łożysk kulkowych na konusach. Co innego wymiana łożysk maszynowych, ich regulacja (czasem trzeba konkretnych narzędzi do konkretnych kół - np. Mavic - i po sprzedazy kół masz narzędzie które się nie przydaje więcej....nie kupiłem i nie żałuję ) Serwis wyższych amorów FOX w serwisie, swojego RS Lyrik Solo Air pewnie rozgrzebię sam, Marzocchi proste jak budowa cepa....o niższych modelach prawie wszystkich firm nie wspomnę - robi się to przy pomocy zwykłych kluczy (ewentualnie przedłużanych nasadek) i w przypadku RST kluczyka do odkręcania korków za 11-13zł - nie polecam francuza bo się zniszczy korek..... serwis amora nei jest trudny - tylko trzeba z głową rozbierać i z głową skręcić, żeby sobie krzywdy nie zrobić....amora raczej ciężko zepsuć jeżeli się nic na siłę nie rozkręca i nie wybija Skuwacz do łańcucha polecam kupić w jakimś dobrym zestawie "scyzorykowym" klucz wielofunkcyjny ze skuwaczem najlepszym przyjacielem człowieka 35zł za BBB do 110zł za Crank Brothers Ciaptak do linek i pancerzyjak najbardziej....w absolutnej ostateczności bardzo dobrej klasy cęgi i refleks w rękach (nie polecam, bo niszczy się na starcie koniec pancerza) Przelewanie hamulców też się da samemu zrobić...ale tu już trzeba wykazać się inicjatywą własną....nie polecam na nowych hamulcach się uczyć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gumis0303A2 Napisano 21 Lutego 2012 Udostępnij Napisano 21 Lutego 2012 Finishline zielony (crosscountry na mokre na zimę) Po 20 km jazdy w śniegu, błotku pośniegowym wraz z solą nie ma po FL Wet śladu, a łańcuch robi się rudy Polecam na zimę nanieść szmatką olej silnikowy na łańcuch. Robię tak ze zużytym olejem motocyklowym Motulem 300V 10W40 i sprawdza się wyśmienicie w tak trudnych zimowych warunkach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qdlaty123 Napisano 21 Lutego 2012 Udostępnij Napisano 21 Lutego 2012 Polecam na zimę nanieść szmatką olej silnikowy na łańcuch. Robię tak ze zużytym olejem motocyklowym Motulem 300V 10W40 i sprawdza się wyśmienicie w tak trudnych zimowych warunkach Nie, dziękuję Są lepsze specyfiki może się sprawdza....ale pozostanę przy sprawdzonych rozwiązaniach KryTech i cała masa inych.....a po błocie pośniegowym to łańcuch polecam oczyścić i zakonserwować....na sól nie ma rady....syf i tyle... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
7day Napisano 24 Lutego 2012 Udostępnij Napisano 24 Lutego 2012 Witam. 3 tygodnie temu dokładnie wyczyściłem łańcuch, i posmarowałem go Shimano Wet Lube. Czy po tak długim czasie mam przetrzeć łańcuch czy może zostać tak jak jest, nie będzie chlapać ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qdlaty123 Napisano 24 Lutego 2012 Udostępnij Napisano 24 Lutego 2012 Czy będzie chlapać zależy od tego ile nalałeś tego WET LUBE A bardzie na poważnie...jest chlapa...w zasadzie pwoiedziałbym że teraz to małe znaczenie ma i tak jak przyjedziesz do domu to rower się zmoczy na podłogę.... Jeżeli chcesz żeby było książkowo.....to nawet po tym tygodniu możesz przetrzeć "do sucha" - tu upływ czasu nie ma znaczenia, tyle że jak napisałem, w taką mokrą pogodę to raczej nicnie zmieni łańcuch za chwilę masz mokry od błota i chlapy....a do tego co się bedzie miało przykleić to się i tak przyklei - powiedziałbym że nawet lepiej teraz z nadmiarem jeździć...nic się nie stanie...ale po zjeździe do domu warto jakąś szmatką przynajmniej łańcuch przetrzeć i kolejną naoliwioną szmatką zakonserwować.....i generalnie po zimie pełna kąpiel łańcucha Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lyndowss Napisano 24 Lutego 2012 Udostępnij Napisano 24 Lutego 2012 Witam. 3 tygodnie temu dokładnie wyczyściłem łańcuch, i posmarowałem go Shimano Wet Lube. Czy po tak długim czasie mam przetrzeć łańcuch czy może zostać tak jak jest, nie będzie chlapać ? To nie motor, że będzie chlapać smarem. W trudnych okresach jak wiosna, a szczególnie jesień i zima nie radziłbym zabierać nadmiaru smaru. Napęd i tak od razu łapie syf a większa ilość smaru bardziej chroni napęd i na dłuższy czas starczy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
7day Napisano 25 Lutego 2012 Udostępnij Napisano 25 Lutego 2012 OK. Dzięki za porady. Także zostawię ten smar jak jest. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
elton29 Napisano 28 Lutego 2012 Udostępnij Napisano 28 Lutego 2012 Ja tam zawsze przecieram łańcuch po nasmarowaniu szmatką, przestroga dla wszystkich nie wtajemniczonych NIE CZYŚĆIE kasety benzyną ekstrakcyjną bo roz;uszcza plastiowe pierścienie między koronkami co prowadzi do zgrzytania w czasie jazdy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Crazyk Napisano 28 Lutego 2012 Udostępnij Napisano 28 Lutego 2012 Jakie plastikowe pierścienie?O.o Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Niedzwiedz1 Napisano 28 Lutego 2012 Udostępnij Napisano 28 Lutego 2012 A takie: http://www.cyklotur.com/x_C_Sz2__T_podkladka-dystansowa-y35764251-SHIMANO.html?PT=53019059&PZTA=8&HNT=T&PD=53010543&WSZDZ=T W deorce między prawie wszystkimi koronkami, w slx między tymi nie na pająku. Poza dwoma najmniejszymi, które ten dystans mają w sobie, metalowy. Ale czy rzeczywiście benzyna ekstrakcyjna może to rozpuścić? Ile ta kaseta w niej leżała? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość voytec Napisano 28 Lutego 2012 Udostępnij Napisano 28 Lutego 2012 Polecam mieszankę benzyny+olej silnikowy Bo sama benzyna zbyt mocno wysusza łańcuch Wysusza to złe słowo. Benzyna odtłuszcza łańcuch. A jeśli przed szejkowaniem leżał on w niej jakieś więcej niż 10 minut to rozpuści i wymyje olej ze środka ogniw a zanim wniknie tam nowy to trochę zejdzie (przejażdżka po browar tego nie uczyni). Do tego czasu łańcuch pracuje niemal na sucho a jak się jeszcze zmoczy w kałuży to rdzewieje od środka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
astronom48 Napisano 2 Marca 2012 Udostępnij Napisano 2 Marca 2012 Witam. A czy można jakoś wyczyścić łańcuch nie zdejmując go z zębatek? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
premier2 Napisano 2 Marca 2012 Udostępnij Napisano 2 Marca 2012 Można [łańcuch] maszynka do czyszcenia Przyrząd do czyszczenia łańucha Barbieri Chain Cleaner [maszynka i odtłuszczacz] Finish Line Chain Cleaner & Finish Line EcoTech 2 lub szmatką i szczoteczką Finish Line Grunge Brush Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mklos1 Napisano 2 Marca 2012 Udostępnij Napisano 2 Marca 2012 (edytowane) Ale czy rzeczywiście benzyna ekstrakcyjna może to rozpuścić? Ile ta kaseta w niej leżała? Wątpię, żeby producent świadomie użył tworzywa, które jest nieoporne węglowodory... Przecież element ma kontakt ze smarem ze swej natury. Ja bym raczej powiedział, że benzyna jest raczej bezpieczna. Dźwięk może wynikać z tego, że benzyna właśnie wypłukała co nie co brudu/smaru lub dostała się tam, gdzie nie powinna. Można przemywać kasetę szmatką lub szczotką, delikatnie zwilżoną benzyną. Ale to działa tylko na lekkie zabrudzenia. Jeżeli kaseta wymaga konkretniejszej ilości - tylko demontaż. Nitro - tutaj mogą być ewentualne problemy. Kiedyś nieopatrznie wlałem resztki z czyszczenia do przypadkowej butelki z tworzywa sztucznego - no i było po butelce. Edytowane 2 Marca 2012 przez mklos1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dovectra Napisano 2 Marca 2012 Udostępnij Napisano 2 Marca 2012 Nitro - tutaj mogą być ewentualne problemy. Kiedyś nieopatrznie wlałem resztki z czyszczenia do przypadkowej butelki z tworzywa sztucznego - no i było po butelce. he he aceton.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lyndowss Napisano 2 Marca 2012 Udostępnij Napisano 2 Marca 2012 Witam. A czy można jakoś wyczyścić łańcuch nie zdejmując go z zębatek? Tak jak napisał Ci premier2. Po mojemu najbardziej rozsądna jest ta szczoteczka Grunge Brush jeżeli koniecznie nie chcesz zdejmować łańcucha. Spinka 4zł od KMC i spokój, a czyszczenie na pewno łatwiejsze i dokładniejsze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mklos1 Napisano 3 Marca 2012 Udostępnij Napisano 3 Marca 2012 aceton Toluen/ksylen jest bardziej agresywny w stosunku do tworzyw sztucznych niż aceton. Lubi także gumę... Rozpuszczalnik typu "nitro" nie jest objęty żadną normalizacją, zatem producenci mogą stosować różne składniki i wciąż to będzie "nitro". Na przykład w składzie pierwszego lepszego rozpuszczalnika napotkanego w googlach nie było acetonu. W ogólności nitro działa jako rozpuszczalnik całkiem nieźle (choć z doświadczenia wiem, że nie na wszystkie smary tak dobrze jak na zwykły olej/smar do łożysk), ale można się zdziwić kupując rozpuszczalnik innego producenta niż do tej pory używaliśmy... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mbut Napisano 3 Marca 2012 Udostępnij Napisano 3 Marca 2012 Benzyna ekstrakcyjna, wstrząśnięta nie mieszana RAZ! bebzyna ekstrakcyjna Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.