Skocz do zawartości

[łańcuch] UG51


Alex1680

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich miłośników dwóch kółek.

 

Potrzebuję porady w sprawie łańcucha. Sprawa wygląda następująco:

Od wiosny tego roku ujeżdżam Unibike CrossFire.

Przejechałam niewiele ponad 700km, 50% las 50% asfalt, jednak każdorazowo jak wracam do domu wybieram dość stromy podjazd (dość spora górka, która zima służy do zjazdów na sankach itp) o nachyleniu około 20%(250m), pokonuje je na stojąco na najmniejszej koronce z przodu oraz drugiej z tylu. Podjazd jest szutrowy i muszę dość mocno ciągnąc za kierownicę, aby uniknąć uślizgiwania się tylnego koła. Dodatkowo jestem dość sporych gabarytów 192cm/104kg.

Po ostatnim czyszczeniu i smarowaniu napędu (smaruje FL CC co 200km) i przejażdżce następnego dnia zauważyłem, że pod pedałami czuje jakieś niepokojące chrobotanie, jakby delikatne uskakiwanie, nie jest to jednak przeskakiwanie łańcucha na zębatce, tylko delikatne nierówności/zakłócenia w pracy, które ustąpiły po kilku km.

Pomierzyłem łańcuch i na 15 dwu-ogniwach wychodzi mi 39.5cm co by wskazywało na 3,6% wyciągniecie łańcucha, zmierzenie jednego dwuogniwa (od środka sworzni daje) wynik ponad 2,6cm, z tego co wyczytałem wymienia się przy wyciągnięciu 1%. Dziwi mnie trochę mały przebieg jaki dotąd osiągnąłem, jednak wciąganie pod górkę ponad 100kg wiąże się z przenoszeniem przez łańcuch znacznych obciążeń.

Prośba o porade jaki łańcuch tu zastosowac?

Kaseta to SHIMANO ALTUS HG30 / 11-28T, zastanawiam sie nad HG albo IG, na forum znalazłem topic w którym sugeruje się IG lub HG, wiem, że litery oznaczają system jednak nie wiem co oznaczają numery np. HG50 czy IG70 i który łańcuch będzie odpowiedni?

Proszę bardziej doświadczonych kolegów o poradę.

 

Pozdrawiam

--

Alex

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

3.6% to sporo sie naciągną. Proponował bym go zmierzyć z nowym o takiej samej liczbie ogniw zeby mieć szerszy wglad na jego stan. Jaki łańcuch no w sumie im wyzszy model tym lepiej.

 

W oznaczeniach np. HG - 50 cyfra oznacza ze tak powiem wlase łańcucha coś jak by np. napisy LX czy XT na przerzutkach czy innych komponentach. Kaseta hg-30 to jest chyba najnizsza i wsumie jak sie skonczy to polecił bym kupić np. hg-50.

 

Łańcuch im wyzszej klasy tym wiecej wytrzyma a dodatkowo dobrze traktowany przedłuzy zycie napedu.

 

Ja na swoim nowym łańcuchu na 5 takich ogniawach jak piszesz mam 107mm czyli na 15 wyuchodzi 321mm czyli albo coś zle pomierzyłeś albo na tej długości masz o 7cm dłuzszy łańcuch co jak sie pomnozy przez pełna liczbe ogniw to da chyba nie osiągalny wynik.

 

Moj stary łancuch co ma luzy takie ze strach myśleć wedłog twoich wyliczeń ma 369mm a ma on grubo ponad 4kkm.

 

sprawdź dokłanie jeszcze raz i moze opisz dokładnie pomiar, np piszać ile mierzyłeś sworzni. Bo cos na za duzo chyba ale moge sie mylic

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po 700km to żaden łańcuch nie jest jeszcze właściwie dotarty.

:]

 

 

sprawdź dokłanie jeszcze raz i moze opisz dokładnie pomiar

 

Napisałem wyraźnie, że mierzyłem dwu-ogniwa, jedno ogniwo miedzy sworzniami powinno miec 1,27cm dwa ogniwa jeden cal, czyli 2,54cm.

U mnie pomiary dały następujące rezultaty (mierzone co drugi sworzeń) 39.5/15=2,6(3) czyli jedno ogniwo (miedzy sworzniami) 1,31(6)cm.

Mimo tego, ze kaseta z niższej półki, to nie chciałbym jej zajechać przeciągniętym łańcuchem, który jak widzę kosztuje niecałe 20zł.

 

Wracając do istoty sprawy, generalnie skłaniam się ku HG50, jednak zastanawiam się również nad KMC, jednak tutaj nie mam pojęcia jaki model będzie mocny, czy nawet mocniejszy od SH HG50.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze primo: Altus duże przebiegi wytrzymuje, kupno Alivio dla posiadania troche lepszego sprzętu jest nie opłacalne przynajmniej wg. mnie.

Po drugie primo: najlepiej jakby napęd był homologiczny, a skoro masz HG-30 proponowałbym łańcuch HG-50 bo łańcucha shimanowskiego HG-30 nie spotkałem.

Po trzecie primo: może sie okazać, że i tak będziesz musiał wymienić kasete bo sie nowy łańcuch nie przyjmie na starej.

Po czwarte primo: unikaj przełożeń krańcowych to łańcuch sie nie naciągnie tak szybko. Lepiej jechać na 2x4 niż na 1x8 :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Jak ja się cieszę, że nie mam żadnych urządzeń do pomiaru długośći łańcucha i nie muszę się takimi pierdołami przejmować :) Moja rada - kup drugi podobny łańcuch i jeździj na dwóch na zmianę. Przedłużysz życie napędu. Sam od jakiegoś czasu tak robię co kilkaset km zmieniając łańcuch na krótszy. A długość sprawdzam wieszając oba na gwoździu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...