Skocz do zawartości

[Piasta] Alfine SG-S500


jjzz12

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Dla niewtajemniczonych: piasta Alfine to 8-biegowa piasta (trochę ulepszony Nexus 8, inne łożyska, lepsze uszczelnienie, możliwość montażu tarczy CenterLock). Alfine używam niecały rok, zrobiłem ok. 2000 km, zamontowana jest w trekkingu. U mnie sterowana jest manetką Alfine rapidfire, która działa odwrotnie niż zwykle, poza tym w obie strony można zmieniać po jednym biegu. Jak ktoś lubi gripy, to można zastosować te od Nexusa.

Zacznę od plusów:

- piasta jest niemal bezgłośna, zmiana biegów słyszalna tylko pod większym obciążeniem. Co prawda na biegach 1-4 słychać minimalne terkotanie (Alfine jest piastą 4-biegową z dołożonym reduktorem, którego załączenie "tworzy" właśnie cztery niższe biegi), ale jest ono prawie niesłyszalne

- regulacja trwa poniżej minuty (bez żadnej przesady), trzeba kręcić baryłką przy manetce, aż dwie żółte kreski na piaście się zbiegną (wcześniej wybrać na manetce czwarty bieg)

- żadne warunki atmosferyczne nie wpływają na zmianę biegów, owszem, jak jest mróz, to pierwsze dwa kilometry czuć lekki opór, ale potem ustępuje bez śladu

- możliwość zmiany biegu na postoju (w mieście bezcenna)

No i minusy:

- zakres przełożeń to wg Shimano 307%, w porównaniu z 3x9, gdzie jest ponad 500% może się wydawać mało, ale ja, korzystając z korby 38 i zębatki 20 nie narzekam

- waga, o ile dobrze pamiętam, to sama piasta waży ok 1,5 kg, z jednej strony dużo, z drugiej w moim rowerze piasta zastąpiła przerzutkę tylną, kasetę, przerzutkę przednią i jej manetkę, a korbę 3-rzędową zastąpiła jednorzędowa, więc ta różnica mocno się kurczy

- cena, ja trafiłem Alfinę za 514 PLN w zeszłym roku, obecnie chyba przez kursy walut kosztuje 700-800 PLN, za tyle bym jej nie kupił

- linka musi być prowadzona w pancerzu od manetki do piasty

- nie ma możliwości zastosowania zacisku. Ze względu na to, że oś bierze udział w napędzaniu roweru, mysi być mocno przykręcona z zastosowaniem specjalnych podkładek. Jest też utrudniona ewentualna wymiana dętki lub opony, oprócz odkręcania śrub należałoby odpiąć linkę, co przynajmniej pierwszym razem jest dość trudne

- problem z dostaniem szprych odpowiedniej długości do zaplotu na trzy krzyże (ja w końcu odpuściłem i zaplotłem na cztery krzyże)

 

Podsumowując jestem bardzo zadowolony, zobaczymy jeszcze jak z trwałością, póki co nie ma żadnych oznak zużycia. Z tego co widzę na zachodzie coraz więcej ludzi stosuje te piasty w rowerach crossowych, zjazdowych i górskich, nie widziałem zbyt wiele negatywnych opinii.

 

Podzielę się jeszcze informacjami, które posiadam na temat reszty komponentów Alfine:

- hamulce w tej grupie to tarczowe hydrauliczne Deore LX z innym logiem i okładzinami żywicznymi, klamki też o ile dobrze pamiętam są takie jak LX, z tym, że mają długie dźwignie

- korby są zdaje się cztery, 39 lub 45 zębów, mocowanie Octalink lub ze zintegrowaną osią

- manetki to rapidfire, jest również przednia (mimo, że korby Alfine są tylko jednorzędowe) 2-biegowa , w stanach widziałem chyba też 3-biegową, ale głowy nie dam

- zębatki są dwie, 18 i 20 zębów, można podobno zastosować te z Nexusa (zakres 18-22 zęby, co 1), ale jak kupiłem zamiennik, który pasuje do Nexusa, to był ciut za gruby. Zębatki Alfine mają osłonę, która chroni przed ucieczką łańcucha

- piasta przednia z dynamem i mocowaniem tarczy Centerlock

- napinacz łańcucha (konieczny, jeśli mocowanie koła jest pionowe)

 

Obecnie sprzedają nową wersję tej piasty - SG-S501, ale nie mam bladego pojęcia czym się różni (w danych technicznych nic nowego nie znalazłem).

 

To chyba wszystko.

 

 

 

Jeśli ktoś ma jakieś pytania odnośnie montażu lub inne, walić śmiało. Jeśli ktoś mieszka niedaleko Warszawy i chciałby zbadać sprzęt własnonożnie, to zapraszam.

Edytowane przez Schwefel
regulamin pkt.2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piasta jest dostępna w wersjach 32 i 36 otworów.

 

Jeśli chodzi o napinacz łańcucha, to jest konieczny tylko wtedy, kiedy koło da się zamontować w jednym położeniu. Tak jest w większości, jeśli nie wszystkich, ramach MTB. Wtedy koło wkładane jest od dołu roweru i nie masz możliwości napięcia łańcucha przy montażu koła. Jeśli masz mocowanie takie jak na przykład w starych Rometach, czyli podłużny otwór (czy raczej wycięcie) pod niewielkim kątem od poziomu, w który wchodzi oś piasty, to możesz przy przykręcaniu koła odsunąć je do tyłu i tym samym napiąć łańcuch, wtedy napinacz jest zbędny.

 

Jeśli dobrze Cię rozumiem, to masz wymienne mocowanie do przerzutki i pytasz, czy bez tego haka da się zamontować piastę. Myślę, że tak, z tym, że jeśli masz hak montowany od wewnątrz, to koniecznie trzeba go zastąpić podkładką, albo lepiej (tak bym zrobił w swoim rowerze) odrysować na haku obrys ramy i dociąć go tak, żeby nie wystawał. Sprawa jest o tyle skomplikowana, że w każdym z trzech rowerów, które mam, hak jest mocowany inaczej (w dwóch od zewnątrz, w jednym od wewnątrz, w dwóch hak obejmuje wycięcie na oś tak jak rama, w jednym tylko z jednej strony). Jeśli źle Cię zrozumiałem, to wrzuć zdjęcie.

 

Jeszcze jedna uwaga: jeśli chcesz wymienić tylko i wyłącznie piastę, to to nie zadziała, bo:

- trzeba wymienić manetkę (inny skok linki)

- trzeba zrobić prowadzenie linki w pancerzu na całej długości (pancerz i linka jest w komplecie z manetką). Nie znalazłem nikogo, kto próbowałby prowadzenia linki "po ramie" z Nexusem albo Alfine, możesz być tym pierwszym:)

- zwróć uwagę, że kupując piastę musisz do niej dokupić "Koponenty", jak to nazwał producent, kosztuje to o ile dobrze pamiętam 20-30 PLN, zawiera klika niezbędnych elementów (które moim zdaniem powinny być w komplecie z piastą) i podkładki o których pisałem wcześniej (zapobiegające obrotowi osi piasty), które musisz dobrać w zależności od kąta pod jakim wkładasz koło przy montażu

- zębatkę też musisz kupić osobno, jak wcześniej pisałem, są dwie, 18 i 20 zębów, jeśli chcesz 18, to mogę Ci dać, koszt nowej to ok. 20 PLN

- musisz kupić szprychy, które będą dość krótkie, ja miałem bardzo duży problem (tym bardziej, że mam dość "wysokie" obręcze), skończyło się na tym, że zaplotłem koło na cztery krzyże ze szprychami tej samej długości z obu stron, co spowodowało, że mimo najszczerszych chęci nie udało mi się koła ustawić w osi roweru (obsuwka o jakieś 5 mm)

 

 

Jeśli masz w planach hamulec tarczowy, to jest jeszcze jedna sprawa, mocowanie Centerlock, do którego tarczę kupowałem czterokrotnie (różne Shimano) i każda jedna była krzywa (na tyle, że hamulca nie dało się ustawić tak, żeby hamował ale też nie ocierał w stanie spoczynku), może to tylko pech, ale wystarczyło, żebym odpuścił, kupiłem dobre V-ki i jestem zadowolony. Inne wyjście to adapter do tarcz przykręcanych na śruby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

fajnie, tylko gdzie kupić piaste w wresji32 otw.?

no napinacz bedzie konieczny- wydaje mi sie ze mozna go zamontować w miejsce przerzutki, na owym haku, ktorego chyba nie bedzie trzeba wtedy obicnać. Teraz mam inny problem - mianowicie czy taka piasta może współpracować z klasyczną 3-rzedową kasetą przednią? mam pewne wątpliwości bo zdaje mi sie że na dłuższą mete to na skrajnych zebatkach łancuch bedzie pracował pod zbyt dużym kątem. (mam racje?) Może jest na to jakiś sposób?. Co do zestawu to na allegro widziałem że sprzdają komplety po ok 500zł.- troche drogo ale ... coś za cos.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wersja z 32 otworami jest np. tu http://www.cyklotur.pl/x_C_I__T_SHIMANO+PI...01__PZTA_2.html.

Napinacz Alfine oczywiście montuje się w miejsce przerzutki tylnej.

Co do korby trzyrzędowej, to nie rozumiem Twoich obaw, łańcuch będzie pracował w lepszych warunkach niż w układzie 3x8 czy 3x9. Zastanowiłbym się natomiast nad tym, czy jest sens montować korbę trzyrzędową, ja mam jedną tarczę i starcza mi w lekki teren (w mojej okolicy nie ma górki na którą zabrakłoby mi przełożenia) i na asfalt (prędkości do 35 km/h ze sporym zapasem). Ja zrobiłem tak: zostawiłem starą korbę (48/38/28) i po przetestowaniu wszystkich trzech tarcz wybrałem 38, jeździłem jakiś czas, stwierdziłem, że brakuje mi trochę niższych biegów, więc zmieniłem zębatkę tylną z 18 na 20 zębów i jest gitara.

Weź pod uwagę jeszcze jedno: najniższe przełożenie korba/piasta zalecane przez Shimano to okolice 2:1, czyli moje 38/20 prawie się kwalifikuje, ale tarcza 22-24 zęby byłaby chyba zbyt brutalna, zależy to oczywiście od Twojej wagi i siły i od zapasu z jakim to policzyli.

 

Jaki zestaw można kupić na Allegro za 500 PLN? Jeśli zawiera nową piastę, to warto się zainteresować. Jedyne co znalazłem to używany zestaw (piasta, manetki i coś tam jeszcze), ale za 729 PLN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najłatwiej sprawdzić na shimano.com, z tego co tam widać, to są. O ile dobrze pamiętam, to parę miesięcy temu na Allegro można było kupić komplet kół na Nexusie z 32 szprychami (28 cali) za około 300 PLN. Polecam też zapytać sprzedawców na Allegro czy mają taką wersję, ewentualnie skontaktować się z rp-pawlak (ale po ostatnich podwyżkach te piasty są w cenie ponad 500 PLN - informacja nie potwierdzona, widziałem po tyle w kilku sklepach).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 lata później...

Misiaki, kolejny rok z Alświnią minął, dwa miesiące temu zmieniłem ją na 11-biegową, więc chciałbym podsumować cały okres użytkowania ósemki (ok. dwa lata, rower trekkingowy, codzienne dojazdy do pracy łącznie z zimą, ok. 8 km w obie strony, przy temperaturach pow. 10 st.C. trasy 20-60 km co najmniej 2 razy w tygodniu, w sumie parę tysięcy km się nazbierało). Piasty używałem z korbą 38T i zębatką 20T, czyli minimalnie poniżej zaleceń Sh (2:1):

- plus: bezobsługowa, szczególnie jeśli macie możliwość pozbycia się napinacza. Co ok. 2000 km smarowanie (bardziej z powodu manii dbania o sprzęt niż faktycznej potrzeby), nie robiłem tego wg. instrukcji Shimano, która sugeruje maczanie całej piasty w ich drogim oleju, tylko rozbierałem. Przysięgam, że linkę regulowałem tylko raz!

- plus: cicha praca

- plus: zakres przełożeń wystarczający w lekkim terenie i w trasie do 35 km/h

- minus: przy obciążeniu zdarzają się poślizgi przy zmianie z 4 na 5 bieg

- minus: duży "odstęp" między 5 i 6 biegiem (w związku z konstrukcją piasty - 2x4 - taki sam odstęp jest między 1 a 2 biegiem, ale tam mi nie przeszkadzał)

Podsumowując: nie żałuję, świnia przekonała mnie do koncepcji wielobiegowych piast. Niestety póki co zmiana na jedenastkę jest jednym wielkim zawodem. Ósemkę zamontowałem w rowerze żony i jakbym umiał to bym pisał wiersze na temat komfortu jazdy tym rowerem. Jestem prawie pewien, że przy świni 11 Sh popełniło dwa błędy konstrukcyjne (jeden w manetce, jeden w piaście), ale jestem w trakcie rozwiązywania tych problemów, jak zbiorę trochę doświadczeń to napiszę o tym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Witam. W moim alfine 8 po pierwszych oznakach gorszego funkcjonowania (np. potrafił mi przeskoczyć podczas pedałowania na lżejszych przełożeniach) przesmarowałem go na rzadko, olejem przekładniowym typu dexron 3. Chodzi jak złoto. Olej wymieniam jakoś co 1,5-2 tys. Teraz po przejechaniu ok. 9-10 tys. wymieniłem łańcuch no i jak się okazało dzień później musiałem wymienić również koronkę z oczywistych przyczyn. Zabiegi są jak najbardziej do zrobienia we własnym zakresie. Aha, rowerem jeżdżę codziennie, nawet w największym syfie solno-błotno-śniegowym zimą. I generalnie jestem z piasty megazadowolony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, bardzo bylem ciekaw tych piast, serwisowałem kiedys fajny rower, na 28 kołach 35c detonatory (slicki) i 8 biegowy alfine, ciekawa konstrukcja, napinanie łancucha było rozwiązane w ciekawy sposob - suport umieszczony w mimośrodowej tulei, ktorą obracalo sie w duzej mufie ramy.

 

chodziło to fajnie, i "odmieszczuchowalo" rower za sprawą manetek rapid fire, chodzilo zdaje sie calkiem fajnie..

 

 

ale nie mialem dokonca informacji jak to jest ze zmianą biegów pod obciązeniem - w starych trzybiegówkach, jak sturmey-archer, stare sachsy, stare torpeda - nie bardzo było to mozliwe - trzymało bieg aż do odpuszczenia nacisku...

 

jak to wygląda w alfine, bo wiem ze w nexusie 8 - mozna bylo nie przestawac pedałować, i zmieniało, ale nie bylem pewny czy to jest zdrowe dla piasty?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
jak to wygląda w alfine, bo wiem ze w nexusie 8 - mozna bylo nie przestawac pedałować, i zmieniało, ale nie bylem pewny czy to jest zdrowe dla piasty?

 

już pewnie wiesz jak jest ale dla innych podpowiedź:

alfine można zmieniać biegi podczas postoju, po takim przełączeniu ruszasz już z ustawionego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

panowie a czy wiecie moze skąd mozna kupic koło przednie z dynamem w piaście i mocowaniem pod hamulce tarczowe? Jeszcze jedna ważna rzecz. To koło miało by mieć 26' a nie 28'. Raz w sklepie rowerowym widziałem rower z takim czymś. Ogólnie też był na dobrym osprzęcie lecz niestety wtedy nie miałem pieniedzy by go kupic. Rower wyglądał świetnie. Bylo to tak jak by połaczenie Trekka i MTB.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...