Skocz do zawartości

[rama XC do ścigania]przemyślenia, kompendium


Fifi

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

sezon już w trakcie, na pewno wiele osób stoi przed dylematem jaką wybrać ramę do ścigania na XC/maratony na polskie warunki. W dzisiejszych czasach wybór ram jest ogromny, trudno wszystko ogarnąć. W tym temacie nie będę podał nazw konkretnych ram, cen, tylko postanowiłem zebrać do kupy wszystkie podstawowe informacje o ramie do ścigania.

 

Rama:

materiał

aluminium – w dzisiejszych czasach najpopularniejszy materiał do produkcji ram. Wynika dostępności i niskiej ceny.

- waga sztywnej, aluminiowej ramy powinna wynosić ok. 1500g, oczywiście są lżejsze i cięższe, jednak ta waga to optimum. Najczęściej używane stopy: 6061, 7005, 7075

karbon – materiał stosowany do produkcji droższych ram, jest lżejszy, lepiej tłumi drgania od ramy aluminiowej i jest przy tym sztywniejszy.

- waga w tym przypadku jest bardzo różna, średnio waha się od 900 do 1500g, według mnie optimum przy zachowaniu sztywności to ok. 1100g.

tytan – dla fetyszystów, w naszym pięknym kraju rzadko spotykany ze względu na cenę, co innego na Zachodzie. Nie jest tak sztywny jak alu czy karbon, ale taka rama wytrzyma całe pokolenia, do tego świetnie tłumi drgania. Waga ram z tego materiału na poziomie lekkich ram aluminiowych.

stal – w dzisiejszych czasach także dla fetyszystów, jest najcięższy z podanych wyżej materiałów, niestety wyparło ją aluminium. Poza tym, to świetnie tłumi drgania i w razie pęknięcia jest łatwy w naprawie (chociaż nie zawsze, patrz przykład ramy na Reynolsie 953)

rura podsiodłowa

- obecnie standard mocowania przednich przerzutek to 31,8mm i 34,9mm, 28,6mm przeszło już do lamusa.

- standardowe średnice sztyc to 27.2mm, 30,9mm oraz 31,6mm. Ten ostatni wymiar zrobił się ostatnio najpopularniejszy i najłatwiej taką sztycę dostać.

- dobrzy, gdyby wycięcie na zacisk podsiodłowy było z przodu, dzięki temu nie wpada do ramy tyle syfu, co może powodować dźwięki w tych okolicach oraz parę gramów więcej. ^_^

bidony

- rama do ścigania powinna mieć dwa mocowania na bidony, jeden z przodu rury podsiodłowej, a drugi na górze dolnej rury. W niektórych modelach ram, zwłaszcza przy małych rozmiarach, nie można zamocować dwóch koszyków na bidon, dlatego na to też radziłbym zwrócić uwagę.

- radziłbym także zwrócić uwagę na to, by mocowanie na na rurze podsiodłowej pozwoliło na zamocowanie przedniej przerzutki typu Down Swing, bo czasami można zastosować tylko przednią przerzutkę typu Top Swing.

prowadzenie linek

- w polskich warunkach, najlepsze jest prowadzenie linek w pancerzach po całej długości w pancerzach, tzw. układ zamknięty, dzięki temu taki układ będzie działał dłużej i precyzyjniej.

- linka przedniej przerzutki powinna być na tzw. górny ciąg, tzn. że linka idzie górną rurą, a następnie podsiodłówką, takie coś pozwala na precyzyjniejsze i dłuższe działanie.

tylny trójkąt

- na pewno musi być mocowanie na hamulec tarczowy

- hamulce typu v-brake to już powoli przeszłość, także coraz mniej firm je dołącza do ram.

- musi być rozstaw 135mm, ale to oczywista oczywistość

- oraz wymienny hak przerzutki

- fajnie by mieć tylne widełki typu S, dzięki temu zwiększa się sztywność i lans. ^_^

- obecnie najpopularniejszym mocowaniem koła jest QR 9mm, ale jest też sporo innych.

- powinny pomieścić oponę do 2.2

- w przypadku ramy z karbonu, fajnie jakby pojawiły się wzmocnienia, żeby nie niszczyć ramy od łańcucha

lakier

- najlepsza byłaby anoda, bo taka rama jest lżejsza o około 100g i mniej się rysuje, ale to oczywiście względy wizualnie, poza tym mało firm ma w swoich kolekcjach ramy tego typu.

- lakier oczywiście im wytrzymalszy tym lepszy, jednak nie można tego sprawdzić przy zakupie nówki, pozostaje pobuszowanie w sieci i pytania do użytkowników danej ramy.

- kolorów jest pełno, do wyboru do koloru, ale ja polecam standardowe kolory, tzn. czerń, srebrny, biały (chociaż tutaj widać cały syf), no i czerwony, bo jest najszybszy. :D Żółci z autopsji nie polecam, w lecie lgnie robactwo, chociaż to może dlatego, że bym makrokesz. :P

- ramy malowane proszkowo są bardziej odporne na rysowanie, jednak nie pozwala to na skomplikowane malowanie.

geometria

- fajnie gdyby producent produkował daną ramę co jeden rozmiar, wtedy jest możliwość doboru idealnej geometrii

- to chyba najważniejsza rzecz w wyborze ramy, oczywiście ze względu na różnice w budowie ciała dla każdego co innego.

- do ścigania lepsza jest wyciągnięta pozycja tzn. że rower powinien mieć długą górną rurę, sprzyja to lepszemu podjeżdżaniu, ale pogarsza zwrotność roweru.

- większa baza kół poprawia tłumienie drgań, ale pogarsza tłumienie roweru.

- kąt nachylenia rury podsiodłowej, w znaczący sposób determinuje styl pedałowania. Im jest większy, tym wymusza większą kadencję. Standard to ok. 73° .

- kąt nachylenia główki ramy, bezpośrednio wpływa na prowadzenie roweru. Im większy, tym trudniejsze prowadzenie. Standard do ok. 70° .

-długość tylnych widełek, Wpływa na bazę kół. Mniejszy wymiar, to lepiej dociążone koło, wpływa na stabilność jazdy i na zwrotność roweru. Standard to ok. 425mm.

 

sztywność

- w dużej mierze zależy od materiału, wagi ramy (choć tutaj można polemizować).

- hydroforming poprawia sztywność i zazwyczaj wagę ramy.

- cieniowanie rur pozwala na uzyskanie ramy lżejszej i sztywniejszej, choć nie zawsze.

- jak na razie stosowane tylko w rowerach z najwyższej półki, ale standard BB30 pozwala zwiększyć sztywność w okolicach suportu.

- także stery 1,5” albo 1 1/8” u góry i 1,5” na dole pozwalają zwiększyć sztywność w okolicach główki ramy.

główka ramy

- najpopularniejsze są stery w rozmiarze 1 1/8 cala, choć zaczęto wprowadzać 1,5” dla zwiększenia sztywności

- w nowych ramach stosuje się ostatnio stery zintegrowane, dzięki temu całość jest lżejsza, łatwiejsza w serwisie i wymianie

okolice suportu

- dobrze by było, gdyby producent do karbonowej ram dawał metalowe wstawki chroniące okolice przy suporcie i łańcuchu

 

Siedzący trochę w temacie rowerów nie dowiedzą się niczego nowego, poza tym to ogólniki, na temat każdej z tych rzeczy można napisać magisterkę, zwłaszcza o geometrii. Dlatego gdybyście mieli jakieś wątpliwości, to w miarę moich możliwości odpowiem.

Jeśli czegoś zapomniałem napisać, bądź gdzieś wkradł się błąd to pisać. :D Mam nadzieję, że ktoś przeczyta moje wypociny.

Serdecznie zapraszam do dyskusji, zwłaszcza speców od geometrii, ram i hydrofeltów. :D

 

Filip Jaromczyk ©

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 2 miesiące temu...
  • 1 miesiąc temu...

Pan Panie Fifi, dałeś Pan spory popis wiedzy o ramie, jak dla mnie przedmiot zaliczony, poproszę o indeks :P

 

Cały ten syf, który wertuje na tym forum, daje mi milion wskazówek jak dobrać ramę. Ale to czyste science fiction, bo ja dalej nie wiem o jaką ramę poprosić w sklepie. Nie chce żeby pasował mi tylko wygląd i cena, ale ma mi się jeździć wygodnie. Czy mogę liczyć na konkretną podpowiedź?

Mam 187cm wzrostu, proporcjonalną budowę ciała. Czyli nie zapinam rozporka pod szyją, ani nie szoruje paznokciami po chodniku.

Jedyne kryterium jakie mam to budżet 1000 zł na ramę, do tego 1500 na amortyzator, a chce się zamknąć w 3 tys razem ze sterami, mostem i sztycą.

Da się wyczarować coś sensownego magiku?

Aha, jazda będzie MTB, raczej cross country.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Witam , to samo sie dotyczy mnie planuje zakup ramy do 1000,( może z groszam) mam 187cm ja kolega wyżej waże jakies 84 kg, też nie wiem co wybrać, aha amora mam 80mm i nie wiem czy nie bedzie mi dobijał przy mojej wadze, czekam na podpowiedzi, zawsze mozna sprzedać i kupic inny, tym bardziej że jest nowy ...!. Ale wracając do ram, zastanawiałem sie pomiedzy Poison Zyankali bądz E605, No Sain Angel, CUBE LTD, lub na ebay znalazłem ramke GIANT ATX PRO MTB 09 za 227$ z przesyłką, prosze pomóżcie co wybrac, chyba że cos innego znajdziecie!! Czekam na posty.. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podaje wiecej danych: długość nogi 92cm, amor Manitou Drake Super Air 80mm, rama typowa do XC i MARATONY, Cube i No Saint 20 cali, a Poison 50cm, Giant 19 cali:

http://www.allegro.pl/item837909536_no_saint_angel_20_czarna_od_lemonbike.html

http://www.extreme-shop.nazwa.pl/poison/rzyankali.php

http://cgi.ebay.com/2009-Giant-ATX-Pro-MTB-Frame-Silver-Blue-Size-19-inchs_W0QQitemZ180432332042QQcmdZViewItemQQptZMountain_Bikes?hash=item2a029ae50a

http://www.allegro.pl/item832258424_cube_ltd_cc_nowa_rama_mtb_rozmiar_20_cali.html

Ten Giant to raczej nie jest znany w Polsce, wiecie cos o tej ramie...??...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

teep2, za te pieniądze można kupić nowego foxa f80/f100rl, stery to chyba najlepiej (i dosyć tanio) FSA Orbit Z. Ramę to bym chyba kupił jakąś meridę (sam używam Carbon Race) albo gianta XTC. Mostek to bardzo polecam Ritchey WCS carbon, a co do kierownicy to jest jeden gościu który sprzedaje na allegro ritcheye WCS carbon i Easton EC90 w bardzo korzystnych cenach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedyne kryterium jakie mam to budżet 1000 zł na ramę, do tego 1500 na amortyzator, a chce się zamknąć w 3 tys razem ze sterami, mostem i sztycą.

XTC :thumbsup:

kiedyś na allegro była nówka za 1049pln. mnie również nówka ale w sklepie kosztowała podobnie. stery w komplecie, piwoty, zacisk i redukcja sztycy ( 27,2-30,9 ) również.

co do rozmiaru to ja używam "M". mierzę 183cm ale chyba mam dość długie nogi bo w sklepie byli troche zaskoczeni że muszę tak wysoko wyciągać sztyce. sztyca 400mm; mam jeszcze ok 2 cm zapasu. mostek 110mm+kierownica 580mm i jest super.

a tak się prezentuje XTC 2008 :laugh:)

z białym amorem chyba byłoby ok

00206_arc2009-0426-0295a.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Niestety jest spory błąd merytoryczny, do poprawienia. Odnosisz się do sztywności samych materiałów i jest dokładnie odwrotnie karbon<alu<tytan<stal (co do karbonu to jest różnie, może mieć trochę więcej niż alu w zależności od samego kompozytu). Oczywiście, sztywności ram z tych materiałów są takie jak podałeś ale to wynika z przekrojów (wymiary i kształty) - tego ile jest jakiego materiału ze względu na jego gęstość i wytrzymałość, sztywność wychodzi niejako "wtórnie".

 

Co do prowadzenia linek, to moje doświadczenia mówią mi całkiem odwrotnie - dłuższy pancerz to mniejsza dokładność ze względu na nieidealną sztywność, dodatkowo nadmiernie poprowadzone łuki (standard w gotowych rowerach, powielany przez składaczy) to też brak dokłaności i większy opór (tarcie opasania). Niestety takie podejście jest obecnie na forum niemodne...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 1 rok później...

hmm,

być może będę zmuszony zmienić swoją ramę na coś innego i się zastanawiam, co mógłbym włożyć zamiast(Cube Reaction)? Warunki, jakie musi spełnić nowa rama to:

 

1) suport na press-fit,

2) główka nie dłuższa niż 120mm

3) sztyca 30.9-31.6mm

4) kolor czarny, najlepiej mat, ewentualnie inny nie oczoje...ny,

5) cena ~2000zł, choć w uzasadnionym przypadku mogę przekroczyć tą granicę...

 

Na allegro nic ciekawego ostatnio nie widziałem, co prawda wpadła mi w oko rama Look'a, ale pomijając kolor, to cena "delikatnie" przekracza mój budżet :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

właściwie sama rama bardzo mi odpowiada, no może mogłaby być ciut dłuższa. Nigdzie nie wspominałem, że zamierzam zmienić ramę z powodu ceny.

Jeżeli nie znajdę czegoś o zbliżonych kryteriach co Reaction, to możliwe, że wcale nie zmienię. Szukam alternatywy dla Cube'a, coś co będzie podobne w założeniach, ale lepsze :). Może Canyon?

 

Np taka rama z tego zestawu? http://www.canyon.com/_en/outlet/article.html?o=A1023291

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uh uh, lepsza czyli że co? Więcej bling bling czy lżejsza czy bardziej matowa ;)?

 

Erbajk ma sporo ram w ofercie, ale nie liczyłbym na normalne ceny i czerń

 

http://www.rowerowysklep.pl/czesci-ramy-rama-specialized-sj-s-works-m5-alu-red-wht-11-o_l_212_3284.html

 

Z mniej znanych takie cuś (C300), tylko musiałbyś trochę pomachać flamastrem i nie jestem pewien suportu. Dystrybutorem jest formicki, więc można dopytać.

 

http://www.progressbicycles.com/frames-mtb.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Mam Canyona Nerve MR7 z damperem DT Swiss 210 a w zasadzie ramę na korej zbudowałem swój rower treningowy . Co mogę powiedzieć - rama jest bardzo solidnie wykonana , ale i ciężka . Tą ramę można porównać jeśli chodzi o parametry z giantem NRS - zawieszenie nie wybiera liści i jest nieco sztywnawe , może po zamontowaniu innego dampera ( np Fox RP23 ) będzie inaczej ale raczej w to wątpię . Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...