Skocz do zawartości

[Napęd] obustronny ?


travisb

Rekomendowane odpowiedzi

Czekając na pociąg o 5 rano, siedząc na dworcu i delektując się widokiem nowego OK kumpla, pomyślałem o pewnej 'kwestii napędowej', o której nikt wcześniej nie wspominał - stąd poruszam temat.

Mianowicie... jak i czy w ogóle, sprawdziłoby się w praktyce, gdyby w OK zamontować napęd po obu stronach roweru. Dwie korby z dwoma blatami, z tyłu np. obustronna piasta Novateca - ta sama ilość zębów na blatach i na koronkach.

Widziałem już przekładkę w stylu 'napęd z lewej strony dla lansu', ale podwójnego napedu jeszcze nie, stąd lekka wątpliwość, bo skoro nie praktykuje się takiego rozwiazania to czy ma to prawo działać. Z technicznego p-tu widzenia raczej nie powinno być przeszkód. A jak może być w praktyce? Ciężej rozpędzić rower czy łatwiej? itd. itp. ...

Podywagujmy ...

 

EDIT:

Jeszcze tego samego dnia na MŚ w Pruszkowie, na welodromie stał sobie taki oto tandem torowy z podobnym rozwiązaniem (w sensie dwóch korb z blatami na jednym suporcie). Zdjęcia poglądowe:

 

733c45279b4e1c73med.jpg

e0bf1e5cd06d0897med.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że problemem mogłoby być ustawienie prostej linii łańcucha na "lewej" stronie. W sumie jest to ciekawy pomysł, ale czy takie rozwiązanie opłacałoby się gdy dodamy do tego zwiększoną wagę całego roweru, po prostu czy dodatkowy napęd przełoży się na lepszej osiągi przy zwiększonej masie.

Nie wiem czy moje obawy są słuszne ale w sumie całość musiałaby być idealnie spasowana ze sobą, zębatki, łańcuch praktycznie minimalna różnica, może negatywnie wpłynąć na żywotność podzespołów...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzieś na FGG na 100% był rower właśnie z takim napędem, moim zdaniem przeciwwskazań nie ma żadnych, żeby zrobić coś takiego, pytanie tylko po jaką cholerę, bo de facto w samej jeździe nie zrobi Ci to żadnej różnicy, a waga będzie tylko większa. Zastanawiam się, czy gdyby dać na każdą stronę inne przełożenie to czy prawdziwe przełożenie byłoby średnią arytmetyczną :)

Jeśli chodzi o tandemy, to z tego co się orientuje zawsze jedna z korb musi mieć dwa blaty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry Travis ale ameryki nie odkryłeś a do tego nie dokładnie przeczytałeś forum i nie dokładnie przejrzałeś Fixed Gear Gallery :) Na FGG rozwiązanie z podwójnym napędem było prezentowane 2 czy 3 razy.

Moim zdaniem taki patent jest tylko dla picu bo nic on nie daje no może po za tym że wszystkie siły będą rozkładane na dwa łańcuchy co teoretycznie może przedłużyć ich żywot :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... czy dodatkowy napęd przełoży się na lepszej osiągi przy zwiększonej masie.

No właśnie - dlatego poruszam ten temat. Ale skoro nie stosuje się tego porwszechnie to widocznie nie przekłada się. Bo wątpię, żeby nikt na to jeszcze nie wpadł.

 

 

Gdzieś na FGG na 100% był rower właśnie z takim napędem, moim zdaniem przeciwwskazań nie ma żadnych, żeby zrobić coś takiego, pytanie tylko po jaką cholerę, bo de facto w samej jeździe nie zrobi Ci to żadnej różnicy, a waga będzie tylko większa. Zastanawiam się, czy gdyby dać na każdą stronę inne przełożenie to czy prawdziwe przełożenie byłoby średnią arytmetyczną :)

Jeśli chodzi o tandemy, to z tego co się orientuje zawsze jedna z korb musi mieć dwa blaty.

Gdzieś może i był na FGG ale nie przegladałem całej galerii - musiałbym chyba z tydzień siedzieć nad tym ;-)

W tandemach to logiczne, że z tyłu muszą być 2 blaty.

 

 

Sorry Travis ale ameryki nie odkryłeś a do tego nie dokładnie przeczytałeś forum i nie dokładnie przejrzałeś Fixed Gear Gallery :rolleyes: Na FGG rozwiązanie z podwójnym napędem było prezentowane 2 czy 3 razy.

Moim zdaniem taki patent jest tylko dla picu bo nic on nie daje no może po za tym że wszystkie siły będą rozkładane na dwa łańcuchy co teoretycznie może przedłużyć ich żywot ;)

Jasne, że nie odkryłem Ameryki i nie chcę Nobla za wynalazek heh.

Poprostu byłem ciekawy jakie są ZA/PRZECIW w tej kwestii. Forum nie przekopywałem bo niby jak zdefiniować zapytanie w szukajce na ten temat. Łatwiej założyć nowy <_<

 

Fakt - rower z podwójnym napędem wygląda ciekawie, ale jak widzę (czytam) nie ma to przełożenia w praktyce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale w takim razie ten łańcuch mniej wyciągniety szybciej się wyciągnie i dorówna temu drugiemu i ciągnąć będą oba lub raz jeden, raz drugi na zmianę mocniej.

Podwójny napęd może być też pewną formą zabezpieczenia przed zerwaniem/spadnięciem się jednego łańcucha lub odkręceniem koronki.

Ale to na pewno i tak przede wszystkim dla szpanu :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzieś może i był na FGG ale nie przegladałem całej galerii - musiałbym chyba z tydzień siedzieć nad tym ;-)

 

Na FGG jest wyszukiwarka, więc zawsze mozna wpisać jakąś logiczną frazę, np. "double/two side drive"

 

Szpan brzmi pejoratywnie. Ja wole: "dla podkreslenia indywidualizmu" :w00t:

 

Dobre :) Będę używał tego sformułowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

eeee, jaka średnia arytmetyczna? jak bedzie różne przełożenie z dwóch stron to moim zdaniem taki rower nie bedzie wogole jeździć. Co najwyżej mogą być różne ilości zębów przód/tył ale ich stosunek musi być po obu stronach ten sam!

 

Kiedyś eksperymentowałem z napędem tylko po lewej - lans lansem - ale nie zakleiłem gwintów. W ten sposób wracałem sobie 10 km do domu pedałując jedną noga bo drugi pedzio się odkręcił. Poza tym przy noszeniu roweru łancuch brudzi ciuchy, trzeba by wtedy nauczyć się go nosić z drugiej strony. no ale cóż, w dobie kiedy ostre jest już niemal w każdym supermarkecie i pod co drugą strzechą może to metoda na "wyróżnienie się z tłumu" lub "wycięcie niekomercyjnej sfery w przestrzeni miejskiej"...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Witam wszystkich mam na imię Mateusz mam 26 lat mój pierwszy post wiec przejdę do rzeczy odnośnie podwójnego napędu czy może mi ktoś wytłumaczyć jak to działa:

http://www.youtube.com/user/died4hislove#p/u/4/NImjxbWTZIU

 

za pierwszym razem koło ma 1 i 1/2 obrotu a po włączeniu następnej zębatki koło ma obrót 3 i 1/3 obrotu czyli ponad 100% więcej jeżeli to by działało to przy normalnej jeździe z prędkościom 20 km/h pojedziemy ok 40 km/h no ale to takie przybliżenie. I widzimy z prawej mniejsza korba i to wyraźnie z tyłu po prawej większa zębatka z lewej 3 mniejsze pod koniec filmiku jest to wyjaśnione jak to działa niestety po angielsku za bardzo nie kumam ( szkoła dawno temu się skończyła :thumbsup: ) na samym końcu widać jeszcze certyfikat patentowy czyli to chyba musi działać. Zapraszam do komentowania i dyskusji i może ktoś na forum się znajdzie i wyjaśni o co w tym wszystkim chodzi pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...