Skocz do zawartości

[pedały] Konserwacja


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam ;) Nurtuje mnie ostatnio takie pytanie-czy warto serwisować pedały w rowerze? W końcu w nich również znajdują się łożyska, które należałoby umyć, nasmarować, wyregulować. Pozostaje jedynie zasadnicze pytanie-czy w ogóle jest sens? Może zabiera to zbyt dużo czasu i lepiej kupić po prostu nowe? Jeśli tak, to jakiego przebiegu można się spodziewać po nowych? Mam na myśli konkretnie SPD Shimano PD-M540. Postanowiłem, że wybiorę właśnie te ze względu na luzy występujące w modelu PD-M520. Czy jeśli mowa o luzach to chodzi o te właśnie na łożyskach czy na sprężynach? Jak jest z mocowaniem osi? Wystarczy zwykły klucz nastawny/płaski? Podobno oś mocowana jest imbusem 8 mm. Czy znajduje się on pod taką zaślepką od strony zewnętrznej? Może mieliście i możecie się wypowiedzieć na temat poziomu skomplikowania takiej operacji konserwowania pedałów? I może na koniec jeszcze: czy generalnie są dobrze uszczelnione? Dzięki wielkie!

Napisano

Jak chcesz sie pobawić to warto serwisować dla samej zabawy ;) Ja swoje PD-M520 oddałem do serwisu dopiero jak pojawił się luz i od tego czasu (trochę ponad 5000km) nawet ich nie dotykałem kluczem.

 

I to nie prawda, że w PD-M520 nie da się zlikwidować luzu :)

Napisano

540 nabyłem niedawno:) są lepsze od 520 ze względu na lepsza oś 520 przykręcasz normalnym kluczem płaskim 540 imbusem 8mm od strony korby. Co do konserwacji opłaca się tylko smarować i wymieniać łożyska, no i myć oczywiście:P , gdy pedał złapie luzy według mnie jest to czas na wymianę :) acha i nie słyszałem żeby można było usuwać luzy z 520:( Niedźwiedź jak to ci zrobili???

Napisano
acha i nie słyszałem żeby można było usuwać luzy z 520:( Niedźwiedź jak to ci zrobili???

 

Pojęcia nie mam, powiedzieli tylko, że trzeba było wykontrować luz, ale przy okazji wymienili też kulki i przesmarowali wszystko. W każdym razie luz był, ale po serwisie już nie ma :P chciałem sam się pobawić z konserwacją, ale nie miałem tego klucza do rozkręcania 520, a kombinerkami nie dałem rady <_<

Napisano

Była kiedyś na forum ściepa na takie plastikowe klucze... swoją droga można to kupić za gorsze czasem w większych sklepach rowerowych(ale szybko schodzą, bo towar specyficzny... jak tulejka z wymiennym lewym gwintem do korby... czasem można upolować w lepszym sklepie ale zaraz się rzucą tłumy i wsio wykupią<_<)

w 520(jak mamy ten klucz) likwiduje się luzy tak samo jak w zwykłych platformach za kilkanaście PLN... jest ośka, jest śruba kontrująca, są kulki... można robić w domowym zaciszu i chyba problemu większego być nie powinno

520 przykręcasz normalnym kluczem płaskim, 540 imbusem 8mm od strony korby.

520ki przykręcać można i kluczem płaskim i imbusem... tak dla jasności. w przypadku '540-ek' zrezygnowano z "gniazda" na klucz płaski kosztem smuklejszej linii pseudo-uszczelnionych łożysk

Napisano

Albo mam szczęście do konkretnego egzemplarza, albo narzekania na 520 są przesadzone, ale moje 520'tki trzymają się dzielnie od 1,5 roku. Nigdy ich nie czyściłem, przebieg zbliża się pewnie do 8k km (albo i już przekroczył), cały czas się kręcą, luzów właściwie nie ma, wpiąć się mogę, wypiąć także, jedyne co to czasami dokręcam spręzynę.

Może to kwestia tego, że jak pod domem się wepnę w pedały, to przez całą drogę staram się nie wypinać i wpięć/wypięć było stosunkowo niewiele...

 

Tak swoją drogą - M540 i M770 to to samo, tyle że w innym kolorze? <_<

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Chciałbym się Was zapytać czy taki klucz

shimanotlpd40jb1.th.jpg

potrzebny jest ogólnie do wszystkich pedałów SPD Shimano? Konkretnie chodzi mi o model M540. Dzięki za odpowiedź :)

Napisano
Albo mam szczęście do konkretnego egzemplarza, albo narzekania na 520 są przesadzone, ale moje 520'tki trzymają się dzielnie od 1,5 roku. Nigdy ich nie czyściłem, przebieg zbliża się pewnie do 8k km (albo i już przekroczył), cały czas się kręcą, luzów właściwie nie ma, wpiąć się mogę, wypiąć także, jedyne co to czasami dokręcam spręzynę.

Może to kwestia tego, że jak pod domem się wepnę w pedały, to przez całą drogę staram się nie wypinać i wpięć/wypięć było stosunkowo niewiele...

 

Tak swoją drogą - M540 i M770 to to samo, tyle że w innym kolorze? :P

Moje 520stki tak samo. Od 1,5roku używam, nigdy nie rozbierałem, nie czyściłem, bo nie ma takiej potrzeby. Przebieg ca. 9kkm, żadnych luzów. I tak, jak rzymo, czasem dokręcam sprężynę.

Napisano

Specjalnie na deszcz nie wychodzę, ale jak mnie złapie w drodze, to mówi się trudno. Ostatnie wyścigi miałem takie, że zawsze mokro było. Jeden zdarzył się taki,ze naprawdę ciężko było odróżnić staw od kałuży. Więc wody dostają dużo, czy błota.

  • 3 tygodnie później...
Napisano

Pozwolę sobie podłaczyc sie do tematu z pytaniem, jakim smarem należy posmarować gwint w pedałach zeby się nie zapiekły i nie było kłopotu przy ewentualnej wymianie.Ktos gdzieś mi mówił,że ma byc dość gęsty i z przeciwutleniaczem.

Napisano

Smar grafitowany jest smarem stałym. A najlepiej do smarowania gwintów nadaje się smar miedziowy. Zapobiega zapiekaniu. Nie ma żadnych problemów z odkręceniem. A producent ? Jakikolwiek. Przy takich obciążeniach dokładniejsze parametry techniczne są bez znaczenia. Każdy da radę. A do łożysk normalny smar litowy.

Napisano

może towot? xD Smar stały to taki, który nie jest płynny :) Po jego konsystencji się zorientujesz :] Wpisz w googlach: smar stały i wszystko stanie się gugyl ;p

Napisano

Gilgamesz, smar grafitowy jest smarem stałym, polecam użyć do gwintów gdyż jest odporny na czynniki atmosferyczne. Ale w sumie każdy smar się nada, najlepiej gdybyś poszedł do sklepu mechanicznego/motorowego/cokolwiek z narzędziami i poprosił o smar do gwintów, najlepiej z przeciwutleniaczem.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...