Skocz do zawartości

[amortyzator] Jakie mocowanie IS czy PM


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Przy zakupie amorka jakim mocowaniem mam się sugerować, który jest lepszy IS czy PM.Dodam że mam koła na centerlock ( Shimano Deore XT WH-M775) oraz hamulce hydrauliczne (Shimano Deore XT BR-M775).Moje pytanie jest takie który system mocowania będzie najlepszy i zarazem będzie pasował do tego zestawu.

Napisano

przy zakupie amora nie sugeruj się wcale typem mocowania, to tak jakbyś przy zakupie mieszkania sugerował się tym czy w toalecie przy spłukiwaniu jest ciepła woda czy nie ;)

 

w mocowaniu pm dużo łatwiej ustawić zacisk, przy użytkowaniu tarczy 160 mm nie potrzeba również adaptera (dla niektórych kwestie wagowe nie są bez znaczenia). jego minusem (ale to dla tych co nie mają wg mnie wyczucia) jest ewentualny problem z wyrwaniem gwintu - mnie się to nie zdarzyło.

 

mocowanie is praktycznie w każdej opcji wymaga adaptera, ustawienie zacisku jest też odrobinę bardziej czasochłonne (bo wymaga czasu na przykręcenie adaptera do amora za pomocą dwóch śrub ;) ). nie wiem jak obecnie, ale ze dwa lata temu były pewne problemy z dostaniem adapterów pm/pm 180/203, ja troszkę musiałem pokombinować żeby takowy dostać. może obecnie problem ten nie istnieje.

 

ważne jest wg mnie to, że kupując hamulce dostajesz z nimi najczęściej adaptery z mocowaniem do widelca typu is - takie często są w zestawie a takie do mocowania do widelca z pm trzeba dokupować. w sklepach netowych często można jednak ustalić ze sprzedawcą. jaki adapter się potrzebuje (przynajmniej ja tak miałem).

 

wg producentów mocowanie pm jest przyszłościowe, dlatego odchodzą od is.

Napisano

tobo problem ze znalezieniem daptera PM/PM chyba nadal istnieje ;)

Od miesiąca jestem w trakcie poszukiwań takiego ( 185mm)

Jak już się znajdzie to kosztuje 50 zł wiec czekam dalej może trafi sie jakaś używka

Pozdrawiam

Napisano

Mocowanie PM jest zdecydowanie mocniejsze. Jest ściskane a nie zginane + ścinane. Poza tym obciążenia przenosi samo mocowanie a nie śruba (w przypadku hamowanie podczas jazdy do przodu, do tyłu niestety rozciągane są śruby... ale przecież nikt nie jeździ szybko do tyłu). Jest lżejsze.

Jak dla mnie ma same zalety i nie wiem czemu tak długo zajęło opanowanie rynku amorów przez to mocowanie. Teraz kolej na ramy i ultra lekkie konstrukcje zaczynają mieć mocowania PM (kosztem braku możliwości zastosowania tarczy 140mm).

 

Jedyna wada jaka mi przychodzi do głowy to fakt że technologicznie trudniej wykonać te mocowanie (trzeba wykuć albo odlać zamiast przyspawać).

Napisano

wastedqba - co do sił to nie do końca tak jest jak piszesz , ale nie będę się tu rozwodził . Największy minus PM to łatwość zerwania gwintu w magnezie , chociaż tak naprawdę wystarczy trochę wyczucia i problem znika . Sztywność IS z pewnością jest mniejsza z racji połączenia śrubowego ale czy jesteś w stanie wyczuć nie sądzę i do ścięcia śrub w mocowaniu będzie potrzebna olbrzymia siła jakiej nie uświadczysz hamując rowerem . Jakby tak obiektywnie spojrzeć to nie ma żadnego znaczenia który rodzaj wybierzesz oba są dobre , zróżnicowanie wydaje się pochodzi tylko z chęci zrobienia zamieszania na rynku , tak jak dzieje się to w przypadku kilku standardów przednich osi .

Napisano

Moim zdaniem PM jest o wiele lepszy....a problem zerwania gwintu? wystarczy kupic dluzsze srubki (koszt okolo 70gr za sztuke ;)) i po klopocie.

Napisano
wastedqba - co do sił to nie do końca tak jest jak piszesz , ale nie będę się tu rozwodził . Największy minus PM to łatwość zerwania gwintu w magnezie , chociaż tak naprawdę wystarczy trochę wyczucia i problem znika . Sztywność IS z pewnością jest mniejsza z racji połączenia śrubowego ale czy jesteś w stanie wyczuć nie sądzę i do ścięcia śrub w mocowaniu będzie potrzebna olbrzymia siła jakiej nie uświadczysz hamując rowerem . Jakby tak obiektywnie spojrzeć to nie ma żadnego znaczenia który rodzaj wybierzesz oba są dobre , zróżnicowanie wydaje się pochodzi tylko z chęci zrobienia zamieszania na rynku , tak jak dzieje się to w przypadku kilku standardów przednich osi .

 

Patrząc na zacisk tarczę i mocowanie innych możliwości sił nie widzę.

Pozrywałem różne gwinty w rowerze ale nigdy w mocowaniu hamulca. Także myślę że jest znacznie więcej do zerwania niż te przy PM i jeśli ktoś zerwie PM to tym bardziej pozrywa inne i dobrze by było gdyby sobie kupił klucz dynamometryczny.

Napisano
Patrząc na zacisk tarczę i mocowanie innych możliwości sił nie widzę.

Pozrywałem różne gwinty w rowerze ale nigdy w mocowaniu hamulca. Także myślę że jest znacznie więcej do zerwania niż te przy PM i jeśli ktoś zerwie PM to tym bardziej pozrywa inne i dobrze by było gdyby sobie kupił klucz dynamometryczny.

Gdyby punkty mocowania zacisku były w płaszczyźnie tarczy i wektorze siły byłoby jak mówisz. Problem w tym, iż nie są, więc rozkład sił w układzie oś - tarcza - zacisk - widelec jest zdecydowanie bardziej skomplikowany.

Jak wszyscy interlokutorzy nie sugerowałbym, aby przy zakupie widelca kierować się systemem mocowania zacisku. Pozdrawiam

Napisano
Gdyby punkty mocowania zacisku były w płaszczyźnie tarczy i wektorze siły byłoby jak mówisz. Problem w tym, iż nie są, więc rozkład sił w układzie oś - tarcza - zacisk - widelec jest zdecydowanie bardziej skomplikowany.

Jak wszyscy interlokutorzy nie sugerowałbym, aby przy zakupie widelca kierować się systemem mocowania zacisku. Pozdrawiam

 

W sumie racja. Ale nie przesadzajmy z tym skomplikowaniem. Poza tym sądzę że jednak większość to ściskanie.

Co do wyboru widelca... Ja zawsze przychylniej patrzę na PM ale jeśli miałby wybrać coś lepszego z IS to bym się nie zastanawiał.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...