Skocz do zawartości

[koło przód] Projekt koła pod tarcze


speq

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

http://arnik.home.pl/product_info.php?cPat...roducts_id=2522 - szprychy

http://arnik.home.pl/product_info.php?cPat...roducts_id=4434 - piasta

http://arnik.home.pl/product_info.php?cPat...roducts_id=2525 - nyple

http://arnik.home.pl/product_info.php?cPat...roducts_id=4292 - obręcz

 

Czy z tego będzie dobre (mocne i sztywne) koło? Planuję je użytkować w szeroko pojętej turystyce.

 

Dzięki za opinie :)

Napisano

Mocne i sztywne to bardziej od zaplotu zależy, no może przesadziłem z tym "bardziej" ale na pewno ma to istotny wpływ. W zależności ile ważysz mógłbyś się pokusić o szprychy 1,8/1,6/1,8 Compa ale widzę, że u Arnika nie ma. Trochę na wadze byś zszedł.

 

Co do poszczególnych komponentów to można poszukać opini na forum i już masz zdanie wyrobione, wierzę że tak zrobiłeś i pewnie i tak to kółko kupisz :)

Napisano

Nie zależy mi specjalnie na masie - bardziej na uniwersalności koła - jak mi odwali wjechać w cięższy teren nie chcę się zamartwiać czy felga wytrzyma.

 

Szprychy podejrzewam, że będą OK, piasta też jak najbardziej, ale co z felgą i czy zaplot na 2 krzyże będzie ok czy lepiej jednak na 3 krzyże poprosić?

 

Jak Arnik zaplata koła?

Napisano

A dlaczego "lepiej"? Co w tym DT jest fuj? :)

 

Dodam, że te 130 PLN za obręcz to jest absolutny MAX jaki zamierzam na ten cel przeznaczyć.

Napisano
Szprychy podejrzewam, że będą OK, piasta też jak najbardziej, ale co z felgą i czy zaplot na 2 krzyże będzie ok czy lepiej jednak na 3 krzyże poprosić?

 

Jak Arnik zaplata koła?

 

Dobór komponentów do zbudowania koła - poprawny.

Jasne, że można wybrać dziesiątki innych lżejszych komponentów z najwyższych półek.

 

Co do sposobu zaplotu, to sprawa jest prosta: koło napędowe powinno być zaplecione na trzy krzyże. Koło przednie - jako, że posiadać będzie hamulec tarczowy - również należy zapleść na trzy krzyże.

Momenty skręcające działające na elementy koła, a występujące przy pedałowaniu (szczególnie ostrym) i hamowaniu tarczówkami są tak duże, że inny sposób zaplotu nie zapewni trwałości koła.

 

Odnośnie drugiego pytania, to polecam Ci wybór takiego warsztatu, który rozumie znaczenie odpowiedniego naprężenia szprych. Lwia część "zaplataczy" robi to bowiem na oko. Tylko nieliczni używają tensjometrów

Kupione niegdyś przeze mnie u Arnika koła miały właśnie ten feler, że choć wyglądały na na pierwszy rzut oka idealnie, to z powodu niedostatecznego naprężenia wstępnego szprych, po kilkuset przejechanych kilometrach (w górach) idealnymi być przestały. Od tego czasu sam buduję koła w swoich rowerach, stosuję właściwe naciągi szprych dzięki tensjometrowi i nie muszę martwić się samoistnym ich rozcentrowywaniem się.

 

Szprychy od strony kasety koła tylnego powinny mieć naprężenie 1000-1100N, szprychy z lewej strony 65-70% tej wartości. Podobnie rzecz ma się w przypadku strony lewej koła przedniego

Napisano
Co do sposobu zaplotu, to sprawa jest prosta: koło napędowe powinno być zaplecione na trzy krzyże. Koło przednie - jako, że posiadać będzie hamulec tarczowy - również należy zapleść na trzy krzyże.

Momenty skręcające działające na elementy koła, a występujące przy pedałowaniu (szczególnie ostrym) i hamowaniu tarczówkami są tak duże, że inny sposób zaplotu nie zapewni trwałości koła.

For multi-speed rear wheels, I have found that a mixed lacing made with a Crow's Foot pattern on the drive side and a 2-cross on the non drive side makes for the strongest rear wheels I have ever ridden.

 

Ten sposób zaplotu na 3x nie jest wcale taki najmocniejszy i najsztywniejszy z tego co tam napisane po angielsku jest ;) (czyli zaplot od strony napędu to CF a po drugiej 2x i mamy podobno najsztywniejszy zaplot jaki istnieje :) )

Napisano

Mam prawie identyczne koła (370-tki, DT Comp, XM317). Bardzo dobry zestaw za sensowne pieniądze. Akurat z przodu nie bardzo ma się co posypać, piasta ma budowę prostą jak cep, a felga i tak nie dostaje za bardzo w tyłek, bo sporo zbiera amortyzator.

Napisano
For multi-speed rear wheels, I have found that a mixed lacing made with a Crow's Foot pattern on the drive side and a 2-cross on the non drive side makes for the strongest rear wheels I have ever ridden.

 

Gdyby to była prawda absolutna, ten sposób zaplotu dominowałby w rowerach mtb, a tak nie jest.

Ponieważ ilość szprych dynamicznych/ciągnących w zaplocie crow's foot jest o 1/3 mniejsza niż w kole zaplecionym w sposób klasyczny (tj. 3x), przeto musi być spełnionych kilka warunków, by koło mogło być wytrzymałe i trwałe.

W konkretnym przypadku z tematu tego postu założonego przez speq ilość 32 szprych w projektowanym kole i tak uniemożliwi zastosowanie zaplotu crow's foot, bo ten może być użyty w kołach, w których ilość szprych jest wielokrotnością liczby 6.

 

Mówiąc nawiasem - mniejsza ilość szprych dynamicznych w tym zaplocie wymusza większe ich naprężenie (znacznie ponad 1100N). Z większym naprężeniem poradzą zaś sobie lepiej głębiej profilowane obręcze i nypple odporne na zerwanie gwintu przy mocnym naciągu (najlepiej nypple heksagonalne). Zalecane są ponadto szprychy "aero".

 

Zaś co do zaplotu koła tylnego na dwa krzyże z lewej jego strony... No, cóż - nie polecam!

W kole z tarczówkami na dłuższą metę to nie zda egzaminu. Mniejszy kąt szprych dynamicznych względem kołnierza piasty, to większe tangencjalne ich odgięcia przy ciągle zmieniających się obciążeniach. Struktura koła 2x przy hamowaniu poddana będzie takim siłom skręcającym, że powodować to może stopniowe luzowanie się szprych,a w dalszej kolejności ich zrywanie.

Napisano
Gdyby to była prawda absolutna, ten sposób zaplotu dominowałby w rowerach mtb, a tak nie jest.

Nie zawsze większość ma rację

 

Ponieważ ilość szprych dynamicznych/ciągnących w zaplocie crow's foot jest o 1/3 mniejsza niż w kole zaplecionym w sposób klasyczny (tj. 3x), przeto musi być spełnionych kilka warunków, by koło mogło być wytrzymałe i trwałe.

W konkretnym przypadku z tematu tego postu założonego przez speq ilość 32 szprych w projektowanym kole i tak uniemożliwi zastosowanie zaplotu crow's foot, bo ten może być użyty w kołach, w których ilość szprych jest wielokrotnością liczby 6.

Od tego jest HCF

crows_foot_f32.gif

 

 

Zaś co do zaplotu koła tylnego na dwa krzyże z lewej jego strony... No, cóż - nie polecam!

W kole z tarczówkami na dłuższą metę to nie zda egzaminu. Mniejszy kąt szprych dynamicznych względem kołnierza piasty, to większe tangencjalne ich odgięcia przy ciągle zmieniających się obciążeniach. Struktura koła 2x przy hamowaniu poddana będzie takim siłom skręcającym, że powodować to może stopniowe luzowanie się szprych,a w dalszej kolejności ich zrywanie.

Nóż, praktyka mówi swoje, użytkownik tehan z forum lb.com

 

Ja jestem bardzo zadowolony ze swojego tylnego koła, od kilku miesięcy bez centry a jeżdżę nimi wszędzie bo to jedyny komplet jaki mam.

piasta 240 disc, cx-ray'e i ztr olimpic. zaplot drive side hybrid crow's foot a non drive 2x.

 

;)

Napisano

;)

 

Tyle tylko, że 4 szprychy ze wszystkich 16 w prezentowanym 32 HCF mają kąt zbliżony do idealnego i spełniają właściwą rolę szprych dynamicznych. Reszta szprych niewątpliwie będzie poddana dużo większym siłom odginającym. A to wpłynie na nie tyle na sztywność koła, ale na jego trwałość i żywotność.

Napisano

Panowie, fajnie, że takie tematy tutaj są poruszane, ale może jaśniej troszkę?

Fajnie byłoby się czegoś dowiedzieć nowego :D

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...