Skocz do zawartości

[damper] fox rp23 czy swinger air spv


rud

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

szukam dampera do ramy jednozawiasowej. Konstrukcja taka, jak każdy wie, ma większe wymagania w stosunku do dampera i więcej od niego zależy.

 

Mam dwa typy:

fox rp23

swinger air spv 3 czy 4

 

Pierwszy jest montowany w 99% rowerów xc/ allmtn/ enduro, z wyższej półki. Drugi to klasyk z systemem spv, uważanym za jeden z najlepszych systemów antybujanowych.

 

Szukam dampera który pozwoli mi podczas jazdy zwiększyć czułość zawieszenia kosztem bujania i na odwórt. Nie musi być super czuły na podjazdach, bardziej zależy mi na efektywności ale NIE blokadzie. A na zjazdach albo przy dłuższych dystansach zerowa lub lekka platforma. Zależy mi na dużej czułości dampera na małe nierówności przy zerowej platformie.

 

Swingery miałem i je lubiłem. Wg mnie spv działa super, dokładnie tak jak chcę. Ale sprężynowy jest sporo bardziej czuły na małe nierówności niż powietrzny. Sprężynowy nie ma wajchy regulacji spv, tylko zawór. Słyszałem że nowe ( 2008/9) są lepiej wykonane i co za tym idzie, lepiej działają. Swinger 4 air miałby tę zaletę że można go ustawiać na milion różnych sposobów, włącznie z progresją, co mi bardzo pasuje.

Na temat tego fox'a rp23 można przeczytać peany w necie. Każdy się zachwyca jak wspaniale pracuje itd. Ale przeczytałem że mocniejsze ustawienia platformy (fox'a ProPedal) powodują raczej utwardzenie zawieszenia niż coś na kształt platformy spv (związanej z tłumieniem zawieszenia a nie jego twardością). Nie znalazłem bezpośredniego porównania spv i ProPedal, ciekawi mnie czy ktoś porównywał te dwa systemy.

 

Zaznaczam, zależy mi na damperze który pozwoli mi się cieszyć zawieszeniem ramy jednozawiasowej, ale bez jej blokowania. Nie ukrywam że moim faworytem jest manitou, dlatego chętnie wysłucham uwag użytkowników fox'a rp23.

 

Pozdrawiam,

rud

Napisano

Platforma w Manitou jest według wielu bikerów (również w testach) uważana za skuteczniejszą niż ta w Foxie.

Na maksimum stosunkowo mocno zamula , ale tez skutecznie zapobiega bujaniu, na minimum jest czuły.

Napisano

z jednej strony platforma manitou jest lepsza od ProPedal'a fox'a, ale z tego co słyszałem, to jednak fox jest bardziej czuły na małe nierówności... choć pewnie bardzo trudno byłoby to zweryfikować nie posiadając obu damperów.

 

znalazłem w necie jeszcze taki damper który teoretycznie by mi pasował, monarch 3.1:

http://nartyrowery.pl/produkt/zobacz/4617/...hox_Monarch_3.1

miał ktoś z tym styczność? czy flood gate to coś na kształt platformy, czy automatycznej blokady? na stronie rockshox są tylko jakieś ogólniki.

Napisano

Hmmm faktycznie przy włączonym ProPedal od 2stopnia czuć wyraźnie odczuwalny spadek czułości, ale co ciekawe tylko na małe nierówności. Przy większych nie jest to dokuczliwe. Osobiście ProPedal uzytkuje tylko w pozycji 1 i 2, trójka była tylko testowo.

Przy wyłączonym ProPedal też nie ma tragedii z bujaniem. Osobiscie go załączam tylko przy agresywnych podjazdach.

 

Swinger hmmm cos w nim jest bo montuje go sporo firm głownie do jednozawiasówek. Opinie różne, sam nie mialem styczności.

 

Co do wspomnianego RS to miałem okazję jeździć na Pearl 3.3 w rawmie Scott Ransom i uważam go za damper genialny. Platforma działa, cholernie czuły i na niemieckim ebayu znacznie tańszy niż RP23.

 

Pozdrawiam!

Marcin

Napisano

Co do Monarcha - właśnie testerzy BB zamienili go na Swingera - w KTM Score - Monarch za bardzo bujał, a platforma nie działała (bujał przy włączonej), przy Swingerze 3, w KTM :

  Cytat
zawieszenie ze Swingerem mimo, że nie ma on blokady nie pompuje wcale, ale jest też mniej komfortowe
Napisano

Monarch nie ma platformy tylko Flootgate.Po calkowitym zablokowaniu i tak bedzie pompowal bo zostaje mu minimalny skok,identycznie jak w widelcach.

Napisano

Rulez ale opinie o "nie udaniu damperów RS" potwierdzasz na jakimś konkretnym doświadczeniu czy na podstawie jednego testu? Rozumiem przekonanie do Manitou skoro posiadasz je w Inkomo.

To że damper nie posiada platformy to nie zawsze będzie jego ułomnością. Genialne dampery CaneCreek'a już od AD5.

Mam wrażenie, że niektórzy zbyt wyolbrzymiają i upraszczają temat bujania. Nie każdy jednozawias będzie się tez zachowywał jak marketowy GTX.

Pearl 3.3 moim i kilku osób z którymi miałem okazję testować zdaniem niczym nie ustępuje RP23 jeśli chodzi o kulturę pracy. A koszt ok 100euro bije Foxa na głowę.

Napisano
  rud napisał:
z jednej strony platforma manitou jest lepsza od ProPedal'a fox'a, ale z tego co słyszałem, to jednak fox jest bardziej czuły na małe nierówności... choć pewnie bardzo trudno byłoby to zweryfikować nie posiadając obu damperów.

 

znalazłem w necie jeszcze taki damper który teoretycznie by mi pasował, monarch 3.1:

http://nartyrowery.pl/produkt/zobacz/4617/...hox_Monarch_3.1

miał ktoś z tym styczność? czy flood gate to coś na kształt platformy, czy automatycznej blokady? na stronie rockshox są tylko jakieś ogólniki.

 

Interesujący może być jeszcze Magura Hugin (choć egzotyczny dość). Nie jeździłem, ale osobna regulacja szybkiego i wolnego tłumienia kompresji może mieć zbawienny wpływ na bujanie.

 

Co do mnie - z Foxów jeździłem tylko na Floacie R, po czym przesiadłem się na Swingery (mam teraz drugiego 3-waya). W moim przypadku 3-way sprawdza się bardzo dobrze - po części to kwestia ramy, a konkretnie przełożenia na damperze. Kolega właśnie przesiada się z RP23 na mojego starego Swingera - zobaczymy jakie wrażenia.

Napisano
  Cytat
Rulez ale opinie o "nie udaniu damperów RS" potwierdzasz na jakimś konkretnym doświadczeniu czy na podstawie jednego testu?

Dodatkowo na podstawie osobistej eksploatacji MC 3.3 , niech sobie to Motion wsadzą .... ;) kultura pracy jest ok. dopóki nie chcesz żeby przestało bujać :yucky:

Napisano

peany na temat rp23... na temat czego odnosnie tego tlumika dokladnie? ;)

 

wg mnie dzialajacy calkowicie przecietnie tlumik, jesli chodzi o jakosc wybierania nierownosci, pod tym wzgledem nie rozni sie od produktow innych firm.

 

w prownaniu do manitou evolvera isx 6 znacznie mniejszy zakres regulacji tlumienia powrotu jesli chodzi o precyzyjne dostrojenie.

 

jesli ktos potrzebuje tlumika chroniączego przed pompowaniem, jezdzi głownie na siedząco, blokada jest mu zbędna to swingery bedą dobrym rozwiazaniem. platforma w mańkach zawsze obecna, nawet przy najmniejszym cisnieniu.

 

jesli ktos potrzebuje tlumika ktory pracuje w roznych trybach (blokada, platforma, praca praktycznie bez platformy) to fox bedzie lepszym rozwiazaniem.

 

w foxie nie ma "momentu" rozruchowego, maniek taki posiada.

Napisano

rozmawiałem z cult-bikes (tzn dystrybutorem foxa), powiedzieli że ProPedal to tak naprawdę rodzaj blokady a nie platformy. tak naprawdę jej działanie polega na utwardzaniu czy częściowym blokowaniu, a nie określonym tłumieniu (jak to ma miejsce w manitou). szkoda że nie mam możliwości przejechania się na żadnym rowerze z rp23 ;)

swigera miałem już, i jak działa wiem. mi odpowiada, szkoda tylko że wersja sprężynowa jest sporo bardziej czuła niż powietrze, a właśnie powietrzną wersję chcę kupić. dlatego rozważam fox'a.

 

do właścicieli rp23: co dają poszczególne ustawienia ProPedal? off - 1/4 - połowa - blokada? jest coś takiego przy blokadzie jak blow off, gdzie przy najechaniu na wybój, zawieszenie się chwilowo odblokowuje ? i czy faktycznie jest tak że przy połowicznych ustawieniach można nawet na stojąco podjeżdżać?

 

tobo, właśnie, czułość na małe nierówności jak dla mnie = brak "oporu zadziałania" zawieszenia. fox tego nie ma? to już chyba wiem co wybieram :yucky: jeżeli faktycznie jest tak że da się wyłączyć całkowicie platformę i da się ustawić tak że zawieszenie pracuje, ale nie pompuje, to jak dla mnie idealnie.

Napisano

wajcha w lewo (patrzac od tylu roweru do przodu gdzie dzwignia znajduje sie przy przednim oczku tlumika) - pp wlasciwie nieobecny.

pozycja 1 filtruje zauwazalnie zmarszczki terenu i przenosi je na rower

pozycja 2 reakcja tylko na wieksze nierownosci

pozycja 3 praktycznie sztywno, jak dla mnie to jezdzi sie wtedy jak na lockoucie w innych.

 

ja uzywam ustawienia 3

Napisano

Co do nieudanych damperow RSa w przyszlym roku beda w bardzo wielu konstrukcjach.co bedzie swiadczyc albo o polityce pomiedzy koncernami,albo ze w cale nie jest taki zly.

Napisano

mam swingera 3way, tyle, ze w 4-ro zawiasie.

 

w komorze spv mam najnizsza dopuszczalna wartosc czyli 50psi, tlumienie odbicia ustawione na 13 klikniec ( na 20 - mul ) wtedy jest odczuwalne lekkie bujanie zawieszenia, ale wtedy jest dosc czuly na male nierownosci, natomiast nie tak czuly jak fox w epicu po wylaczeniu brain'a, choc mocno i wyczuwalnie bujajacy ( tylko z takim mam porownanie ) po ustawieniu tlumienia na 15 klikniec zawiecha praktycznie nie buja ( jak dla mnie ;) ) ale juz nie jest taka czula, jedyne czego mi brakuje w moim manku to brak regulacji spv, a nowe modele juz to posiadaja i jak dla mnie to bylby damper idealny, na maraton mozna wlaczyc spv, normalnie wylaczyc i cieszyc sie z tego co daje full :yucky:

Napisano

mowisz o x3? wajcha nie dezaktywuje platformy. rozmawialem o tym tez z gosciem z wigwamu. wajcha pozwala regulowac cisnienie co 20 psi w czterech wartosciach: najmniejsza to minimalne cisnienie dopuszczalne w spv. czyli 50-70-90-110 psi o ile pamietam. poza tym podają ze mozna w serwisie zmienic cisnienie po rozebraniu tlumika, jednak pewnie na wartosci wyzsze od standartowych.

 

rp 2 po prostu aktywuje platforme bez mozliwosci rozroznienia roznych ustawien. takiego rp2 ma mrowafr z forum emtb.pl - moze do niego uderz ;)

Napisano
  tobo napisał:
w prownaniu do manitou evolvera isx 6 znacznie mniejszy zakres regulacji tlumienia powrotu jesli chodzi o precyzyjne dostrojenie.

 

Tobo czy twój float RL buja? Ma przecież system tak samo działający jak RP23 z wyłączonym PP? Jak dla mnie przy agresywnych startach na płaskim PP jest całkowicie zbędne bo tłumik i bez niego radzi sobie całkiem sprawnie równocześnie będąc bardzo czułym. Natomiast jeśli chodzi o podjazdy to nie będe wskazywał palcami :) ale ktoś powiedział, że "full lepiej się sprawuje bo może płynniej wybierać nierówności pod górę". Więc przy całkowitej blokadzie mijamy się z podstawowym zastosowaniem fulla przy podjazdach. I tu właśnie swoją rolę spełnia ProPedal.

 

  Kubus18 napisał:
A czym znaczącym różni się fox rp2 od rp23? Bo na cult-bikes jakoś nie idzie ich zrozumieć :F

Pozdrawiam

RP2 ma PP na zasadzie włączony/wyłączony i jest to tłumik OEMowy, natomiast RP23 ma ON z 3pozycjami/OFF.

 

A jak w takim razie działa wersja R bez regulacji propedal a jednak posiadająca według naklejki platformę?

Napisano
  rud napisał:
rozmawiałem z cult-bikes (tzn dystrybutorem foxa), powiedzieli że ProPedal to tak naprawdę rodzaj blokady a nie platformy. tak naprawdę jej działanie polega na utwardzaniu czy częściowym blokowaniu, a nie określonym tłumieniu (jak to ma miejsce w manitou). szkoda że nie mam możliwości przejechania się na żadnym rowerze z rp23 :)

swigera miałem już, i jak działa wiem. mi odpowiada, szkoda tylko że wersja sprężynowa jest sporo bardziej czuła niż powietrze, a właśnie powietrzną wersję chcę kupić. dlatego rozważam fox'a.

 

do właścicieli rp23: co dają poszczególne ustawienia ProPedal? off - 1/4 - połowa - blokada? jest coś takiego przy blokadzie jak blow off, gdzie przy najechaniu na wybój, zawieszenie się chwilowo odblokowuje ? i czy faktycznie jest tak że przy połowicznych ustawieniach można nawet na stojąco podjeżdżać?

 

tobo, właśnie, czułość na małe nierówności jak dla mnie = brak "oporu zadziałania" zawieszenia. fox tego nie ma? to już chyba wiem co wybieram :D jeżeli faktycznie jest tak że da się wyłączyć całkowicie platformę i da się ustawić tak że zawieszenie pracuje, ale nie pompuje, to jak dla mnie idealnie.

nie wiem na pewno czy moment rozruchowy w mańku to wina platformy czy wina ciasnej uszczelki czy moze brudu ktory sie zbiera na wlocie do cylindra. efekt w manitou byl taki ze naciskajac na siodlo w stojacym rowerze czulo sie ze zawieszenie sie nie poddaje az do momentu przelamania. w foxie nie ma tego.

ogolnie jednak nie bylem/nie jestem zbyt zadowolony ani z jednego ani z drugiego :) jestem wybredny a moje wybredne potrzeby spelnia tylko zabytek - canre creek ad 10 :)

 

przedni fox float? buja oczywiscie. :) zapomnij zeby bez aktywowanej blokady sie zerwac do lotu.

 

tylny float r z naklejką pro pedal tez buja :) mialem takiego w mastiffie duncona.

 

jestem dzieckiem foteli bujanych wiec taki drobiazg srednio robi na mnie wrazenie. ale wraz z wiekiem cenie sobie opornosc na presję :)

Napisano

Ymhy czyli tą wajchą w rp2 można po prostu włączyć pp(ale który stopień? kompletna blokada czy np 1?) albo całkowicie wyłączyć?

 

Float r podobno ma ustawiona automatycznie blokadę, działa podobno jak rp23 na 2, przynajmniej tak twierdzi MTK, który ma go w swoim anthemie.

 

Pozdrawiam

Napisano
  tobo napisał:
mowisz o x3? wajcha nie dezaktywuje platformy. rozmawialem o tym tez z gosciem z wigwamu. [...]

 

  tobo napisał:
uwazam ze zamontowanie dzwigni jest lepszym rozwiazaniem niz pompowanie tlumika - mysle ze roznice rzedu 5-10 psi nie wplywaja na charakterystyke platformy i dlatego lepiej ze jest skok co 20 psi. wyjsciowe 50 psi (minimalna aktywnosc platformy dopuszczalna przez producenta) do koncowych 130 psi to duzy rozrzut i pewnie pozwala ustawic platforme bardzo precyzyjnie. i ma jeszcze jeden plus: jesli chce praktycznie zdezaktywowac platformę moge to zrobic w ciagu sekundy przekrecajac dzwignie. gdy chce by tlumik mial efektywny system eliminacji pompowania przekrecam hebelek maksymalnie i juz.

 

:)

Napisano
  Cytat
nie wiem na pewno czy moment rozruchowy w mańku to wina platformy czy wina ciasnej uszczelki czy moze brudu ktory sie zbiera na wlocie do cylindra.

nie ma żadnego momentu rozruchowego, poprostu trochę muli przy ustawieniu platformy na max, na minimum jest czuły.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...
Forumrowerowe.org korzysta z plików cookies
Prosimy o zapoznanie się z naszą polityka prywatności, w której informujemy o naszych zaufanych partnerach oraz o tym, czym są pliki cookies, pamięć podręczna przeglądarki, w jakich celach i jak je wykorzystujemy, a także jak nimi zarządzać i czyścić. Klikając 'Zaakceptuj' - wyrażasz zgodzę na korzystanie z pamięci podręcznej przeglądarki - plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach marketingowych, umożliwiając jednocześnie wyświetlanie na Twoim urządzeniu reklam dostosowanych do Twoich potrzeb oraz zainteresowań. Zapoznaj się z pełną treścią zgody klikając w link Ustawienia.