Biera Napisano 1 Listopada 2008 Udostępnij Napisano 1 Listopada 2008 czy ktoś ma gdzieś materiały jakieś o tym jak rozwijała się historia przednich amortyzatorów w rowerach górskich? kto zaczął i od czego itd? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Boss Napisano 1 Listopada 2008 Udostępnij Napisano 1 Listopada 2008 20s w googlach - o ile na to sam nie wpadleś : http://www.mombat.org/Suspension.htm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Biera Napisano 1 Listopada 2008 Autor Udostępnij Napisano 1 Listopada 2008 hehe gdybym czytał po angielsku to pewnie bym sobie znalazł to;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 1 Listopada 2008 Udostępnij Napisano 1 Listopada 2008 potrzebujesz zeby ci tresc przetlumaczyc? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Biera Napisano 1 Listopada 2008 Autor Udostępnij Napisano 1 Listopada 2008 a masz czas na to? w sumie to nawet wystarczyłoby streszczenie żebym się orientował co i jak;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
radomir82 Napisano 1 Listopada 2008 Udostępnij Napisano 1 Listopada 2008 Krótko mówiąc zaczęło się od Rock Shoxa RS-1 ,opracowany wspólnie przez Bontragera, Paula Turnera (Rock Shox) i Dia Compe. A wyglądało to mniej więcej tak: http://cgi.ebay.com/RARE-1989-First-series...030115010r31739 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 1 Listopada 2008 Udostępnij Napisano 1 Listopada 2008 1987 rok - rower bushido ze zdeklarowanym skokiem 12 cali. nie wszedl do produkcji 1988 - rower kestrel nitro na wystawie w long beach z zamontowanym widelcem paula turnera keitha bontragera. jest to pierwszy pokaz przyszlego widelca rs 1 1989 rock shox i dia compe produkują rs 1 cena wynosi 250 dolarow za widelec z jednocalowymi goleniami górnymi i dwuczesciowymi...... goleniami z..... tlumienie to otwarta kąpiel ze statyczną blokadą. offroadowy mostek amortyzowany (chyba wtakim znaczeniu jest tu slowo flex) oraz włoskie widelce dwupolkowe certain trafiają do sprzedazy. 1990 doug bradbury buduje pierwszy widelec manitou ze skokiem 1,5 cala z zastosowaniem sprezyny elastomerowej. jwaga wynosi ponizej 3 funtow. widelec posiada golenie górne 1 j 1/8 cala i jest sprzedawany po 400 dolarów kolejny akapit jest dla mnie niezrozumialy do sprzedazy wchodzą tez stery ahead bez gwintu. moze ktos poprowadzi dalej? co wg mnie szczegolnie wazne w historii rowerowej amortyzacji to wprowadzenie przez marcoka bomberów. byly to widelce ktore wowczas wyprzedzaly konkurencje w olbrzymim stopniu jesli chodzi o jakosc dzialania. od 1997 roku do praktycznie wprowadzenia przez rs'a psylo bombery nie mialy sobie rownych w kategorii takich widelcow (wtedy z1 byl widelcem do freeride). zaskakujace bylo to ze inne firmy w tym czasie nie potrafily wlasciwie skonstruowac systemu tlumienia z prawdziwego zdarzenia - kto mial uwczesne rsy z pierwszą wersją hydra coil lub jeszcze wczesniejsze z zamknietym kartuszem (np judy xl) ten wie o co mi chodzi ps sama strona jest bardzo bardzo ciekawa i warta zainteresowania sama z siebie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
radomir82 Napisano 1 Listopada 2008 Udostępnij Napisano 1 Listopada 2008 1991 Scott wprowadza model Unishock z koroną (górą?) typu Unicrown, sprężynami śrubowymi i tłumieniem ciernym. Action-Tec Pro Action ze sztywnymi goleniami z tłumieniem i spręzynami w rurze sterowej (heh coś ala pirwszy headshock). Boulder (?) używa Action-Tec-a w połączeniu z Rock Shox-em i uzyskuje 4" skoku. AMP pokazuje prototypy. Cratoni buduje model powietrzno-olejowy Rock Soft. Answer licencjonuje "typ Manitou" oraz wprowadza małe zmiany w celu obniżenia ceny do 380$. Mountain Cycle Suspenders z 12mm osią Thru Axle, hamulcem tarczowym, goleniami 28.6mm i 2.5" skoku. Marzocchi wprowadza widelec "Star" który jest kopią RS-1. Pace (Anglia) pokazuje model z karbonowymi goleniami dolnymi i systemem Thru Axle, podkową i hamulcami w tylnej części. Rock Shox buduje specjalne widelce dla Team Z (Greg LeMond) na wyścig Paris-Roubaix z regulacją kompresji i goleniami dolnymi z magnezu. Monolith zaczyna produkcję Rebound z podwójnymi goleniami, podwójną koroną w których tłumik i spręzyna montowane są z przodu głowki ramy, cena wynosi 450$ za wersję ze skokiem 1.75". Mert Lawwil pokazuje Widelec "Leader" z ogniwem (zawiasem) prowadzącym, mającym na celu eliminację nurkowania przy hamowaniu, widelec ten posiada amortyzator powietrzny z tłumieniem hydraulicznym o skoku 3" oraz działa z hamulcami tarczowymi (późniejsza wersja z hamulcami typu cantilever traci system anti-dive) sprzedawany w cenie $390. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Miecho87 Napisano 2 Listopada 2008 Udostępnij Napisano 2 Listopada 2008 1992 Rock Shox przedstawia Mag 20 i Mag 30 z magnezowymi goleniami dolnymi, zgrzewaną sterówką i aluminiową podkową. Mag 20 ma regulację tłumienia kompresji. Joe Murray i Kona tworzą Future Shock (poźniej Z-Link) z 1,2" skoku. Manitou podnosi skok do 2". Hanebrink buduje jego pierwszy amor z sztywnymi goleniami i sprężyną w sterówce. Cannondale tworzy pierwszego HeadShoka ze sprężyną powietrzną w sterówce. Posiada on blokadę i ślizga się na 4 kompletach łożysk igłowych. Rock Shox buduje dla Specializeda własną linię Future Shocks. Marzocchi przedstawia XC300 z niezależnymi pływającym tłokiem, zaworem bezpieczeństwa przy dobiciu i trzystopniowym tłumieniem. Tange wypuściło swój własny widelec - Struts. Girvin pokazuje Vector - ich pierwszy widelec zawiasowy. Crosstrac przedstawia rower FS z 4" skoku. RST przedstawia amor za 200$. Showa wchodzi na rynek z widelcami pod marką Treka 1993 Amor Halson Inversion (upside-down) z rowkami na hamulce obręczowe w górnych goleniach. Później dodano tłumienie powietrzne. Urządzenie przytrzymujące elastomery w formie szaszłyka zostało licencjonowane Rock Shoxowi i Manitou. Manitou II dostaje regulatory naprężenia na dole goleni, dłuższe golenie, które głębiej na siebie nachodzą, kutą podkowę, wciskaną sterówkę, cieniowane golenie i 3 częściowy elastomer. Rock Shox kończy współpracę z Dia-Compe i przedstawia Mag 21. Skok wzrósł do 2,5", doszła sprężyna negatywna, nowa korona i podkowa. 250 dolarowa Quadra wygląda podobnie do Mag 21, ale używa pojedynczych 6" odbojów na obu stronach. Było to pierwsze użycie wciskanych goleni (w koronę). Cannondale przedstawia "Pong'a". (tabelka) 1994 Rock Shox dodaje Mag 21 SL z aluminiowymi goleniami górnymi, stopową (aluminiową) sterówką i tytanowymi śrubami (650$ w detalu). Manitou III z aluminiowymi goleniami górnymi, regulatorami naprężenia na górze, sprężyną z 6 elastomerów i regulowanym skokiem (2" - 2,5"). (tabelka) 1995 Rock Shox przedstawia Judy z 6 elastomerami, regulowanym skokiem (2", 2,4" lub 2,9"), zewnętrznie regulowanym hydraulicznym kartridżem tłumienia i goleniami górnymi o średnicy 1 1/8". Czerwone i żółte Judy rozpoczynają całą linię części do upgrade'u (kartridże tłumienia, sprężyny, korony, korony dwupółkowe, podkowy). Specialized ma Judy FSX z karbonowymi goleniami dolnymi i podkową wycinaną CNC. Manitou używa EFC (?) do kontroli tłumienia powrotu. (tabelka) 1996 Manitou wprowadza Mach 5 używający wnętrzności EFC w nowych goleniach dolnych z jednoczęściową podkową. Cannondale ma HeadShok Moto, który jest dwupółkowy, tylko na tarcze z skokiem 4,5". Hanebrink przedstawia swoją pierwszą dwupółkę z 6" skoku. Rock Shox ma wciskane golenie górne w Judy SL dla zmniejszenia wagi. Judy DH ma dwa tłumiki, jeden do kompresji, drugi do powrotu. (tabelka) 1997 Rock Shox przedstawia wszystkie Judy z jednoczęściowymi goleniami dolnymi i stopowymi (w domyśle aluminiowymi) kartridżami tłumienia. Sprężyna Type II łączy pojedynczy 4" elastomer i 2" sprężynę. Judy SL ma zewnętrzną regulację. Quadra jest zastąpiona przez Indy z jednoczęściowymi goleniami dolnymi. Marzocchi przestawia serię Bomber z 30 mm goleniami górnymi, sprężyną zwojową, otwartą kąpielą i trzyczęściowymi aluminiowymi goleniami dolnymi. RST ma Mozo Pro 4.5 z 4,5" skoku i pojedynczą koroną. Bullet Brothers mają Zzyzx zaprojektowany przez Hanebrinka z 6" skoku. Firma bankrutuje. White Brothers przedstawia serię amorów z 32mm aluminiowymi goleniami górnymi, trzyczęściowymi dolnymi, magnezowymi podkowami, sprężynami zwojowymi o pełnej długości i zewnętrznie regulowanymi tłumikami. Najwyższe modele Manitou mają tytanowe sprężyny. (tabelka) 1998 RST przedstawia XXL, dwupółkowy widelec upside-down do DH z 6" skoku. Hi-5 jest dwupółkowym widelcem z normalnymi hakami. Rock Shox przedstawia linię SID bazującą na Judy, korzystającą jednak z powietrznych sprężyn. Boxxer DH staje się dostępny dla indywidualnych klientów. Dwupółkowe Judy XL jest dostępne, a wszystkie Judy dostają pełną sprężynę zwojową i mocowanie pod tarczówki. Zakończono produkcję Mag 21. Hanebrink osiąga 7" skoku. K2 ma Smart Fork z automatyczną regulacją tłumienia z sensorem szybkości tłoka. Cannondale buduje Moto FR z 4" skoku, zwykłymi hakami i mocowaniem pod tarczówkę. Risse zaczyna produkcję amortyzatorów. Manitou ma Twin Piston Chamber (dwutłokową komorę) - tłumienie TPC z osobnym ustawieniem kompresji i powrotu. Nowa seria X-Vert otrzymuje 30mm golenie górne. Niżej wyceniony Spyder korzysta z wciskanych goleni górnych i jednoczęściowych dolnych. (tabelka) 1999 Manitou przedstawia jednopółkowy X-Vert. Blokada jest oferowana w serii SX. Wszystkie jednopółkowe amory mają wciskane golenie górne, jednoczęściowe dolne i mocowanie pod tarczówki. Micro-Lube jest dodane dla szybszego serwisu. Rock Shox używa Dual-Air z pozytywną i negatywną komorą powietrzną dla regulowanej kompresji i powrotu. Seria Jett zastępuje Indy. Hanebrink osiąga skok 8". Marzocchi ma Super Fly z otwartą kąpielą i powietrzną sprężyną. Monster jest wypuszczony z 40mm goleniami górnymi i 7" skoku. Risse przedstawia Trixxxy. (tabelka) 2000 Pierwszy widelec powietrzny Manitou - Mars - zostaje przedstawiony. Znika Spyder. Millenium jest 5" jednopółkowym amorem. Rock Shox ma tłumienie Hydra-Air z otwartą kapielą i powietrzną sprężyną. All Travel dla 2,5", 3" lub 4" skoku bez żadnych dodatkowych części. Judy nie ma tłumików w kartridżach. Boxxery mają 7" skoku. Marzocchi oferuje wciskane golenie górne, trzyczęściowe wciskane dolne i pełną podkowę. Hanebrink osiąga 9" skoku. (tabelka) 2001 Manitou oferuje wersje bez piwotów tylko pod tarcze. Marzocchi pokazuje RAC, jednopółkowy widelec upside-down z jednoczęściowymi, karbonowymi goleniami górnymi i koroną. Cannondale przedstawia jednostronnego, tylko pod tarczę Lefty'ego. Hanebrink osiąga 12" skoku (lol). Rock Shox przedstawia Psylo z jedną półką, 30mm goleniami górnymi i 5" skoku. Przedstawiono tłumienie Pure z blokadą i osobnymi regulowanymi tłumikami kompresji i powrotu w jednej goleni i sprężyną w drugiej. Tłumienie na szybko, często dosłownie, ale oddaje treść. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Biera Napisano 5 Listopada 2008 Autor Udostępnij Napisano 5 Listopada 2008 tłumienie na szybko mówisz? dzięki wielkie panowie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Martinii Napisano 12 Listopada 2008 Udostępnij Napisano 12 Listopada 2008 Przewinal sie w tej historii amor ze skokiem 12" - tak on wyglada: http://www.planetminis.com/f11/hanebrink-c...heel-78142.html A tak wyglada rower z widelcem o skoku 14": http://bb.nsmb.com/showthread.php?t=82027 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MtK Napisano 12 Listopada 2008 Udostępnij Napisano 12 Listopada 2008 Tak przy okazji czy ktoś wie czemu aktualnie nikt nie montuje większych amorów niż 8"? UCI zabroniło czy Amory wyrywały główki? Jeszcze w 2003 roku w sprzedaży był MZ Super Monster o skoku 12". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.