sportsterman Napisano 15 Października 2008 Napisano 15 Października 2008 Witam, przeszukałem forum, przeglądnąłem tematy w dziale Koła i nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie. Dlaczego producenci opon rowerowych zalecają przeciwne kierunki rotacji opon w rowerze ? Mam w rowerze założone opony Continental Double Fighter II w następujący sposób: obrazek przedstaiwa sposób założenia opony na tylnym kole (patrząc z góry za siodełkiem, mając kierownicę za plecami) i jest on zgodny z oznaczeniem kierunku rotacji rear (opona kręci się zgodnie z kierunkiem strzałki oznaczonej rear) - przednia opona jest założona odwrotnie Jak się to przekłada na właściwości jezdne i co ma na celu ? pozdrawiam,
Szosowiec Napisano 15 Października 2008 Napisano 15 Października 2008 Wg mnie tylna opona ze zdjęcia powinna być założona odwrotnie niż opisałeś, ale skoro producent tak twierdzi... Opony zwykle zakłada się tak (kierunek jazdy (przednia) - (tylna)): widok z góry: <-| (<<<<<) - (>>>>>) ślady opony : <-| (>>>>>) - (<<<<<) Ważne są rzecz jasna ślady - przednia opona jako "popychana" przy takim ułożeniu klocków będzie "łapać" podłoże między klocki i nie będzie uciekać na boki przy skrętach. Gdyby ślad przedniej był odwrotny <-|(<<<<<) to przy skrętach miałaby sporą tendencję do poślizgów. Tylna musi zapewnić dobrą przyczepność przy napędzaniu i przyspieszaniu więc taki ślad <-|(<<<<<) będzie to ułatwiał - klocki działają tu jak "zabieraki". Gdyby ślad tylnej odwrócić <-|(>>>>>), to klocki będą łagodnie rozsuwać podłoże i opona wpadnie w poślizg przy próbie przyspieszenia. Jeśli bieżnik nie jest zbyt kierunkowy (czyli nie '<<<', a np '{{{'), jak na opisanej przez Ciebie oponie, to w zasadzie można sobie pozwolić na dowolność. Mało tego, wiele opon ma klocki rozłożone nieregularnie i trudno się dopatrzeć kierunkowości gołym okiem.
sportsterman Napisano 16 Października 2008 Autor Napisano 16 Października 2008 Szosowiec, Bardzo Ci dziękuję za wyczerpującą odpowiedź Jak spojrzałem na opony też od razu przyszło mi do głowy, że są załozone na odwrót i nie mogę nadal pozbyć się tego wrażenia, trzy razy sprawdzałem oznaczenia kierunku rotacji na oponach i zgodnie z tym oznaczeniem jest ok. Ni w ząb tego nie rozumiem Natomiast Twój ostatni akapit dotyczący mało kierunkowego bieżnika wyjaśniałby taki sposób zakładania wspomnianych opon Jeśli są Inni użytkownicy na forum takich samych opon - Continental Double Fighter II - sprawdźcie proszę oznakowania na nich czy są tak samo oznaczone kierunki rotacji, może to błąd Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam serdecznie,
Rulez Napisano 17 Października 2008 Napisano 17 Października 2008 To producent opony decyduje o tym jak ma być montowana , jest wiele opon które zakłada się inaczej na przód i tył - Michelin XCR czy Schwalbe (zawsze trzeba zakładać zgodnie ze strzałkami) chodzi o to , że z tyłu opona ma mieć jepszą przyczepność na podjazdach , a z przodu lepiej trzymać na zakrętach.
Mod Team durnykot Napisano 17 Października 2008 Mod Team Napisano 17 Października 2008 To producent opony decyduje o tym jak ma być montowana , jest wiele opon które zakłada się inaczej na przód i tył - Michelin XCR czy Schwalbe (zawsze trzeba zakładać zgodnie ze strzałkami) chodzi o to , że z tyłu opona ma mieć jepszą przyczepność na podjazdach , a z przodu lepiej trzymać na zakrętach. A wiesz może jak kierunkowośc załozenia ma sie w przypadku Michelinów XC A/T? Szukałem chyba z trzy razy i nie znalazłem żadnych oznaczeń. I szczerze mówiąc ,chyba założę opony na czuja.
Rulez Napisano 17 Października 2008 Napisano 17 Października 2008 Faktycznie nie ma oznaczeń ,ale jest różnica, kiedyś widziałem że są odwrotnie zakładane, radzę zadzwonić do Harfy, i spytać.
ender Napisano 17 Października 2008 Napisano 17 Października 2008 jak nie ma oznacze to znaczy ze oponie wszytsko jedno
sportsterman Napisano 17 Października 2008 Autor Napisano 17 Października 2008 To producent opony decyduje o tym jak ma być montowana , jest wiele opon które zakłada się inaczej na przód i tył - Michelin XCR czy Schwalbe (zawsze trzeba zakładać zgodnie ze strzałkami) chodzi o to , że z tyłu opona ma mieć jepszą przyczepność na podjazdach , a z przodu lepiej trzymać na zakrętach. Opony założone mam zgodnie ze strzałkami, tylko kierunki tych strzałek wydają się być właśnie wbrew logice Odnosząc się choćby do opon kierunkowych samochodowych to ich widok z góry wygląda tak: <-| (>>>>) zakładając, iż Continental Double Fighter II są mało kierunkowe to jednak ich kierunkowość jest łatwo zauważalna i oczywista
Rulez Napisano 18 Października 2008 Napisano 18 Października 2008 Jeśli ci się wydaje wbrew logice , to zobacz jak zakłada się opony Schwalbe ....
sportsterman Napisano 18 Października 2008 Autor Napisano 18 Października 2008 Podpierając się przykładem ze strony Schwalbe - obrazkiem modelu Marathon oraz zakładając, że tylna opona będzie założona odwrotnie, to jest zgodnie z logiką Niemniej przyglądnę się przy okazji w sklepach innym modelom Schwalbe i producentom pozdrawiam,
Mod Team bogus Napisano 18 Października 2008 Mod Team Napisano 18 Października 2008 Właśnie wszystko jest logiczne. Opona tylna ma wgryzać się w podłoże i zapewniać ja najlepszą przyczepność. <<<<< - rotacja -> (mam nadzieję, że dobrze to obrazuje sytuację) Opona przednia ma za zadanie jak najlepiej trzymać podczas skrętu przy mniejszych oporach toczenia niż tył. >>>>> - rotacja -> Opona przednia >>>>> znacznie łatwiej porusza się po podłożu niż tył <<<<< ze względu na ustanienie klocków. Istieją oczywiście opony, które nie mają kierunkowości.
Rulez Napisano 18 Października 2008 Napisano 18 Października 2008 I tu jest problem, bo Schwalbe w RR czy NN zaleca na przód <<<<< a na tył >>>>>
Szosowiec Napisano 18 Października 2008 Napisano 18 Października 2008 To producent opony decyduje o tym jak ma być montowana Przepis na senny koszmar: jadę rowerem, drogę zagradza mi wóz serwisowy Michelina, wypada kilku gumowych osiłków i siłą zmuszają mnie do odwrócenia opony w przednim kole... Jestem ciekaw, czy ktoś z Was rzeczywiscie zauważył podczas jazdy, że ma odwrócony kierunek opony? Pomijając teorię, czym to się objawiało w praktyce?
Rulez Napisano 18 Października 2008 Napisano 18 Października 2008 bo np, szybciej "buksowała" na stromym podjeździe ??? (to akurat zauważyłem)
Mod Team bogus Napisano 18 Października 2008 Mod Team Napisano 18 Października 2008 Jeśli chodzi o zalecenie kierunkowe producentów to właśnie oni powinni wiedzieć kiedy (przy jakim ustawieniu) opona ma lepszą przyczepność czy mniejsze opory toczenia.
sportsterman Napisano 18 Października 2008 Autor Napisano 18 Października 2008 Koledzy, Odnosząc się do logiki, chyba zaprowadzi nas to w ślepy zaułek - przepraszam, sam użyłem tego odniesienia na początku wątku. Odwołam się jeszcze raz do opon samochodowych jako punkt odniesienia dla opon rowerowych: W autach wszytskie opony kierunkowe - bez względu na oś napędową - zakłada się tak, patrząc z góry <-| (>>>>>), czy z tym wszyscy możemy się zgodzić ? Continental w przypadku opony rowerowej w modelu Double Fighter II zaleca założenie opon w następujący sposób <-| (>>>>>) (<<<<<) ... i tak też mam założone. Zatem dlaczego opona rowerowa na kole napędowym jest zakładana w odmienny sposób niż opona na osi napędowej auta, skoro w obu przypadkach kierunek rotacji opony powinien zapewnić w obu środkach lokomocji jak najlepszą przyczepność (podczas napędzania i przyspieszania) ? Dlaczego w rowerach, które osiągają mniejsze prędkości, są lżejsze, mają o dwa koła mniej niż auta, różnicuje się kierunki rotacji na przednim i tylnim kole a w samochodach się tego nie stosuje ? pozdrawiam,
ouzo Napisano 18 Października 2008 Napisano 18 Października 2008 jezdzilem 3 miesiace na odwroconym Racing Ralph z tylu (dziekuje montowni Krossa), non stop mialem problemy z uslizgiwaniem. Jak tylko zorientowalem sie o co biega - zmienilem - jak reka odjal.
Rulez Napisano 18 Października 2008 Napisano 18 Października 2008 W oponachc samochodowych wazne jest odprowadzanie wody przy dużej szybkości i uniknięcie aquaplaningu przy jeździe na asfalcie , roweru MTB to nie dotyczy , liczy się trakcja w terenie przy stosunkowo niskiej prędkości, znacznie mniej na asfalcie. Producent opony wie jak ją zaprojektował i jak należy ją założyć - więc proszę się nie męczyć, wysnuwając dziwne teorie, bo opony sam. osobowego w terenie nie mają czego szukać.
sportsterman Napisano 18 Października 2008 Autor Napisano 18 Października 2008 jezdzilem 3 miesiace na odwroconym Racing Ralph z tylu (dziekuje montowni Krossa), non stop mialem problemy z uslizgiwaniem. Jak tylko zorientowalem sie o co biega - zmienilem - jak reka odjal. ouzo, A jak masz teraz poprawnie, mógłbyś zobrazować ? Rulez, odprowadzanie wody to przyczepność, ani nie meczę się ani nie wysnuwam dziwnych teorii, dociekam bo zaintrygował mnie ten temat pozdrawiam,
Mod Team bogus Napisano 19 Października 2008 Mod Team Napisano 19 Października 2008 Jeśli chodzi o zalecenie kierunkowe producentów to właśnie oni powinni wiedzieć kiedy (przy jakim ustawieniu) opona ma lepszą przyczepność czy mniejsze opory toczenia. Producent opony wie jak ją zaprojektował i jak należy ją założyć - więc proszę się nie męczyć, wysnuwając dziwne teorie, bo opony sam. osobowego w terenie nie mają czego szukać. Właśnie to samo, tylko w trochę inny sposób napisałem wcześniej.
nikodem Napisano 19 Października 2008 Napisano 19 Października 2008 bo traktor nie ma dobrze hamować tylko napędzać, więc opona jak najbardziej dobrze założona ponieważ rozpycha ziemię podczas buksowania i nie zapycha się bieżnik
sportsterman Napisano 23 Października 2008 Autor Napisano 23 Października 2008 dziękuję wszystkim za wpisy pozdrawiam,
ouzo Napisano 24 Października 2008 Napisano 24 Października 2008 ouzo,A jak masz teraz poprawnie, mógłbyś zobrazować ? <<<<< >>>>> obie opony "patrza" na zewnatrz ...
sportsterman Napisano 24 Października 2008 Autor Napisano 24 Października 2008 <<<<< >>>>> obie opony "patrza" na zewnatrz ... masz Ci los ... ja mam dokładnie na odwrót >>>>> <<<<< obie opony "patrzą" do środka ... pozdrawiam,
Rulez Napisano 24 Października 2008 Napisano 24 Października 2008 OUZO To genialne, założyłeś odwrotnie niż nakazuje producent i jest dobrze u mnie akurat przy takim układzie jak twój tylne kółko łatwiej "buksowało" na podjeździe
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.