Skocz do zawartości

[opony] przeciwne kierunki rotacji opon przedniej i tylnej - dlaczego ?


sportsterman

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

 

przeszukałem forum, przeglądnąłem tematy w dziale Koła i nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie.

 

Dlaczego producenci opon rowerowych zalecają przeciwne kierunki rotacji opon w rowerze ?

 

Mam w rowerze założone opony Continental Double Fighter II w następujący sposób:

obrazek przedstaiwa sposób założenia opony na tylnym kole (patrząc z góry za siodełkiem, mając kierownicę za plecami) i jest on zgodny z oznaczeniem kierunku rotacji rear (opona kręci się zgodnie z kierunkiem strzałki oznaczonej rear) - przednia opona jest założona odwrotnie

continentaldoublefighteol6.jpg

 

Jak się to przekłada na właściwości jezdne i co ma na celu ?

 

 

pozdrawiam,

Napisano

Wg mnie tylna opona ze zdjęcia powinna być założona odwrotnie niż opisałeś, ale skoro producent tak twierdzi...

 

Opony zwykle zakłada się tak (kierunek jazdy (przednia) - (tylna)):

widok z góry: <-| (<<<<<) - (>>>>>)

ślady opony : <-| (>>>>>) - (<<<<<)

 

Ważne są rzecz jasna ślady - przednia opona jako "popychana" przy takim ułożeniu klocków będzie "łapać" podłoże między klocki i nie będzie uciekać na boki przy skrętach. Gdyby ślad przedniej był odwrotny <-|(<<<<<) to przy skrętach miałaby sporą tendencję do poślizgów.

 

Tylna musi zapewnić dobrą przyczepność przy napędzaniu i przyspieszaniu więc taki ślad <-|(<<<<<) będzie to ułatwiał - klocki działają tu jak "zabieraki". Gdyby ślad tylnej odwrócić <-|(>>>>>), to klocki będą łagodnie rozsuwać podłoże i opona wpadnie w poślizg przy próbie przyspieszenia.

 

Jeśli bieżnik nie jest zbyt kierunkowy (czyli nie '<<<', a np '{{{'), jak na opisanej przez Ciebie oponie, to w zasadzie można sobie pozwolić na dowolność. Mało tego, wiele opon ma klocki rozłożone nieregularnie i trudno się dopatrzeć kierunkowości gołym okiem.

Napisano

Szosowiec,

 

Bardzo Ci dziękuję za wyczerpującą odpowiedź :)

 

 

Jak spojrzałem na opony też od razu przyszło mi do głowy, że są załozone na odwrót i nie mogę nadal pozbyć się tego wrażenia, trzy razy sprawdzałem oznaczenia kierunku rotacji na oponach i zgodnie z tym oznaczeniem jest ok. Ni w ząb tego nie rozumiem :)

Natomiast Twój ostatni akapit dotyczący mało kierunkowego bieżnika wyjaśniałby taki sposób zakładania wspomnianych opon :P

 

Jeśli są Inni użytkownicy na forum takich samych opon - Continental Double Fighter II - sprawdźcie proszę oznakowania na nich czy są tak samo oznaczone kierunki rotacji, może to błąd :P

 

 

Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam serdecznie,

Napisano

To producent opony decyduje o tym jak ma być montowana , jest wiele opon które zakłada się inaczej na przód i tył - Michelin XCR czy Schwalbe (zawsze trzeba zakładać zgodnie ze strzałkami) chodzi o to , że z tyłu opona ma mieć jepszą przyczepność na podjazdach , a z przodu lepiej trzymać na zakrętach.

  • Mod Team
Napisano
To producent opony decyduje o tym jak ma być montowana , jest wiele opon które zakłada się inaczej na przód i tył - Michelin XCR czy Schwalbe (zawsze trzeba zakładać zgodnie ze strzałkami) chodzi o to , że z tyłu opona ma mieć jepszą przyczepność na podjazdach , a z przodu lepiej trzymać na zakrętach.

A wiesz może jak kierunkowośc załozenia ma sie w przypadku Michelinów XC A/T? Szukałem chyba z trzy razy i nie znalazłem żadnych oznaczeń. I szczerze mówiąc ,chyba założę opony na czuja.

Napisano

Faktycznie nie ma oznaczeń ,ale jest różnica, kiedyś widziałem że są odwrotnie zakładane, radzę zadzwonić do Harfy, i spytać.

Napisano
To producent opony decyduje o tym jak ma być montowana , jest wiele opon które zakłada się inaczej na przód i tył - Michelin XCR czy Schwalbe (zawsze trzeba zakładać zgodnie ze strzałkami) chodzi o to , że z tyłu opona ma mieć jepszą przyczepność na podjazdach , a z przodu lepiej trzymać na zakrętach.

 

 

Opony założone mam zgodnie ze strzałkami, tylko kierunki tych strzałek wydają się być właśnie wbrew logice :(

Odnosząc się choćby do opon kierunkowych samochodowych to ich widok z góry wygląda tak: <-| (>>>>) zakładając, iż Continental Double Fighter II są mało kierunkowe to jednak ich kierunkowość jest łatwo zauważalna i oczywista :P

Napisano

Podpierając się przykładem ze strony Schwalbe - obrazkiem modelu Marathon oraz zakładając, że tylna opona będzie założona odwrotnie, to jest zgodnie z logiką ;)

Niemniej przyglądnę się przy okazji w sklepach innym modelom Schwalbe i producentom ;)

 

13066955ol6.png

 

 

pozdrawiam,

  • Mod Team
Napisano

Właśnie wszystko jest logiczne.

 

Opona tylna ma wgryzać się w podłoże i zapewniać ja najlepszą przyczepność.

 

<<<<< - rotacja -> (mam nadzieję, że dobrze to obrazuje sytuację)

 

Opona przednia ma za zadanie jak najlepiej trzymać podczas skrętu przy mniejszych oporach toczenia niż tył.

 

>>>>> - rotacja ->

 

Opona przednia >>>>> znacznie łatwiej porusza się po podłożu niż tył <<<<< ze względu na ustanienie klocków.

Istieją oczywiście opony, które nie mają kierunkowości.

Napisano
To producent opony decyduje o tym jak ma być montowana

 

Przepis na senny koszmar: jadę rowerem, drogę zagradza mi wóz serwisowy Michelina, wypada kilku gumowych osiłków i siłą zmuszają mnie do odwrócenia opony w przednim kole... :icon_mrgreen:

 

Jestem ciekaw, czy ktoś z Was rzeczywiscie zauważył podczas jazdy, że ma odwrócony kierunek opony? Pomijając teorię, czym to się objawiało w praktyce?

  • Mod Team
Napisano

Jeśli chodzi o zalecenie kierunkowe producentów to właśnie oni powinni wiedzieć kiedy (przy jakim ustawieniu) opona ma lepszą przyczepność czy mniejsze opory toczenia.

Napisano

Koledzy,

 

Odnosząc się do logiki, chyba zaprowadzi nas to w ślepy zaułek - przepraszam, sam użyłem tego odniesienia na początku wątku.

 

Odwołam się jeszcze raz do opon samochodowych jako punkt odniesienia dla opon rowerowych:

 

W autach wszytskie opony kierunkowe - bez względu na oś napędową - zakłada się tak, patrząc z góry <-| (>>>>>), czy z tym wszyscy możemy się zgodzić ?

Continental w przypadku opony rowerowej w modelu Double Fighter II zaleca założenie opon w następujący sposób <-| (>>>>>) (<<<<<) ... i tak też mam założone.

Zatem dlaczego opona rowerowa na kole napędowym jest zakładana w odmienny sposób niż opona na osi napędowej auta, skoro w obu przypadkach kierunek rotacji opony powinien zapewnić w obu środkach lokomocji jak najlepszą przyczepność (podczas napędzania i przyspieszania) ?

 

Dlaczego w rowerach, które osiągają mniejsze prędkości, są lżejsze, mają o dwa koła mniej niż auta, różnicuje się kierunki rotacji na przednim i tylnim kole a w samochodach się tego nie stosuje ?

 

pozdrawiam,

Napisano

jezdzilem 3 miesiace na odwroconym Racing Ralph z tylu (dziekuje montowni Krossa), non stop mialem problemy z uslizgiwaniem.

Jak tylko zorientowalem sie o co biega - zmienilem - jak reka odjal.

Napisano

W oponachc samochodowych wazne jest odprowadzanie wody przy dużej szybkości i uniknięcie aquaplaningu przy jeździe na asfalcie , roweru MTB to nie dotyczy , liczy się trakcja w terenie przy stosunkowo niskiej prędkości, znacznie mniej na asfalcie.

Producent opony wie jak ją zaprojektował i jak należy ją założyć - więc proszę się nie męczyć, wysnuwając dziwne teorie, bo opony sam. osobowego w terenie nie mają czego szukać.

Napisano
jezdzilem 3 miesiace na odwroconym Racing Ralph z tylu (dziekuje montowni Krossa), non stop mialem problemy z uslizgiwaniem.

Jak tylko zorientowalem sie o co biega - zmienilem - jak reka odjal.

 

ouzo,

A jak masz teraz poprawnie, mógłbyś zobrazować ?

 

 

 

Rulez,

 

odprowadzanie wody to przyczepność,

ani nie meczę się ani nie wysnuwam dziwnych teorii, dociekam bo zaintrygował mnie ten temat :D

 

 

pozdrawiam,

  • Mod Team
Napisano
Jeśli chodzi o zalecenie kierunkowe producentów to właśnie oni powinni wiedzieć kiedy (przy jakim ustawieniu) opona ma lepszą przyczepność czy mniejsze opory toczenia.

 

Producent opony wie jak ją zaprojektował i jak należy ją założyć - więc proszę się nie męczyć, wysnuwając dziwne teorie, bo opony sam. osobowego w terenie nie mają czego szukać.

 

Właśnie to samo, tylko w trochę inny sposób napisałem wcześniej.

Napisano

bo traktor nie ma dobrze hamować tylko napędzać, więc opona jak najbardziej dobrze założona

ponieważ rozpycha ziemię podczas buksowania i nie zapycha się bieżnik ;)

Napisano

OUZO

To genialne, założyłeś odwrotnie niż nakazuje producent i jest dobrze :( u mnie akurat przy takim układzie jak twój tylne kółko łatwiej "buksowało" na podjeździe :icon_wink:

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...