Szosowiec Napisano 22 Września 2008 Udostępnij Napisano 22 Września 2008 Nie pytam o wygląd - bo wiem czym się różnią Używam w szosowce pedałów typowo górskich, ale co jakiś czas nachodzi mnie mysl o zmianie na typowo szosowe, np. Time RXS. Czy ktoś może jeździł lub jeździ zamiennie na obydwu typach? Czy pedały typowo szosowe mają w szoswce jakieś zalety lub wady, których nie mają pedały górskie? Jak bardzo się odczuwa różnicę "stopami"? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
GdyniaBiker Napisano 23 Września 2008 Udostępnij Napisano 23 Września 2008 Jeśli się nie mylę, to szosowe są mniej wygodne w częstym wpinaniu i wypinaniu (no szosa - poza miastem - nie robi to dużego problemu), natomiast zwiększają efektywność (?). Oprócz tej minimalnej różnicy w przenoszeniu energii musi być jeszcze jakiś drobiazg, o którym nie wiem, który wynagradza ich klocowatość Również chętnie się dowiem z ust specjalistów, jak to w praktyce jest..? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Lookas 46 Napisano 23 Września 2008 Mod Team Udostępnij Napisano 23 Września 2008 Wg mnie przede wszystkim chodzi o większe podparcie stopy > większe bloki. Co za tym idzie buty od szosy nie mają protektorów jak te znane z mtb. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bezdred Napisano 23 Września 2008 Udostępnij Napisano 23 Września 2008 Ja jeździłem w zeszłym roku w szosowych pedałach z systemem Look i miałem czerwone bloki "z luzem". Teraz mam pedały mtb ze względu na cenę i szczerze mówiąc nie widzę jakiejś różnicy co by mnie do szosowych przekonywała. Pewnie jeśli bym wcześniej jeździłem z blokami "bez luzu" to pewnie bym róznice odczuł. Większe bloki szosowe to na pewno lepsze rozłożenie energii podczas pedałowania bo większa powierzchnia styku z pedałem i choć po przesiadce miałem obawy że mtb bedą jakoś gorzej się sprawowały. Teraz mam w 2 rowerach pedały mtb i na szose mogę wkładać teraz też buty mtb jak trzeba... także jest to jakiś plus w moim przypadku. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Maniak Napisano 6 Października 2008 Mod Team Udostępnij Napisano 6 Października 2008 Po pierwsze i najważniejsze pedały szosowe znacznie mocniej trzymają stopę. Mając pedały mtb znacznie łatwiej o przypadkowe wypięcie na finiszu lub ostrym starcie itp. wszędzie tam gdzie działają większe siły z większą dynamiką. Problem naprawdę częsty. Skutki mogą być bolesne. Nawet mimo na maxa dokręconych sprężyn nie są w stanie trzymać tak jak szosowe. Po drugie podparcie stopy i zwyczajnie zwiększenie wygody (jak dla mnie odczuwalne) i po trzecie lepiej wydajniej przekazują moc na korby. Kombinacje jakie testowałem: pd-m540 (szosa i teren), szosowe shimano 105 i DA (szosa i teren ) , time rxs (tylko szosa).. Gdyby pedały mtb faktycznie były lepszym rozwiązaniem to pewnie zawodnicy pro touru jeździli by na crankach bo sa znacznie lżejsze niż zwykłe pedały szosowe. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wilku Napisano 28 Października 2008 Udostępnij Napisano 28 Października 2008 Maniak rozwiązał wam cały problem. Nic dodać nic ująć . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grabarz Napisano 7 Listopada 2008 Udostępnij Napisano 7 Listopada 2008 Warto może dodać, jakie założenia konstrukcyjne mają oba zestawy but-pedał: - MTB: częstsze (celowe, a nie przypadkowe) wyciąganie buta. Stad sprężyna miększa. Pedał ma być odporny na zabrudzenia. But musi umożliwiać chodzenie (podbieganie), stąd protektor, czasem kołki, i podeszwa o zauważalnym współczynniku wyginalności; - szosa: wypinanie dopiero za linią mety, jazda w błocie mało prawdopodobna (przełajowcy też używają zestawów MTB). Ekstremalnie efektywne przekazywanie energii + brak założeń dotyczących użytkowania przez "pieszych" każe konstruować pedały z wiekszą płaszczyzną podparcia i skrajnie sztywne podeszwy butów, praktycznie nie wyginające się. Komfort chodzenia jest tu pojęciem nieznanym. Moje skromne doświadczenie... Byty mtb łatwiej sobie dobrać. Bezwarunkowo sztywne szosowe podeszwy przekazują na stopę każdy żwirek, każde drganie, co u mnie często kończyło się najpierw mrowieniem, potem utratą czucia w stopach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dornif Napisano 10 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 10 Grudnia 2008 Jest jeszcze odległość stopy od osi pedału, która wpływa na efektywność przenoszenia energii. W szosie przez brak protektora, i pewnie budowę pedałów może być mniejsza. Niech ktoś będący w posiadaniu takich sprawdzi i powie, czy mam rację (but na pewno, ale czy pedały?). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dużepiwo Napisano 11 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 11 Grudnia 2008 W butach do mtb też są idealnie sztywne podeszwy i naprawdę nie widzę różnicy jak mam karbonową podeszwę na jakiej powierzchni się podpieram bo to nie ma znaczenia w tym przypadku, bo podeszwa się nie wygina. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nikodem Napisano 11 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 11 Grudnia 2008 hmm wg. mnie podstawowa różnica to to, że pedał szosowy typu look jest dużo sztywniejszy niż pedał typu SPD. Chodzi, mi głównie oto, że występuje tu zasada dźwigni pomiędzy blokiem a pedałem/zapięciem i jest on wstanie znieść dużo większą siłę, mimo tego, że siła wypinania na bok jest podobna. Drugą sprawą jest fakt, iż w moich SPD występuje zjawisko luzu ale góra dół. W zatrzaskach nie miałem tego problemu. Trzecia sprawa jest taka, że budowa pedałów szosowych jest pełniejsza i lepiej przenosi siłę na oś, później korbę itd. I jest jeszcze plus w postaci krótszej osi (chodzi o odległość między pedałem a ramieniem korby) i tu też są mniejsze straty energii. No i nie zapominajmy o tym, że łożyska w takim pedale też są szerzej i dzięki temu również sztywniej. Ale są to sprawy których praktycznie na co dzień nie czuć. Jedynie dokładne pomiary mogą poprzeć moje teorię. Lub osoby o bardzo dużej sile, masie np. torowcy ps. ścigam się na szosie w trochę bardziej szosowych SPD Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
crow Napisano 2 Stycznia 2009 Udostępnij Napisano 2 Stycznia 2009 Roznica jest tak jak ktos napisal w mozliwosci przenoszenia wiekszych sil bo co do wygody to nie czuje roznicy pomiedzy spd , look a innymi zestawami . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tymon_tm Napisano 23 Stycznia 2009 Udostępnij Napisano 23 Stycznia 2009 a jaka jest różnica między rowerem mtb a szosowym? ... skoro ktoś zadaje tego typu pytanie, to chyba odpowiedź typu "pedał szosowy jest optymalnie zaprojektowany do użytkowania na szosie" połączona z wizją lokalną (typu wizyta w sklepie i porównanie naoczne) powinno wystarczyć serio, rozbrajający temat Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sztywnyjakszosowka Napisano 25 Stycznia 2009 Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2009 Rozbrajający fakt , ale jest pare bardziej rozpie&^ na forum np czym , jak czyścicie paznokcie po ... bravo !!! Rozbrajający fakt , ale jest pare bardziej rozpie&^ na forum np czym , jak czyścicie paznokcie po ... bravo !!! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.