Skocz do zawartości

[zawieszenie] rodzaj zawieszenia w Merida AM 3000-D


virooz

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

witam

 

Od niedawna posiadam opisaną w temacie Meridę All mountain 3000 - D rocznik 2008.

 

Wszędzie na forum czytam na temat zawieszeń, maestro od Gianta, horse od innych, DW-LINK (z którego skopiował Giant) - a kto naprowadzi mnie jaki typ jest w mojej ramie ?

 

Pewnie śmieszne pytanie, ale ciekawość zjada mnie bez reszty. B)

 

 

Dziękuję i pozdrawiam, Paweł.

Napisano

merida ta to rower z ramą wielozawiasową, nazywaną też czterozawiasowcem bez ogniwa horst link. horst link to opatentowany przez czlowieka o tym samym nazwisku - horsta leitnera - punkt umiejscownienia jednego z zawiasów - tego przy osi tylnego koła. w meridzie ten zawias znajduje sie powyzej osi tylnego koła a np w specialized ponizej tejze osi.

w czterozawiasie z horstem tylna os porusza sie inaczej w stosunku do podloza niz w czterozawiasie bez horsta.

pozostałe przeguby tzn dwa znajdujace sie przy amortyzatorze a dokladnie ich umiejscowienie, wplywa na prace tylnego zawieszenia i jego skok.

 

heh - wcale nie na upartego tylko calkiem podstawnie mozna meridę nazwać czterozawiasowcem. i spec z horstem i merida bez niego posiadają tyle samo zawiasów, a zawiasy przy tlumiku w obu przypadkach pośrednicza :P to jak skonstruowane jest zawieszenie w tym miejscu wplywa na charakterystyke pracy zawieszenia.

po prostu merida ugina sie az do osi tak jak jednozawiasowe ramy a spec z horstem troche inaczej.

Napisano

Dokładnie, ta Merida to wielozawias, czyli jednozawias z punktami pośredniczącymi.

Podstawowa przypadłość tego systemu to gorsze trzymanie się podłoża przez tylne koło np. przy hamowaniu, czy podjazdach.

Napisano

To i ja się dołącze, czy jeśli rama ( w tym wypadku Ghost AMR 5700 z 2007 roku ) ma łożysko (te obok haków) umiejscowione na dolnej rurze tylnego trójkąta, dodatkowo znajduje się przed hakami i poniżej ich, to jest to czterozawiaz z Horstem? Tu strona modelu na 2008 rok jednak nic się nie zmieniło w budowie ramy ( skok zmalał o 10 mm w porównaniu do 2007r.)

Napisano

jesli rama ma ten zawias przy tylnej osi ale przed nią na dolnej rurze tylnego trojkąta to jest to czterozawias horsta. z reszta ghost nie robil chyba nigdy innych

Napisano

Serdecznie dziękuję @Tobo za bardzo wyczerpującą wypowiedź...

 

na razie rowerek testuje, wcześniej na "co dzień" jeździłem głównie na sztywniakach, tak więc i ten system jest dla mnie w chwili obecnej wspaniały... Trzyma się nieźle, ostatnio przy wypadzie w góry, prędkości na zjazdach były naprawdę 'wysokie', a rower nie zawiódł...

 

W zakrętach trzyma się w miarę pewnie, chociaż czuć pewną "giętkość"[?] ramy...

 

 

cóż, nie można mieć wszystkiego - a między bogiem a prawdą, czy to faktycznie taka lipa jak wszędzie piszą ??

 

dzięki i pozdrawiam!

Napisano

Nie porusza się po linii prostej.

 

Generalnie jednozawiasem można nazwać każde zawieszenie w którym haki koła połączone są z ramą za pomocą jednego zawiasu. Elementy pośredniczące w mocowaniu dampera zmieniają stosunek skoku koła do skoku tłumika. Mogą też w niewielkim stopniu wpłynąć na ten stosunek w zależności od położenia zawieszenia.

 

Natomiast każde zawieszenie w którym haki koła połączone są z ramą za pomocą co najmniej dwóch zawiasów jest systemem wielozawiasowym. I tutaj może zacząć się cały wykład o chwilowych punktach obrotu, i innych szczegółach mechaniki. Rama nie musi mieć ogniwa Horsta żeby być wielozawiasowcem. Ot choćby VPP

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...